[WN] Deels overstappen op Western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nijntjuh

Deels overstappen op Western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 15:08

Hoi allemaal,

Omdat ik het dressuren soms wat saai begin te vinden en graag wat meer variatie wil aanbrengen voor mijn paard (11 jarige Friese merrie), lijkt het mij leuk om naast recretatief dressuurmatig, ook western met haar te gaan rijden.
Nu rijd ik zo'n 5 keer per week (dressuur in de bak), en ik dacht er aan om bijvoorbeeld 2 keer engels, 2 keer western en 1 keer wat anders (longeren, buitenritjes, wandelen) met haar te gaan doen. Ik merk namelijk dat ik het een beetje saai begin te vinden, als dat dressuurwerk Bloos Uiteraard nemen we les! ik heb ook eens in de week dressuurles.

Nu heb ik een aantal vraagjes, ik hoop op nuttig advies:
- kan dat uberhaubt: dresssuurmatig en western rijden door elkaar heen (uiteraard niet binnen een training Clown , maar met hetzelfde paard)
- Ik wil eerst uitproberen wat mijn paard en ik er van vinden en ben dus niet onmiddelijk van plan een vermogen aan en zadel uit te geven. Ik dacht aan een barefoot boomloos (arizona of nevada). Ik heb al eens een week eem barefoot te leen gehad (de gewone uitvoering) en daar liep ze prima onder. Eventueel 2e hands om de kosten wat te beperken.
- Is een Fries uberhaubt voor basis western werk geschikt? (mijn paardje is wel leergierig!)
- Ik ben 1.72, weeg 62 kg en met broekmaat 38, wat voor maat zadel moet ik aan denken want ik ben alleen bekend met engelse maten

Alle andere nuttige adviezen zijn natuurlijk heel erg welkom!
Vast bedankt voor de reacties Lachen

cynthiar

Re: Deels overstappen op Western

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:01

Het kan samen dressuur en western, maar ik denk dat het voor jouw moeilijker wordt om de 2 rijstijlen uit mekaar te houden dan voor je paard. Mijn paard wordt door mij western gereden en door mijn verzorgster dressuur. Dus voor het paard valt het te combineren (op recreatief niveau natuurlijk).
Ik denk dat je een 15 of 16 inch zitting moet hebben. Probeer uit wat je lekkerder vindt zitten. Ik heb nu 16 inch, heb 15 inch gehad en het pastte mij beide. Ik ben 1.74 en 59 kilo, dus geen dikke of grote kont Haha! .

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:39

Het kan prima allebei hoor. Ik rij met mijn Hafjes western (ook wedstrijden) maar gooi er ook rustig een dressuurwedstijd tegenaan. Ik combineer zelfs de manier van rijden binnen een training.

Gewoon proberen, je merkt snel genoeg of ze het snapt, en het uit elkaar kan houden. En zeker op recreatief niveau kun je ook met een Fries prima uit de voeten hoor!

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:44

Mieperdepiep schreef:
Het kan prima allebei hoor. Ik rij met mijn Hafjes western (ook wedstrijden) maar gooi er ook rustig een dressuurwedstijd tegenaan. Ik combineer zelfs de manier van rijden binnen een training.

Gewoon proberen, je merkt snel genoeg of ze het snapt, en het uit elkaar kan houden. En zeker op recreatief niveau kun je ook met een Fries prima uit de voeten hoor!

Leuk om te horen. Zou een barefoot zadel voor wat ik wil een goede keuze zijn?

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 04:54

Als je er zelf fijn op kunt rijden is er geen probleem. Ik heb zelf de Arizona, rij ik ook wedstrijden mee. Fijn zadel.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:40

- kan dat uberhaubt: dresssuurmatig en western rijden door elkaar heen (uiteraard niet binnen een training , maar met hetzelfde paard)
- Ik wil eerst uitproberen wat mijn paard en ik er van vinden en ben dus niet onmiddelijk van plan een vermogen aan en zadel uit te geven. Ik dacht aan een barefoot boomloos (arizona of nevada). Ik heb al eens een week eem barefoot te leen gehad (de gewone uitvoering) en daar liep ze prima onder. Eventueel 2e hands om de kosten wat te beperken.
- Is een Fries uberhaubt voor basis western werk geschikt? (mijn paardje is wel leergierig!)
- Ik ben 1.72, weeg 62 kg en met broekmaat 38, wat voor maat zadel moet ik aan denken want ik ben alleen bekend met engelse maten

1.. defineer wat western rijden voor jou inhoudt en waarom dat anders zou zijn dan wat je nu doet met je paard?
2.. ga eens kijken op een westernstal of wedstrijd.
3.. afhankelijk van wat je wil met 'gedeeltelijk westernrijden' is een ander zadel eigenlijk niet nodig. Ik zou liever mijn geld besteden aan 1 goed passend zadel.
4.. alle rassen zijn geschikt afhankelijk van het doel wat je stelt. Een shire zal nooit rpijzen scoren in de reining en moeite hebben met een trail.
5.. westernzadel zitting maten liggen 2 cijfers hoger. een 15" western is een 17" engels. Maar daarmee ben je er nog niet. Je zult je zitvlak moeten laten kiezen. Standaart wordt toch wel 16" aangehouden.
6.. je kunt zowel dressuur als western rijden. De basis is hetzelfde. in de western gebruikt men ook schouderbinnenwaarts en dergelijke om een paard soepel te krijgen. Het doel (eindplaatje) is alleen wat anders.

Het klinkt mij in de oren dat je je gewenste afwisseling ook kunt zoeken in gewoon wat andere oefeningen in de bak. Leg bv eens een zeiltje neer of wat pionnetjes. Vrijheidsdresuur of grondwerk? Schrik en obstakel training. Of gewoon een buitenrit?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:22

Zeer wijze raad van dapperdier Ja

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:59

Voor dat je western gaat rijden met je eigen (dressure) opgeleid paard, zou ik je aanraden een goede western stal te vinden en een reeks lessen volgen op hun (western) opgeleid paarden. Als je het leuk vind, dan weet je wat de bedoeling is. (oud leerd jong). Dan kan je het beter aan je eigen paard duidelijk maken wat de bedoeling is. Als je het nix vind, is er geen man overbord. Heb je ook geen verwaring of frustratie gezaaid bij je eigen beest. Als je alleen afwisseling zoekt, zou ik meer gaan voor cavalleties lopen, nieuwe oefiningen, nieuwe instructie, of vrijheids dressuur. Mijn advies is ga alleen western rijden met je eigen paard als je zeker weet dat je dat wil doen. Het investering in b.v. nieuwe harnachament is ook niet nihil!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:06

Ga mee met Dapperdier. Ook een westernpaard wordt lenig gemaakt, verzameld en moet leren wijken voor druk. Het is niet meteen aan een lang teugeltje zonder noemenswaardig teugelcontact door de bak , het is niet meteen neckreining. Dat zijn de eindresultaten waar je heen wilt, niet de weg er naartoe.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:54

Ik ben het ook helemaal eens met @dapperdier. Maak je rijden interessanter door je oefeningen op te leuken, niet door een ander zadel op te leggen en in essentie hetzelfde te gaan doen.
Werk met pionnen, balkjes, tonnen, etc. Je kunt van alles daarmee verzinnen, zoals langs balkjes achterwaarts (met bochtje, zo je wilt), tussen pionnen slalommen met soepel wisselende stelling of wijkend/appuyerend (afhankelijk van je niveau). Wees creatief en heb vooral lol met je knol Knipoog