western en dresuur op het zelfde paard....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:10

Jos schreef:
ik denk dat veel paarden proberen om op allerlei manieren onder de druk uit te komen.
de 1 volhard daar langer in dan de ander
aan de ruiter de kunst en creativiteit. om het paard toch daar te krijgen waar jij het wil Schijnheilig

het is makkelijk om te zeggen "mijn paard houdt niet van dressuur of wedstrijden, dus daarom doe ik het maar niet"

mijn kind houd niet van school dus daarom hoeft hij niet Haha!

als jezelf WEL graag dressuur of wedstrijden wilt rijden ( en je paard niet Verward ), vind je vast wel een manier om het toch aan je paard te leren.
het vraagt alleen wat meer geduld, creativiteit, uithoudingsvermogen en veel liefde voor je paard Lovers
zodat je hem zijn vaak onmogelijke gedrag kan vergeven en er toch weer iets postiefs uit kan halen.

en als je dat niet wilt dan is het ook niet erg , dan rijdt je gewoon zonder excuses Knipoog zoals jij dat lekker vindt.
lekker buiten in het bos
of zonder zadel op de hei


Dat is het hem nou juist. Ik vind dat dressuur en western gelijkwaardige sporten zijn die je dus niet door elkaar moet gaan rijden.

Mijn paard wil helemaal niet onder de druk van het bit vandaan. Dan heb ik het dus niet echt duidelijk gemaakt. Mijn paard loopt" perfect" verzamelt aan een losse teugel Lachen Ze is gewoon op die manier "western"geschoolt. Zoals Desiree een dressuur ruiter die hier ook wel ooit komt zegt, Dusty loopt aan een losse teugel een perfect gesloten gallop.

De opmerking mijn kind wil niet naar school.... is hier helemaal niet van toepassing. Mijn paard gaat nl naar school en wel naar de western school. Ik zie gewoon het nut niet van en het een en het ander te doen met 1 en het zelfde paard. Je stuurt je kind toch ook niet en naar een openbare en naar een bijzondere school tegelijkertijd voor de afwisseling *LOL* om in de zelfde benaming te blijven.

Ik weet het komt negatief over maar ik snap gewoon niet waarom het voor sommige mensen zo belangrijk is te kunnen zeggen mijn paard doet alle twee de stijlen.

En daar geloof ik nou juist niet in. Ik denk dat deze ruiters in de basis dressuur rijden en gewoon hun paard de manouvers van het western rijden leren zonder echt western te rijden. Precies zo als ik met mijn paard een dressuur wedstrijd kan rijden en ook nog hoog scoren.

Voor mij blijft het zo iets hebben als mijn paard moet dressuur blijven rijden anders blijft hij niet goed lopen, soepel enz enz.

Het maakt me niet uit dat mensen dit doen, maar waarom is het zo belangrijk? Waarom kunnen mensen die dressuur rijden het af met alleen dressuur en bv. springen en waarom zijn mensen die van dressuur over stappen naar western niet in staat dressuur los te laten en bv western en springen te gaan doen.
Wat is dus de rede voor die dressuur? Dat is mijn vraag! Ik weet ik kom een beetje lomp over als ik schrijf maar dat is mijn vraag. Het antwoord mijn paard vindt het leuk is voor mij niet genoeg, want ik heb al heel veel paarden gezien die het absoluut niet leuk vinden en heel erg vervelend worden. Nou moet ik er bij zeggen dat dat in de basis western gereden paarden waren die plotseling in de aanleuning en met andere hulpen gereden werden. Misschien is het voor een dressuur paard fijner om eens een keer los gelaten te worden dan voor een western paard in de aanleuning te moeten?????

Ook komt het clichee als je zelf wel dressuur of wedstrijden wilt rijden en je paard niet ....... weer tevoorschijn. Ik rijd wel degelijk wedstrijden, western wedstrijden. Ik wil geen dresuur wedstrijden rijden omdat ik die stijl niet rijdt. Dat was dus ook al niet over gekomen Scheve mond

Ik wil niemand overtuigen Jos, ik wil gewoon de rede er achter weten en sorrie, ik vind het "hij vindt het leuk" niet goed genoeg omdat ik zo vaak het tegengestelde zie. Dus met andere woorden kom met argumenten waarom het nodig lijkt te zijn voor omgeschoolde paarden/ruiters.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:23

pfjoe , dit wordt voor mij allemaal een beetje te moeilijk hoor Scheve mond

laat mij maar lekker op mijn eilandje in Beets rijden op de Jos manier. Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88748
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:55

Volgens mijn 'van Dale' betekent dressuur 'africhten' c.q. iets leren danwel iets laten doen d.m.v. het bijbrengen van technische kennis.

