[WN] Paarden op wedstrijd die niet rad zijn....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Paarden op wedstrijd die niet rad zijn....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 10:57

Op diverse wedstrijden,zoals de NK in Marieenheem,de Quarter & Paint NK's
in Bunschoten,heb ik diverse malen paarden zien lopen die niet rad waren,of zelfs regelrecht kreupel. Wanneer word besloten om een combi
uit te sluiten van deelname,wie beoordeeld dit? Is hier adequate regelgeving voor? Ook ziet men regelmatig veel te magere paarden of dieren met sporen van unfaire training,wie is verantwoordelijk voor het signaleren hiervan, beleid hierin, en handhaving daarvan?
Ik heb gemerkt dat dit een heethangijzer is,en zou het graag bespreekbaar willen maken.

Met vriendelijke groet,
Jaap

Anoniem

Re: Paarden op wedstrijd die niet rad zijn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:46

Ik vraag me dat ook wel eens af. Vorig jaar in de oranjehal in Wenum Wiesel liep een quarter mee in de open pleasure, duidelijk niet rad, werd notabene 1e geplaatst! Voor paarden die zuiver liepen en ook netjes! Ik snap dat dan echt niet.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 11:54

Ik ben dan vooral benieuwd of het idd niet gesignaleerd word,of dat men niet durft of kan ingrijpen.
De paarden die ik zag waren alle reiners,waarvan 1 zelfs in galop
niet rad was. Wie hoort dit te signaleren? en wie beslist over verdere deelname? Of word dit de verantwoordelijkheid van de ruiter gelaten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:57

Tja...ik ben ooit in de halter eens uitgeschakeld omdat mijn paard niet rad was. Blijkbaar wordt er dán wel op gelet. Zou IMO bij alle onderdelen moeten. Paarden die niet rad zijn, horen niet in de ring!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:58

Het lijkt me dat het grootste probleem hierbij is dat je in feite een dierenarts moet hebben die een oordeel kan (en mag!) vellen. Formeel bij wedstrijden mogen juryleden dat weliswaar ook, maar ik kan me de eigenaren wel voorstellen die dan gaan sputteren met: 'maar mij DA zegt...' etc. Dus een jurylid zal niet snel die pet van DA opzetten. En terecht ook wel, het is z'n vakgebied in principe niet.

Bij endurancewedstrijden is een veterinaire keuring vooraf, halverwege en na afloop verplicht. Ik zou me kunnen voorstellen dat je een veterinaire keuring vooraf zou kunnen en willen invoeren. Overigens ook bij Engelse spring- en dressuurwedstrijden, want daar loopt ook nogal eens wat niet helemaal rad. En alleen een DA kan denk ik beoordelen (en heeft in principe ook als enige de wettelijke autoriteit om zoiets te diagnosticeren) of zoiets dan 'teugelkreupel' of echt kreupel is.

Maar formeel moet de jury beoordelen of een paard startgerechtigd is, qua gezondheid, rad zijn etc.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:00

Er is toch iemand van de organisatie die dit onder controle moet houden. Maar ik vind ook de jury dan moet zeggen, dat ze het paard niet gezond vindt ogen. Vind het dan helemaal een beetje raar dat de jury zo'n iemand dan nog plaatst, zolang ze geplaatst worden gaat dit gewoon door.
En dan maakt het niet uit als hij mager is, omdat hij ervoor ziek geweest is ofzo. Ik vind als een paard zo ziek geweest is en dan nog zo mager is dat het paard nog niet voldoende fit is om te startten.
Snap ook niet dat je met zo'n paard durft te startten, ik zou me dood schamen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 12:06

Als de Jury dit formeel mag beoordelen ,zouden ze ook om een attest van een arts kunnen vragen igv twijfel.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:09

ja dat vind ik ook, maar volgens mij is er niet op elke wedstrijd een DA aanwezig. Of heb ik dit verkeerd? Op het NK loopt er wel een veearts.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:10

de jury moet dat bepalen
als de jury dan niet zo'n paard uit de ring wil halen om gezeur van eigenaren te voorkomen kan hij zo'n paard in ieder geval als laatste plaatsen
maar eigenlijk moet een jury dat lef wel hebben

vreemd dat zulke paarden dan zelfs nog in de prijzen vallen

het wordt denk ik moeilijker bij een mager paard wat wel goed loopt
daar kan een jury wel wat van zeggen maar of hij daarop kan uitsluiten weet ik niet

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 12:16

Yep,dat vind ik ook,maar hoe ver gaat de bevoegdheid van de jury hierin,en worden ze hier ook in getraind?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:23

Chum, om eerlijk te zijn weet ik het ook niet

Gisteren op de DPHC wedstrijd heb ik in mijn functie van door(wo)man een deelnemer (reining) er op gewezen dat zijn paard niet rad was. De ruiter besliste om desalniettemin zijn paard (waarvan hij erkende dat het niet rad liep) te starten.
Na overleg met bestuursleden van de DPHC bleek dat het idd aan de jury om te beoordelen of een paard fit genoeg is om te starten.

Het paard liep zichtbaar onregelmatig (korte pas rechtsachter) in stap over ca 1/3e van de arena naar X. Iedereen, ook de judges, kon zien dat het paard niet rad was (kreupel zou ik het persoonlijk ook niet willen noemen).
In de proef deed het paard zijn oefeningen zonder morren, hoewel het er verre van smooth uitzag. De jury heeft tot zover ik weet geen opmerking gemaakt over de conditie of radheid van het paard. De deelnemer werd overigens niet geplaatst omdat hij een verkeerd pattern (spin te weinig) uitvoerde.

