[WN] Van ramp tot...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shorty21

Van ramp tot...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 15:39

VAMP Haha! Haha...grapje hoor...

Effe serieus...
Misschien herinneren jullie je mijn paardje nog wel: Listo

Zie ook: viewtopic.php?f=4&t=736425&p=23628039&hilit=listo#p23628039
viewtopic.php?f=4&t=727757&hilit=listo
viewtopic.php?f=4&t=719905&p=22985034&hilit=listo#p22985034
viewtopic.php?f=4&t=716968&p=22350965&hilit=listo#p22350965

Ik heb 'm nu sinds begin februari...
'k Heb eerst Héél Véél grondwerk gedaan, wat z'n vruchten heeft afgeworpen trouwens..
En ook dagelijks intensief gelongeerd...

Ondertussen heeft 'ie 2 maanden op training gestaan (juni-juli), wat goed ging.
Maar 't is ondertussen wel al duidelijk geworden dat 't niet de makkelijkste is... Knipoog Er zit nu een goed stuur op en het was vooral trainen op z'n balans... Want die was ver te zoeken.......
Constant struikelen, zichzelf niet kunnen dragen...laat staan een ruiter erbij!
Sindsdien heb ik nu wekelijks minstens 1x les waarin we vooral héél erg veel cirkels rijden, wendingen maken, stelling vragen (en houden...), enz...en dit allemaal in draf. Links is z'n goeie kant, rechts zit muurvast... Linkergalop gaat ook vrij goed, rechts breekt hij uit...en struikelt hij vaak...volgens mij omdat hij bij mij nog niet de steun vindt die hij nodig heeft.

MAAR ik ben echt wel blij dat er schot in de zaak komt...

Nu struikel ik wel nog over 1 probleempje...(niet rij-technisch dan).
Listo heeft vorige maand enkele nachtjes op de wei kunnen staan, gaat goed...tot hij begon uit te breken Koe Hij heeft ondertussen 3 weitjes naar de kl*ten geholpen door er dwars doorheen te lopen, om uiteindelijk bij een ander paard op de wei te gaan staan. Dus, nadien heb direct bij een ander paardje op de wei gezet...'s morgens...wéér wei kapot...stond hij weer alleen op een wei.
LET WEL: door verwaarlozing van de manege-eigenaar zit er géén schrikdraad rondom de wei... Boos!

Nu mag hij dus niet meer op de gewone wei tussen de andere paarden...maar moet hij op één van de 2 hengstenwei-tjes staan...daar zit wel spanning op.
Nu heeft hij't al een paar keer gevoeld dat er spanning om zit...........met als gevolg dat ik hem er alleen met géén stokken meer op krijg... Met 2 personen lukt het wel.
Iemand suggesties hoe ik hem weer de wei op krijg???

Goed, gedaan met vertellen...hopelijk slapen jullie nog niet! Slapen hehe...

Als't goed is worden er volgende les foto's gemaakt, dus dan plaats ik ze zeker 'ns op bokt en kunnen jullie me ook nog wat helpen met jullie tips!!

Groetjes,shorty

mentjuh

Re: Van ramp tot...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:47

heey

mijn paard heeft er ook last van gehad dat hij de wei uit rende..
we hebbe hem toen eerst n tijdje 1 uurtje per dag los in de binnenrijbaan gezet (daar kan hij dus niet uitbreken)
toen steeds ietsjes langer en na 2 maaden
over gegaan naar de buitenbak.. daar was hij gewend om te
komen met rijden en wist dus tot hoe ver hij kon gaan.
dit ging ook goed toen hij daar echt op zn gemakkie stond
hebbe we m met n ander paard samen gezet (waar hij nu ook mee in de wei staat)
daarne n paar x mee in de wei gelopen zodat hij wist waar de omheining zat..
en uiteindelijk na 4 maanden staat hij eindelijk lekker rustig op de wei Lachen

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 23:26

Probeer je paard iets te voeren als hij dan uiteindelijk in de wei staat.
Je kunt er een plak hooi in leggen of ander voer.
Beetje lokken.

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 08:17

@ menthjuh: alleen in de bak staan en dergelijke is allemaal geen probleem, nooit geweest. In't begin was ook de wei geen probleem, dat stelde zich pas na enkele maandjes...

