[WN] Eerste westernles gehad!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Eerste westernles gehad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 21:49

Ook naar aanleiding van dit topic:
viewtopic.php?f=4&t=805878

Vandaag mijn eeste westernles gehad. Altijd Engels gereden, maar wel op een mijn inziens fijne manier. Het is dus uit interesse dat ik dit eens probeer, en niet uit ontevredenheid. Het kan nooit kwaad je horizon eens te verbreden.
Aan de longe wat uitleg gekregen en wat overgangen geoefend.

Het is altijd fijn om weer eens les te krijgen van iemand anders, dat houd je scherp. Het zet me zeker aan het nadenken. Lachen
Het meeste klonk vrij logisch, eigenlijk. Al is het wel raar dat je ineens weer hard moet nadenken voor je hulpen kunt geven.

Het enige wat ik achteraf niet snap, is waarom je met galop je buitenbeen evt. gebruikt. Ik ben gewend mijn binnenbeen lang te maken, om zo het achterbeen te activeren. Iemand hier nog een idee over? Ik zal het van de week eens vragen.

Maar goed: al met al erg leuk, dus!

trickywonder

Re: Eerste westernles gehad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:39

leuk dat je zo enthousiast bent!
en dat je weer na moet denken bij het geven van hulpen had ik ook hoor, ik voelde me de eerste lessen echt weer een beginner. toch viel het mij ook op dat de hulpen voor het paard erg logisch lijken. gewoon lekker doorgaan!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:51

Bedankt voor je reactie! Lachen

Het is altijd leuk om ergens eens blanco aan te beginnen. Zonder vooroordelen, gewoon proberen en iets een kans geven. Ik had vandaag weer les, in een klein groepje, en het is leuk. Lachen

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:53

TurdusMerula schreef:
Ook naar aanleiding van dit topic:
viewtopic.php?f=4&t=805878

Vandaag mijn eeste westernles gehad. Altijd Engels gereden, maar wel op een mijn inziens fijne manier. Het is dus uit interesse dat ik dit eens probeer, en niet uit ontevredenheid. Het kan nooit kwaad je horizon eens te verbreden.
Aan de longe wat uitleg gekregen en wat overgangen geoefend.

Het is altijd fijn om weer eens les te krijgen van iemand anders, dat houd je scherp. Het zet me zeker aan het nadenken. Lachen
Het meeste klonk vrij logisch, eigenlijk. Al is het wel raar dat je ineens weer hard moet nadenken voor je hulpen kunt geven.

Hartstikke leuk dat je western bent gaan rijden, dat je moet nadenken over de hulpen die je nu moet geven zal wel even duren, het is toch even anders denken. Maar dat komt vanzelf goed Knipoog

TurdusMerula schreef:
Het enige wat ik achteraf niet snap, is waarom je met galop je buitenbeen evt. gebruikt. Ik ben gewend mijn binnenbeen lang te maken, om zo het achterbeen te activeren. Iemand hier nog een idee over? Ik zal het van de week eens vragen.

Daarom heet het western en geen dressuur Haha! De hulpen zijn gewoon anders. Met je buitenbeen geef je aan dat je in galop wilt en in welke galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:40

Leuk dat het je bevallen is! Ga je d'r mee door?

TurdusMerula schreef:

Is maar net bij wie je lest hoor. Ik galoppeer niet aan op buitenbeen. Ik leg m'n buitenbeen heel iets terug, maak m'n binnenbeen lang, en geeft de 'echte galophulp' eigenlijk meer op zitbeenknobbel dan op been.
Ons nieuwe paard is wel wat meer op buitenbeen gericht, maar dat slijt vanzelf.