Tja... Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 22-10-07 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:34

Wranglerbutt schreef:
.... (kreupel zou ik het persoonlijk ook niet willen noemen).
Klinkt als 'een beetje zwanger'... je bent het of je bent het niet, daar is geen tussenstation in. Haha!
Een paard is rad of niet, de mate waarin het niet rad is kan ter discussie staan en daar vanaf kun je het al dan niet gebruik c.q. stilzetten laten afhangen.

Een paard wat lichtelijk niet rad is maar met de oortjes naar voren en met ruggebruik zijn werk doet zou ik niet uit de ring halen.
Als het willingly guided vér te zoeken is samen met niet rad gaan zou die beslissing heel anders uitpakken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:38

Tja, de meningen over niet rad zijn verschillen kennelijk nogal Scheve mond Persoonlijk zou ik dit paard uit de wedstrijd hebben teruggetrokken.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 12:44

Je zou dit bijvoorbeeld door een commissie van een hoefsmid
(wiens professie het is locomotie te beoordelen) en de Jury kunnen laten beoordelen middels een monsterproefje op het harde.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:16

Volgens mij beslist de jury. Ik heb ook gezien dat een reiner gediskwalificeerd werd omdat zijn paard niet rad was. De jury twijfelde tijdens de proef maar aan het einde moest de ruiter, toen hij voor de bit controle ging,zijn paard aan de hand een keer heen en weer draven voor de de jury en werd hij vervolgens gewoon gediskwalificeerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:19

Pluim voor die jury OK dan!
Ik heb het iig nooit voor zien komen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:35

ik meende ook dat het een taak van de jury was om zo'n paard er uit te halen of er in te laten. een te mager paard, wel of niet ziek geweest, is m.i. niet fit genoeg om de ring in te gaan. en een niet rad lopend paard m.i. ook niet.

op veemarkten lopen tegenwoordig ook da's rond om te zien of er geen mishandeling is. als het al op kleine (norg, tolbert) markten kan, kan het toch ook wel bij wedstrijden? eventueel een da proberen te vinden die dat vrijwillig wil doen t.b.v de paarden??? misschien iets voor organisatoren om daarnaar te kijken?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:39

Een mager paard vind ik wel moelijk hoor. Er is verschil tussen graat mager en mager. Sommige paarden doen er behoorlijk lang over om wat dikker te worden, omdat ze in de groei zijn, of ziek zijn geweest of gewoon niet dik te krijgen zijn. Dan is er ook nog een verschil tussen hoe de gemiddelde westernruiter aankijkt tegen te mager of de gemiddelde andere discipline-ruiter. Die 'anderen' vinden een quarter nog wel eens aan de 'volle kant'. Voor een KWPN-er is het bijvoorbeeld heel normaal dat je de ribben nét kunt voelen. Als het paard verder goed gezond oogt en een happy en alerte uitstraling heeft, dan vind ik alleen te mager geen criterium.

Kreupel in alle gevallen wel Ja

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:55

is zo, ik ken ook een mager paard, quarter, luchtzuiger, maar verder kern gezond. die zou ik zo starten hoor. maar niet rad = niet rad = m.i. not done

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:56

Het lijkt mij ook dat paarden die niet rad zijn, uitgesloten zouden moeten worden, maar idd, wie moet dat beoordelen? Als je dat door een regulier DA laat doen krijg je bijna altijd het argument 'ja, maar t is een quarter,die lopen nu eenmaal anders' als het een qh betreft Clown
Ik heb ook wel eens gezien dat een ruiter zn paard moest monsteren en nadat bijna iedereen kon zien dat t dier niet rad was, werd de ruiter toch geplaatst. T blijft een lastige situatie..

Zou daar verandering in kunnen komen als de FEI zich ermee gaat bemoeien (voor de reining dan tenminste?).

Als ze de pleasure gaan betrekken in het rad/niet rad verhaal wordt t nog een soort van grappig waarschijnlijk... Clown

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:31

Tja, binnen de endurance wordt dat argument ook wel gebruikt: het is een ander ras en die lopen anders. Ik vind dat kul. Een DA kan echt wel zien of een paard rad loopt of niet. Of dat nou een Shet, een draver, een Arabier, een warmbloed of een QH is. Zó beroerd is die 6-jarige opleiding tot DA nou ook weer niet Haha!

Ik denk echt dat de enige blijvende remedie is: een voorkeuring a la wat ze bij endurance doen. Even een check op algemene gesteldheid (rugspieren, drukkingen, mondhoeken en andere verwondingen worden gelijk meegenomen) plus monsteren. Betekent wel dat je per wedstrijd een stuk of 5 DA's nodig hebt.

De KNHS heeft daar een hele pool van, voor de endurance en voor de samengestelde sport. Zie, toch nog een voordeel gevonden Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:19

Rad is rad, of je nu een shet, belg, arab, haf, fjord of wat dan ook hebt! En idd...een goede DA kan dat zien! Een geoefend oog ook!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:20

Cer schreef:
Als ze de pleasure gaan betrekken in het rad/niet rad verhaal wordt t nog een soort van grappig waarschijnlijk... Clown

zeker als ze laten keuren door een westernpleasureleek...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:36

Langzaam lopen in de pleasure wil NIET zeggen dat ze kreupel zijn. Zolang het taktmatig is, en vaak is het dat wél ondanks dat men denkt van niet. Als je het op video opneemt en afspeelt, alleen kijkens naar de benen loopt de meerderheid in takt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:37

Dat lijkt me alleen maar goed, als het een wp-leek zou zijn Ja

@jeddah: ja, dan zeg je er wel wat bij...