[WN] [RT] oefeningen voor de balans

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjuutje

[RT] oefeningen voor de balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 20:31

Hoi,

Wie weet er leuke en goede oefeningen die ik kan doen om de balans van mijn paard beter te krijgen. Dit mogen zowel grondoefeningen, aan de enkele of dubbele longe of onder het zadel zijn.

We hebben vooral moeite met het inbuigen op voltes en de rechtergalop is prut. Daarbij merk ik dat het voornamelijk zijn balans is want hij heeft bijvoorbeeld ook (nog) moeite met rechte lijnen lopen. Overigens is mijn paard nu 1 jaar "onder het zadel" waarvan ik grotendeels buitenritten heb gereden. Nu het serieuze westernwerk wat meer om de hoek komt kijken loop ik hier toch wel tegenaan. Overigens heb ik wel les maar hoe meer oefeningen ik weet, hoe meer afwisselling ik kan bieden zeg maar.

Groetjes, Susan

FindingJack

Re: [RT] oefeningen voor de balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:11

Dit komt voornamelijk omdat je paardje nog niet sterk genoeg is qua bespiering.
Begin eens aan de longe aan een kaptoom en kijk hoelang het duurt voordat je paardje in draf lekker zijn hoofd laat zakken. Geen bit erbij indoen! Hoe langer dat duurt hoe moeilijker hij het vind om zijn rug te ontspannen. Dat is wat je nodig hebt om je paard in balans te krijgen. Een ontspannen rug.
Veel trainen aan de longe met een pessoa kan daarbij helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:14

Veel lange en rechte lijnen rijden, je paard daarbij rechtstellen. Dresuurmatig werken en rechtstellen kun je ook op buitenritten doen. Voordeel is dat je dan wel lange stukken rechtuit kunt.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 21:18

FindingJack schreef:
Dit komt voornamelijk omdat je paardje nog niet sterk genoeg is qua bespiering.
Begin eens aan de longe aan een kaptoom en kijk hoelang het duurt voordat je paardje in draf lekker zijn hoofd laat zakken. Geen bit erbij indoen! Hoe langer dat duurt hoe moeilijker hij het vind om zijn rug te ontspannen. Dat is wat je nodig hebt om je paard in balans te krijgen. Een ontspannen rug.
Veel trainen aan de longe met een pessoa kan daarbij helpen.

Kiran loopt van zichzelf ongeveer met zijn lippen stuivertjes te zoeken als hij lekker ontspannen is Haha! , Om het juist iets hoger te houden longeer ik hem met een chambon teugel die ik niet (te)strak heb om wel het voorwaarts-neerwaarts te behouden. Een pessoa heb ik niet, ik longeer ook wel eens met dubbele longe maar dan loopt hij minder ontspannen, de buitenlonge loopt dan achter zijn benen langs waardoor hij zichzelf toch "in de mond" raakt bij elke pas. De buitenlonge over de rug gaat dan juist wel weer heel goed.

Over het voorwaarts- neerwaarts maak ik me ook de minste zorgen, het is echt de soepelheid in zijn lijf op bijv. cirkels e.d.

Alhoewel, als hij jeuk heeft aan zijn oor krapt hij rustig met zijn achterbeen aan zijn oor Clown , wel dus terwijl ik er nog opzit.... toch wel een beetje soepel... hahaha, en een beetje gek Vingers aflikken

Doei, Susan

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 21:21

Cassidy schreef:
Veel lange en rechte lijnen rijden, je paard daarbij rechtstellen. Dresuurmatig werken en rechtstellen kun je ook op buitenritten doen. Voordeel is dat je dan wel lange stukken rechtuit kunt.

Hoe doe jij dat "rechtstellen" dan? Ik heb er al veel over gelezen en stel me zo voor dat je paard dan niet op 1 lijn loopt met zijn lichaam, toch? dus niet het hoofd/schouders voor de achterhand zeg maar maar met iets van een scheefte erin. Ik lees/hoor dan dat mensen de voorhand proberen naar opzij te zetten met de teugels of de achterhand met een zweepje.....

Ik snap er vast niet veel van...
Lange rechte lijnen rijden doen we al zeker 1 jaar, na ongeveer 5 keer op mijn paard gezeten te hebben zijn we op buitenrit gegaan (doelstelling endurance) en dat is zo gebleven, zeker 2 keer per week trainen we op straat/bos/zandpad.

