[WN] teleurgesteld in ranch op Texel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chavalli

teleurgesteld in ranch op Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:07

Ik voel me ontzettend opgelicht door een westernranch op Texel, ik weet niet of ik hier de naam mag noemen.
Ik zal proberen om m'n verhaal zo kort mogelijk te houden.
Ik had een Quarterhorse ruin van bijna 5 jaar oud, met erge last van zomereczeem, hij had zoveel last dat ik hem niet normaal in kon rijden. Ik heb hem van de verzekering terug gekocht en besloot een plaatsje aan zee voor hem te zoeken. Dit deed ik met pijn in m'n hart, want ik had hem al bijna 4 jaar en het is een ontzettend lief en aanhankelijk paardje, maar met die jeuk moeten leven was een lijdensweg voor hem. Ik mailde naar die ranch op Texel of zij iemand wisten die graag een leuke Quarterhorse wilde (hij heeft ook hele goede papieren). Ze mailde me al heel snel terug, dat zij hem wel op wilde nemen op hun ranch, ze konden er wel geen geld voor geven, maar hij zou bij hun een fijn leven krijgen en hij zou bij hun oud mogen worden. Nou dat leek me wel wat, dus heb ik gezegd dat hun hem mochten hebben. Met enkele voorwaarden: Ze mogen hem niet verkopen, hij mag niet meer de wedstrijdsport in en hij blijft tot zijn dood bij hun. Ik heb zelf de stamboekpapieren nog, hun hebben het paspoort. Ik heb een contractje opgesteld waarin ik de bovenstaande voorwaarden ingezet heb en die heb ik door hun laten ondertekenen. Ze zijn hem op komen halen en hebben hem mee naar Texel genomen, we zijn na een week of 6 gaan kijken bij hem, en ik was zo blij; z'n manen begonnen al weer wat te groeien en zo te zien had hij geen jeuk meer !
Dus je zou denken wat is nu het probleem, nou, ik kreeg enkele weken geleden een mailtje van de ranch, waarin zomaar stond dat ze iemand gevonden hadden die wel verder wilde met ons paard.
Ik dacht wat gebeurt er nou, hij zou toch tot z'n dood op de ranch blijven ?? Ik heb meteen teruggemaild en gevraagd wat nu eigenlijk de bedoeling was. Ik kreeg een mail terug, dat hij het bij die andere mensen beter krijgt en meer aandacht enzo. Dat kan wel zo zijn, maar hij mocht van ons naar niemand anders, ze hebben er voor getekend dat hij altijd bij hun zou blijven. Het ergste is nu dat wij helemaal niet weten wie die mensen zijn, en ik krijg niet de naam en adres van die mensen, omdat hun zogenaamd geen adressen doorgeven van nieuwe eigenaren. Dus ze hebben zomaar zonder onze toestemming ons paard weggegeven en we weten helemaal niet waar hij nu is. Dit kan toch zomaar niet, ik moet toch mogen weten waar ons paard is gebleven? Weten jullie wat ik moet doen ?

Anoniem

Re: teleurgesteld in ranch op Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:08

Als je het zwart op wit hebt zou ik er werk van maken. Informeer eens bij een rechtswinkel.

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:11

ja, daar zit ik ook al aan te denken, maar het probleem is: help ik m'n paard daarmee ?

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:15

Pff moeilijk idd help je jouw paard ermee, als hun je paard liever ergens anders willen hebben dan is dat idd de vraag.
Misschien een idee om naar zo'n rechtswinkel te gaan ik weet wel vrij zeker dat hun m niet mogen doorverkopen, je paard zelf terug te kopen en zelf aan iemand te verkopen van wie je weet dat ze goed voor m zullen zijn en waar je m nog kan opzoeken.
Die mensen zijn echt triest bezig zeg...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:16

Inderdaad. Met een contract, wat je hebt lees ik uit het verhaal, sta je wel behoorlijk sterk. Bovendien, als je zelf de stamboekpapieren nog hebt, ben je (dacht ik, weet niet 100% zeker)officieel nog eigenaar, tenzij je het paard op hun naam hebt laten overschrijven natuurlijk.
En hebben ze het paardje al weg gedaan of staat ie nog daar? Uit je verhaal is dat niet zo duidelijk. Misschien wilden ze alleen jouw goedkeuring?
Wel vind ik dan dat ze de naam en het adres moeten doorgeven, zeker als het nog jouw paard is.
In elk geval veel sterke en succes...

