[WN] Hoe zit het met working cowhorse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe zit het met working cowhorse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:29

Even een vraag voor de mensen die er verstand van hebben;
Wanneer mag een ruiter om een nieuwe koe vragen? Gister op het NK kwamen op de lopende band nieuwe koeien. En kan je daar ook strafpunten voor krijgen ofzo?

Ik hoop dat iemand dit kan beantwoorden.

gr [***]

DixievdKaal

Re: Hoe zit het met working cowhorse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:39

Ik weet het niet, maar het lijkt me wanneer een koe/kalf niet meer wil dat je dan een nieuwe kan vragen.
Ik ga dit volgen lijkt me interesant.
nog gefeliciteert met je behaalde resultaten zaterdag, ik heb je zien rijden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:29

Je mág niet om een nieuwe koe vragen, de jury mag bepalen óf je een nieuwe koe krijgt of niet.
Daar zijn een aantal richtlijnen voor:

Als de tijd en het aantal runderen het toestaan kan de jury in de volgende gevallen een nieuw rund aan een deelnemer toewijzen als:

het rund niet kan of wil lopen

het rund het einde van de arena niet verlaat

het rund blind is of het paard niet ontziet

het rund de arena verlaat

DixievdKaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:54

Ok , weer wat geleerd, eigelijk ook wel logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:13

Ok, dank je.

En wat gebeurd er als (door de ruiter) een koe tegen de bakrand aanknalt. Krijgt de ruiter dan strafpunten ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:51

nielsd schreef:
Ok, dank je.

En wat gebeurd er als (door de ruiter) een koe tegen de bakrand aanknalt. Krijgt de ruiter dan strafpunten ofzo?

jij doelt op afgelopen zondag, de koe van crazy cactus? die koe was eventjes de weg kwijt,na de botsing van t hek. Erg vervelend om te zien.
Vroeg me trouwens ook af, hoe crazy cactus dit ervaren heeft, wellicht wil ze dat vertellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:53

Nou, niet eens alleen. Ik zag dit bij meerdere ruiters.
En ik vond dit echt zielig voor de koe. Ik wil graag weten of hier iets op staat aan strafpunten.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:02

@eevita Leuk is anders idd. Ik hoorde meerdere mensen "stoppen" roepen. Dat kon ik echter niet doen want dan heb ik een 0-score aan mijn broek. Ben er dus maar rustig achter gebleven en toen kreeg ik een signaaltje van de judge dat ik kon stoppen.
Ik heb liever ook niet dat ze in het hek klimmen, daar is geen lol aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:03

CC: dat begrijp ik nog wel.
Want het leek er wel op iig dat je wat rustiger deed met de koe, maar krijg je nou ook penalty's mocht er iets met de koe gebeuren (door toedoen van de ruiter)?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:07

Je kan idd een 0-score krijgen als je bijvoorbeeld over de koe heen rijd. Of er voor zorgt dat de koe valt.
Zo staat het in het regelboekje van de WRAN:
Ieder paard, dat zich bij het werk niet laat beheersen, daarbij paard en ruiter in gevaar brengt, de weg van de koe kruist, moet door de jury uit de proef worden genomen en krijgt 0 punten.
Ieder paard, dat over een koe heen loopt, en daarbij oorzaak is van een val van ruiter en paard, moet de proef staken en krijgt 0 punten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:27

zo weer wat geleerd, thanks Lachen
kan me idd voorstellen dat t niet leuk is dat t gebeurd met die koe, maarja in t heetst van de stijd kan t gebeuren,lijkt me
goed dat de jury je het teken gaf dat je mocht stoppen, vanaf de tribune konden we niet goed inschatten wat er nu gebeurde..

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:57

Mijn (bescheiden) mening is dat het niet nodig hoeft te zijn dat je de koe het hek in rijdt. Mocht het zo zijn dat je ziet dat een koe hard het hek in zal gaan, zou ik mijn paard van de koe halen. Daarnaast vond ik het afstand houden van de ruiters t.o.v. de koe erg matig afgelopen zondag, dit is waarschijnlijk ook een reden dat er toch koeien het hek in gingen. Van mij mag een ruiter een 0-score krijgen als duidelijk is dat door zijn toedoen (dus druk houden op de koe tot in het hek) de koe geen andere weg ziet als omhoog.