In die zin maakt het dus niet uit of je het western of 'engelse'dressuur noemt. De onderliggende gedachte is gelijk. Je brengt technische kennis over op het paard en dat is de basis voor vele takken van paardesport, ook het springen en mennen.

De vraag waarom mensen zowel op een western als een engelse wijze dressuur willen doen zal ik niet beantwoorden, dat laat ik over aan degenen die het doen Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:01

Ik heb ooit 2x een westernles gehad: 1x op een manege, en dat sucks, daar leerde ik niets want dat beest wilde niet lopen. Ze vonden dat ik niet voldoende met benen reed omdat het paard niet reageerde op een simpele kuitdruk. tsja... maneges he.
1x op Dusty. Erg verwarrend voor mij en Dusty, ik moest dingen anders doen, en zij voelde dat ik dingen anders deed. Toch kwamen we er best uit moet ik zeggen. Dusty loopt nageeflijk en naar beneden. Oprichting wordt niet gevraagd van een westernpaard, dat is in deze sport niet relevant. Ik denk echter dat je in de oprichting WEL met aanleuning (dus met lichte druk op de mond) moet gaan rijden, anders krijg je achter niet bijgereden zonder dat het paard voor wegloopt bij het drijven.
Maar alleen al het sturen bestaat uit andere principes, zoals schouder vrij maken (termen die we in dressuur weer niet horen).
Ik denk wel dat er verschillen zijn in de rijstijlen, er worden vaak ook andere dingen gevraagd, ook al lijkt het op elkaar. Neem nu de keertwending om de achterhand in de dressuur: daar moet het paard de achterbenen optillen en neerzetten bij het draaien. Bij de western moet het paard de benen laten staan.
Ik denk dat dressuur en western op z'n jan boerenfluitjes best te combineren zal zijn. Wil je serieuzer gaan rijden, moet je denk ik een keuze maken. Om er achter te komen, kun je voor de gein eens met je western op geleid paard dressuurles nemen van een echte dressuurinstructeur, of met je engels opgeleide paard bij een echte westerninstructeur les gaan nemen. LIJkt me best een uitdaging trouwens. zou dat een optie voor mij zijn om met IOnes naar Rieky Young te gaan voor een keer? Ik denk overigens dat ik er TOCH altijd wel iets van mee zal kunnen nemen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 11:05

Mijn bedoeling met dit topic was om te laten zien dat meer stijlen op een paard volgens mij best kan. En omdat ik zeer geinteresseerd ben in ruiters die hetzelfde nastreven. De mate waarin dressuur en western elkaar wel of niet helemaal in de weg zitten is al heel erg uitgebreid aan de orde geweest in een ander -overigens zeer interessant- topic deze maand. Daarin zijn meer dan voldoende argumenten voor en tegen aan de orde geweest Knipoog. Ik vind het in ieder geval heel leuk om een paar foto's te zien van ruiters die er hetzelfde over denken als ik. En voor iedereen die dat niet ziet zitten, of vindt dat het niet kan, of andere meningen heeft over dressuur/western dan ik (in ieder geval Adriene), geldt: iedere mening is belangrijk, van iedere mening kun je wat leren. Maar nogmaals daar heb ik dit topic niet voor bedoeld. Dus ik trek me terug uit de discussie (niet boos of vervelend bedoeld hoor....)

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:21

Jos schreef:
het is makkelijk om te zeggen "mijn paard houdt niet van dressuur of wedstrijden, dus daarom doe ik het maar niet"

mijn kind houd niet van school dus daarom hoeft hij niet Haha!



Hi hi leuke vergelijking maar het gaat er niet om dat dat kind niet meer naar school hoeft (je rijdt immers al dressuur of western), maar dat het niet alleen een informatica opleiding doet, maar tegelijk een artsenopleiding. Want dat vinden de ouders leuk. Het kind moet maar even door de fase heen maar uiteindelijk komt het goed. Dit doe je met je kind niet en ik zou het persoonlijk ook mijn paard niet aandoen!

