[WN] [RT] naar binnen vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjuutje

[RT] naar binnen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 20:49

Hallo,

Even brainstormen:

Mijn paard een jonge arabier, nog niet echt ver doorgereden en nog steeds bezig met basisdingen doet het volgende (of eigenlijk juist niet Clown ):

Als wij op de hoefslag in jog zijn dan "valt" hij naar binnen bij de bochten, hij snijd de bochten af zeg maar. Destijds toen ik dressuur reed (of althans een poging deed tot) moest ik mijn binnenbeen aanleggen en eventueel als hulpje de binnenteugel hoger houden. Dat hielp inderdaad.

Nu krijg ik (western)les (morgen weer dus ga het haar zeker vragen!) en rijden we dus niet met het binnenbeen steeds "aan", maar gebruik ik het binnenbeen voor de kant die ik opwil. Ik bump met mijn binnenbeen en houdt mijn binnenteugel v.d. hals, buitenteugel tegen de hals en vraag op die manier om een cirkel (of afwenden o.i.d.) dus dat kan ik niet doen als hij de bochten al afsnijd. Ik zou nl. graag zien dat hij tot in de hoek rechtdoor loopt en dat ik hem dan - of meer haaks de bocht kan laten nemen, op neckreining.

Hoe leren jullie je jonge paard dat hij in de bocht niet de binnenbocht moet nemen. Hij doet dat overigens ook op een cirkel waardoor de cirkel steeds heel klein wordt. Hierop bleek dat ik teveel mijn buitenteugel tegen de hals hield waar hij sterk op reageerde. Zijn balans is nog wel duidelijk in ontwikkeling, al een eind vooruit gegaan maar nog niet voldoende.

In de lope is het helemaal een drama want dan scheurt hij echt de bochten om en gebruiken we maar de helft van de bak i.p.v. de hele lengte van de bak bijv. Dat is wel duidelijk een balansprobleem omdat hij bijv. ook steeds sneller gaat dan.... lope is voorlopig vooral iets voor aan de longe en daarnaast lekker buiten, rechtuit!

Groetjes, Susan

Brendageene

Re: [RT] naar binnen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:41

Ik heb geleerd, als je paard naar binnen valt, verzamel je hem door je binnenteugel op te tillen en tegen de hals te leggen en door je binnenbeen aan te leggen. Je zet hem dan net wat verder naar buiten dan de lijn waar je hem op wilt hebben en laat dan los. Het is het makkelijkste om dit eerst op rechte lijnen te oefenen en als dat goed gaat op de cirkel. Omdat jouw paard alleen in de bochten naar binnenvalt kan je het misschien gelijk op de cirkel proberen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:08

Als mijn paard de bochten afsnijdt drijf ik haar juist aan met mijn binnen been

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 06:54

Heb je je wel eens afgevraagt WAAROM je paard naar binnenvalt en in galop door de bochten scheurt????????? Vraag maar eens aan je instructeur en dan ben ik heel benieuwd naar het antwoord! Knipoog

gr. johanna

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:03

idd binnenteugel tegen de hals en beetje omhoog en binnenbeen erbij als ze ook de achterhand mee de bocht om laat vallen. enne.....je kan beste niet trainen op de hoefslag. voorla jonge paarden leren dan "plakken" aan de buitenkant en lopen niet op eigen benen. ik rijd altijd een meter uit de buitenkant ongeveer. met je proeven (op pleasure na dan) rijd je ook niet op de hoefslag

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:50

Je hebt een jonge arabier en je bent nog maar net bezig met western rijden? Dan moet je eigenlijk nog lang niet bezig zijn met 'neck reining'. Leer je paard eerst te wijken voor druk, ook voor je benen.
In de bochten houd je ook bij western wel degelijk je binnen been erbij en duwt hem zo door de bochten heen (niet bumpen). Je vraagt ook enige stelling. Het is zo raar dat mensen bij western meteen denken dat ze haaks de bochten om moeten met behulp van neck reining. Ook bij western hoor je je paard te gymnastiseren. zeker bij een jong beginnend paard!!
Dus bij je bochten vraag je stelling (richting je heup) naar binnen en houd je je binnen been erbij. Als hij echt naar binnen valt haal je je buiten teugel van de hals om hem duidelijk te maken wat je met dat binnen binnen been bedoeld.
Veel cirkels rijden, kleiner maken en weer groter maken.
De neck reining komt later pas. Je kunt af en toe wel oefenen maar dit moet niet de hoofdzaak zijn nu.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:51

