[WN] mijn eerste westernles...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

mijn eerste westernles...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 09:40

Na 9 jaar engels te hebben gereden (meer recreatief dan echt dressuur) heb ik gisteren mijn eerste westernles gehad. Het was echt heel vreemd Lachen.
Hakken naar binnen. Nee, naar buiten!
Handen naast elkaar en pink buiten je teugels. Nee, pink erbij en handen naar achteren en wijder uit elkaar!
Ene teugel van de hals en andere erlangs als je stuurt. Nee, ene teugel daar houden en andere opzij!
Drijven. Nee, bumpen!
Tenen in de beugels. Nee, verder in de beugels!

Hahaha, ik moest bij alles nadenken.
Eerst zat ik recht maar merkte dat ik toch soms een beetje naar voren ging. Dus stond het paard steeds stil. Dus ik verder naar achteren zitten. Toen liep ie beter. Maar het beste liep ie als ik rechtop zit want als ik te ver naar achteren zat dacht ie dat ie moest stoppen. Hij wees me goed op mijn fouten, een dressuurpaard doet dat niet Lachen.
De instructrice zei dat ik mijn benen spande, ook als ik gewoon zat en het paard stilstond.
En het bumpen deed ik eerst ook fout, want mijn knieen moesten meer naar buiten.
Ze liet me na een tijdje sturen zonder teugels. Eerst lukte het niet maar daarna ging het heel goed. En toen ineens niet meer terwijl ik nog het zelfde deed volgens mij. Het paard wilde volgens mij graag een andere kant op want daar stond een ander paard en ik had geen idee hoe ik dat tegen moest houden Lachen.
Ik heb alleen nog maar gestapt maar vond dat al moeilijk Lachen. Echt wennen zo'n les.
Ik voelde me een beginner Lachen. Dat is best jammer als je denkt te kunnen rijden, maar als ik wat meer lessen heb gehad snap ik het vast beter Lachen.

Romkabouter

Re: mijn eerste westernles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:55

Ik kan een heel battarij kantekeningen bij je verhaal zetten inzake het engels-western rijden, maar dat doe ik dit keer maar niet Haha!

Leuk dat je het leuk vond Lachen

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 14:45

waarom zeg je dat je niks zegt? lijkt mij niet zo nuttig.
er zullen vast fouten in mijn verhaal zitten, maar ik weet er gewoon nog niet zoveel van. van dressuur trouwens ook niet, ik reed B niveau Haha!.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:54

En toch doe je aannames met betrekking tot een dressuurpaard Knipoog

Maar leuk dat je het leuk vond Haha!
Misschien wel even handig om te weten dat er in westernland verschillende stromingen zijn. Bijvoorbeeld het "bumpen" en het "handen wijd en breed" is niet bij iedereen gebruikelijk.
Maar vooral doorgaan met je lessen Ja

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 15:25

ik doe aannames met betrekking tot de dressuurpaarden die ik ken Lachen. en die reageerden niet zo sterk op wat ik deed. maar ik had het idd niet moeten zeggen alsof het voor alle paarden geldt, het geldt voor die ik ken Lachen. misschien was dit toevallig een ander soort paard, maar de manegedressuurpaarden die ik heb gereden waren minder gevoelig en reageerden minder goed dan dit paard.

bij welke stroming hoort dat dan? en bij welke niet? en waarom? Haha!
als ik vooral doorga ga ik het ooit wel begrijpen bedoel je? maar jij gaat het me dus niet uiteleggen?
of was het gewoon een opmerking?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:35

Hartstikke leuk dat je western gereden hebt Haha! !!
Blijf je regelmatig westernrijden of is het oriënterend ?

Ik had zo'n 10 jaar engels gereden voordat ik naar het western overstapte.
In het begin had ik ook zoveel moeite met die tegenstrijdigheden maar het komt wel hoor.
En als het er is wil je niet meer terug !! *LOL* *LOL*

Vooral blijven lessen, dan komt het wel joh Ach gut
Iedereen is beginner geweest.

