[WN] Wat is een Goede Trainingsopbouw ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Wat is een Goede Trainingsopbouw ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 10:01

Hallo allemaal,

Ik ben de laatste tijd veel aan het trainen en ik vroeg me af wat nou een goede opbouw is.
Op het moment stap ik in. Beetje jog en begin met wat makkelijke oefeningen.
Daarna Galopjes en wat stops of ik doe wat trail oefeningen. En soms een poging tot spin. Dan Pauze van 5 minute stappen.
En dan verder zonder hoofdstel. Dan stap ik haar 5/10 minute uit en zadel ik af.
Is dit een goede opbouw of kan ik beter wat anders doen ?

Arrows

Re: Wat is een Goede Trainingsopbouw ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 10:07

Iemand een betere opbouw ? of iets dat ik kan veranderen ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:26

Goed warmrijden en goed uitstappen zijn iig al heel goed. Verder moet je proberen iedere dag alles even mee te nemen (dat zal zelden lukken). Waar train je voor? Heb je een bepaalde discipline waar je voor gaat? Wat houden trailoefeningen in?
Het belangrijkste is dat je je paard gymnasticeerd en soepel maakt, wel op adem laat komen maar tussendoor niet teveel laat afkoelen. En ik heb al eerder gezegd dat zonder hoofdstel voor mij geen trainen is, dat is spelen. Er is - behalve freestyle reining- geen enkel western wedstrijdonderdeel waar er van je gevraagd wordt dat je zonder hoofdstel rijdt.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 10:31

Ik doe vooral reining en trail. Waarvan oefeningen:
stops
spinns
poging tot galopswissels.

gewoon :

wijken voor het been
zijwaards

trail

achteruit bochten maken
poortje
zigzaggen

en dan voor afleiding zonder hoofdstel en springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:38

Ik kan er niks zinnigs over zeggen, gewoon omdat "de standaardopbouw" van een training het grootste deel van de tijd toch niet uitkomt. Stomweg omdat je met losrijden al ergens tegenaan loopt waar je op dat moment even mee verder wilt, of eenvoudigweg omdat een klok wat mij betreft tijdens een training niet bestaat. Ik kan niet zeggen hoeveel minuten ik losrij, en waar de grens precies ligt tussen loswerken en trainen, of tussen trainen en afwerken. Soms pak ik tijdens het afwerken toch nog een keertje wat op, blijf ik in het loswerken hangen omdat ik daar een dik half uur werk aan heb, of gaat iets dusdanig fijn en makkelijk dat ik met 10 minuten eigenlijk al "klaar" ben met wat ik in m'n hoofd had voor die dag.

Enige wat me opvalt in opbouw van TS is dat er na het losstappen jog volgt. Dat is iets wat ik in principe niet doe. Ik werk eigenlijk qua alles vanuit het voorwaartse, en van daaruit werk ik al dan niet terug naar verdere verzameling.
Verder integreer ik heel veel dingen gewoon in het rijden. Ik ga dus bv niet een "blok" in m'n training aan spinnen besteden. Dat bouw ik in in bv m'n voltes rijden waarop ik gymnasticeer, door ze vierkanter te gaan rijden, of door op kleine circels te werken (buigen, wijken, schouder/heupcontrole) waarin ik dan eens doortik een spin in, er weer uit rij, tussendoor weer even goed voorwaarts werken (vanuit de sterke verzameling die je nodig hebt voor je spin weer even rechtzetten en uitstrekken bv), en weer verder.

Zonder hoofdstel rijden is voor ons ook spelen, geen training.

Uitstappen doe ik graag buiten op de weg. Duurt het meteen wat langer, lekker harde ondergrond, en leuk voor het paard.
Ook als ik in het bos getraind heb dan stap ik de laatste 20 minuten ongeveer.

Kan je daar wat mee?