Misschien wat vergezocht, maar ik moest het even kwijt Haha!
Verder vind ik dat ieder moet doen wat ie leuk vind. Of het nou een mengelmoes is of niet. De foto's vond ik erg leuk om te zien.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:24

Jolande"]
[quote="Jos schreef:
het is makkelijk om te zeggen "mijn paard houdt niet van dressuur of wedstrijden, dus daarom doe ik het maar niet"

mijn kind houd niet van school dus daarom hoeft hij niet Haha!



Hi hi leuke vergelijking maar het gaat er niet om dat dat kind niet meer naar school hoeft (je rijdt immers al dressuur of western), maar dat het niet alleen een informatica opleiding doet, maar tegelijk een artsenopleiding. Want dat vinden de ouders leuk. Het kind moet maar even door de fase heen maar uiteindelijk komt het goed. Dit doe je met je kind niet en ik zou het persoonlijk ook mijn paard niet aandoen!
.
[/quote]

Nou, toch vind ik Jos wel gelijk vinden hebben .Als je alleen kinderen naar school liet gaan die het leuk vonden, stroomden de klassen leeg. Als alleen met paarden getraind werd die dat leuk vonden, hield het rijden bij veruit de meeste ruiters ook op. En als mensen niet meer hoefden te werken voor hun salaris, stopten er ook gelijk een hele hoop, en ik ook! WE moeten allemaal wel eens iets doen wat we niet leuk vinden. Life is a bitch zullen we dan maar zeggen.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:47

Desiree schreef:
Nou, toch vind ik Jos wel gelijk vinden hebben .Als je alleen kinderen naar school liet gaan die het leuk vonden, stroomden de klassen leeg. Als alleen met paarden getraind werd die dat leuk vonden, hield het rijden bij veruit de meeste ruiters ook op. En als mensen niet meer hoefden te werken voor hun salaris, stopten er ook gelijk een hele hoop, en ik ook! WE moeten allemaal wel eens iets doen wat we niet leuk vinden. Life is a bitch zullen we dan maar zeggen.

Zo bedoel ik het niet. De vraag is niet of het paard gereden moet worden of te wel of het kind naar school moet of niet, maar wat voor opleiding dit kind krijgt: gaat hij alleen informatica doen of tegelijk een artsenopleiding. Of tewel rij je alleen dressuur of tegelijk ook western. Het is overweldigend twee studies te gelijk te doen. Voor kinderen en dus zeer zeker voor paarden. En dan heeft zo'n kind nog het geluk dat vermenigvuldigen bij beide opleidingen het zelfde gaat, maar in galop aanspringen doe je bij beide rijstijlen op een andere manier. Verwarrend voor zo'n dier of niet... En dan heb ik het nog niet over de ruiter die precies de goede rijstijl moet toe passen op willekeurige momenten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:34

GEsteld: de hulpen van western en engels zijn totaal verschillend.

Maakt dat eigenlijk iets uit om een westrijd te willen rijden? Kan een jury die hulpen namelijk zien (ervan uitgaande dat hulpen onzichtbaar zijn omdat dat zo hoort) dat een paard anders gereden wordt dan gebruikelijk?

Stel, ik kan een perfecte dressuurproef rijden met western gegeven hulpen (als dat al gaat). Zou een jury daar dan over vallen? En andersom geldt deze vraag ook?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:37

Desiree schreef:
GEsteld: de hulpen van western en engels zijn totaal verschillend.

Maakt dat eigenlijk iets uit om een westrijd te willen rijden? Kan een jury die hulpen namelijk zien (ervan uitgaande dat hulpen onzichtbaar zijn omdat dat zo hoort) dat een paard anders gereden wordt dan gebruikelijk?

Stel, ik kan een perfecte dressuurproef rijden met western gegeven hulpen (als dat al gaat). Zou een jury daar dan over vallen? En andersom geldt deze vraag ook?


Ik denk niet dat een western jury hier op let. Als je met zo min mogelijk moeite de proef rijdt is dat positief. Bij een dressuur jury denk ik wel, want Adrienne had als minpunten op de beoordeling bij die van wedstrijd een tijdje terug dingen staan als beenhulp/teugelhulp staan.

