[WN] Te gemotiveert ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Te gemotiveert ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 16:06

Hallo allemaal !!

Ik train bijna iedere dag. Ben 14 jaar en heb een eigen paard.
Al mijn vriendinnen die ook paardrijden, trainen een stuk minder en zijn minder serieus.
Niemand die zo geconcentreert rijd. Ik ben het liefst alleen tijdens het rijden zodat niemand me kan afleiden.
Andere vindjen het juist gezellig om langs te kant te kletsen.
Terwijl ik juist zo serieus mogenlijk doorrijd.
Ben nu 2 dagen zonder hoofdstel aan het rijden, en het gaat super !
Ik ga redelijk snel vooruit en leer snel.

Is dit overdreven of juist goed ?

Valeriie92

Re: Te gemotiveert ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:31

Het is wel goed dat je zo gemotiveert bent om dingen te leren, maar soms kan je ook wel eens een pauze nemen om even gezellig te kletsen met je vriendinnen als je aan het uitstappen bent ofzo..
Maar wel gaaf dat je al zo snel dingen leert enzo!

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:32

euhm.. ik geloof dat je met eigen paard wel elke dag moet rijden? In elk geval 6 dagen.
Ik heb er 2 en rijd 6 dgn per week en altijd rij ik in de les (prive en groep) en anders oefen ik in m'n uppie..

Dus geloof dat het wel normaal is. Overigens traint bijna iedereen hier op stal dagelijks hoor.. Dus niks raars aan Knipoog

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 17:33

Ja, maar ik ben de enige die zo vreselijk gedreven is. Ik wil alles leren en zo snel mogenlijk als het kan.
Veel kinderen kunnen daar niet tegen.

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:41

tjaa, rijden is natuurlijk super leuk! fanatiek wedstrijden rijden, trainen, maar ik vind het sociale stukje ook heel erg gezellig!
dankzij paardrijden heb ik een vriendin voor het leven erbij gekregen!! (biancaaaaaa[L])

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:43

XxNadiehxX schreef:
Ja, maar ik ben de enige die zo vreselijk gedreven is. Ik wil alles leren en zo snel mogenlijk als het kan.

Ken het probleem Knipoog, maar probeer wel het leuke ervan te blijven zien en ook eens met vriendinnen al kletsend te stappen oid..
Maar verder gewoon lekker trainen zoals jij dat wilt. Kijk alleen wel uit dat je jezelf niet per ongeluk foutjes aanleert.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:45

Stippie1 schreef:
euhm.. ik geloof dat je met eigen paard wel elke dag moet rijden? In elk geval 6 dagen.

Natuurlijk hoef je met een eigen paard niet elke dag te rijden!
Het is maar net wat je zelf wilt.
Als je elke dag wilt rijden en vind dat echt leuk, dan moet je het vooral doen!
Maar als je het leuker vind om maar om de dag te rijden dan is dat ook goed.
Als je er maar wel voor zorgt dat je paard/pony wel genoeg beweging krijgt.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:02

XxNadiehxX schreef:

Hallo wat wil je nu graag horen dat je geweldig bent?
het bovenstaande zegt toch genoeg, als jij elke dag met je paard bezig wil zijn prima toch en als je vriendinnen dat niet willen is dat toch hun keuze.
je hebt een eigen paard vind je dan ook niet dat je er elke dag dan toch even iets mee moet doen al is het maar poetsen.
je wil alles leren en zo snel mogelijk? wat wil je paard?
met paard rijden is geduld vaak een schone zaak.
wat je niet schrijft is of je ook leuke dingen met hem doet of dat je hem alleen maar traint?
ik vind dat je ook minimaal 2 dagen in de week leuke dingen met hem moet doen in de vorm van spelletjes of gewoon rijden voor ontspanning.
ben je te gemotiveert? nee maar als andere dat niet doen met hun paard is dat toch hun keuze?
veel plezier met paard rijden maar probeer ook te ontspannen op je paard ander kan het tegen je gaan werken ook met paard rijden kan de boog niet altijd gespannen staan

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:05

Kijk, dat heb ik nou dus ook.

