[WN] Wedstrijdenrijden in 2008 L5 of toch wel L4?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trippeltrap

Wedstrijdenrijden in 2008 L5 of toch wel L4?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 09:06

Onze dochter (11 jaar) en haar pony (kruising halfinger / welsh) zijn heel hard aan het oefenen zodat ze in 2008 op wedstrijd kunnen gaan. Ze zijn er klaar voor! Maar nu wat is wijsheid L5 of L4 aanvragen bij de WRAN?

Laatst in de Oranjehal hebben ze hun eerste wedstijd gereden in de walk en jog t/m 14 jaar, geen WRAN wedstrijd, en ze behaalden de 3e plaats van de 7. (goed he?)

Onze instructrice geeft aan dat de galop geen probleem is en dat ze beter in de L4 kunnen gaan starten.
Zelf denk ik dat omdat ze nog geen ervaring heeft (de pony ook niet), ze beter een jaartje L5 kunnen gaan starten en het rustig aandoen. (zenuwen / spanningen / pony onder controle houden, wedstijdervaring etc.) Die galop enz komt wel, ze zijn nog zo "groen".

Ze hebben zich inmiddels ook opgegeven voor de WRAN-jeugdclinic in Haaksbergen 20 januari a.s. (we weten nog niet of ze mee mag doen...)

Hebben jullie advies voor ons? Wat is wijsheid?

Hoe zullen de aantallen worden, zal de het in de L5 of de L4 "drukker" worden? Waar starten de andere "kinderen"?

crazycactus

Re: Wedstrijdenrijden in 2008 L5 of toch wel L4?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:08

Volgens de regels zou je moeten kunnen bewijzen dat ze in de L4 thuis hoort, dus als ze alleen nog maar walk & jog gestart heeft zou ik gewoon in de L5 beginnen. Gaat dat goed dan promoveert ze toch binnen notime Knipoog

301. Een nieuwe deelnemer in de westernsport wordt ingedeeld in klasse L5, tenzij hij/zij verzoekt om plaatsing in een hogere klasse. Zo’n verzoek dient schriftelijk bij het WRAN bestuur ingediend te worden, en zal behandeld worden op de eerst volgende bestuursvergadering. Het verzoek wordt gehonoreerd indien er uit het bewijsmateriaal dat de deelnemer aandraagt in de ogen van het bestuur voldoende blijkt dat de deelnemer zich in de aangevraagde klasse kan manifesteren in de westernsport. Als bewijsmateriaal gelden o.m. controleerbare uitslagen van wedstrijden van andere verenigingen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:13

De galop is geen probleem, dus gewoon L4 doen.

Ze waren al 3de dus de pony is waarschijnlijk niet echt onder de indruk van het wedsrtijdgebeuren?
Daarom: L4
En als ze nu nog niet helemaal goed genoeg is, dan is ze dat over een half jaartje wel Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:29

volgens mij moet ze gewoon L5 starten
een walk en jog is nog wat anders als een trail of horsemanship parcours
verder heeft ze geen punten ergens gehaald dus start ze L5
lekker rustig en veel plezier met het paard en ook nog leuk als ze in de prijzen rijdt
waarom zou ze nu boven haar nivau gaan starten omdat ze over een half jaar wel zover is
als dat zo is kan ze dan verder oefenen voor de L4

verder zou ik het zeker even overleggen met Chris op de clinic
ook dan zul je wel merken hoever ze is

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:57

Je kan ook alleen pleasure L4 starten hoor Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:03

tuurlijk kan dat, maar als ze straks dan toch ook trail wil doen bijvoorbeeld maakt ze het zich zelf onnodig moeilijk
waarom moeilijk doen als het makkelijk mag, dat snap ik niet

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:05

Waarom zou je onder je niveau willen rijden?
Als galop al geen probleem is volgens de instructie?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:12

omdat wedstrijden rijden heel wat anders is als thuis en ze totaal geen ervaring heeft met shows nog het paard
waarom druk op iemand leggen als ze eerst rustig kan wennen op een niveau wat ze zeker aan kan

ik heb door de jaren heen zoveel stresskippen gezien
mensen die thuis best redelijk konden rijden maar op show de mist in gingen vanwege de zenuwen
en ook een paard is op show vaak heel anders en ook daar moet je mee om leren gaan
alleen al shows rijden is een vak apart en waarom daar geen jaartje vooruit trekken
ze is pas 11 jaar en kan haar hele leven nog starten
haar nu goed begeleiden op en rond shows , maakt haar straks een toppertje

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:26

Om dit geen discussie zonder einde te maken: ik ben het niet met je eens.

Mijn advies is in ieder geval L4, vooral omdat de instructie zegt dat het wel kan Lachen

trippeltrap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 20:01

Crazycactus, Romkabouter en Spatter; Bedankt voor jullie reacties!

Crazycactus: als je het zo leest dan moet ze du gewoon L5 starten!

Romkabouter en Spatter: Jullie "tweestrijd" verwoord eigenlijk het dilemma van de instructrice en van ons.

Onze dochter heeft wel iets meer ervaring dan alleen het wedstrijdje 3 weken geleden. Zo heeft ze 2 x met een trail-clinic van Karin van Bekkum meegedaan en 1 x een pleasure en horsemanship-clinic van Chris Knol (via de DAWRA).

Maar hoe schatten jullie de groepen in dan? Qua hoeveelheid deelnemers en qua verdeling kinderen / volwassenen?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 01:18

Clinic's zijn geen wedstrijden

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:18

Moeilijk te zeggen natuurlijk van een afstandje op welk niveua je dochter zit.

Mijn brainstrom erover..

L5 voordeel: ervaring opdoen en wennen aan wedstrijdstress. Zeker voor kinderen handig en motiverend als ze dan wat vaker met een prijsje thuiskomen.
nadeel: scheve gezichten, té makkelijk en dus laks worden. Weinig starts tot nu toe.

L4 voordeel: Langzaam opklimmen binnen dezelfde klasse. Meer starts/ uitgeschreven wedstrijden. Kan ook WHS starten
nadeel: galop kan chaotisch worden in de pleasure. Je bent ook afhankelijk van de andere ruiters die misshcien minder goed zijn.

Ik zou eens gaan kijken op een wedstrijd naar de twee klassen en dan bepalen waar je aan toe bent. Ik weet niet wie de instructrice is, maar iemand die in de sport zit kan het vaak wel goed inschatten!

DixievdKaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:57

Ik heb gisteren in hardenberg mensen gezien die L3 trail starten , maar eigenlijk in de L5 thuis hoorden.
Het aantal weigeringen was (vond ik dan hè) te veel voor de L3.
Terwijl er in de L4 mensen waren die ook in de L3 geen slecht figuur zouden slaan.

DixievdKaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:08

Even weer ontopic,
Ik ben dan ook van mening dat jou dochter van 11 moet starten in de L5, want zoals je zelf al zegt , dan kan ze wedstrijd ervaring op doen.
En als ze het elke keer weer goed doet komt ze vanzelf in de L4.
Gr. Henk