Oeps foutje, kreeg een fout melding en verstuurde het 3 keer
Laatst bijgewerkt door Splash op 28-10-07 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:53

oeps foutje, kreeg een fout melding dus verstuurde het 3 keer.
Laatst bijgewerkt door Splash op 28-10-07 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:52

Ik heb een jonge Fjord die nu net een paar maanden onder het zadel is en mijn trainster heeft mij ook aangeraden om het op te lossen met binnenhand omhoog en met binnenbeen naar buiten duwen. Ik rij overigens op haar aanraden de wendingen wel al met de buitenteugel tegen de hals, zodat hij al een beetje leert wat dat is. Dit doe ik overigens weer niet op de cirkel (alleen als ik een kleine cirkel wil maken), ook omdat hij daar juist naar binnen valt en ik dus eigenlijk alleen met binnenbeen, gewicht en binnenteugel werk.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:19

Erg leuk om dit te lezen, het paard wat ik rij doet dit af en toe ook. Hij is 4 en ongeveer een half jaar onder het zadel.
Mijn instructeur geeft andere tips dan bovenstaande, vooral omdat je het paard dan veel steun geeft en je later dan de steun weer weg wilt halen en dat moeilijk is. (Corrigeer me als ik het verkeerd uitleg).
Ten eerste moet ik bewust zijn van mijn eigen houding, zit en bewegingen. Ik heb de neiging snel te veel te doen waardoor ik het paard als het ware verwar en uit balans breng. Door zo stil en recht mogelijk te zitten (wel meebewegend natuurlijk), handen netjes bij elkaar en te kijken waar ik heen rij breng je hem zo min mogelijk uit balans en kan hij heel makkelijk zijn rechte lijn volgen.
Wil hij toch afwijken corrigeer ik hem niet door naar buiten te drukken maar een volte in te zetten en weer doodleuk op het zelfde punt verder te gaan, waarna ik weer denk aan mijn eigen houding en handhouding.
Het zelfde gaat voor voltes, je haalt een paard snel uit balans en een jong paard reageert hier sterk op.
Het is eigelijk centered riding.
Vind het super moeilijk omdat het veel denkwerk en gevoel kost, maar het werkt erg goed en het paard gaat er beter van lopen omdat hij niet door corrigerende hulpen (zit, teugel, been) uit balans gehaald wordt, maar eigelijk vriendelijk wordt gevraagd omdat het prettiger voor hem is.

Natuurlijk is het daarbij nodig je paard wel hier en daar te gymnastiseren, maar in mijn ogen mag dit bij een jong paard niet de boventoon voeren.

(Wat een lang verhaal van mij Clown )

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:59

MissPippin schreef:
idd binnenteugel tegen de hals en beetje omhoog en binnenbeen erbij als ze ook de achterhand mee de bocht om laat vallen. enne.....je kan beste niet trainen op de hoefslag. voorla jonge paarden leren dan "plakken" aan de buitenkant en lopen niet op eigen benen. ik rijd altijd een meter uit de buitenkant ongeveer. met je proeven (op pleasure na dan) rijd je ook niet op de hoefslag

en dat valt echt niet mee omdat te doen, maar het is wel een uitdaging vind ik omdat juist te doen

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:08

MissPippin schreef:

Hahaha, ik heb geen "bakrand", onze bakrand bestaat uit de overgang van zand naar gras dus plakken is er niet bij.... dat was in het begin heel moeilijk maar gaat nu uitstekend, soms gebruiken we ook de grasrand van 2 meter erbij omdat we "uit de bocht vliegen" maar gelukkig kan dat geen kwaad en zet ik dan maar een cirkel in.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:13