Maar voor mij (en daar zullen anderen het misschien niet mee eens zijn) horen de speciefieke hulpen bij de specifieke rijstijl.

DubbelFun

Berichten: 88748
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:00

Jolande schreef:
... maar in galop aanspringen doe je bij beide rijstijlen op een andere manier. Verwarrend voor zo'n dier of niet....


Zou je mij uit willen leggen hoe jij precies te werk gaat als je in galop aanspringt Verward

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:02

Hm, was je me net voor SM Lachen

DubbelFun

Berichten: 88748
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:06

Desiree schreef:
Stel, ik kan een perfecte dressuurproef rijden met western gegeven hulpen (als dat al gaat). Zou een jury daar dan over vallen? En andersom geldt deze vraag ook?

Ik denk dat er wel verschil zit in de uitstraling die een paard toont. Qua oprichting (halshouding) en schoudergebruik. Niet qua aanleuning en achterhand gebruik.
Een jury moet beoordelen op het totaalbeeld wat graag gezien wordt in de dressuur, niet op hoe de hulpen (idd liefst ontzichtbaar) gegeven worden.
Qua zithouding ruiter, handhouding en beenligging zie ik geen verschil Verward

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 19:55

Sugarmiss"]
[quote="Jolande"]... maar in galop aanspringen doe je bij beide rijstijlen op een andere manier. Verwarrend voor zo'n dier of niet....
[/quote]

Zou je mij uit willen leggen hoe jij precies te werk gaat als je in galop aanspringt Verward
[/quote]
Tuurlijk Haha! Ik heb geleerd (en ook bij andere trainers gehoord) om in galop aan te springen door mijn binnenhand iets op te tillen (om schouder te openen) en mijn buitenbeen aan te leggen.
Bij dressuur is het als ik me niet vergis (vergeef me als ik het mis heb: het is lang geleden en van korte duur geweest) binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en buitenteugel oppakken. Dus toch wel even wat anders!

[quote="Sugarmiss schreef:
Qua zithouding ruiter, handhouding en beenligging zie ik geen verschil Verward

Die is er dus echt wel. Een westernruiter houd de handen veel hoger dan een dressuurruiter. Vaak hoor ik bij ons in de bak de trainer van een dressuurruiter roepen: handen laag en dicht bij elkaar. Mijn trainer daarintegen roept: handen hoog en bij een jong paard ook nog handen breed. De beenhouding is ook anders. Dressuurruiters zitten met kortere benen en kunnen klemmen bij de zadelkussens. Westernruiters rijden met lange benen en kunnen niet met de knieen klemmen.
Verschil in houding weet ik eerlijk gezegd verder niet. Bij westernruiters kun je een rechte lijn trekken van elleboog naar de heup naar de enkel.
Je kunt denk ik makkelijk vergelijken hoe anders het is door te beschrijven hoe je in de dressuur bv. simpelweg links af slaat. Bij western til je de linkerhand iets omhoog (als je nog met twee handen rijdt tenminste) en legt je rechterbeen wat aan. Later in de training rij je met 1 hand en til je de hand iets op, beweeg je de hand een klein stukje naar links en je legt je been aan. Hoe doe je dit bij dressuur?

DubbelFun

Berichten: 88748
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 21:07

Citaat:
...Ik heb geleerd (en ook bij andere trainers gehoord) om in galop aan te springen door mijn binnenhand iets op te tillen (om schouder te openen) en mijn buitenbeen aan te leggen.

Binnenhand optillen doe je IMO alleen nog maar bij een jong/ongetraind paard. In de wedstrijd zul je hem echt op gelijke hoogte moeten houden. Als je paard die extra ruimte op de binnenhand te geven kun je ook je buitenhand openen (en dat is dus ook 'engels'.)

Citaat:
Bij dressuur is het als ik me niet vergis (vergeef me als ik het mis heb: het is lang geleden en van korte duur geweest) binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en buitenteugel oppakken. Dus toch wel even wat anders!

Buitenteugel oppakken wordt vaak gedaan bij paarden die snel verkeerd aanspringen, dit is niet de goede manier om een paard te laten aanspringen. Een paard hoort rechtgesteld aan te springen niet naar buiten of naar binnen gesteld.