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:16

Jakkes, wat een raar verhaal weer. Ik zou even informeren bij de paardenadvocaat, die kun je bellen en dan kunnen ze je daar wel de mogelijkheden vertellen. Als je het echt zwart op wit hebt, kunnen ze er werk van maken. Ze hebben ook wel een site: http://www.paardenadvocaat.nl Het zijn hele aardige mensen en ze vertellen je eerlijk of je kans maakt ja of nee. Suc6 ermee! Ach gut

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:17

Maar wie zegt dat de ranch het paard aan het nieuwe huis gegeven hebt en niet verkocht als rijpaard...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:22

Snap dat het frusterend is voor je. Wat ik kan bedenken is om te vragen om het telefoonnummer, naam, adres etc. van die mensen waar je quarter dan heen zou gaan. Die mensen bellen en een afspraak maken. Bekijken waar hij heen gaat, de voorwaarden doornemen, noem het maar op.
Als die ranch hem wil verkopen, dan zullen ze de gegevens niet geven. Als jij zegt tegen die mensen dat hij 'gratis' wegging, gaan zij de ranch geen tigduizenden euro's betalen.
En verder proberen zo veel mogelijk open kaart te spelen met de ranch en eventuele nieuwe 'adoptanten'.

Staat er in het contract dat het eigendom echt overgegaan is? Of dat de eigendom vervalt als ze niet meer aan de beperkende voorwaarden voldoen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:22

er zit hier op bokt een paardenjurist, ergens op wiki kun je haar vinden.
zoek haar eens op voor advies.

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:26

Hij staat al op het nieuwe adres. Ik ben ook bang dat ze hem gewoon verkocht hebben, dat ik daarom ook het adres van die mensen niet krijg. Hij mocht van de verzekering ook beslist niet meer verkocht worden. In het contract heb ik gezet dat ik afstand van hem doe, maar dat ze wel aan die voorwaarden moeten voldoen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:28

Oke, dan proberen in contact te komen met die nieuwe mensen Ja

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:35

Dat is dus het probleem, ze geven me het adres en naam niet. Gisteren heb ik om het telefoonnummer gevraagd en daar heb ik helemaal niets meer op gehoord.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:38

ik zou per direct de boot naar texel nemen en er gewoon naartoe gaan. Persoonlijk contact maakt een hoop meer duidelijk. Zou het er echt niet bij laten. Succes ermee!

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:41

Ik zou gaan dreigen met juridische stappen. Dat je vrij sterk staat met het contract wat is opgesteld, en dat jij het stamboekpapier nog hebt. Tuurlijk geven ze jou het nummer niet. Dan kom je er achter dat zij het paard verkocht hebben, terwijl jij m hebt weg gegeven. Heb zo'n hekel aan zulke lui Boos!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:42

Dat maakt de situatie iets moeilijker dus.

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik 2 dingen overwegen.

1. is om er zelf heen te gaan en duidelijk te maken dat je niet echt gecharmeerd bent van de gang van zaken en eist te komen weten waar het paard staat.

2. is contact opnemen met een advocaat en het allemaal uit laten vechten door hun. Als je rechtsbijstand hebt, die dus maandag bellen. Of zij er een zaak in zien weet ik niet, maar nee heb je.
Anders de rechtswinkel eens opzoeken. Een advocaat inhuren is flink aan de prijs, dus dat moet je er voor over hebben.

We hebben met onze stichting wel eens in jouw positie gestaan, gelukkig is dat achteraf goed opgelost, maar dat was gewoon onderling. Ik ken het gevoel van machteloosheid dus zeker wel.
Wij werkten wel met contracten die zijn nagezien door een jurist. Een onderling contractje is leuk, maar vaak verwaarloosbaar juridisch gezien. Balen natuurlijk.