@sammy07: Dit doe ik sinds kort, en ik moet zeggen...het helpt wel..
De laatste week staat hij steeds 1 uurtje per dag op de gewone wei met een wat oudere merrie, we laten ze dan even spelen en houden ze wat in de gaten (vanop afstand). En na 3 kwartiertjes gaan we ze samen wat appeltjes, worteltjes, of hooi voeren... En tot nu toe gaat't goed, hij is nog niet gaan lopen Knipoog

Vandaag ga ik ze rond de middag op de wei gaan zetten en ga ik ze er vanavond terug af gaan halen......dus ik ben benieuwd!! Hopelijk breekt 'ie niet uit, anders weer zagerij van m'n stalgenootjes Slapen

Ik hou jullie op de hoogte!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:40

Vervelend dat je paard uitbreekt.
De tip van hooi daar neerleggen vind ik wel een goede Lachen
En probeer de oorzaak te achterhalen waarom je paard uit de gewone weides ontsnapt? De mijne staat op een stroomloze wei en gaat prima, omdat de wei volop gras biedt. Maar zet ik hem in een paddock met zand zonder stroom.. dan gaat ie ook uitbreken.

Waar sta je eigenlijk met je paard en van wie krijg je les?

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 13:18

Nicole85 schreef:
Waar sta je eigenlijk met je paard en van wie krijg je les?

M'n paardje staat in Eede, manege HC Primeur. Ik train bij Eugene Wimme en zijn partner Kim, eigenlijk tegenwoordig vooral bij Kim. M'n paardje moet nog erg veel leren, en ik ook. 't Is een afstammeling van Personality's Listo, en uiteindelijk zou ik graag af en toe wat WRAN wedstrijdjes meedraaien in de reining klasse...

De wei-en zijn inderdaad niet zo héél erg gezegend met veel gras Nors opkijken ,jammer genoeg. En dan kan dan misschien ook wel een reden zijn waarom hij uitbreekt...'k had zo ver nog niet gedacht.
Er zijn wel een paar weitjes met méér gras op, maar daar staan dan meestal ook al paarden op (manegepaardjes). Maar 't is wel een idee om 'ns 's morgens vroeg te zorgen dat ik de eerste ben om m'n beesje buiten te zetten! Duivel

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:17

Dan zou je in zijn weitje wat hooi kunnen leggen, heeft ie wat te knabbelen?

Dan moet je een behoorlijk eindje rijden naar Eede helemaal van Sluiskil.
Ik ben ook western, maar check profiel waar ik sta.

Ik krijg les van Paul Minnaar, komt eens in de zoveel tijd langs op stal.
Daarnaast heeft Resy (eigenaresse van Equus) ook erg verstand van western-riding gekregen en ik neem ook regelmatig bij haar les.

Volgens mij heb ik jouw paardje in april wel gezien met die wedstrijd, kan dat?
Naam klinkt me in ieder geval erg bekend!

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 21:24

Hij heeft wel iets te knabbelen, en ik leg nu ook hooi enzo...
Ik heb 'm trouwens deze avond van de wei gaan halen, hij heeft er een hele dag opgestaan met die andere merrie en dat is goed gegaan! Dus, ikke blij! Haha!

Yeps, 't is inderdaad een behoorlijk eindje rijden...Maar dat heb ik er wel voor over Lachen

Waarsschijnlijk heb je je wel vergist dat je m'n paardje gezien hebt bij de wedstrijd hoor...ik heb 'm pas sinds februari en toen waren we nog maar toe aan grondwerk enzovoort...
Hij moet echt nog alles leren...in die 2 maanden dat hij op training stond is er een "stuur" opgezet en beetje basis bijgebracht, want hij kon echt nog NIKS...
Dus nu is't vooral oefenen op balans, verzameling, van z'n bit leren afblijven Vork , en ook aan mijn houding, enz... Dus van wedstrijden kunnen wij nog niet meepraten Knipoog

Misschien volgende zomer?? Clown

edit: ik heb zonet even op je profiel gekeken, leuk paardje heb je! Enne, dat andere paardje waarmee je in de ring staat op die wedstrijd (die buckskin), dat is't paardje waarmee mijn Listo nu de wei deelt Knipoog , zijn vriendinnetje die hem wat manieren bijbrengt!