Als enigste verschil blijft dus over dat met 'engels' het buitenbeen naar achteren wordt verplaatst.
Ook met western gebruik ik dit omdat hetzelfde buitenbeen kan ook gebruikt worden om een paard te laten wijken. En om het verschil tussen wijken en aanspringen aan te geven gebruik je dus het been op een andere plaats.
Ik heb geleerd het paard te zien als een hal met 6 deuren. Je opent en sluit de deuren met je handen en je benen (en zit).

Zithouding:
Citaat:
Die is er dus echt wel. Een westernruiter houd de handen veel hoger dan een dressuurruiter

Is dit om rijtechnische redenen of omdat de knop anders in de weg zit Verward

De armen en handen horen het verlengstuk van de teugels te zijn en ontspannen gedragen te worden. Handen omhoog betekent aandacht vragen voor een oefening die eraan komt. Handen laag is ontspanning.
De handen hoog houden is IMO het paard om aandacht blijven vragen ook als er op dat moment niks gevraagd wordt.

Citaat:
Vaak hoor ik bij ons in de bak de trainer van een dressuurruiter roepen: handen laag en dicht bij elkaar. Mijn trainer daarintegen roept: handen hoog en bij een jong paard ook nog handen breed

Idd bij een jong paard is handen breed een manier om beter kontakt te krijgen en later de handen dichter bij elkaar brengen een voorloper om een paard op één hand te leren reageren.

Beenhouding:
Citaat:
Dressuurruiters zitten met kortere benen en kunnen klemmen bij de zadelkussens.

Dressuurruiters horen met lange benen te rijden en klemmen is uit den boze. Ruiters die klemmen hebben geen onafhankelijk zit en storen hun paard. Te kort rijden komt voort uit onzekerheid.
Alleen springruiters (en Jockeys natuurlijk Haha! ) zitten iets korter dan nodig is.
Citaat:
Westernruiters rijden met lange benen en kunnen niet met de knieen klemmen.

Ik ken er genoeg die ook te kort zitten Knipoog , maar die zich op die manier 'veiliger' voelen. Klemmen werkt iid op een westernzadel niet zo, maar hier geldt hetzelfde al bij 'engels'.

Citaat:
Verschil in houding weet ik eerlijk gezegd verder niet. Bij westernruiters kun je een rechte lijn trekken van elleboog naar de heup naar de enkel.

Ook hier is dus geen verschil met een 'engelse'ruiter: schouder-heup-enkel.
Citaat:
Je kunt denk ik makkelijk vergelijken hoe anders het is door te beschrijven hoe je in de dressuur bv. simpelweg links af slaat. Bij western til je de linkerhand iets omhoog (als je nog met twee handen rijdt tenminste) en legt je rechterbeen wat aan. Later in de training rij je met 1 hand en til je de hand iets op, beweeg je de hand een klein stukje naar links en je legt je been aan. Hoe doe je dit bij dressuur?

Je slaat linksaf door je rechterhand te openen (hiermee sta je buiging naar links toe en legt een waakzaam buitenbeen aan (om ook hier de stelling te onderhouden c.q. het 'uitzwaaien' te voorkomen).
Bij western (op 2 handen) open je ook je buitenhand en beweegt beide handen licht naar links, maar niet over de manenkam laten komen. Hierdoor raakt je buitenteugel iets de hals en dit is voor later op één hand weer een voorbode (wijken voor druk). Je buitenbeen blijft weer 'waakzaam'.

Dus IMO zijn er echt niet zoveel verschillen. Iedere trainer/ruiter heeft natuurlijk zo zijn eigen invulling op kleine dingen, maar de grote lijnen zijn hetzelfde.

