[WN] Waarom geen cap willen dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spiritoes

Waarom geen cap willen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 08:54

Ik wil graag jullie redenen horen wat nu het probleem is van het dragen van een cap?

Gaat het nu alleen om THE LOOKS ????

Kom maar op met jullie meningen : Want de opmerking : ( mij kan niks gebeuren gaat er bij mij niet in ) Haha!
Laatst bijgewerkt door spiritoes op 22-10-07 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Re: Waarom geen cap willen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:55

Het zit irritant.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 08:57

Lachen ja okay ....... ben ik met je eens, maar veiligheid boven alles toch?

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:58

Je krijgt er ongelovelijke jeuk van en haar uitval Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:59

Als je iets niet wilt vind je altijd wel een reden, dat hoeft niet te betekenen dat het een 'geldige reden' is.
Als je het omdraait en vraagt wat is er nu niet prettig aan een hoed... kun je ook zeggen dat het irritant zit (te strak/niet lekker/te warm/ jeukt/ je verliest hem/waait af) en die staat ook heus niet altijd even flatteus Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:59

Ja oke, het zit irritant, maar zeg je dat ook nog als het een keer goed fout gaat.
Ongeacht welke discipline dit ook is.

Als ik deze zomer geen cap op had gehad, had ik hier nu of helemaal niet meer gezeten, of met zwaar hersenletsel.
Ja oke, het ziet er niet mooi uit en het zit niet lekker, maar je veiligheid is in mijn ogen toch wel heel veel meer waard.

Voor de geïnteresseerde, waarom een cap wel belangrijk is!!

viewtopic.php?f=1&t=799439

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:08

Blanket schreef:
Lachen ja okay ....... ben ik met je eens, maar veiligheid boven alles toch?

Nee

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:09

Silence schreef:
Ja oke, het zit irritant, maar zeg je dat ook nog als het een keer goed fout gaat

Ja

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:13

Veiligheid boven alles...tja...mogen mensen nog een keuze hebben?
Ik draag ook nooit een cap, moet ik daar iedere keer verantwoording over afleggen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:15

veiligheid is niet boven alles.. dan moet je ook een bodyprotector verplicht stellen. In ben procentueel heel vaak op mijn heup gevallen en nog nooit maar dan ook nog nooit op mijn hoofd.

Los daarvan: eigen keuze ja. Ik rij mijn jonge paard met cap. Alle andere paarden niet. Het zit irritant.
En dus draag ik het alleen als ik het veiligheidsrisico hoger inschat dan bij normale (niet jonge) paarden.

Dat is MIJN keuze. Mijn risico op invaliditeit, afgedekt door mijn ongevallenverzekering en mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering. Zoals het mijn keuze is om dagelijks in een erg onveilige auto te stappen (de trein is een stuk veiliger).

Dat de KNHS besluit om hallen te verplichten een veiligheidscertificaat af te sluiten doet daar niets aan af. Zo'n voorwaarde kan (volgens mij) alleen terugkomen in een collectieve ongevallen verzekering die voor een hele vereniging/organisatie is afgesloten. En inderdaad wel goedkoper zal zijn als de cap verplicht is. Maar ik hoef geen ongevallenverzekering van een wedstrijdorganisatie. Die heb ik zelf.

Dus de wedstrijdorganisatie of pensionhouder moet alleen zorgen dat de bak veilig is: geen gaten, geen instortend dak, geen uitstekende bakranden o.i.d. Want dat laatste zou een aantoonbare onrechtmatige daad zijn.

Het eerste is betutteling (ook van de KNHS) van vooral de verzekeringsmaatschappij. Maar het staat nergens in de wet dat dat moet.

Ik kan leven met een wettelijke verpichting. Maar die is er dus niet.
En vorig jaar ALV werd er nog vrij ingewikkeld gedaan over het vrij geven van de cap (dat je die naar eigen wens zou kunnen dragen). Leden waren het daar niet over eens. Er is beloofd dat uit te zoeken en om daar op terug te komen.

