Ik heb het onze paarden met een portie geduld geleerd. Idd. moet bij het naar rechts draaien alleen het rechterachterbeen blijven staan. Eerst moet je je paard leren om zijn schouder weg te zetten als jij een pas naar hem toezet (je staat links van het paard met je neus naar het paard toe, iets naast de schouder).
Als dit zonder problemen gaat, ga je verder met het concentreren op de achterbenen. Vraag de schouder een pasje om (dus de voorbenen), en laat hij het goede achterbeen staan, dan zeg je "keurig" o.i.d. en beloon je hem/ haar uitbundig. Laat hij/ zij het verkeerde been staan, dan zeg je "nee" o.i.d. en begin je rustig weer opnieuw. Ik heb mijn paarden geleerd dat "nee" staat voor niet goed en "keurig" voor wel goed, vandaar. Als het pasje voor pasje goed gaat, dan kan je de snelheid opvoeren totdat je een mooi gelijkmatig ritme krijgt. Mijn dames kunnen nu spinnen aan de hand, alleen hou ik het niet meer bij
. Er zullen vast meerdere manieren zijn, maar dit is de manier die ik gebruik. Succes!