[WN] wat doe je met bokken of zo ik klem maar dat is niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

wat doe je met bokken of zo ik klem maar dat is niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 17:53

zoals t onderwerp al zegt ik heb jaren engels gereden en daardoor klem ik met mn benen.Maar ik rijd nu western en kan moeilijk mn benen loslaten,laatst bokte mn paardje en ik klemde dus eraf...
klemmen jullie helemaal niet en hoe blijf je dan goed zitten?
misschien beetje onduidelijk maar snappen jullie wat ik bedoel

Denise

Re: wat doe je met bokken of zo ik klem maar dat is niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:54

Als je klemt heeft een paard het gevoel dat een roofdier hem vastpakt... Dus dat is iig niet goed. Je moet goed naar voren blijven zitten, en ook gewoon een tik met je zweep geven want bokken mag niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:02

Als mijn paard bokt klem ik ook. Maar zij bokt meer uit... Niet uit agressie, niet uit angst.. Ik kan het niet goed plaatsen. Ze bokt een paar keer, en dan is het over. Het is meer uitproberen denk ik.
Maar naar voren zitten? Ik zit juist achterover, omdat ik er anders voorover afkukel Tong uitsteken .

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 05:51

Ik pak de binnenteugel op en laat mijn paard kleine rondjes stappen tot ze ontspant en rijd dan weer gewoon door. Nou bokken mijn eigen paarden nooit gelukkig, maar de merrie van mijn trainer heeft er nog wel eens een handje van.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 05:55

mijn beste manier is goed steunen op beugels en knieen,
dit gaat uiteraard bij een springzadel veel beter dan met een dressuurzadel.
maar zo voel je amper dat ie bokt,
vaak bokt een paard uit joligheid, dus sja waarom dan afstraffen.

voor alle stoutheden geld bij mij : voorwaarts oplossen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:00

crossmonstertje... we zitten hier op WN Knipoog

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 07:58

hahah ik dacht al klemmen op dressuurzadel??zit ik verkeerd.Mijn paard bokt uit stress en voor ik m kan laten draaien lig ik er al af

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:31

connie1964 schreef:
zoals t onderwerp al zegt ik heb jaren engels gereden en daardoor klem ik met mn benen.

Dat je klemt heeft he-le-maal niks met engels rijden te maken
Dat is een fout van je die er in geslopen is, gewoon op je k*nt gaan zitten en ontspannen. Eerst in stap, dan in galop en als dat lukt kun je ook in draf proberen door te zitten. In galop en in stap gaat het namelijk het gemakkelijkst Lachen

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:58

ik heb altijd geleerd bij engels rijden om te klemmen met knieen en hielen dicht tegen t paard aan,dus met western heb ik zeker wel een probleem,daar moet je ahw zo ver mogelijk met je benen eraf en naar voren.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:54

connie1964 schreef:
ik heb altijd geleerd bij engels rijden om te klemmen met knieen en hielen dicht tegen t paard aan,dus met western heb ik zeker wel een probleem,daar moet je ahw zo ver mogelijk met je benen eraf en naar voren.

Ik wilde me er eigenlijk niet in gaan mengen, omdat ik al de reactie van Rom verwachte over dat klemmen en dressuur, dit is nl. weer een van die dingen die zo geleerd worden en eigenlijk schijnbaar zo niet horen te zijn Clown
Maaaarrrrrr, daar wilde ik het niet over hebben, waar ik wel op wil reageren is op je opmerking dat je benen zover mogelijk afsteken en naar voren. Dat klopt dus echt niet. Je benen moeten ontspannen langs je paard hangen en alleen bij een stop steek je ze iets naar voren. Je moet het ook zo zien dat in het uiterste geval als je je benen altijd zou afsteken en je wilt gewoon been geven, je paard zich helemaal lens kan schrikken omdat hij ineens je benen voelt en dat niet meer gewend is omdat je ze altijd afsteekt Knipoog Dus, onzin, geen benen afsteken, gewoon recht omlaag laten hangen (dus ook niet klemmen).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:15

Jolande schreef:
Je benen moeten ontspannen langs je paard hangen en alleen bij een stop steek je ze iets naar voren. Je moet het ook zo zien dat in het uiterste geval als je je benen altijd zou afsteken en je wilt gewoon been geven, je paard zich helemaal lens kan schrikken omdat hij ineens je benen voelt en dat niet meer gewend is omdat je ze altijd afsteekt Knipoog Dus, onzin, geen benen afsteken, gewoon recht omlaag laten hangen (dus ook niet klemmen).

Exactly Lachen
Jammer dat het je verkeerd aangeleerd is en je er nu problemen mee hebt Scheve mond

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:44

Hmm ik heb vele ruiterfouten maar klemmen is er niet een van.. ook in de dressuur niet. Je knieen moeten daar aanliggen, maar je benen moeten ook daar ontspannen hangen. En niet teveel uitdrukken van je hakken, dan krijg je ook een rigide beenhouding van. Maar ondanks het niet klemmen ben ik ook wel van mijn paard gebokt onlangs. Nou ja.. gelanceerd eigenlijk wel na vijf errug hoge bokken lag ik er bij bok zes toch echt af. Dus niet klemmen is geen garantie dat je blijft zitten. Niet klemmen is wel handig bij alle rijstijlen... Is fijner voor je zit en maakt dat je je hulpen beter kunt geven, fijner voor je paard dus ook.

Je kunt prima blijven zitten (normaal gesproken dan haha) zonder klemmen. Zoek (met hulp van een instructeur) een goede ontspannen zit met ontspannen hangende benen, en je zit vanzelf beter: onafhankelijke zit.
Klemmen maakt alleen maar dat je paard harder naar voren wil.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:53

Als ie aan het bokken gaat, hoe harder jij klemt hoe harder ie bokt. Dus probeer je benen te ontspannen, rustig te blijven. Neem inderdaad een paar lessen Connie, daar heb je gewoon heel veel aan!