Dat was op hetzelfde moment als het levelsysteem is aangenomen. Volgens mij om het rare effect van open ruiters die onvoldoende niveau hadden maar wél open moesten starten wegens bijvoorbeeld "menles" geven tegen te gaan. En om een duidelijk niveau verschil in tussen de verschillende ruiters te realiseren.

Van het invoeren van het levelsysteem om de cap een makkelijker plek te geven o.b.v. niveau's was toen nog geen sprake. De gesprekken met de KNHS moesten immers weer opgepakt worden.

Dat het nu allemaal makkelijk in elkaar past, zal zeker zo zijn. Maar dat is voor zover ik me kan herinneren nooit zomaar de opzet geweest.

Wel is sprake van een zekere certificering, die noodzakelijk werd geacht. Als middel om de sport ook professioneel neer te zetten. En daar ben ik het zeker mee eens.

Maar het gaat me allemaal een beetje te hard. Van "het bestuur gaat nadenken om de cap vrij te geven" naar de cap is verplicht voor level 1 t/m 3 en zou het ook moeten zijn voor l2 ruiters die niet professioneel op het paard van een ander rijden.

Want ik heb van een verzekeringsdeskundige hier op bokt (die dagelijks juist dit soort zaken behandelt) dat je in vrijwel alle gevallen valt onder WA-verzekering of eigen ziektekosten/arbeidsongeschiktheidsverzekering. Tenzij je de organisator een onrechtmatige daad in de schoenen kunt schuiven.

Dat zou kunnen bij een capverbod. Een verbod zou een onrechtmatige daad kunnen zijn. Je belemmert immers mijn genomen veiligheidsmaatregelen. Maar een capplicht is dan weer iets anders.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:22

Ik draag altijd een cap. (ben nog geen western ruiter, maar lees actief mee hier Haha! )

Heb het braafste paard te wereld, maar altijd een cap. Je kan ook een been of arm breken, maar dat is altijd nog beter te repareren dan een scedelbasisfractuur of een flinke hersenbeschadiging.

En als ik spring altijd braaf met een kogel vrij vest Haha!

Ieder zijn eigen keus.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:26

(geen westernruiter maar wil toch even reageren Haha!)

Met cap rijden is natuurlijk slim en veilig enz. enz. maar waarom verzint niemand dan dat zo'n ding ook lekker moet zitten, niet zo op je hoofd jeukt en zweet en ook een beetje 'hip' want ik vind het net een zwarte paddestoel die op me hoofd zit

ik rijd soms met en soms zonder cap maar net hoe het uitkomt en als het warm is is mijn cap 9 van de 10 keer niet op mijn hoofd te bekennen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:30

Jep! Natuurlijk vind ik persoonlijk een hoed leuker staan als een cap! Ja Wil niet zeggen dat ik nooit met cap rij hoor! Maar op de wedstrijd foto's staat het, imo, gewoon leuker! Ja

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:33

Ik vraag niet of er verantwoording afgelegd word Lachen gewoon om meningen en gedachte gangen hierover.

Ook ik rij in princiepe zonder cap omdat dit gewoon het lekkerste is. Wordt er al gek van als ik gewoon een petje op mijn hoofd heb dus ik zal de laatste zijn die roept dat ik het er mee eens ben. Maar ben wel zo realistisch dat als het moet of verplicht wordt dan is dit niet anders Knipoog SH*T happens

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:35

Mijn cap zit gewoon erg lekker Haha! Heb er totaal geen last. Paar jaar geleden was het zelfs zo dat ik hem ophield als ik mijn proef had gereden. Dat hebben mijn grooms me nu wel afgeleerd....

Als de cap lekker zit dan draag je hem ook met plezier. Dat is een ding wat vast staat.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:39

Als ik op een manege kom waar een cap verplicht is dan pas ik me daar op aan. Is hun toko tenslotte.
Ik kom echter ook op veel plekken waar dat niet hoeft of je kunt tekenen dat je op eigen risico zonder cap rijd.Ook op wedstrijden ben ik het nooit tegen gekomen. Zondag
as is er een appieshow, tijdens de clinic is een cap verplicht tijdens de wedstrijd niet...Prima Haha!
We kunnen ook gaan overdrijven zoals op een training aan de hand een cap opzetten....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:41

Ik zou gewoon heel graag willen weten wat er nu gebeurt als een vereniging de cap vrijgeeft maar niet verplicht stel (hooguit voor kinderen).