Ik ben 13, ik rijd 2 paarden en 2 pony's op een dag.
Daarvan rijd ik 3 in de sport. 2 springen en dressuur en 1 alleen dressuur.
Mijn vrienden constant word je daar nou niet gek van??
Dan heb ik zoiets van nee want het is mijn 'passie'.
Ik wil echt ver komen in de paardensport.
Ik rijd Z dressuur en Z springen.
Voor de ontspanning rijd ik af en toe een buitenrit(alleen niet zo vaak meer als eerst)
Ik rijd inderdaad ook veel liever alleen anders kan ik me niet constentreren.
Mijn instructrice stimuleert me daarbij ook erg veel, zij had vroeger hetzelfde als mij/ons Knipoog
De paarden zijn dan ook van haar en ze geeft me elke dag les op die 2 paarden.

Ik vind het niet erg wat anderen er van zeggen en ik heb er lol in dát vind ik belangrijk Knipoog
En ik zou zeggen ga zo door dan kun je er komen!

Gr nanda111

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:07

Op mijn 14de was ik al een paar keer kampioen geweest, dus ja, alles is relatief Knipoog

Ik vind het goed dat je fanatiek bent, zolang je wel de gezondheid (lichamelijk en geestelijk) in de peiling houdt!

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 18:09

piggeljay schreef:
XxNadiehxX schreef:

Hallo wat wil je nu graag horen dat je geweldig bent?
het bovenstaande zegt toch genoeg, als jij elke dag met je paard bezig wil zijn prima toch en als je vriendinnen dat niet willen is dat toch hun keuze.
je hebt een eigen paard vind je dan ook niet dat je er elke dag dan toch even iets mee moet doen al is het maar poetsen.
je wil alles leren en zo snel mogelijk? wat wil je paard?
met paard rijden is geduld vaak een schone zaak.
wat je niet schrijft is of je ook leuke dingen met hem doet of dat je hem alleen maar traint?
ik vind dat je ook minimaal 2 dagen in de week leuke dingen met hem moet doen in de vorm van spelletjes of gewoon rijden voor ontspanning.
ben je te gemotiveert? nee maar als andere dat niet doen met hun paard is dat toch hun keuze?
veel plezier met paard rijden maar probeer ook te ontspannen op je paard ander kan het tegen je gaan werken ook met paard rijden kan de boog niet altijd gespannen staan

ik hoef zeker niet te horen dat ik geweldig ben. Dat slaat werkelijk nergens op, want niemand is perfect.
En dan ga je ook nog eens zeggen, dat ik niet goed ben voor mijn paard omdat ik niet genoeg leuke dingen doe met mijn paard.
Dat is makkelijk gezegt he, als je me nog nooit met mijn paard hebt gezien. Ik speel heel vaak met haar in de wei. Poets haar zeker een half uur en ben zeker 4 uur per dag bezig met haar. Andere kinderen ( niet allemaal maar een paar ) Hebben paarden die hardstikke vast zitten en stijf zijn. Nee dat is zeker leuk voor het paard.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:54

goed lezen wat ik schrijf XxxnadiehxX jij wil dingen horen en lezen wat er niet staat.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:08

piggeljay :Sorry dat ik zo met de deur in huis val Lachen Vind dat je een erg onvriendelijke reactie geeft , als iemand gewoon een vraag stelt!!
Beetje sarcastische reactie?

XxxnadiehxX : gemotiveerd zijn is alleen maar te stimuleren en zolang jij en je paard het samen naar hun zin hebben dan is daar niks verkeerds mee, je hebt nou eenmaal paarden die iedere dag graag werken. De mijne vind 2 dagen werken genoeg daarna wil hij graag een dagje vrij Knipoog

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:11

asjemenou schreef:
Stippie1 schreef:

Natuurlijk hoef je met een eigen paard niet elke dag te rijden!
Het is maar net wat je zelf wilt.
Als je elke dag wilt rijden en vind dat echt leuk, dan moet je het vooral doen!
Maar als je het leuker vind om maar om de dag te rijden dan is dat ook goed.
Als je er maar wel voor zorgt dat je paard/pony wel genoeg beweging krijgt.

Ja zo bedoelde ik het ook hoor! Meer in de zin van dat je je paard moeilijk 24 uur per dag in zijn stal kan laten staan (wat wommigen overigens geen probleem vinden).
Maar misschien wat onduidelijk geformuleerd van me

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:39

I.m.o hoeft een paard niet elke dag te werken,doe ik zelf ook niet. Trainen is pas zinvol als het dier de input van de training kan verwerken.Als je te fanatiek traint(overvraagd) kan het tegen je gaan werken en het plezier in het werk wegnemen.
Et voila, een zuur paard. Je moet je dier kennen en weten wat hij aankan. Dat zal voor elk paard anders liggen.
Trainen en voldoende beweging geven zijn twee verschillende dingen. Ik zie soms mensen bezig met een manouvre trainen,tot het goed gaat en dan doorgaan tot het weer fout gaat...
In die zin is (te) fanatiek zijn dus niet constructief.
Met fanatiek zijn ansich is niets mis,als je je zelf en je paard kent.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 00:08