Doei, Susan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:13

Rechtrichten altijd doen door de voorhand voor de achterhand te plaatsen, niet andersom. Dan ben je aan het symptoombestrijden en geef je vaak eigenlijk contrahulpen voor wat je wilt bereiken. "niet recht" wil niet altijd zeggen dat je zichtbaar een afwijking in de stand van het lichaam ziet in de beweging. Kan ook een gevoel in je aanleuning zijn. Dus bv aan 1 kant zwaarder op bit en been. Met andere woorden; een 'holle' en een 'bolle' kant van je paard.

Heel eerlijk gezegd vraag ik me af wat er lichamelijk en/of rijtechnisch aan de hand is, want ik vind het niet 'normaal' dat een paard dat al een jaar lang afwisselend lekker voorwaarts op lange lijnen én trainingmatig in de bak gereden wordt, nog niet soepel en in evenwicht is.
Kijk eens kritisch naar de kwaliteit van je lessen en/of je rijkunst? (niet l*llig bedoeld hoor) Is daar geen winst te behalen?

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:44

Ik zou ook aan het rechtrichten gaan werken, tenminste ik denk dat dat het probleem is als je het over balans hebt. Het ligt ook wel aan de leeftijd en bouw van je paard, hij is toch pas 1 jaar onder het zadel en mocht hij nog flink aan het groeien zijn kunnen ze hier ook last van hebben onder het zadel. Mijn paard is ook een laatbloeier, wel met 3 jaar ingereden maar als ik merkte dat hij veel groeide dan reed ik wel veel minder of zelfs helemaal niet, ik paste mijn training aan op hoe hij er bij liep.

Het rechtrichten kan je gewoon op rechte lijnen en op cirkels doen, zeker allebei doen, met cirkels hebben paarden vaak wat meer moeite om daar recht op te blijven. Ik zou je aanraden eens een les te volgen bij iemand die daar verstand van heeft, want uitleggen op internet hoe je exact moet rechtrijden is erg lastig. Is hierboven wel goed uitgelegd, je corrigeerd inderdaad de voorhand, dus valt de voorhand naar buiten plaats je de voorhand naar binnen en andersom. Hier zijn ook weer verschillende methodes voor dus ik zou je zeker een les of clinic aanraden met betrekking tot het rechtrichten van je paard!

Citaat:
Heel eerlijk gezegd vraag ik me af wat er lichamelijk en/of rijtechnisch aan de hand is, want ik vind het niet 'normaal' dat een paard dat al een jaar lang afwisselend lekker voorwaarts op lange lijnen én trainingmatig in de bak gereden wordt, nog niet soepel en in evenwicht is.
Kijk eens kritisch naar de kwaliteit van je lessen en/of je rijkunst? (niet l*llig bedoeld hoor) Is daar geen winst te behalen?

Dit vroeg ik mij ook wel af, mijn paard heeft er ook ruim een jaar over gedaan (wel dus met pauzes ertussen en ik reed niet meer dan 3 keer per week) en toen een paar maanden ging het goed en toen kreeg ik weer problemen met balans, recht rijden etc. Toen een ostheopaat laten komen en hij had dus wel wat problemen, vervolgens een periode van rust en weer rustig opbouwen en nu ben ik weer goed op weg en loopt hij in balans. Mijn paard is nu 2.5 jaar onder het zadel...
Moet ik wel bij zeggen dat ik hem zelf heb ingereden, zonder hulp en niet regelmatig heb gelest, daarom raad ik jou nu ook aan om les te nemen, want die fout heb ik dus zelf ook gemaakt. Verder is het misschien niet verkeerd als het na een les rechtrichten nog steeds niet lekker loopt je paard eens na te laten kijken door een ostheopaat.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:50

Les hebben we gelukkig wel maar ik zal mijn instructrise er eens extra naar vragen. Zij geeft ook wel aan dat het zijn balans is hoor. Kiran is een arabier maar wel een hele grote, dat maakt hem misschien ook wat slungeliger. En tuurlijk, aan mijn eigen rijcapaciteiten twijfel ik niet... soms echt enorm beroerd Bloos , maar daarvoor heb ik dan ook les!

De osteopaat komt hier elk jaar bij mijn paard... tis inderdaad wel weer even geleden maar ik heb eigenlijk niet het idee dat ik het daar zou moeten zoeken. Het is meer het rijtechnische wat ontbreekt denk ik.... Helaas kan ik dat niet in sneltreinvaart verbeteren maar ik werk er aan!

Maar goed, dacht meer aan oefeningen met bijv. balkjes e.d. of aan grondwerk, het inbuigen van zijn lijf e.d.

Toch bedankt.