Onder welke omstandigheden kan dan sprake zijn van aansprakelijkheid van de wedstrijdorganisator. Graag voorbeelden Ja

Zo van.. paard en ruiter a, doen dit, er gebeurt dat en dan moet niet de veroorzaker betalen maar de vereniging?

En dan wil ik nog graag weten of er geen verzekering is die dat ook afdekt zonder cap (met wellicht een hogere premie).

En dan wil ik ook nog graag weten of dat geldt voor alle hallen, want niet alle hallen zijn van de KNHS, of van een KHNS vereniging. En die veiligheidscertificaten gelden daar dus al niet. En ik zou willen weten of als je de hal als privé organisatie huurt, die eisen alsnog gelden. Ik kan me voorstellen van niet namelijk. Dan is een hal gewoon een hal.

Maar ik kan het best mis hebben.
Ik heb alleen nu de antwoorden daarop niet gekregen.

Ik lees alleen dat er sprake is van risico. Maar dat risico en waaruit dat dan bestaat wordt niet toegelicht.

Ik zal de laatste zijn om bestuurders op te willen zadelen met een risico dat hoofdelijke aansprakelijkheid met zich brengt. Dat zou te zot zijn. Maar ik zou een goede toelichting, nogmaals mét voorbeelden wanneer die aansprakelijkheid optreedt wel heel fijn vinden.

Als die er is.. en ik die kan volgen, stem ik met plezier, tegen mijn eigen gevoel in, voor een capverplichting voor maakt niet uit welk niveau.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:43

ben ik helemaal met je eens Lachen

Ik hoor ook heel veel de opmerking. : HET ZIET ER NIET UIT, denk ook dat dit gewoon het grootste euvel is. Mensen vinden het niet mooi en daarom worden ze niet graag gedragen.

En het is dan maar goed dat we gewoon zelf de keuze mogen maken. Maar ben er wel nieuwsgierig naar of dit voor iemand echt een aanleiding kan zijn om niet meer naar bepaalde wedstrijden te gaan? Zijn we dan echt zo ijdel, dat we de LOOKS echt belangrijker zullen vinden, als samen met ons paard laten zien wat we bereikt hebben?

Ik niet in ieder geval.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:44

Blanket schreef:
Maar ben wel zo realistisch dat als het moet of verplicht wordt dan is dit niet anders Knipoog SH*T happens

Ik denk dat we, uiteindelijk, allemaal wel zo denken, maar zolang het nog ter discussie is/gemaakt kan worden is het ook erg goed dat iedereen laat weten hoe ze erover denken. Ja
Tuurlijk, sh*t happend, maar als je kan voorkomen dat je in de poep móet stappen, is dat toch ook wat respect waard. Knipoog

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:45

Ik zit me voor te stellen hoe het uitziet boven een blingblingjasje of blouse... bah....denk dat de fotografen een stuk minder foto's gaan verkopen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:47

Hobby Horse verkoopt al speciale bling hoesjes voor om een cap Haha!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:47

hahaha ja okay .......... Alhoewel ik gisteren op een wedstrijd was en ik heel eerlijk moet zeggen dat het MIJ niet irriteerde om mensen met een cap te zien rijden. Soms viel het niet eens op Knipoog

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:48

Als ik de antwoorden van een verzekeringsdeskundige lees ben ik echter niet bepaald overtuigd dat de WRAN of de Federatie steekhoudende argumenten heeft om tot verplichitng over te gaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:48

Ik wil graag eerst de weg naar de oliebol helemaal uitgezocht en toegelicht hebben. En alle mogelijkheden om om de oliebol heen te wandelen ook. En als dan toch blijkt dat er alleen de mogelijkheid blijft om in de oliebol te stappen. Dan kun je een plastic zakje om je schoen doen ter bescherming Haha!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:49

Het is vaak ook maar wat we gewend zijn denk ik dan maar, en waar we op willen letten. Knipoog