Lise81 schreef:
Erg leuk om dit te lezen, het paard wat ik rij doet dit af en toe ook. Hij is 4 en ongeveer een half jaar onder het zadel.
Mijn instructeur geeft andere tips dan bovenstaande, vooral omdat je het paard dan veel steun geeft en je later dan de steun weer weg wilt halen en dat moeilijk is. (Corrigeer me als ik het verkeerd uitleg).
Ten eerste moet ik bewust zijn van mijn eigen houding, zit en bewegingen. Ik heb de neiging snel te veel te doen waardoor ik het paard als het ware verwar en uit balans breng. Door zo stil en recht mogelijk te zitten (wel meebewegend natuurlijk), handen netjes bij elkaar en te kijken waar ik heen rij breng je hem zo min mogelijk uit balans en kan hij heel makkelijk zijn rechte lijn volgen.
Wil hij toch afwijken corrigeer ik hem niet door naar buiten te drukken maar een volte in te zetten en weer doodleuk op het zelfde punt verder te gaan, waarna ik weer denk aan mijn eigen houding en handhouding.
Het zelfde gaat voor voltes, je haalt een paard snel uit balans en een jong paard reageert hier sterk op.
Het is eigelijk centered riding.
Vind het super moeilijk omdat het veel denkwerk en gevoel kost, maar het werkt erg goed en het paard gaat er beter van lopen omdat hij niet door corrigerende hulpen (zit, teugel, been) uit balans gehaald wordt, maar eigelijk vriendelijk wordt gevraagd omdat het prettiger voor hem is.

Natuurlijk is het daarbij nodig je paard wel hier en daar te gymnastiseren, maar in mijn ogen mag dit bij een jong paard niet de boventoon voeren.

Mijn intructrise geeft ook les op de centred riding manier, vanuit je eigen middelpunt. Ook zij geeft inderdaad aan dat ik juist minder moet doen en ALS ik iets inzet, ook al is bijv. de cirkel kleiner dan ik wilde, dan moet ik hem afmaken en niet proberen te corrigeren. Daarna gewoon opnieuw proberen met minder hulpen....

Ik denk toch ook dat het een balans probleem is.... dat "scheuren" in de galop zeker alhoewel het al vele malen beter is dan 3 maanden geleden. Toen was een grote cirkel in de galop niet eens mogelijk want hij viel er steeds uit. Nu lukt dat wel maar wordt het regelmatig een eitje i.p.v. een cirkel....

Toch weer effe bedankt voor de eyeopener dat het vooral mijn eigen houding (again) zal zijn... zal morgen tijdens mijn les hier extra aandacht voor vragen....

Groetjes, Susan

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:14

johanna29 schreef:
Heb je je wel eens afgevraagt WAAROM je paard naar binnenvalt en in galop door de bochten scheurt????????? Vraag maar eens aan je instructeur en dan ben ik heel benieuwd naar het antwoord! Knipoog

gr. johanna

Nou,geef jij het antwoord eens.... jij schijnt het te weten....

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:21

Lise81 schreef:

Hai Lise81, mijn jonge paard hebben wel juist wel veel gegymnastiseerd, ook voordat ze bereden werd, juist om haar lijf en spieren sterker te maken en ook te leren haar binnen achterbeen onder de massa te zetten, wijken voor druk etc. Bereden worden kan een hele zware beslasting voor je jonge paard zijn. Op het binnenbeen vallen is een veel voorkomend iets, zaak zo snel mogelijkhier mee aan de gang te aan met je instructie en je arabier.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:29

Jij bepaalt wanner hij mag afwenden. Wat ik doe bij de training en mn paard doet dat ook de bocht afsnijden of de hoeslag vroeftijdig verlaten. Dan ga ik daar begin ik mee met loswerken, ik ga de hoeslag op, en zet een kleine volte in en da steeds 1 rondje weer een paar passen op de hoefslag en dan zelf inzetten weer op een kleine volte en zo ga je de bak rond. Dan ga je op de ander hande en doe dit het zelfde. Je krijgt dus allemaal kleine circels langs de hoefslag. Zo leer je je paard dat hij mag gaan als jij dat zegt. Ik heb dit een on geveer 6 keer gedaan en het is eruit. Daarna zal ze het misschien eens proberen maar dan is ze zover dat je dr kunt begrenzen met de teugel. Een jong onervaren paard zal door een begrensde teugel hen duwen.
Succes

