[WN] [RT] Wat is het nu... maantop/poll of oorpunt ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

[RT] Wat is het nu... maantop/poll of oorpunt ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 21:09

Omdat mij op de site van de SWRN het schrijven onmogelijk is gemaakt (mijn hele account is maar gewoon verwijderd) kan ik deze vraag daar onmogelijk meer stellen.
Omdat het me toch wel een wezenlijk verschil lijkt te zijn lijkt het me logisch dat er iig door de 'hoge heren' eenduidig mee omgegaan wordt.
Immers iemands rijstijl kan hem een plaatsing opleveren of juist kosten.

Hier ging het om:
http://www.swrn.nl/phpBB/viewtopic.php?t=83
Citaat:
Jan_Trel

Geplaatst: vr okt 19, 2007 9:40 am Onderwerp:

-----------------------------------------------

Een paard wat constant te laag loopt met z'n hoofd (oorpunten lager dan de schoft) dient volgens het regelboek bestraft te worden met punten aftrek.
Verder moet een pleasurepaard bewegen vanuit de achterhand, zichzelf als het ware naar voren duwen waardoor de spanning van de teugels verdwijnt.
Een paard wat met constante aanleuning gereden moet worden voldoet niet aan die voorwaarde.
Een paard dat geheel los gelaten wordt en uit elkaar loopt, maar lekker rustig blijft omdat het toevallig een makke "beer" is beweegt in mijn optiek ook niet zoals een pleasurepaard hoort te bewegen.
Ook het constant corrigeren met de teugels scoort niet hoog, het paard moet in zijn mond met rust gelaten worden.

Volgens mij wordt er door de AQHA (die vaak leidend is in dit soort regels) gesproken over een horizontale houding van poll tot schoft.
Ook Chris Knol heeft op zijn site http://home.hccnet.nl/c.knol/WRAN_regel ... elboek.htm in het regelboek staan:
Citaat:
666. Een goed pleasure paard heeft een aangename gang die in overeenstemming is met zijn uiterlijke verschijning. De veerkracht van de kogels moet de ruiter een aangename en soepele rit garanderen. Het paard draagt zijn hoofd ontspannen in zijn natuurlijke eigen houding, met de maantop niet lager dan de schoft. Het hoofd moet recht gedragen worden met de neus een fractie voor de loodlijn. Het paard is ontspannen, echter attent en bereid de lichtste hulp(en) van de ruiter aan te nemen en op te volgen. Als gevraagd wordt de gangen uit te strekken, dient dit te gebeuren in het zelfde ritme en gelijke soepelheid

Nou weet ik dat Quarters vaak niet van die grote oren hebben, maar gezien de andere rassen kan dat verschil in maantop en punt-oor toch wel oplopen tot een cm of 20 Haha!

Dus speciaal voor mensen met paarden met grote oren dus deze vraag Lachen

spatter

Re: [RT] Wat is het nu... maantop/poll of oorpunt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:16

Chris heeft het regelboek geschreven dus Chris zijn citaat klopt
iedere jury die dat niet zo kent moet eigenlijk de regels nog eens doorlezen
nou verwacht ik niet dat alleen die oren nu gaan bepalen waar je geplaatst wordt maar het kan natuurlijk je toch een plaatsje schelen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 21:21

spatter schreef:
iedere jury die dat niet zo kent moet eigenlijk de regels nog eens doorlezen
Your words, not mine Knipoog

Overigens is het wel mede duidelijk dat het zo dus nooit 'over gaat' dat te diepe lopen.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 06:33

[quote="DubbelDun"]Omdat mij op de site van de SWRN het schrijven onmogelijk is gemaakt (mijn hele account is maar gewoon verwijderd) kan ik deze vraag daar onmogelijk meer stellen.

ehhhh, we leven toch in een democratie??