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 10:48

ja zeker Lachen

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:48

Hoe ik train, hangt helemaal van mij en het paard af. Elke keer weer.
Uiteraard stap ik 5-10 minuten in. Daarna begin ik vaak met stelling en contra-stelling, cirkel verkleinen-vergroten, wijken, etc. Vaak wissel ik die oefeningen pas later in het halfuurtje dat ik rijd. Echt het saaie, maar echt nodige losmaakwerk. Hoelang en in welke mate ik dat allemaal vraag, ligt er aan hoe stijf het paard is. Gaat het goed, kap ik het wat sneller af en anders vraag ik nog wat door. Daarna draf ik lekker door de gehele bak, met nageeflijkheid. Vervolgens nog eens wat wijken en dergelijke in draf, en vraag bijvoorbeeld de bovenstaande oefeningen als ik dat nog niet gedaan had. Is ze los genoeg, oefen ik rollbacks, en in stap wat stops en back-ups. Daarna galoppeer ik vaak nog wat en doe aan het einde wat (leukere) oefeningen; spin oefenen of bijvoorbeeld iets met de balkjes en/of tonnen doen. Daarna stap ik op beide kanten 3 rondes uit.
Maar goed, zoals eerder gezegd: dat is maar 1 manier van rijden. Ik doe het niet altijd in dezelfde volgorde als ik denk dat het paard er dan nog niet aan toe is. Als er balkjes klaarliggen en ik heb daar zin in, gebruik ik dat veel tijdens het rijden. Soms is ze ook zo stijf dat ik niet verder kom dan alleen het loswerken, dat komt ook weleens voor.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:03

In de hoop niet al te dom te klinken,hier een vraagje van mijn kant.Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen nog maar altijd rechtuit gereden.Geen wijken,stelling etc.Gewoon stap,draf galop aan een zo los mogelijk teugeltje.Gaan de circels niet goed,dan werk ik aan het sturen,door de circel in te rijden.Van de week heb ik voor het eerst les gehad van mireille.Zij zag meteen dat mijn paard aan een kant minder nageeflijk is.Nu dus ook geleerd om stelling en contrastelling op een circel te vragen.Maar hoe weet ik nu of mijn paard los genoeg is,hoe kun je dat cheken.Ze is namelijk al super nageeflijk op het bit en buigt makkelijk in.Hoe bepalen jullie wat los genoeg is?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:32

XxNadiehxX schreef:
stops
spinns

gewoon :

wijken voor het been
zijwaards

trail

achteruit bochten maken
poortje
zigzaggen

Dan vergeet je het bruggetje, walk overs, jog overs, L achterwaarts, vierkantje, lope overs
En wat is zigzaggen?

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 16:09

MSQuincyTE schreef:
XxNadiehxX schreef:
stops
spinns

gewoon :

wijken voor het been
zijwaards

trail

achteruit bochten maken
poortje
zigzaggen

Dan vergeet je het bruggetje, walk overs, jog overs, L achterwaarts, vierkantje, lope overs
En wat is zigzaggen?

ik heb geen bruggetje Knipoog
L achterwaarts doe ik ook
vierkantje pas mee begonnen
en zigzaggen is uhm. om pionnen heen Lachen

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:54

Sonja schreef:
Ik kan er niks zinnigs over zeggen, gewoon omdat "de standaardopbouw" van een training het grootste deel van de tijd toch niet uitkomt. Stomweg omdat je met losrijden al ergens tegenaan loopt waar je op dat moment even mee verder wilt, of eenvoudigweg omdat een klok wat mij betreft tijdens een training niet bestaat. Ik kan niet zeggen hoeveel minuten ik losrij, en waar de grens precies ligt tussen loswerken en trainen, of tussen trainen en afwerken. Soms pak ik tijdens het afwerken toch nog een keertje wat op, blijf ik in het loswerken hangen omdat ik daar een dik half uur werk aan heb, of gaat iets dusdanig fijn en makkelijk dat ik met 10 minuten eigenlijk al "klaar" ben met wat ik in m'n hoofd had voor die dag.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Zeker met een paard als Tricky valt er eigenlijk geen planning te maken. Tong uitsteken
Soms gaat het in het begin alleen maar hard dan werk ik vandaar naar de rust toe.
Soms hebben we de dag ervoor iets gedaan wat ze perfect oppikte en wil je het doortrainen lijkt de kennis verdwenen... snapt ze het niet meer. Kunnen we opnieuw bezig.
Soms denk ik dat we ergens heel hard aan moeten werken omdat het niet lukt en lijkt die dag ineens het kwartje te zijn gevallen... En zo kijk ik eigenlijk altijd naar het paard.

In en uitstappen is natuurlijk altijd van belang. Warming up en cooling down. Tja en daartussen is dus zeer gevarieerd.
Wat dnek ik ook juist prettig is voor je paard.