Nadeel van het buitenbeengebruik zoals ik westernruiters regelmatig zie doen, is dat die achterhand zo lelijk naar binnen gezet wordt voor de aansprong. Ik vind dat geen pannetje. En voor een mooie galoppade vanaf pas 1 nog eens ongewenst ook. Ik wil dat mijn paard goed op het binnenachterbeen staat om een mooi zuivere aanzet voor de eerste galoppas te maken (stabiliteit op binnenachterbeen zorgt voor vrijheid voor het buitenachterbeen om de galop mooi in te zetten) en zal dus juist eerder kiezen voor een minimale schouder voor, dan dat ik de achterhand naar binnen druk. Argument "dan weet ik tenminste zeker dat 'ie de goede galop oppakt" los ik op door gewoon flink te oefenen en die fout zoveel mogelijk te elimineren door m'n paard scherp aan de hulpen te hebben.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:36

@sonja ik gebruik ook mijn buitenbeen om aan te galoperen, maar daarmee komt de achterhand niet binnen. Reiners doen het idd wel met het weg galoperen vanaf X. Misschien om er 100% zeker van te zijn dat ze in de goede galop vertrekken??

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:51

Fijn dat je het zo leuk vindt om te doen TurdusMerula, ik had eigenlijk ook niet anders verwacht Cool Knipoog

Wat je geleerd hebt klopt als een bus. Je springt in galop aan op je buiten been dat been is dan ook je lead been, of te wel het been wat de galop aan geeft (links of rechts). Je binnen been komt er hoog uit bij als je wat moet corrigeren.

Sonja schreef:
Nadeel van het buitenbeengebruik zoals ik westernruiters regelmatig zie doen, is dat die achterhand zo lelijk naar binnen gezet wordt voor de aansprong. Ik vind dat geen pannetje

Dat is echt de grootste onzin! Als een paard op een galop hulp zijn hele achterhand naar binnen gaat verplaatsen, ik bedoel dan niet als een ruiter de heup van het paard in de juiste positie brengt, dan zit die ruiter er met veel en veel te veel been aan en is in het hele proces van leren aanspringen iets mis gegaan imo. De westernpaarden die ik ken en die ik zie lopen springen netjes op het buiten been recht aan en brengen gewoon netjes recht hun achterhand er onder.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:58

heey super dat je t leuk vind!
ik ben ook net pas begonne en ik wil niet meer terug Tong uitsteken
wat ik doe bij aangaloperen is binnebeen lang buitebeen iets naar achter en dan "kus" ik hem in galop met wat behulp van mijn zit.
ik spoor m niet echt aan zeg maar zo als met dressuur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:43

Adrienne schreef:
...dan zit die ruiter er met veel en veel te veel been aan en is in het hele proces van leren aanspringen iets mis gegaan imo. zie 1 De westernpaarden die ik ken en die ik zie lopen springen netjes op het buiten been recht aan en brengen gewoon netjes recht hun achterhand er onder. zie 2

1. Dat zeg ik... Is niet goed. Maar kijk eens in een gemiddelde pleasure en reining? D'r zijn er maar weinig die gewoon netjes "recht" (voor zover een drietactbeweging recht IS natuurlijk he!) aanspringen!
2. Doe me 'n lol en vraag die mensen om eens te gaan starten en zo het goede voorbeeld te geven?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:37

Jij zegt inderdaad "het is niet goed" maar je gaat er meteen van uit dat het er zo uit ziet omdat die ruiters op het buitenbeen aanspringen in galop. Door die instelling ga je het zelfs je nieuwe paard proberen af te leren.
Citaat:
maar dat slijt vanzelf

Vandaar dat ik schrijf dat het gewoon totale onzin is en een fout van de ruiters en het niet komt omdat ze op het buitenbeen aanspringen.

Wat betreft punt 2:
Ik geloof niet dat ik ruiters als Eric Lorenzini, Willeke Reijs, Henri Wijdeven, Wendy van Osch, Sylvia Pardijs, Redneck, Paulus of bv Toekie hoef te gaan vragen mee te gaan doen met wedstrijden
Cool Cool Cool

Ik denk dat jij gewoon in een "minder gebied" zit wb westernrijden. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:54

Adrienne schreef:
Jij zegt inderdaad "het is niet goed" maar je gaat er meteen van uit dat het er zo uit ziet omdat die ruiters op het buitenbeen aanspringen in galop. Door die instelling ga je het zelfs je nieuwe paard proberen af te leren. ZIE A
Citaat:
maar dat slijt vanzelf