Wat je natuurlijk ook nog kan proberen is om te kijken of je via een bokker op Texel aan meer gegevens kan komen. Zo heel groot is het eiland niet.

Succes in ieder geval.

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:45

De mensen van de ranch willen wel een afspraak maken met de nieuwe eigenaren om m'n paard te gaan bezoeken. Maar zelf mag ik geen contact met die mensen maken. Er was trouwens afgesproken dat ik ten aller tijden m'n paard op Texel op de ranch zou mogen bezoeken. Dat kan dus nu ook niet meer. Als ik dit allemaal geweten had, dan had ik hem nooit en te nimmer aan de ranch gegeven. Ik weet niet of ik het nog terug kan draaien, ik ga in ieder geval die paardenjurist zoeken.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:46

Belachelijk dat jij daar geen contact mee mag, dan zou het zomaar eens kunnen dat er hier iets aan de hand is wat jij niet mag weten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:51

Ik zou er sterk rekening mee houden dat ze je paard niet weg gegeven hebben maar verkocht en dat dat de rede is dat ze jou de gegevens van deze mensen niet willen geven.. deze mensen zullen waarschijnlijk niet op de hoogte zijn van jouw afspraken met deze ranch en waarschijnlijk ook niet van de verzekeringsuitspraak (heb je dit op papier, anders opvragen).
Ik zou er dus zéker werk van maken. Voor je paard maakt het niet uit, als jij weet waar je paard staat en jij kunt daar gaan checken kun je eventueel besluiten hem daar te laten. Hebben ze geen geld betaald kun je besluiten hen een zelfde contract te laten tekenen (maar dan wel even wat meer bindende voorwaarden er in laten zetten zodat een geintje als dit niet nog es herhaald kan worden).
Hebben deze mensen geld voor jouw paard betaalt dan kun je dat geld opeisen bij de ranch. Wil je hem daar niet laten, dan kun je eisen dat'ie óf terug gaat naar die ranch (zou ik niet doen en jij denk ik ook niet meer) of een nieuwe plek voor hem zoeken, die zeker te vinden moet zijn).
Helaas is het in het bezit hebben en in het stamboek op naam hebben van een paard géén eigendomsbewijs. 't Feit dat jij het papier dus nog hebt maar voor het eigendom niet uit. Ze kunnen het paard alleen niet op naam zetten en daarmee geen amateur op rassenshows starten, maar verder kunnen ze in wezen alles.

Wat ik nu op dit moment zou doen is ze schriftelijk ter verantwoording roepen. Schrijf een brief waarin je duidelijk stelt dat ze contractbreuk plegen door het paard te verplaatsen en dat je eist dat ze je de gegevens van de nieuwe bezitters geven. Stel daar ook een ultimatum aan, bijvoorbeeld binnen een week (brief dateren!). Schrijf ook dat wanneer ze niet binnen het gestelde termijn aan je verzoek voldoen, jij gerechtelijke stappen zult ondernemen. (en niet dreigen maar dan ook gewoon doen, naar buro van rechtshulp of de jurofoon zijn al 'gerechterlijke stappen' en 't kost niet veel om zo'n organisatie een officiele brief op te laten stellen. Meestal is zoiets voldoende, zéker als ze dondersgoed weten dat ze fout zijn).
Zorg dat je een copie hebt van deze brief en als je het helemaal goed wilt doen verstuur je'm aangetekend met handtekening retour. Dat wil zeggen dat zij voor ontvangst moeten tekenen en dat jij die handtekening ook terug krijgt van de TNT. Je hebt dan bewijs dat zij je brief gehad hebben.

Overigens zou ik in de tussentijd niet stil zitten. Als je in de gelegenheid bent zou ik gewoon op de boot naar texel stappen en es een beedje rondtoeren.. zó groot is Texel niet. Je kunt ook es een telefoontje wagen aan de dierenarts op Texel (d'r is er maar één daar).