Ben benieuwd naar de technische uitleg van andere ruiters

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 22:46

sorry sm dat is me te veel typwerk. maar je beschrijving is wel goed hoor. men doet een vergelijking tussen een jong en een doorgereden paard. en gooit daarbij alles door elkaar.

maare mijn paardje loopt dan nu niet meer actief dressuurwedstrijden maar dat is alleen omdat ik dan nu weer Z zou moeten starten en het enige wat ik heb moeten laten vallen van de engelse training is dus de keertwending omdat je dan verwarring veroorzaakt naar de spin. wel binnenbeen optillen niet binnenbeen optillen.
maar als ik zou willen loopt ze morgen zo een Z proef met alles erop en eraan. en in de westernsport heeft ze toch op het laatste NK (WRAN) bewezen dat ze ook dat op hoog niveau doet. dit effe naar aanleiding van op z'n boerenfluitjes.

verder als ik mijn paard engels vraag een wending te lopen of wat anders doet ze het engels vraag ik het western doet ze het gewoon western.
dus van verwarring is geen sprake. en volgens mij is dat voor elk paard hetzelfde. zoals er al gezegt werd een goed gereden paard kan allebei.

en over het wel of niet engels en western door elkaar rijden dat is toch ieder z'n eigen beslissing. en of je het er wel of niet mee eens bent helaas dan Gaaaap daar kan ik dan niet van wakker liggen.

en als laatste is inderdaad elke instructeur verschillend en ze doen het allemaal op een iets andere manier maar zoals al gezegt werd het eindresultaat is toch in het zelfde. je wilt nl een paard wat met plezier voor je werkt. wat je ook doet. Haha!

dus iedereen veel plezier met rijden hoe en wat je ook doet met je paardje.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 00:48

Tjonge wat een verhaal. Eens kijken...
Sugarmiss"]
Binnenhand optillen doe je IMO alleen nog maar bij een jong/ongetraind paard. In de wedstrijd zul je hem echt op gelijke hoogte moeten houden. Als je paard die extra ruimte op de binnenhand te geven kun je ook je buitenhand openen (en dat is dus ook 'engels'.)
[/quote]
Ben ik het niet mee eens. Ook bij wedstrijd zul je met de binnenhand hoger rijden op een circel en niet op gelijke hoogte. Je bent immers een richting aan het aangeven door die hand op te tillen. Zeker in de junior klassen. Bij de seniors wordt op een hand gereden en als het paard een opdracht krijgt wordt nog steeds de hand iets opgetild. Openen van de hand doe ik nooit. Ik til de teugel op of laat hem iets zakken net wat de bedoeling is.

[quote="Sugarmiss"]
Is dit om rijtechnische redenen of omdat de knop anders in de weg zit Verward
[/quote]
Dit is om een mengelmoes van bovenstaande redenen Knipoog Je rijdt met de handen hoger omdat je er al naar toe werkt met een hand te rijden. Dit kan alleen boven de knop. Verder heb je meer controle met de handen hoger dan lager. Ik heb nooit begrepen dat sommige ruiters hun handen zo laag houden. IMO heb je dan veel minder te vertellen.

[quote="Sugarmiss"]
Als enigste verschil blijft dus over dat met 'engels' het buitenbeen naar achteren wordt verplaatst. Ook met western gebruik ik dit omdat hetzelfde buitenbeen kan ook gebruikt worden om een paard te laten wijken. En om het verschil tussen wijken en aanspringen aan te geven gebruik je dus het been op een andere plaats.
[/quote]
Je gebruikt inderdaad druk op een andere plek bij wijken, maar voor de galop verleg ik mijn been niet. Die blijft hangen waar hij hing en ik geef er alleen even druk mee.

[quote="Sugarmiss"]
Ik heb geleerd het paard te zien als een hal met 6 deuren. Je opent en sluit de deuren met je handen en je benen (en zit).
[/quote]
Dit begrijp ik niet.

[quote="Sugarmiss"]
De armen en handen horen het verlengstuk van de teugels te zijn en ontspannen gedragen te worden. Handen omhoog betekent aandacht vragen voor een oefening die eraan komt. Handen laag is ontspanning.
De handen hoog houden is IMO het paard om aandacht blijven vragen ook als er op dat moment niks gevraagd wordt.
[/quote]
Klopt, maar je hebt verschillende niveaus in hoogte. Ik heb normaal mijn handen een stukje boven de knop, en als ik iets vraag dan doe ik ze een vuisthoogte hoger.

[quote="Sugarmiss"]
Dressuurruiters horen met lange benen te rijden en klemmen is uit den boze. Ruiters die klemmen hebben geen onafhankelijk zit en storen hun paard. Te kort rijden komt voort uit onzekerheid.
[/quote]
Dit is nieuw voor mij, ik dacht altijd dat dressuurruiters met ´krommere´ benen reden en in bv. galop met de knieen klemmen op de zadelkussens. Maar: weer wat geleerd!

