[WN] hoeven zwartmaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anick

hoeven zwartmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 16:29

waarmee maken jullie de hoeven van de paarden zwart voor de wedstrijd en waar kopen jullie dat?

Groetjes

Vera

Re: hoeven zwartmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:37

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 17:03

dankjewel! ik heb het gevonden.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 16:25

Nu heb ik nog een vraag.
Ik heb een paard met twee zwarte voeten en twee witte achtervoeten.
Wat doen jullie? Maken jullie de witte voeten ook zwart voor de wedstrijden of laten jullie deze blank.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:26

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:11

Ik zou óf alle hoeven zwart maken óf alle hoeven niets doen (alleen schoonmaken). Denk dat het niet mooi is als je er maar twee zwart maakt.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:38

Alle voeten blank, is het mooiste!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 23:10

Vind jij. Knipoog Bij onderdelen als pleasure en halter is het niet overbodig om de hoeven mooi zwart te maken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:01

nickjuh schreef:
Ik heb een paard met twee zwarte voeten en twee witte achtervoeten.

Of alles zwart of alles blank. Je doet toch zelf ook geen verschillende kleur schoenen aan naar een feest Haha!

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:01

Nou Nickjuh kennende misschiem wel hoor.

Maar ik zou ze zwart maken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:59

In de pleasure wordt het eigenlijk weinig gedaan, het is meer voor halter e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:19

Ik maakte ze alle vier zwart. Had een paard met 2 zwarte en 2 witte hoeven. Stond netjes vond ik.
2 zwart en 2 wit is geen pannetje als je gaat lakken. Dan vind ik alleen schoon maar ongelakt nog netter.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:13

haha ja waarom niet twee verschillende schoenen.... haha

Heb ook al een aantal mensen op stal gevraagd en daar zijn de reacties ook wisselend. De een zegt, je moet een paard niet op gaan maken/ anders maken dan ie is. De ander zegt dat allevier zwart mooier is.

Maar mijn voorkeur gaat toch ook wel uit naar vier keer zwart.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 02:09

Alle vier zwart...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:04

Voor de Halter alles zwart, al heeft het paard 4 witte voeten.. voor de Pleasure (en eigenlijk alle performance onderdelen) alles blank al heeft het paard 4 zwarte voeten... (maar let op... hoeven wel kéi schoon schuren!)
Dat is hoe het 'hoort'... wat je zelf wilt doen moet je uiteraard zelf weten.. maar níet half zwart en half blank, dan loop je echt voor gek...
Bovenstaande voeren pro's en semi-pro's in de states ver door. Daar wordt zelfs de hoefzwart verwijdert en blanke opgebracht als een paard én in de Halter én in de Pleasure uitgebracht wordt.
Waarom? Zwarte hoefjes vallen op. Is in de Halter mooi.. daarmee kun je de (als het goed is) goede stand van je paard benadrukken. Maar in de Pleasure wil je zo min mogelijk 'beweging'... dus vandaar ook daar liever geen franjes aan je chaps (chaps met golfjes zijn dus typische 'pleasure-chaps), geen wijde flodderblouzes en geen lange wapperende manen zoals in de reining (waar je al die dingen juist weer wel wilt om de 'snelheid' te benadrukken). En dus ook geen zwarte voetjes die de beweging benadrukken...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:42

Ik had een Paint met 4 blanke hoeven, maar maakte het áltijd zwart. Zowel voor halter, als voor de pleasure, als voor de hunter. Als je een paard hebt die prachtige bewegingen heeft, mag dat best benadrukt worden vind ik Lachen Maargoed, dat is dus denk ik een kwestie van persoonlijke smaak. Misschien ook niet geheel verstandig als ik bovenstaande reacties lees, maar ik ben er nooit lager om geplaatst. Ik heb tevens ook chaps met franjes en flodderblousen (ja, hebben mannen een andere keus? Tong uitsteken).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:44

Xono, ik zei al dat ieder 't uiteindelijk voor zichzelf moet weten, ik laat alleen weten hoe het op grote Amerikaanse shows gedaan wordt. Chaps met franjes zie je idd meer, ook in de pleasure, maar de golfjeschaps zijn echt 'typisch pleasure' en zie je weer zelden tot nooit in andere onderdelen.
En in plaats van een flodderblouse kun je als man heel goed een beete strak gestreken (en eventueel ouderwets gesteven) overhemd dragen.. da's wat anders dan een zeiden blouse die lekker wappert.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:47

Ja, ik probeer in ieder geval al zoveel mogelijk slimfitblousen te dragen, omdat die gewoon mooier 'zitten'. Zijn getailleerd en zit dus niet heel veem ruimte op.