Wanneer je dan uiteindelijk 't adres of telefoonnummer van die mensen hebt, stuur je hen een copie van je contract én van de verklaring van de verzekeringsmaatschappij. Dan hoor je vanzelf wel of ze betaald hebben voor hem, kans is groot dat dat zo is en dan denk ik dat die mensen ook vast wel mee willen werken om het goed geregeld te krijgen. OF je je paard daar dan weg haalt moet je gewoon zelf bekijken, maar je kunt dan in ieder geval gezamelijk de ranch aanpakken, eventueel betaald geld terug eisen e.d.
Overigens kun je ook de verzekeringsmaatschappij inschakelen hierbij...

Veel succes.. heb een donkerbruin vermoeden om welke ranch het gaat... heb zelf ook een 'akkefietje' gehad met 'een texelse ranch' en helaas hoor je meestal pas achteraf dat je niet de enige bent...

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:54

Ik vind het ook niet kunnen wat ze nu doen,ik wens je sterkte volgens mij sta je sterk genoeg en idd misshien toch stiekum verkocht,en dat is niet wat je wil.
Ik bedoel als zei hem weg hadden gegeven konden ze toch eerlijk zijn en in overleg met de nieuwe mensen en jou gekeken of je dat had gewild.
Bah zeer vervelend ,succes laat het er niet bij zitten!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:02

@Chavalli : neem kontakt op met een (paarden)advocaat en kijk of je met de papieren/kontrakten die je nog hebt je paard terug kunt eisen.
Desnoods plaats je een oproep op Bokt (onder gestolen/gezocht) en op Marktplaats, misschien kreeg je dan ook info om de nieuwe eigenaren te achterhalen.

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 19:11

Weet iemand of een paardenadvocaat duur is ? De paardenadvocaat die op Bokt zit, is dat die van paardenadvocaat.nl ?

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:50

Het paard is dus - als het idd verkocht is - zonder papieren verkocht maar wel met paspoort. Kan je niet uitzoeken of je paard in het paspoort op naam van de nieuwe mensen gezet is?? of zeg ik nou iets heel raars Clown

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:53

ik zou er ook werk van maken..dat je in ieder geval die ander mensen te spreken krijgt en misschien vind je ze zelf ook wel geschikt,maar dan kun jij die keuze maken..je hebt het zwart op wit dus staat volgens mij wel sterk

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:05

Wat een enorme zakken Ach gut
Nouzeg , jij geeft hun een paard omdat die las teheft van zomerexeem,
je doet moeite om afstand van hem te doen , je houd natuurlijk van hem.
En dan flikken ze je zoiets.
Ik heb een hekel aan dat soort mensen.
Ik zou er echt werk van gaan maken, dit is niet normaal.
die paardenadvocaat vind ik wel een goed idee
Knipoog sterkte

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:08

is het officeel nog steeds jou paard? ik bedoel toen je hem weg gaf aan hun heb je toen ook afstand gedaan van het paard. buiten het gegeven van je contract om?
als je het paard gratis en voor niets aan hun hebt weggegeven zijn hun nu officeel de eigenaar.
staan er ook handtekeningen op het contract van texel? want die zijn nu erg belangrijk
op zich vind ik het een smerige zaak wat hier speelt mede doordat jij geen contact mag opnemen met de toekomstige eigenaar ( dan hebben ze iets te verbergen lijkt mij).
als je de officele papieren nog steeds hebt zou ik mijn paard op gaan halen en hun het gemaakte contract onde de neus leggen (een Copy er van dan het orginele ten alle tijden zelf bewaren ook ls je een advocaat in de armen neemt) en zeggen dit is de afspraak jullie houden jullie er niet aan ik neem het paard nu mee.
neem wel iemand mee als getuigen en letop het mag geen familie lid zijn of samenwonende of familie daarvan.
maar voor ons op dit Forum is het heel moeilijk om te zien hoe de afspraken gemaakt zijn en wat er afgesproken is en wie de echte waarheid verteld want in emotie's toen je het paard wegbracht kunnen er ook mondelinge afspraken gemaakt zijn waar Texel jou nu aan kan gaan houden bezef dat ook goed.