Vandaar dat ik schrijf dat het gewoon totale onzin is en een fout van de ruiters en het niet komt omdat ze op het buitenbeen aanspringen. ZIE A

Wat betreft punt 2:
Ik geloof niet dat ik ruiters als Eric Lorenzini, Willeke Reijs, Henri Wijdeven, Wendy van Osch, Sylvia Pardijs, Redneck, Paulus of bv Toekie hoef te gaan vragen mee te gaan doen met wedstrijden
Cool Cool Cool ZIE B

Ik denk dat jij gewoon in een "minder gebied" zit wb westernrijden. Bloos ZIE C

A: Zal inderdaad mogelijk meer aan ten grondslag liggen dan alleen een buitenbeen naar achteren leggen. Maar met dat been zo ver naar achteren, DOEN ze het wel. Ik vind het persoonlijk heel lelijk en niet nodig.
Maar waarom zou ik mijn nieuwe paard niet rustig aan aan MIJN hulpen leren wennen? De manier waarop hij vroeger gereden is, slijt inderdaad vanzelf. Waarom zou ik per paard mijn hulpen aan gaan passen, terwijl ik ook de paarden MIJN hulpen aan kan leren? Het zijn immers MIJN paarden Haha! Zoals gezegd, ik leg mijn buitenbeen ook wel IETS naar achteren, maar ik rij verder vrij veel op zitbeenknobbels.

B: Zijn niet de gemiddelde amateurruiters waar het gepeupel onder ons normaliter op de C-wedstrijdjes mee rijdt he Knipoog
(Overigens was mijn nieuwe paard van Sylvia Pardijs, en staat hij keurig aan de hulpen. Zijn alleen nog net niet 'mijn' hulpen. Daarom neem ik ook lekker de tijd om een combinatie met hem te worden voor ik uberhaupt met 'm wil starten. Da's het fijne van hobbyruiter zijn, ik heb geen haast Lachen )

C: Als jij de WRAN-wedstrijden als "minder gebied" aan wil duiden, dan zij dat zo Haha! Overigens zie ik het op de Duitse wedstrijden voor mijn gevoel iets minder gebeuren.

MORAAL VAN HET VERHAAL (denk ik Nagelbijten / Gniffelen ):
Aanspringen op het buitenbeen is geen standaardregel in de westernsport.
Het ligt er maar net aan wat je zelf prettig vindt, wat je door je instructeur aangeleerd krijgt, en waar het paard waar je op dat moment op rijdt prettig op reageert.
(Als je dus bv een keer op mijn pony komt rijden, zal ik je bij de 'gebruiksaanwijzing' vertellen hoe ik bv de gangen aangeef. Dat zal een instructeur op wiens paard je rijdt ook doen. Wil echter nog niet zeggen dat dat dan 'standaardregel' voor de sport is. Je kunt een paard bij wijze van spreken leren dat hij in de linkergalop aanspringt als je "Jippie" roept en in de rechtergalop als je "Jajee" roept)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:01

TS in de hogere engelse dressuurklasses schijnen ook veel mensen in galop aan te springen door het buitenbeen naar achteren te leggen. Dit zou makkelijker zijn bij het aanleren van de galopwissels. Maar zelf rijd ik nog lang niet op dat niveau.

Het is dus niet iets wat alleen bij westernruiters voorkomt.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:43

Citaat:
Zijn alleen nog net niet 'mijn' hulpen.

Dat was eigenlijk ook een beetje de rede waarom ik op je reageerde en deze groep ruiters er neer heb gezet. Ik weet dat deze mensen allemaal in de basis goed western geschoold zijn en zich allemaal op hun eigen manier verder hebben ontwikkeld.
Ik weet ook (bijna) zeker dat deze ruiters inmiddels dusdanig kundig zijn dat zij bij een nieuw paard niet als eerste gaan beginnen met het aanpassen van de hulpen maar aftasten en zich aanpassen aan het paard en dat maakt naar mijn idee een goede ruiter.

