[WN] Jeugd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_Trel

Jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 19:30

Als ik iets positiefs over het jeugdteam topic mag zeggen:
het brengt de jeugd weer onder de aandacht.
Tijdens mijn voorzitterschap van de WRAN heeft een van de bestuursleden eens een onderzoekje gedaan naar de geografische verdeling van de wedstrijd westernruiters in Nederland en naar hun leeftijd.

Een van de gevolgtrekkingen was dat de Nederlandse Wedstrijd Westernruiter vergrijsd.

Dit is natuurlijk iets anders dan dat er niet op jonge leeftijd western gereden zou worden.

Maar zoals Rob_H reeds opmerkte, pas als een jeugdruiter gaat presteren willen allerlei mensen zich daar mee gaan bemoeien. (Althans woorden van die strekking).

Binnen de federatie probeer ik de aangesloten verenigingen ertoe te bewegen een begin te maken met een gezamelijk jeugdbeleid.
De mooie pogingen van de WRAN (jeugdclinics), de NQHA (jeugdteam), de DPHC (jeugdwedstrijden) ten spijt moet ik tot de conclusie komen dat dit toch niets anders is dan een druppel op de bekende gloeiende plaat. Bovendien zijn deze pogingen vooral gericht op kinderen die al actief zijn in het wedstrijd cirquit en al de beschikking hebben over een eigen of lease paard.

Er zijn vele honderden kinderen die iedere week ergens in het land in een westernzadel klimmen en op hun niveau kennis maken met de Westernsport.
Een kweekvijfer van talenten wacht totdat de georganiseerde westernwereld gaat vissen.

Laten de westernverenigingen die zijn aangesloten zijn binnen de federatie de handen ineenslaan en gezamelijk lange termijn beleid ontwikkelen om doorstroming van de jeugd te stimuleren.

Beleid onder controle van de gezamelijke verenigingen gevoerd moet versnippering voorkomen, laten we eerst samen de vissen vangen, dan kunnen we de vis in een later stadium zelf laten bepalen waar hij heen wil zwemmen.

Ideeen van hoe het moet, zijn er en worden uitgewerkt. Als de verenigingen hierin samenwerken, dan komt het goed met de westernjeugd in Nederland.

Cassidy

Re: Jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:54

Als de regels voor het starten op wedstrijden nou eens aangepast kunnen worden zodat er niet pertinent met een eigen of leasepaard gestart zou moeten worden, zou dat al een heel grote stap in de goede richting zijn.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:47

g. Eigen paard
De commissie stelt voor om de eigen-paard-regelingen volledig te laten vervallen. Voor de wedstrijdsport op welk level dan ook is het dus niet meer belangrijk wie de eigenaar van een paard is.

Dus na het NK2007 maakt het niets meer uit wie de eigenaar van het paard is.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:36

Ik vind ht echt geweldig dat er ook mensen zijn die echt iets willen doen voor de jeugd. Ik rij nu 8 jaar waarvan 2 jaar western. Met mijn eigenwijze appaloosa probeer ik elke dag te trainen wat me niet altijd lukt. Jammergenoeg gaan we niet erg snel vooruit. Maar de ambitie voor de western sport is zeker aanwezig !

Given

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:18

Hier ben ik het nou helemaal mee eens! Ik ben zelf jeugd en zou het ook super vinden als alles bij elkaar zou gaan, Het maakt niks uit met wat voor een paard je rijd of op welk niveau, het is zowiezo al leuk om samen een team te zijn en een gezellige tijd te hebben! Het gaat er iedereen toch uiteindelijk om lekker te kunnen rijden en het liefst nog met mensen van je eigen leeftijd. Toppie!
Ben echt benieuwd!!