Edit: Ik heb niet alleen kritiek op de ruiters, ik vond de jury ook meer gericht op de ruiters/punten/spektakel als het het welzijn van de runderen. Dus ik kan me ook voorstellen dat CC misschien zelf het gevoel had dat de jury misschien iets eerder had in mogen grijpen.(of begrijp ik je nu verkeerd??)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:03

@pg klopt. Toen de koe viel hadden ze van mij al mogen fluiten.
1 dingetje.. je paard van de koe halen in een wedstrijd is geen optie, of je moet een 0-score willen hebben.
Een koe zou normaal gesproken als een paard voor de koe komt willen keren, deze kudde had lak aan de paarden. Je zag het al bij de cutting, er waren maar weinig paarden die echt acties lieten zien.
Het is gewoon ontzettend moeilijk om aan goed vee te komen.

De judge zal idd zich niet zo heel druk maken om het welzijn van de koeien, zeker de amerikanen zal het vaak een worst wezen, 't is maar een koe denken zij meestal.

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:08

Idd is het moeilijk aan goed vee komen. Het was een zeer gemixt gezelschap wat aangevoerd was voor de NK. Ik weet dat je een 0-score hebt als je je paard van de koe haalt, of je dat doet of niet is een keuze van de ruiter. Ik ben alleen van mening dat als iets meer afstand zou houden de koe je betere controle over de koe hebt en meer kan anticiperen op de bewegingen. De koe zal minder druk voelen en minder snel geneigd zijn te gaan klimmen.

Edit: Amerikanen raar volk met soms hypocriete toestanden. Het is maar een koe bij de cutting maar als je hond geen hok in de tuin en een bakkie eten + water wordt je voor de rechter gesleept.. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:43

Wat mij wel opvalt, een jaar of twee geleden was er het ek teampenning, in Brunssum, toen was de jury ernorm streng, en zodra er ook maar wat onrust was in de kudde, kreeg het team (of de penner bij cattle penning) direct een waarschuwing.
Working cowhorse was daar niet aan de orde, maar toch...
Ik weet niet meer of dat ook amerikaanse juryleden waren, maar t verschil met t nk in marienheem vond ik erg groot.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:50

Hallootjes
Wil toch even reageren

Ik begin meteen te zeggen dat ik niet een "koeien ruiter" ben.
Maar tijdens working cowhorse ben ik toch echt weggelopen.

Niets persoonlijks tegen de ruiters maar als er meer dan 1 koe besluit zich tegen de hekken te gooin dan gaat er iets niet goed. En dat je je paard niet van de koe wilt halen om geen 0 score te krijgen, tsja als de koe blijft liggen na een encounter met hek jammer dan van je score maar dan is het toch al einde oefening in mijn optiek.

Zoals gezegd weinig verstand van werken met koeien, maar von dhet dit jaar niet leuk om naar te kijken. Ben dus ook de caravan maar gaan inpakken.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:44

Hebben dit jaar voor het eerst working cowhorse gezien, maar zijn ook weg gelopen. VOnd het zo zielig voor de koeien. Het zal misschien wel zo horen maar niet voor mijn oogjes bestemd.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:48

Berwicowa schreef:
Hebben dit jaar voor het eerst working cowhorse gezien, maar zijn ook weg gelopen. VOnd het zo zielig voor de koeien. Het zal misschien wel zo horen maar niet voor mijn oogjes bestemd.

Nee volgens mij hoort het niet zo.
Vorig jaar zag het er heel anders uit. Wil niet zeggen dat het aan de ruiters ligt of aan de koeien ik weet het niet maar vorig jaar betere proeven gezien. en geen enkele suicidal koe.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:51

De koeien waren vorig jaar idd veel relaxter. Waar dat aan ligt??? Who knows...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:43

crazycactus schreef:
1 dingetje.. je paard van de koe halen in een wedstrijd is geen optie, of je moet een 0-score willen hebben.