[quote="Sugarmiss"]
Je slaat linksaf door je rechterhand te openen (hiermee sta je buiging naar links toe en legt een waakzaam buitenbeen aan (om ook hier de stelling te onderhouden c.q. het 'uitzwaaien' te voorkomen). Bij western (op 2 handen) open je ook je buitenhand en beweegt beide handen licht naar links, maar niet over de manenkam laten komen. Hierdoor raakt je buitenteugel iets de hals en dit is voor later op één hand weer een voorbode (wijken voor druk). Je buitenbeen blijft weer 'waakzaam'.
[/quote]
Zo heb ik het nooit geleerd. Ik open bij het linksafgaan niet mijn rechterhand, die blijft gelijk aan van te voren. Ik til alleen mijn linkerhand op en leg mijn rechterbeen aan en beweeg niet beide handen naar links. Als ik dit doe krijg ik gelijk commentaar van mijn trainer. Door de linkerhand op te tillen maak je de linkerschouder vrij en kan afgebogen worden.

[quote="Sugarmiss"]
Dus IMO zijn er echt niet zoveel verschillen. Iedere trainer/ruiter heeft natuurlijk zo zijn eigen invulling op kleine dingen, maar de grote lijnen zijn hetzelfde.
[/quote]
Ik heb nog steeds het gevoel dat er grote verschillen zijn. Daar waar de dressuurruiter begrenst laat een westernruiter los.
En dan heb ik het nog niet gehad over aanleuning! Een van mijn trainers zegt dat je een paard onmogelijk volledig van dressuur naar western kunt omscholen als het niet meer in staat is zonder aanleuning te lopen. En deze trainster is zelf ooit een dressuuramazone van hoog niveau geweest.

[quote="Sugarmiss schreef:
Ben benieuwd naar de technische uitleg van andere ruiters

Ik ook!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 01:59

Sugarmiss schreef:
Ben benieuwd naar de technische uitleg van andere ruiters


nou ...nee laat maar... Gaaaap

Zeker weer zo'n super lang verhaal tikken en vervolgens te horen krijgen dat het niét kan Scheve mond

Ik denk dat hier maar 1 ding evt. nog gedaan kan worden en dat is woord bij daad voegen Haha!
Laten zien dat het dus wél kan, he Rina & Anya? Knipoog en nog veel meer mensen die het doen én kunnen Clown

Maar ja... zelfs al zouden mensen zién dat het kan..., dragen sommige nog een B)

Oh ja... nog even een vraagje voor de échte western ruiters onder ons;
kennen jullie toevallig ene George Maschalani ???
Schijnt wel goed gepresteerd te hebben ook op western wedstrijden?

groetjes Jolanda

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:10

De naam komt me bekend voor. Ik heb volgens mij een boek van hem. Ik zal vanavond eens kijken.

Adrienne

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:16

Over de hoogte van de handen: Antoine de Bodt doet aan klassieke dressuur en hij zegt mij dat ik de handen te laag hou en het paard daarmee blokkeer. ik moet ze dus hoger houden, terwijl laag houden mij jaren is aangeleerd. Ik was blij om te zien dat sugarmiss vertelde dat wij NIET klemmen in de dressuur of springsport. DIt mogen wij namelijk net zo min > klemmen belemmert het paard door de schouder te bewegen.

DubbelFun

Berichten: 88748
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:43

Desiree: maar wat noem jij ' handen laag' en waar moeten ze zijn volgens AdB (dus 'hoger' ) en hoe hoog is dit in vergelijking met een westernzadel.

Ik ben ook benieuwd hoe jij je paard een bocht naar links instuurt

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:59

Jolande"]
Ben ik het niet mee eens. Ook bij wedstrijd zul je met de binnenhand hoger rijden op een circel en niet op gelijke hoogte. Je bent immers een richting aan het aangeven door die hand op te tillen. Zeker in de junior klassen. Bij de seniors wordt op een hand gereden en als het paard een opdracht krijgt wordt nog steeds de hand iets opgetild. Openen van de hand doe ik nooit. Ik til de teugel op of laat hem iets zakken net wat de bedoeling is.
[/quote]
Je geeft geen richting aan door je hand op te tillen, te geeft richting door je handen opzij te bewegen. Allebei dus. En je lichaamshouding hoor je mee te sturen eigenlijk, niet je handen.