In mijn beleving hoort in de westernsport inderdaad de lijn van het puntje tussen zijn oren tot aan zijn staart vlak te zijn. Je wilt inmmers het natuurlijke evenwicht (paard loopt van nature op de voorhand) naar de achterhand verleggen zodat het gewicht gelijkmatig over 4 benen is verdeeld. Dit is de verzameling die in de westernsport gevraagt wordt. Hoe je dit doet/traint in een anderverhaal Knipoog
Paarden die dus achter de loodlijn en in hun bovenlijn niet horizontaal kunnen blijven voldoen dus in mijn beleving niet een correte verzameling. Volgensmij is het correct kunnen verzamelen juist noodzakelijk om je paard correct te kunnen rijden en te kunnen sturen en wat veel belangrijker is gezond in de benen te houden!!!!!!!!
Nogmaals, hoe je hier toe komt is een ander verhaal en voor mensen die hier in geinteresseerd zijn wil ik best wel eens hier over praten!

gr. johanna vellinga

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 08:35

@johanna29 : als jij schrijft 'het puntje tussen zijn oren' bedoel je dan het gedeelte aan de basis van de oren (dus eigenlijk op zijn hoofd = de maantop) óf de echte punten van de oren??
Want hier ligt dus duidelijk het verschil wat ik bedoel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:37

Puntje tussen de oren is voor mij toch echt maantop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 08:39

Het verschilt één woord, maar een wereld in betekenis Haha!

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:13

Ik bedoel het stukje stussen de oren. Er heeft in het blad de Quarter eens een hele mooie tekening gestaan van een paard dat heeeeele lange oren had en dus met zijn neus over de grond kon lopen. Misschien kan iemand die hier even plaatsen was erg grappig te zien!!
Let wel, dat de hoofdhouding natuurlijk ook moet passen bij het ras!! Dus een AV die in een frame loopt met zijn hoofd/hals horizontaal klopt dus niet omdat een AV van nature een hals heeft die meer opgericht geplaatst is!!

gr. johanna vellinga

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 00:00

en hoe zit het dan met een quarter die cutting gefokt ,maar waar toch pleasure mee gereden wordt <sandy heeft kleine oortjes ,<ik krijg geen antwoordt op het SWRN-forum,dus vraag ik het hier ook maar ff

en ze heeft de neiging om haar hoofd omhoog te houden bij de jog en lope

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 00:06

SandyQ wat jou paard doet doet die van mij ook

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:08

Over te laag/te hoog lopen, wat mij geleerd is, is dat men niet moet vergeten dat het om het HELE plaatje gaat, en vooral ook om het gangwerk. Een paard met erg fijne gangen, die iets te laag loopt, maar netjes in balans en verzameld kan, en moet, gewoon hoog scoren. Het gaat niet alleen om de "headset" maar om zoveel meer.

Mocht een paard dus winnen mét de eventuele puntaftrek voor een iets te hoog of te lage headset, dan blijkt dus dat de rest van wat ie laat zien zó goed is, dat de jury er gewoon niet omheen kan. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 09:08

sandyQ schreef:
en hoe zit het dan met een quarter die cutting gefokt ,maar waar toch pleasure mee gereden wordt <sandy heeft kleine oortjes ,<ik krijg geen antwoordt op het SWRN-forum,dus vraag ik het hier ook maar ff

en ze heeft de neiging om haar hoofd omhoog te houden bij de jog en lope
Het gaat dus niet om kleine of grote oren. De maantop c.q. het punt op het hoofd waar de oren vastzitten is het punt wat level met de schoft moet zijn.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:19

Jeddah schreef:
Over te laag/te hoog lopen, wat mij geleerd is, is dat men niet moet vergeten dat het om het HELE plaatje gaat, en vooral ook om het gangwerk. Een paard met erg fijne gangen, die iets te laag loopt, maar netjes in balans en verzameld kan, en moet, gewoon hoog scoren. Het gaat niet alleen om de "headset" maar om zoveel meer.

Mocht een paard dus winnen mét de eventuele puntaftrek voor een iets te hoog of te lage headset, dan blijkt dus dat de rest van wat ie laat zien zó goed is, dat de jury er gewoon niet omheen kan. Knipoog

Dan moet ik mijn Quinnie daar maar eens in de bak los laten rennen, dan staan ze denk ik allemaal te kwijlen Haha!