Nors opkijken

Absoluut niet mee eens, als je koe het hek ingaat heb je teveel druk gehad. Dat is jouw verantwoordelijkhied en de gevolgen moet je daar dan ook van inzien.

Maar wie weet ga ik daar anders over denken Knipoog

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:53

mijn persoonlijke mening en ik vertel het ook aan mijn ruiters: houd de eer aan je zelf en accepteer de 0 score als je koe het hek in vliegt .
je krijgt meer waardering van het publiek als je laat zien dat je het een samenspel maakt met je paard en de koe.
maar laat ik het omdraaien wat doe je als niet de koe maar het paard dissie in de bak staat met bloedneus.
stap je dan af en ga je de bak uit of wacht je tot de jury je toestemming geeft om een ander paard te nemen ( nu mag je niet van paard wisselen maar stel)
waarom doe je het met een koe dan wel.
wederom hebben we met de koeien onderdelen een negatieve indruk op het publiek achter gelaten en wederom zijn er weer mensen van de tribunes afgelopen.

C.C. dit is geen persoonlijke aanval op jou omdat jij als enigste op dit topic reageerd zouden de bokkers ten onrechte de indruk krijgen dat ik in dit verhaal jou bedoel.
ik ken je en ik ken de manier van jou rijden en ik kan met de hand op mijn hart tegen iedereen zeggen dat jij over het algemeen netjes op de koe rijdt.
maar vergeet niet dat er nog 9 andere ruiters waren dus ik zou graag alle 9 ruiters willen aanspreken op hun kunnen.

wat het nederlands western rijden echter niet weet is dat in tegenstelling tot het teampennen en de cutting waar er tenminsten 1 x per maand wel een wedstrijd is waar men zijn kunnen kan testen en ervaringen met andere ruiters kan uitwisselen. er voor workingcow horse geen enkele wedstrijd is in Nederland behalve de beide NK's (federatie en NQHA) dus men kan thuis enigzins trainen maar hun kunnen meten op wedstrijden zit er voor deze ruiters in Nederland niet in.
en als wedstrijd ruiter onder jullie zullen jullie toch toe moeten geven dat de eerste wedstrijden die jullie zelf gestart zijn er ook niet zo fraai uit zagen als de wedstrijden toen je meer ervaring opgedaan had.

ook de jury's moeten door de organisatoren enigzins worden ingeseint dat men in Nederland toch ander regels heeft tot het gebruik van vee. dat het voor ons dieren zijn en geen beef dat ze daar wel enigzins rekening mee moeten houden in hun beoordeling.

laat iedereen over dit verhaal eens goed na gaan denken en niet te snel over de workingcow horse gaan oordelen.
ik zelf vond het ook diep triest wat ik zag maar ik heb hoop dat we volgend jaar een beter beeld achter kunnen laten bij het publiek, de teampenners lieten ook een stuk minder hak en tak werk zien dan vorig jaar toen had men daar ook de nodige kritiek op en men is aan het trainen geslagen en men kon nu wel een rustige run laten zien.
hoe je het ook wend of keerd de koeien onderdelen zijn nu eenmaal de ruigere onderdelen maar met veel training oefeningen en ervaring kan het in de loop der jaren uitgroeien tot een sport die spectaculair is maar waar iedereen voor blijft om het te zien.
ik weet de ruiters willen wel maar geef ze de tijd en ruimte om het waar te maken

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:57

Dat is ook zo PJ.. als er meer wedstrijden waren dan zouden we meer ervaring op kunnen doen. Nu ben ik nog in de redelijk gezegende positie dat we zo af en toe bij jullie kunnen trainen, maar niet iedereen heeft die optie.
Ik heb mijn eerste NK nog ergens op dvd rondslingeren.. nouuu daar was ik later ook niet zo happy mee, een onwijs heftige limousine die wel even dacht dat ie me aan kon.. dat heb ik geweten, pfff dat was hard werken zeg.
Maar goed aankomende zondag nieuwe ronde nieuwe kansen, en ik moest van iemand beloven me te gedragen anders ging ik over de knie Tong uitsteken