Ik vind elke dag wel een beetje te veel van het goede

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 00:16

Als jij behoefte hebt om zo serieus te rijden is het best oke, neem alleen af en toe een pauze en maak is wat lol, een buitenrit als het kan..? zal je paard ook blij mee zijn Lachen

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:32

het zou best kunnen elke dag rijden , als je maar veel afwisselt , goed naar je paard kijkt en luistert ,en niet rijd alsof je leven ervan af hangt Haha! gezond rijden ! maar persoonlijk vind ik dat een paard toch wel 1 a 2 dagen rust moet hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:34

Hardlopers zijn doodlopers. Je bent nu heel fanatiek bezig, maar het risico is dat je er op een gegeven moment geen zin meer in hebt. De boog kan niet altijd gespannen staan. Neem op tijd je rust, push niet te hard en niet te ver.

En zonder hoofdstel rijden valt bij mij onder spelen hoor...er is - behalve freestyle reining - geen enkel wedstrijdsonderdeel waar je dat kunt laten zien.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:49

Eerlijk gezegd vind ik dat je niet echt iets extra's doet hoor, Ik rij zoveel mogelijk (ookal is dat voor mij meestal maar 4 x per week omdat ik afhankelijk ben van mijn ouders en die geen zin hebben om elke dag spullen op en neer te brengen.) en rij dan ook het liefst alleen, als ik samen rij met iemand zeggen we tijdens het rijden gewoon niks dan kletsen we daarna wel. En tja mijn vriendinnen vinden het niet echt raar dat ik in het weekend op wedstrijden ben en dus niet kan afspreken met hun. En tja dat je snel alles wilt leren, ik vind dat eigenlijk niet meer dan logisch. Als je verder wilt komen moet je veel leren..
Hier van mijn pony club rijdt iedereen gewoon serieus. Ik ken een meisje van 8 dat iedere dag haar pony na school rijdt en als er dan vriendjes/vriendinnetjes mee naar huis willen om te spelen zegt ze dat dat wel kan maar dat ze eerst haar pony moet rijden, dát noem ik echt fanatiek zij is zo jong en wil echt oefenen dat zie je niet vaak bij kinderen op de bassisschool.
Ik zou in ieder geval doen wat jij wil en kijk niet naar anderen, wat speciaal ben je niet er zijn zoveel die het zelfde of meer doen. Sommige kinderen krijgen 3 x per week privé les en rijden alle dagen verder fanatiek.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:58

Cassidy schreef:
Hardlopers zijn doodlopers. Je bent nu heel fanatiek bezig, maar het risico is dat je er op een gegeven moment geen zin meer in hebt. De boog kan niet altijd gespannen staan. Neem op tijd je rust, push niet te hard en niet te ver.

Sluit ik me helemaal bij aan. Je ziet heel veel dat iemand die heel fanatiek sport het dan ineens het helemaal spuugzat is, ook als bv wedstrijdresultaten eens tegenvallen. Je moet het voor je paard ook leuk houden dus ook buitenritten maken met anderen (dus ook andere paarden). Het moet ook nog een beetje een leuke hobby blijven, niet alleen een levensdoel.
Bovendien, als anderen het wel als gezellige hobby zien met leuke contacten, is daar toch niets mis mee? Je bent maar 1 x jong en dat moet je lang volhouden......
Ik zie trouwens wel liever meiden de hele dag om de paarden heen hangen dan om allerlei dubieuze jongens met pilsjes in hun hand in het winkelcentrum! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:14

XxNadiehxX schreef:
Al mijn vriendinnen die ook paardrijden, trainen een stuk minder en zijn minder serieus.
Niemand die zo geconcentreert rijd. ?

