Ik heb van mezelf een shire{jane}, niet de grootste en zwaarste, waarmee ik gewoon engels rijdt, maar wat me steeds meer tegen gaat staan. Zal ik met haar western kunne gaan doen, natuurlijk zullen bepaalde onderdelen niet of moeilijk kunnen, maar een helebloel kan denk ik ook wel!!! En is ze niet te oud om het aan te leren, ze is 13 jaar.
Van de week werd jane weer zo sterk, het gaat een tijd goed en dan begint het weer!!Zodat ik hier eens ben gaan zoeken hoe jullie dat oplossen, want die ontspannen houding tijdens western staat mij erg aan!!!
Jane is een paard dat alleen maar snel wil, maakt zich snel erg druk en aanspanning van mijn been is genoeg om heel snel en hard te gaan, van de week het bos ingegaan en het was een drama, ik ben alleen maar aan het tegenhouden en ik heb daar geen zin meer in.
Toen las ik over klaverblaadjes rijden en probeer dat nu 2 dagen en ik moet zeggen dat Jane veranderd en dat geeft mij weer een zet richting western. Ik heb veel gelezen over klaverblaadjes, zal het niet perfect doen, maar het principe begrijp ik!!
Het enige waar ik tegenaan loop, is dat ik nog geen perfecte doorzitter ben, in de draf blijft ze dan ook wat gejaagd. Dus zit ze ook niet lekker.
Ik heb een "go" paard zoals jullie dat noemen, dus maak gebruik van de kleine bak.
Als ze tekenen geeft van overgave, hals naar beneden, kauwen, stop ik op de a-c lijn, doe paar passen achterwaart om vervolgens stil te blijven staan. Maar dan begint het gemier weer, steeds naar voren trekken met hoofd, 1 voorbeen optillen en schrapende beweging maken, steeds weg willen lopen, wat moet ik dan doen of juist niet doen???
In de galop gaat het makkelijker, lijkt ze meer ontspannen, maar af en toe valt ze op een andere plek dan de a-c lijn terug in draf, moet ze dan weer in galop, want het is de bedoeling dat die a-c lijn het rustpunt wordt. Ga ik dan de a-c lijn weer op dan doet ze hetzelfde weer als ik net beschreef.
Ik vind het wel heel leuk en ik was vandaag dan ook zomaar intensief een uur bezig, terwijl met gewoon engels rijden ik het na 20 minuten hooguit een half uur wel gezien heb
Jane is na het rijden ook rustiger lijkt wel, maar moet nog zoveel leren!!!
Ik wil les gaan nemen en denk aan de silver creek in oosterwolde, is een half uurtje bij mij vandaan, is dat een goede plek om het goed te gaan leren en eens te kijken of het echt wat is voor mij???