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:35

en ..een arabier is meestal overbouwd en heeft een wat stijle achterhand waardoor het veel minder makkelijk is om hier een goed rijpaard van te maken die goed gebogen loopt en zijn eigen lichaam draagt.
Als ik de vraag van de ts nogmaals lees denk ik dat er getraind moet gaan worden op stelling, buiging van het hele lijf, wijken voor druk en het binnen been onder de massa zetten, het gewone paarden gymnastiek dus.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:50

garny95 schreef:
en ..een arabier is meestal overbouwd en heeft een wat stijle achterhand waardoor het veel minder makkelijk is om hier een goed rijpaard van te maken die goed gebogen loopt en zijn eigen lichaam draagt.
Als ik de vraag van de ts nogmaals lees denk ik dat er getraind moet gaan worden op stelling, buiging van het hele lijf, wijken voor druk en het binnen been onder de massa zetten, het gewone paarden gymnastiek dus.

Wat een flauwekul zeg dat eerste stuk tekst Verdrietig .

En inderdaad "gewone paardengymastiek" dus, maar daarom vroeg ik wat tips.... ik open tenslotte een topic over [Rij Technisch].... want wat is "gewone" paardengymastiek???? Dat is een ruim begrip!

Afijn, ik heb een aantal tips en ideeen gekregen en zal morgen mijn instructrise eens om raad vragen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:23

sjuutje schreef:
garny95 schreef:

Wat een flauwekul zeg dat eerste stuk tekst Verdrietig .

En inderdaad "gewone paardengymastiek" dus, maar daarom vroeg ik wat tips.... ik open tenslotte een topic over [Rij Technisch].... want wat is "gewone" paardengymastiek???? Dat is een ruim begrip!

Afijn, ik heb een aantal tips en ideeen gekregen en zal morgen mijn instructrise eens om raad vragen.

nou sjuutje, ik heb er zelf al 22 jaar een en wilde er ook zo graag een dressuurpaard van maken maar ik heb me er wel in verdiept, wil daarmee natuurlijk niet alle arabieren over een kam scheren.
Stressgevoelige spiergroepen bij een arabier; Schouders, rugspieren en vaak arm bespierde bilspieren.
Arabieren hebben vaak een lang en stijl achterbeen en daarom meer een stuwende functie dan een dragende functie van de achterhand.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:35

Een van mn paarden toevallig een anglo arabier, is ook achter overbouwd maar ze loopt nu wel al z2, en ze doet het super . Verzamelen en de piaffe en passage zijn onderwerpen waarin ze zich moet dragen en dat doet ze super.
Sorry dit ik effe afwijk van het topic

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:44

de vader van mijn arabier liep ook Z, alleen maar lof voor de arabier verder hoor, dit was ook even offtopic.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:09

garny95 schreef:
Hai Lise81, mijn jonge paard hebben wel juist wel veel gegymnastiseerd, ook voordat ze bereden werd, juist om haar lijf en spieren sterker te maken en ook te leren haar binnen achterbeen onder de massa te zetten, wijken voor druk etc. Bereden worden kan een hele zware beslasting voor je jonge paard zijn. Op het binnenbeen vallen is een veel voorkomend iets, zaak zo snel mogelijkhier mee aan de gang te aan met je instructie en je arabier.

Ben er ook mee eens dat het belangrijk is, het is een wisselwerking. Maar het dragen van een ruiter is in mijn ogen alleen te oefenen met een ruiter er op. De ruiter beweegt (en vaak meer dan nodig!) waardoor het paard uit zijn balans wordt gebracht.
Door gymnastiseren en spierkrachttraining wordt dit niet makkelijker, want dit is training van coördinatie en propriocepsis.
Wel is het zo dat wanneer een paard vermoeid raakt, spieren vermoeid raken of de aandacht verslapt de coördinatie normaliter verminderd. Als een paard iets meer spieruithoudingsvermogen en spierkracht heeft is het makkelijker langer vol te houden.