Misschien moet je je gewoon eens wat meer open stellen en niet zo star vast houden aan je dressuur. Ik denk dat je bij jezelf te rade moet gaan waarom je bij je nieuwe paard iets wil gaan "maken" wat niet "kapot" is!
Als ik een beetje inschat hoe dit paard getraint is dan hoef jij je been helemaal niet een heel eind naar achteren te leggen om aan te springen in galop. Sterker nog ik denk dat je zult merken dat je het zo goed als "op de plaats" kunt laten hangen.

Ik denk dat je als je een les gaat volgen zoals bv ik die krijg de woorden "je doet te veel, je wilt te veel controleren, en hou op met je paard te baby-sitten misschien wel eens heel veel zult gaan horen Knipoog Knipoog Knipoog Knipoog

Je commentaar op hoe je mensen ziet rijden blijft me verbazen. Hier in mijn omgeving worden maar weinig WRAN wedstrijden uitgeschreven volgens mij alleen in Eersel, dus ik zie ze eigenlijk nooit.

Maar goed ik denk dat jou commentaar op de ruiters die jij ziet rijden natuurlijk wel een gegrond commentaar is. Het klopt allemaal inderdaad voor geen meter vanuit welke tak van sport je het ook bekijkt. Het getuigd helaas nog steeds van slecht les krijgen.

Ik heb het al eens eerder geschreven "zo lang (overgestapte) mensen terug moeten grijpen naar wat ze in de dressuur geleerd hebben om hun western gereden paard "beter/fijner/lekkerer/netter" te laten lopen is er iets dramatisch fout met de lessen die ze krijgen!"

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 15:56

Citaat:
Leuk dat het je bevallen is! Ga je d'r mee door?

Ik heb altijd Engels gereden. Ik ben nu bezig met mijn jonge haflinger, hij is nu zadelmak, vind ruitergewicht in stap en draf prima en grondwerk en stemhulpen gaan goed. Ik denk dat ik hem wel Engels ga beleren, in Western ben ik zelf nog groen. Met mijn eigen pony ga ik dus niet door (denk ik, oei oei, lastig allemaal).
Wat betreft les weet ik het nog niet, ik weet op het moment nog niet helemaal hoe alles gaat lopen na de vakantieperiode.

Ik zie Western en Engels allebei als fijne rijstijlen. Western komt wat relaxter op me over, maar daar weet ik ook een heel stuk minder van. Vork

En wat betreft die galophulp: een hulp is altijd maar net wat je je paard geleerd hebt, en dat kan voor iedereen anders zijn. Dat besef ik zelf ook wel, daarom vroeg ik me ook af of het een soort standaard was of niet. Veel ruiters geven deze hulp dus wel met het buitenbeen, maar niet iedereen, zeg ik dat goed? Lachen
Net als dat bij Engels de meeste mensen de beenhulp voor galop geven met binnenbeen lang en buitenbeen net achter de singel. En ach, dat doe ik zelf ook net anders. Ik rij vaak paarden die slecht reageren op de druk van buitenbeen naar achter, en geef dus vaak alleen binnenbeen. Het is maar net wat je er zelf van maakt. (Overig kan ik me in beide verhalen wel vinden, haha!)

Bedankt voor jullie berichtjes. Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:37

Leuk dat je het leuk vond TurdusMerula Lachen

Maar idd, paardrijden is voor een groot gedeelte logica Lachen
Welke hulpen je daar bij gebruikt is niet zo relevant. Galop aanspringen op binnen,- of buitenbeen komt in beide stijlen voor.

Dat komt omdat ze beide werken Cool
Het is maar niet wat jij en je paard geleerd hebben, daarom moet je op een ander paard ook altijd even voelen waar de knopjes zitten Lachen

Ikzelf heb altijd geleerd op buitenbeen + heup. En dat was ook precies hoe ik het in western moest doen, voor mij was die vraag er dus ook niet Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 21:57

Romkbouter, bedankt voor je berichtje. Lachen

Paardrijden is ook logica, je hebt helemaal gelijk, haha.