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:38

MSQuincyTE schreef:
Jeddah schreef:

Dan moet ik mijn Quinnie daar maar eens in de bak los laten rennen, dan staan ze denk ik allemaal te kwijlen Haha!

das ook zo met sandy die kan ook heel mooi loslopen in de bak ,maar onder
het zadel gaat elke keer weer haar hoofd omhoog ,en wat ik ook doe/probeer niks lukt dus ik zal altijd puntenaftrek blijven houden met pleasure wedstrijden Verdrietig

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 06:15

Ik denk dat je je zelf eens goed moet afvragen of een paard wat te laag / te diep loopt (puntje tussen de oren over achter de loodlijn) wel verzameld loopt!
Met verzameling bedoel ik dat het paard zijn gewicht GELIJKMATIG over 4 benen verdeeld. Ik denk van niet want een paard wat met zijn hoofd te diep loopt draagt meer gewicht op de voorhand! Om echt goed verzameld te kunnen bewegen moet een paard (ongeacht het ras) kunnen buigen in zijn achterhand (heup, knie, sprong, kogelgewrichten) Als een paard kan buigen in de gewrichten van zijn achterhand komt de voorhand vanzelf iets omhoog en zie daar de gewenste houding is daar!!
Hoe je daar komt tja dat is een ander verhaal!!

succes,

gr. johanna

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 07:48

Dat ligt heel erg aan de bouw van het paard Johanna. Veel Quarters zijn tegenwordig zo gefokt dat ze een erg lage hals aanzat hebben, niet te vergelijken met de hals aanzet van de "ouderwetse" QPA's of die van Arabieren, KWPNers enzovoorts.

@Sandy, ik zou eeens heel kritisch naar het zadel en/of de rug van je paard laten kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 08:40

Ook paarden die overbouwd zijn kunnen een probleem hebben met de juiste balans onder de ruiter en de gevraagde gewichtsverplaatsing naar de achterhand.
En wat Jeddah zegt natuurlijk.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:08

Jeddah schreef:
Dat ligt heel erg aan de bouw van het paard Johanna. Veel Quarters zijn tegenwordig zo gefokt dat ze een erg lage hals aanzat hebben, niet te vergelijken met de hals aanzet van de "ouderwetse" QPA's of die van Arabieren, KWPNers enzovoorts.

@Sandy, ik zou eeens heel kritisch naar het zadel en/of de rug van je paard laten kijken.

het zadel is prima ,ik rij met australian-stock saddle omdat ik nog steeds geen behoorlijk westernzadel heb kunnen vinden in haar maat ,smal geboud en een giga hoge schoft
nu weet ik toevallig dat cutting-quarters smaller en ranker gebouwd zijn ,en meer peper in hun kont hebben Lachen
maar verders is ze prima te rijden en gaan de buigingen goed ,alleen ik krijg haar op geen enkele manier verzameld in de jog of lope ,
in de walk gaat het prima ,maar zodra ze moet draven is het kop omhoog en weg verzameling of ik moet het bit tot in haar strot trekken en de sporen in de flanken ,ja dan loopt ze verzameld maar das niet mijn idee van lekker rijden

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:26

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 13:39

Citaat:
Die American Quarter Horse Assn. (AQHA) verstärkt ihre Bemühungen, der Disziplin Western Pleasure ein einheitliches Richtsystem zu geben. Nach einer Sitzung der Western Pleasure Task Force im September werden jetzt die Top 100 - Reiter der National Snaffle Bit Association (NSBA) und die Top 10-Reiter der AQHA World Show zu einem Meeting am 18. und 19. Dezember in die Hauptzentrale der AQHA nach Amarillo, Texas, eingeladen.

"Wir wollen Standards festlegen, nach denen einer der populärsten Westernklassen in Zukunft bewertet werden soll", erläutert AQHA Executive Director of Judges Alex Ross. "Einige sind verunsichert, weil es keine allgemein geltenden Bewertungskriterien gibt. Dieses Meeting im Dezember, die Richtlinien und ein eigens dafür produziertes Video sollen dem abhelfen."

Promotion Von der National Snaffle Bit Association (NSBA) gibt es bereits ein Video, wie W. Pleasure gerichtet werden soll, in Deutschland ist die Erste Westernreiter Union bereits seit einiger Zeit bestrebt, ein Scoringsystem für W. Pleasure zu entwickeln.

Ik begrijp uit bovenstaande dat in navolging op de video die ooit eens gemaakt is voor jury's als richtlijn (en die maar matig verandering heeft gebracht) men de de 100 beste ruiters van de NSBA en de 10 !! beste ruiters van de Worldshow gaat uitnodigen om hetzelfde resultaat te krijgen ??