Ik heb die golfjeschaps nog niet gezien, maar is dat niet meer een vrouwending? Ja, ik weet het niet hoor, heb ze dus nog niet gezien, maar kan me er weinig bij voorstellen dat IK iets dergelijks aan zou doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:50

Ja, golfjes is niet echt wat voor mannen nee. Hier in Nederland zie je ze ook eigenlijk nooit, ik heb de mijne custom laten maken (en aangezien ik al weer meer dan 6 jaar niet onder zadel geshowed heb zie je ze dus idd zelden. Vroeger was er nog iemand met golfjeschaps, maar tegenwoordig zie ik ze ook niet meer... Terwijl ik het voor de Pleasure dus wel heel mooi vindt. Bij vrouwen dan... Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:53

Chaps met golfjes...
Afbeelding

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:57

Lachen Ik heb bij mannen tot nu toe idd alleen franjechaps gezien. Heb het ook in de pleasure e.d. eigenlijk nooit als storend ervaren, terwijl ik lange manen oid in de pleasure wel weer een big nono vind.

Ach, uiteindelijk gaat het allemaal puur om de manier waarop je paard loopt Tong uitsteken Hoe het eruit ziet is de finishing touch en heeft ZEKER invloed op je plaatsen, maar het voert nog altijd niet de boventoon denk ik dan maar Lachen

Overigens, om weer even ontopic te gaan. Is het heel handig om na het lakken van de hoeven Ultra hoof polish (?) erop te doen. Dan blijft de lak veel mooier zitten en slijt het er niet zo snel af door bijvoorbeeld het lopen door zand. Haarlak kan ook, maar werkt lang zo goed niet.

En NIET hoevenlakken als de kroonranden nat zijn. Als je met het sponsje verf te dicht op het haar komt, trekt het er zo in. Erg lelijk! Lachen

Oooh, die golfjeschaps heb ik weleens gezien. Ja, ik zeker mooi, bij vrouwen... Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:07

Voor de 'beginners' in hoevenlakken adviseer ik altijd de hoevenlak die je ook vaak in 'gewone' ruitershops kunt kopen, met het gele etiket.
Afbeelding
Dat is hoeven'lak' op waterbasis. Dat wil zeggen dat je missers en foutjes met 't natte puntje van een handdoek, des noods met iets shampoo er aan, zo weer weg poetst. Als je dus nog niet zo'n vaste hand hebt, of je hebt bijv. een veulentje wat nog niet zo lang blijft stilstaan tot het droog is, dan kun je missers, foutjes en uitsmeersels aan kogels omdat 't paard zichzelf raakt, zo weer weg halen.
Wat je dan wél moet doen als dat droog is, is de lak fixeren. Dat kan heel simpel met blanke lak uit een spuitbus (ja, gewoon van de Gamma/Praxis/Karwij... dit kun je er lichtjes overheen spuiten (nee, is niet slecht.. de gewone hoeflak is in wezen het zelfde) en daarmee fixeer je de zwarte lak. Zou je dit fixeren niet doen, dan ben je nl. na het eerste rondje door de inrijbak je hoefzwart al weer kwijt, want da's dus het nadeel van die lak op waterbasis.. die slijt érg makkelijk af.

Overigens slijt die duurzame lak (meest gebruikte is die van Absorbine) Afbeelding er niet zo makkelijk af (ik heb nooit gemerkt dat door 't in de bak lopen m'n hoeflak weg gaat). De haarlak of Ultra d'r over is wel handig om na een uur 'warmlopen' de hoeven vlak voor het in de ring gaan nog even opnieuw te laten glimmen. Maar dat doe ik dus altijd pas op 't laatste moment voor ik de ring in ga... even 't losse zand met een borstel of handdoek wegvegen, haarlak er over en glimmen maar.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:44

Ik maak alle vier de hoeven zwart. Ik gebruik altijd absorbine! Lachen

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:19

Ik heb dit topic even meegelezen.
Interessant allemaal, al heb ik er nooit mee te maken gehad.

Bij de appaloosa's mag je de hoeven juist niet zwart maken, omdat de gestreepte hoeven (appaloosakenmerk) anders niet meer zichtbaar zijn.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:37

Ik zou de hoeven niet zwart maken, bij sommige paarden is dit echt niet mooi!!! Als je paard er netjes moet uitzien: gewoon goed schoonmaken en dan invetten (geen zwarte teer)