[quote="Jolande"]
Dit is om een mengelmoes van bovenstaande redenen Knipoog Je rijdt met de handen hoger omdat je er al naar toe werkt met een hand te rijden. Dit kan alleen boven de knop. Verder heb je meer controle met de handen hoger dan lager. Ik heb nooit begrepen dat sommige ruiters hun handen zo laag houden. IMO heb je dan veel minder te vertellen.
[/quote]
Hoezo alleen boven de knop? Je handen, of je hand, hoort voor de knop, en ook op de hoogte van de knop. Als dat niet lukt, schuif je je arm(en) niet goed genoeg uit.

[quote="Jolande"]
Klopt, maar je hebt verschillende niveaus in hoogte. Ik heb normaal mijn handen een stukje boven de knop, en als ik iets vraag dan doe ik ze een vuisthoogte hoger.
[/quote]
Niet goed imo Haha! (zie voorgaande stuk)

[quote="Jolande"]
Dit is nieuw voor mij, ik dacht altijd dat dressuurruiters met ´krommere´ benen reden en in bv. galop met de knieen klemmen op de zadelkussens. Maar: weer wat geleerd!
[/quote]
Klemmen Lips are sealed
Blij dat dit verduidelijkt is.

[quote="Jolande schreef:
En dan heb ik het nog niet gehad over aanleuning! Een van mijn trainers zegt dat je een paard onmogelijk volledig van dressuur naar western kunt omscholen als het niet meer in staat is zonder aanleuning te lopen. En deze trainster is zelf ooit een dressuuramazone van hoog niveau geweest.

Als ze daar niet meer toe in staat zijn ja, maar dat zijn ze altijd nog Lachen

*Bewust niet hele lange verhalen getikt*

Cer

Berichten: 30185
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:17

Zoveel mensen, zoveel manieren.. Ik vind het wel grappig om te lezen dat mensen hun manier als DE manier proberen te 'verkopen' Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:25

Nee hoor, meningen verschillen nu eenmaal (gelukkig maar) Lachen

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:45

Romkabouter"]
Je geeft geen richting aan door je hand op te tillen, te geeft richting door je handen opzij te bewegen. Allebei dus. En je lichaamshouding hoor je mee te sturen eigenlijk, niet je handen.
[/quote]
Ik stuur toch echt naar links door mijn hand op te tillen en niet door beide handen naar links te doen. Lichaamshouding inderdaad ook maar dan moet het paard al wat verder in de opleiding zitten. Dan maak je ook tempwisselingen door je zit. Maar er leiden meer wegen naar Rome. Zoveel trainers en ruiters zoveel opvattingen en manieren.

[quote="Romkabouter"]
Hoezo alleen boven de knop? Je handen, of je hand, hoort voor de knop, en ook op de hoogte van de knop. Als dat niet lukt, schuif je je arm(en) niet goed genoeg uit.
[/quote]
Tjonge gaan we op alle slakken zout leggen: oke je hand hoort IMO dus boven de knop (niet op hoogte van de knop) en voor de knop (aan de kant van het hoofd van het paard).

[quote="Romkabouter"]
Niet goed imo Haha! (zie voorgaande stuk)
[/quote]
Daarover verschillen we van mening, maar jou manier zal vast ook werken.

[quote="Romkabouter"]
[quote="Jolande schreef:
En dan heb ik het nog niet gehad over aanleuning! Een van mijn trainers zegt dat je een paard onmogelijk volledig van dressuur naar western kunt omscholen als het niet meer in staat is zonder aanleuning te lopen. En deze trainster is zelf ooit een dressuuramazone van hoog niveau geweest.

Als ze daar niet meer toe in staat zijn ja, maar dat zijn ze altijd nog Lachen
[/quote]
Er zijn er zat die het niet redden, alleen daar hoor je zo niets van. Maar als je regelmatig bij een trainingsstal komt waar ze ook paarden krijgen die omgeschoold moeten worden, weet je dat dit lang niet altijd lukt. Dus ik ben het niet met je eens op dit punt.

Maar ik ben het met Cer eens, iedereen doet het toch anders en het gaat er maar om dat we lol hebben toch?