Edson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:42

Leuk hé..? Jij wordt ook verslaafd. Let maar op!! Ja Ja Ja

Welke stal les je nu?

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 17:17

white socks in huis ter heide.
ik wil er wel mee doorgaan, ja.
dressuren heeft me nooit getrokken, ik heb meestal recreatief gereden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:37

Nou ja, ik wilde aangeven dat er in de western zelf ook verschillende stromingen qua rijden zijn Lachen
En dat wat je nu leert niet per definitie westernrijden is. Het kan bv best zijn dat je van een andere instructeur weer heel anders les krijgt Lachen
Just keep an open mind Lachen
Waarom ik dit zeg? Omdat ik vaak merk dat als mensen voor het eerst western rijden de stijl die ze dan leren als "western" beschouwen. Op zich niet erg, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden Haha!
Net als met alles Ja

pelipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:54

leuk dat je zo enthousiast bent!
En je voelt je in het begin inderdaad een beginner.Maar dat mag de pret niet drukken.Nog veel rij plezier.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:09

ik weet nog dat ik dressuur reed, op de Greup stables..
Toen kwam angelique ferdinandus, toen ging inneens heel de familie western rijden.
Ja, Toen heb ik mijn eerste lesje maar genomen, en ik was verkocht.
Vanaf mijn 9e rij ik al western...

Het is wel leuk een overstap, maar in het begin heb je altijd het gevoel dat je het niet goed doet Tong uitsteken
Wel erg leuk dat je het zo leuk vind!
Ga lekker door met lessen, en dan inneens ga je erg vooruit. Haha!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:24

Leuk dat je bent gaan westernrijden! Dat je veel verschillen merkt vind ik niet gek de meeste dressuurruiters hebben het gevoel weer beginner te zijn als ze op een westernpaard gaan lessen als ik het zo links en rechts hoor Haha!
Ik zet alleen een beetje mijn vraagtekens bij je voethouding, je moet je hakken niet naar buiten draaien, maar gewoon je voet recht vooruit houden. Ook je knieen naar buiten draaien vind ik wat vreemd, de combi met je hakken naar buiten lijkt me ook een onmogelijke opgave Clown . Je moet gewoon je benen ontspannen langs het lijf van je paard laten hangen en als je been wilt geven draai je je hak wat naar binnen en daarna weer terug. Anders krijg je zo'n wokkel-been effect Knipoog Maar misschien moest je van de instructeur voor je gevoel je hakken naar buiten draaien om ze in werkelijkheid gewoon recht te krijgen?

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 08:52

naar mijn idee had ik mijn benen gewoon recht. bij dressuur moeten je tenen naar binnen maar dat heb ik nooit goed gedaan dus dat is het niet Lachen. ik vond dat ik mijn benen gewoon recht en ontspannen had maar zij zei steeds dat ik ze aanspande en dat mijn knieen verder naar buiten moesten. ik bedoelde niet hakken maar tenen Lachen. Tenen naar buiten.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:07

Haha ik weet precies hoe je je voelt.
Na 18 jaar dressuur te hebben gereden wilde ik wat anders en ben overgestapt naar het western.

Ik voel me echt een beginner.
Heb nu 5 lessen achter de rug en het voelt nog steeds of ik niets kan!
Zoveel af te leren en zoveel bij te leren.
Ik rij ook bij White socks toevallig en heb het er erg naar mijn zin.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:45

Dan vraag ik me af of je dan 18 jaar slecht dressuurles hebt gehad of dat de western instructie die je nu hebt er vreemde ideeen op na houdt.
Als jij fatsoenlijk hebt geleerd om op een paard te zitten, dan moet de overstap naar western niet zo moeilijk aanvoelen.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:52

Wilde je zeggen dat het dan makkelijker is?
Of dat het op hetzelfde neer komt?
Zeuren moet je maar ergens anders doen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:01