Misschien heb jij andere ambities dan je vriendinnen? Ik kan me voorstellen dat zij misschien een paard hebben om lekker mee te tutten, en voor de gezelligheid van met z'n allen op stal bezig zijn, en dat het rijden voor hen misschien meer "bijzaak" is. Of dat ze het rijden ook wel heel leuk vinden, maar niet de ambitie hebben die jij misschien wel hebt; zo goed mogelijk presteren in wedstrijden, of in ieder geval een zo goed mogelijke ruiter worden.
Ik heb absoluut niets tegen mensen (jeugd of ouder, maakt niet uit) die "voor de lol" en/of zonder verdere ambities rijden, mits het paard daar niet onder lijdt natuurlijk. Ik denk dat iedereen gewoon zelf moet bepalen wat voor hem/haar het leuke aan een hobby is. Voor de één is dat het gezellig met elkaar met de dieren bezig zijn, voor de ander is dat te paard lekker genieten van het bos, en voor weer een ander is dat fanatiek wedstrijden rijden. Allemaal goed.

XxNadiehxX schreef:
Ik ben het liefst alleen tijdens het rijden zodat niemand me kan afleiden.
Andere vindjen het juist gezellig om langs te kant te kletsen.
Terwijl ik juist zo serieus mogenlijk doorrijd. ?

Ook helemaal niets mis mee, kwestie van voorkeur en ambitie. Als jij een zo goed mogelijke ruiter wilt worden, en/of goed wilt presteren op wedstrijden, dan is jouw instelling op zich* een hele goede. Want om prestaties te kunnen oogsten, zul je inzet moeten zaaien.

*Ik zet hier expres even een asterix bij, want het moet natuurlijk wél een gezonde manier zijn waarop je dat doet. Hard en serieus trainen is goed, maar het moet wel leuk blijven, voor zowel jou als je paard. Dus voor je paard is het leuk om afwisselend werk te doen (dus bv af en toe eens een buitenritje, of eens longeren, sprongetje maken etc) en voor jezelf moet het ook HOBBY blijven he, je bent pas 14 en kids van jouw leeftijd hebben het tegenwoordig behoorlijk druk op school, en hebben al behoorlijk wat verantwoordelijkheden (mbt zelfstandig studeren ed), dus zorg wel dat het ontspannend blijft voor jezelf, en het niet een extra "druk" wordt Knipoog

XxNadiehxX schreef:
Is dit overdreven of juist goed ?

Ik denk niet dat dit een kwestie van "goed" of "fout" is. Als jij je er goed bij voelt, dan is het automatisch goed denk ik. Mits het dus leuk blijft voor beide partijen.
Op zich hou ik wel van jeugd die al in staat is om een doel voor ogen te hebben, én die bereid is om hard te werken voor prestaties. Afgelopen week werd ik in mijn privéomgeving (weer) geconfronteerd met een jeugdruiter die aan een groot toernooi deelgenomen had, daar werkelijk geen donder voor gedaan had (bijrijdster rijdt het paardje, zelf zit ze er bijna nooit op, zelfs zelf toiletteren en tuig poetsen is al te veel), vervolgens daar niet scoorde, en dan is het klagen geblazen... Jury was niet goed, paardje sucks, bijrijdster verkl**t hem alleen maar, etc etc. Yukkie... Misselijk Op dergelijke verwende typetjes heb ik het niet zo.
Maar als ik dan lees over 14 zijn en serieus willen trainen en leren... Daar gaat dan wel mijn voorkeur naar uit. DAT is jeugd waar ik als ouwe tang ook best wat voor wil doen om het paadje richting sport toegankelijker te maken.
Dus wat mij betreft OK dan! voor je, MITS je 't leuk houdt voor jezelf en je paard Knipoog

Doei!

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 19:10

Ik denk wel aan de gezondheid van mijn paard. En ik denk niet dat ik ooit spuugzat word van paardrijden. Dat is echt mijn passie. Het is uit aan het lopen van men hobbie naar mijn leven.
Mijn paard vind trainen fijn, en zodra ze het zat is stopt ze er gewoon mee. Ik proveer altijd net daarvoor te stoppen zodat ik de training niet verziek op het laatste.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:09

prima zoals jij het doet. Ik weet niet hoe fanatiek je traint maar hou er rekening mee dat een rustdag soms een betere training is.
Het paardenlichaam heeft soms tijd nodig om te herstellen en sterker terug te komen.
Zo voorkom je blessures en het verkrijgen van een overtraind paard.

Veel succes ermee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:13

XxNadiehxX schreef:
Ik denk wel aan de gezondheid van mijn paard. En ik denk niet dat ik ooit spuugzat word van paardrijden.

Je hoeft het paardrijden ook niet spuugzat te worden, maar de drang om te moeten presteren is er nu, maar die kan ineens verdwenen zijn...en de kans dat je het opeens zat bent, is groter als je jezelf teveel pusht.