[WN] Waarom Western???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

Waarom Western???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 20:31

Hallo iedereen,

ik rij nu al 10 jaar Engels, maar dat ligt mijn paardje (shire) niet echt... Ze houd er eerder van om eindeloze ritten in de bossen te maken. Pistewerk is niet echt voor haar gemaakt...
Ik rij met haar met een gewoon wintec zadel, misschien komt er binnenkort wel een westernzadeltje bij... Maar dit wil ik nog niet aankopen... Stel dat het mij niet ligt, zit ik met het zadel...

Zo, nu zou ik graag van jullie willen horen (diegenen die zich aangesproken voelen Haha!) waarom ze gekozen hebben voor Western...

Groetjes

rommulus

Re: Waarom Western???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:33

de manier van rijden spreekt mij enorm aan veel mooiere en vriendelijkere manier
veel relaxter
ik ben ervan overtuigd dat ik mijn paardje een plezier heb gedaan om voor western te kiezen Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:17

Waarom niet Clown

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:20

Ik zou zeggen, probeer eens een paar lesjes bij een westernstal, dan weet je snel of het iets voor jou is Knipoog
Als je een westernzadel koopt hoef je daarmee natuurlijk niet direct western te rijden, kun je ook gewoon houden voor de buitenritten. Ik heb zelf een barefoot arizona, heerlijk zadel, daar kun je urenlange ritten mee maken, en dat moet ook goed passen op een shire Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:33

Ik viel niet zo zeer voor western, als wel voor het Quarter ras. En daar zat op dat moment een westernzadel aan vast...

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 05:25

Vind de stijl er mooi. Een paard dat aan een losse teugel in perfecte harmonie met zijn ruiter alle oefeningen uit bv de trail, hosemanship, westernriding en reining laat vind ik geweldig! Alleen met de manier van trainen (het getik, flos ruk/pluk maw. de symtoom bestijding) heb ik helemaal niks mee!

gr. johanna

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:45

Ik vond/vind dressuur helemaal niets om zelf te doen. Imo te geforceerd, te strak. De "smile it's supposed to be fun" factor mis ik bij dressuur. Ik denk dat als ik niet tegen western was aangelopen een jaar of 15 terug dat ik dan nooit zou zijn blijven rijden en al helemaal niet zelf paarden zou hebben gehad. Misschien heeft het met de dressuurlessen te maken gehad die ik destijds gehad heb, maar dat geloof ik eigenlijk niet. Ik kwam bij een gerespecteerde goed dressuurmanege dus dat moet aardig representatief geweest zijn. Voor mij nooit geen dressuur meer in elk geval.

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:02

Ik zelf rijd op een manege Western. Waarom?
Het is een stuk relaxer, en ik heb het gevoel dat het paard ook lekker ontspannen loopt.
(Niet dat dat bij Engels niet zo kan zijn Knipoog ).
Western laat voor mij ook zien, hoe groot je band is met het paard.
Het heeft toch iets speciaals om het zo maar te zeggen..

Mijn shetlander word western bereden sinds een tijdje.
Ik rijd er niet meer op, dat doet stalgenootje. Ze heeft [Zowel het paard én het meisje] altijd Engels gereden. Dat meisje is nu western gaan doen [toevallig op de zelfde manege als mij] en heb ik besloten om toch maar wat meer de westernkant op te gaan met mijn shetlander.
Het gaat erg goed, en we hebben zaterdag de 2e les met m'n shet. We nemen namelijk ook les met d'r, aangezien ze zelf dan ook weer meer dingen begrijpt, en we tips krijgen van de lesgeefster.
De shet pakt het goed op, en jullie zien d'r vast wel eens onder het westernzadel op bokt verschijnen! Lachen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:23

ik vind de veelzijdigheid van western zo leuk!
toen ik op volwassen leeftijd eindelijk het geld had om een eigen paard te kopen begon ik engels
springen durfde ik niet goed, ja B niveau en na een paar dressuurwedstrijden begon het toch erg tegen te staan om een heel weekend in touw te zijn voor 5 minuten in de ring
dressuur alleen was niet mijn ding

op een westernwedstrijd kun je veschillende onderdelen starten met ieder zijn eigen moeilijkheidsgraad
dit maakt het thuis trainen ook veel leuker omdat ik veel meer variatie heb, al deed ik dat met mijn dressuurpaard ook al en werd dan voor gek verklaard Haha!