De basis (eerste 5 lessen is nou eenmaal basis) is voor dressuur en western vrijwel gelijk. Als jij na 5 lessen western nog steeds het gevoel hebt complete beginner te zijn, dan is er iets in de basis niet goed. Mag je zeuren noemen, mag je naast je neerleggen, ik zit er niet mee.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 06:28

Schijnbaar heb je de bedoeling van mijn verhaaltje niet begrepen maar dat doet er niet toe.
Wat vind je hetzelfde dan? Je houding is anders en je aanwijzingen ook, ik vind het niet op elkaar lijken maar ik krijg het wel onder de knie dus daar gaat het niet om. Gaat om dit meisje/vrouw die het voor het eerst doet en over haar ervaring verteld.
Doe ik ook! Zo voelde ik mij ook! Het heeft toch geen zin om er zo op te reageren? We hebben het er hier niet over wat wel en niet goed is. En misschien pikt de een het sneller op dan de ander. Iedereen is anders en heeft dingen ook anders geleerd dan anderen. Zo is het nu en zal het altijd blijven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 06:41

Nou Waratje, ik vind t ook een beetje apart hoe je reageert. Ik zit wel eens op een van de western-wedstrijdpaarden van een stalgenootje en die zijn toch iets andere hulpen gewend als mijn engels gereden paard. Dus zo raar vind ik t niet dat je even moet omschakelen. En er aan moet wennen.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 09:42

ik heb 2 privelessen gehad nu en ga vanavond voor het eerst de groepsles in. de tweede priveles ging al veel beter dan de eerste. ik had meer het gevoel dat ik wist wat ik aan het doen was en het paard reageerde daardoor beter. hij schrok wel even en ging er toen vandoor. ik moest toen wel even nadenken hoe inhouden bij een westernpaard werkt. niet zoveel anders natuurlijk maar ik wilde niet iets raars doen. de tweede keer schrok ie weer en bokte en rende weg en toen hing ik er half naast. gelukkig stopte hij toen Lachen.

Edson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:53

En..... Hoe is het gegaan gisteren?

Strenge instructeur hé Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:01

nou ik ben ook overgestap naar western een tijd geleden en ja ik vond het ook een verschil.
Maar eigelijk ook weer niet klinkt raar maar waar ik moeite mee had was loslaten alles met langere teugels zeg maar en dat verstoorde ook mijn zit een beetje.
En een ander zadel dat zit toch even anders en daar moet je aan wennen.
Verder is alles hetzelfde vind ik alleen de doelen zijn anders.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:27

Needje schreef:
Nou Waratje, ik vind t ook een beetje apart hoe je reageert. Ik zit wel eens op een van de western-wedstrijdpaarden van een stalgenootje en die zijn toch iets andere hulpen gewend als mijn engels gereden paard. Dus zo raar vind ik t niet dat je even moet omschakelen. En er aan moet wennen.

Een paard dat voor wedstrijden is getraind is over het algemeen heel wat anders dan een manegepaard, dus dat je je op een goed getraind wedstrijdpaard een beginner kunt voelen is vrij normaal. Maar als jij een keer of drie op zo'n paard hebt gereden, voelt het ontgetwijfeld al meer vertrouwt aan, zeker als je goede aanwijzingen gekregen hebt. Toch?
En dat was mijn punt, dat je je de eerste keer een complete stuntel voelt bij zo'n andere stijl is normaal, maar dat moet heel snel bijtrekken als je correcte les krijgt en een correcte basis hebt meegekregen vanuit een andere stijl. Wat Zazoo dus ook aangeeft dat er bij haar gebeurd. OK dan!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 16:03

Edson schreef:
En..... Hoe is het gegaan gisteren?

Strenge instructeur hé Knipoog

rij je daar ook? aardige vrouw. het ging wel. het ging slechter dan in de priveles vond ik. ik denk omdat de instructrice met meer mensen bezig is en omdat ik rekening moest houden met anderen. het lukte me niet om snel genoeg te bumpen zodat ze ging draven (joggen?). eerst wel maar daarna ging het minder.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:54

Van wie heb je les?
En op welke paarden heb je al gereden?