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:10

Je moet ergens beginnen ! Voor de Paint jeugd was er helemaal niets. Een jeugdruiter die ik ken moest eigenlijk maar over stappen op de Quarters of een paard leasen. Dit terwijl ze zelf twee geweldige paarden ter beschikking heeft. Dit is voor ons reden geweest om , als werkgroep met volledige ondersteuning van het DPHC bestuur, te gaan indexeren hoeveel Paint jeugdruiters we in Nederland hebben. We hebben nu 15 aanmeldingen binnen en vinden dit als opstart niet een druppel op een gloeiende plaat. Wij gaan er van uit dat er nog veel meer zullen volgen maar er eerst een leuke groep moet zijn. De wat meer afwachtende jeugd volgt dan wel. Wat wij het belangrijkst vinden is de sport voor kinderen leuk, gezellig en leerzaam te maken. Vooral saamhorigheidsgevoel en samen met en voor elkaar dingen doen geeft een echt teamgevoel. Of onze jeugdruiters nou op nivo wedstrijden willen rijden of gewoon samen trainen en leuke dingen willen doen is niet zo belangrijk die selectie komt vanzelf wel. BELANGRIJK is dat ze de westernsport met hun Paint of BS leuk blijven vinden. We moeten bij dit jeugd gebeuren niet uit het oog verliezen dat de AQHA jeugd en de DPHC jeugd rijden voor een ras, het draait hier dus om het paard. Bij de Wran praten we over de ruiters en is ondergeschikt wat voor paard je rijdt.
Wij hebben ons wel te houden aan de regels van de APHA .
Ons initiatief wordt door de APHA dan ook toegejuichd. Natuurlijk zijn wij bereid om verder te denken, maar zullen dit ten alle tijde in overleg met het DPHC bestuur doen. Mijns inziens moeten de besturen hier onderling maar eens over gaan babbelen cq. brainstormen. Wij gaan vrolijk en vol enthiousiasme door op de door ons ingeslagen weg. We hopen veel te kunnen doen voor de Paintjeugdruiters en zetten ons hier dan ook voor 100 % voor in. Zij zijn de toekomst voor ons ras en onze sport !!!

Given

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:58

Daar zit natuurlijk ook wel weer wat in!.. Want die jeugd ruiter waar ze over praat ben ik.. maar overleg moet er zowiezo komen vind ik =)

leemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:31

Citaat:

Je moet ergens beginnen ! Voor de Paint jeugd was er helemaal niets. Een jeugdruiter die ik ken moest eigenlijk maar over stappen op de Quarters of een paard leasen. Dit terwijl ze zelf twee geweldige paarden ter beschikking heeft. Dit is voor ons reden geweest om , als werkgroep met volledige ondersteuning van het DPHC bestuur, te gaan indexeren hoeveel Paint jeugdruiters we in Nederland hebben. We hebben nu 15 aanmeldingen
Citaat:

Dit is mijns inziens precies wat jan trel bedoelt met die druppel. In Beverwijk tijdens de
First Show van de wran, heeft de voorzitter van de NQHA al aangegeven dat iedereen bij het jeugdteam kan, ongeacht welk paard je hebt, al is het een haflinger bij wijze van spreken.
Dit zeggende met in het achterhoofd, wat jan ook al zei, om enigszins de handen in één te slaan m.b.t. training, financiën en organisatie. Want laten we wel wezen, de westensport mag dan vergrijzen, maar leeft zeker onder de jeugdige ruiters en die moeten dan wel gecoached/getraind en gemotiveerd worden met de nodige financiele ondersteuning.

Door dit te centraliseren, bespaar je veel geld wat je dan weer kan aanwenden om meer en gevarieerder te trainen.

Wellicht dat één der voorzitters van de verenigingen de eerste stap kan zetten om om de tafel te gaan zitten en zodoende een centraal jeugd team te krijgen waarvan dan de ruiters met quarters tot hun beschikking aan het quarter EK mee kunnen doen en b.v. de paint ruiters met het Paint EK en het hele team b.v. aan het WRAN NK. Je hebt nou eenmaal geen western EK in europa voor alle rassen.
Wellicht komt dit ook het niveau van de ruiters ten goede.

Zo'n soort samenwerking m.b.t. jeugd, van western verenigingen in nederland was de achterliggende gedachte van Leanne en cecile toen The First Show in het vat werd gegoten. Dit werd vervolgens prima opgepikt door Tim Drubbel en Peter Vet.

Ik hoop dat dit een vervolg krijgt en uitbreiding met andere verenigingen/activiteiten niet in de weg zal staan. We willen tenslotte toch allemaal hetzelfde m.b.t. onze jeugd.

Heel veel druppels bij elkaar vullen ook de emmer.

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:19

Als dit realiseerbaar zou zijn, zou het geweldig zijn. Maar zoals ik al eerder schreef ligt deze stap bij de diverse voorzitters.
Wat wij echter ook belangrijk vinden is dat er ook jeugruiters zijn die nu niet op nivo rijden of willen rijden. Deze jeugd mag niet in een gat vallen omdat er voor hun niets is. Wij willen deze ruiters blijven betrekken bij diverse activiteiten, clinis etc. Het groepsgevoel en samen met anderen je grote passie delen is volgens ons belangrijk voor de jeugd. Daarbij is juist deze groep belangrijk want je bent tenslotte t.z.t wel aanwas nodig. Wij richten ons dus niet alleen op de "top" jeugdruiters, voor ons zijn alle Paint jeugdruiters belangrijk. We beginnen bij de basis en zien vanzelf ( onder begeleiding van Sylva v.d. Wal en Ed Gosen ) welke ruiters op nivo verder willen en kunnen. Eerst willen we graag dat de Paint jeugd elkaar "vind" en leert kennen.