Het is aan iedereen voor zich om te bepalen waar hij/zij en zijn/haar paard zich prettig bij voelen.
Grondwerk is erg zinnig omdat je veel inzicht krijgt hoe je paard zich beweegt en draagt. Daarbij kan je verschillende dingen al aanleren waardoor het paard dit tijdens het rijden sneller zou begrijpen, zoals zijgangen.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:12

Afgelopen maandag mijn lesje gehad en haar het "probleem" voorgelegd. Het blijkt in elk geval een foute houding van mij te zijn wat al snel tot een patroon is ingesleten bij mijn paard. Op een volte maken we bijv. de 1ste helft netjes op die grote zoals ik dat had bedacht maar de tweede helft wordt door mijn paard naar binnen toe afgesneden.
Zo ook bij het naar binnen vallen in de bochten vanaf de hoefslag. Het is feitenlijk hetzelfde "probleem".

Ik moet in eerste instantie nog beter op mijn eigen houding letten, mijn voeten naar benenden houden en niet optrekken (slechte eigenschap en ik vergeet het steeds...), daarnaast de teugels in het bochtenwerk of cirkels gewoon wat korter nemen zodat hij nog even iets meer steun krijgt. Met binnenbeen en binnenhand de cirkel inzetten en vooral kijken waar ik heen wil. Bij het naar binnen vallen van het paard de buitenteugel er even bij pakken zodat hij leert dat hij op de cirkel moet blijven.
Na een aantal cirkels gereden te hebben ging het heel goed en bleef hij netjes lopen. V.w.b. het inbuigen, ik wil veeeeel meer buiging dat noodzakelijk is bij een grotere cirkel...

Dus kort samengevat, kijken waar ik heen wil, binnenhand en binnenbeen geven richting aan en buitenteugel begrenst eventueel door kleine ophoudingen. En mijn houding niet te vergeten want alleen al daardoor gingen we in de lope niet meer plat door de bochten!

Bedankt allen voor het meedenken.

Het is nu inderdaad nog wel een balansprobleem maar ook een "ingesleten patroon" bij mijn jonge paard.

Groetjes, Susan

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:32

Hoi

Ik heb 't zelfde voor met m'n 6-jarig -groen- ruintje.
Ik heb wekelijks les, en heb ook geleerd niet op de hoefslag te rijden...ivm dat plakken enz...
Binnenteugel iets omhoog tegen de hals,binnenbeen erbij EN met je gewicht werken. Althans dat is in ons geval de oplossing.. In't begin ging ik echt extreem naar buiten hangen met m'n "zit" zodat hij begreep wat ik bedoelde. Ondertussen is't voldoende iets meer op m'n buitenste zitbeenknobbel te gaan "leunen"... Snap je? 't Is een beetje raar uitgelegd natuurlijk Bloos

Hopelijk heb je er wat aan!

RanchGirlSas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:20

http://equisearch.com/horses%5Friding%5Ftraining/western/reining/rein022203/

heel goed artikel uit de Horse & Rider over hoe je je paard leert recht lopen.
als je hiermee begint, zul je merken dat het paard ook recht in de bochten zal lopen.
je moet er altijd voor zorgen dat de schouders van je paard, voor zijn achterhand blijven. dit doe je met behulp van de control box, waarin je je handen plaatst. dit moet je zien als een cirkel van 20 cm aan elke kant van je horn.

je kan dat natuurlijk niet zien (zoals de meeste ruiters naar het hoofd van hun paard kijken, kun je niet de schouders en de achterhand tegelijk zien) maar dit moet je voelen.
dat doe je door recht op je paard te zitten en vooruit te kijken, dan ga je vanzelf voelen waar jij heen wilt en hoe jou paard daar naartoe gaat (schuin in het geval van een jong dier).
je kunt dat gevoel ook oefenen door zonder zadel te stappen en eventueel draven (alleen als je zelf een goede zit hebt).
maar ik zou zeggen, train niet te veel want daar wordt het ook niet beter van! maak vooral plezier met een jong paard en ga vaak met hem naar buiten. en probeer hem dan ook goed recht te laten lopen, dat is heel belangrijk. die stap wordt veel te vaak overgeslagen maar die gaat vooraf aan stelling, buiging en zijwaartse gangen!
Succes en rij ze!