verder vind ik westernruiters onder mekaar veel gezelliger!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 10:08

Welja, het probleem hier in Lichtervelde is, dat er in de buurt geen westernmanège is... Ik zou zelf niet weten waar er een is in West-Vlaanderen Bloos

Zelf rij ik nog niet met de auto, dus om met het openbaar vervoer naar de manège te gaan is ook al moeilijk...

Ik heb daarnet gebelt voor een western zadeltje Haha! Hopelijk past het op Diva!!! Ik zie het al helemaal voor me!!! Haha!
dit wordt het waarschijnlijk Haha!

Afbeelding

Enneu als er iemand iemand kent in West-Vlaanderen, die western rijd, mag die echt wel aan mij lesgeven Haha!

Groetjes Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:14

Wat is het voor n zadel? Het ziet er eerlijk gezegd niet echt uit als een zadel van goede kwaliteit. Ik zou je aanraden om een tweedehands merkzadel te nemen, of anders een wintec western of boomloos westernzadel (barefoot arizona bv).

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 10:21

Het is inderdaad geen merkzadel...

Maar ik heb het nog niet in het echt gezien, eens ik het zal gezien hebben, zal ik meer weten he Haha!

groetjes Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:57

Waarom wil je zelf western gaan rijden eigenlijk? Aangezien je zelf al aangeeft dat het pistewerk je paard helemaal niet ligt? Is het dan niet eerlijker om gewoon (desnoods met westernzadel als je dat lekkerder vindt zitten) buitenritten te maken, of anders een geschikter paard aan te schaffen?

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 11:12

Het is mijn paardje niet, het is een paardje van een fokkerij, maar ik hou me al 2 jaar met haar bezig (ze gooide er iedereen af, niemand kon in het zadel blijven zitten, als men pistewerk deed, het is nu niet om te stoefen ofzo, maar ik ben er nog niet afgevallen) Ik heb een enorme band met haar opgebouwd!!! Nu doe ik ook parelli met haar en ik ondervind nu al (na 1 les en al 2 keer zelf geoefend) dat die band sterker en sterker wordt Haha!

Ik heb er de volledige zeggenschap over, er rijd niemand meer mee zonder mijn toestemming (ik heb geluk, want er wilt niemand meer mee rijden Haha!) en zelf de eigenaren hebben moeite om haar uit de weide te halen. Voor mij is het geen probleem, ze komt gewoon naar me toe.

Waarom ik zou overstappen naar Western is vooral om mijn paard een plezier te doen. Ik ga nu vooral buitenwandelingen met haar doen en eens ze het zadel gewoon is en het lichte contact met de mond, ga ik beginnen lessen Haha! Want als je ze zelf op wandeling ietwat langere teugel geeft in het begin is ze er gewoon in galop vandoor... Dus ik zal daarop nu oefenen, ik ondervind wel dat ze buitenwandelingen liever doet (crossen doet ze eigenlijk het liefst, want ik laat haar in de dreven kiezen en ze kiest altijd voor de galop Haha!) Als ik pistewerk met haar doe, voel ik dat ze bang is... Dus dat zou ik eventjes aan de kant willen schuiven Haha!

Ook de oefeningen in dressuur zijn te moeilijk voor haar, het is een koudbloed en ik ondervind dat het te belastend is voor haar Haha!

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:29

Ja die koudbloeden die kunnen niet zoveel hebben.

Nagelbijten / Gniffelen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:30

Inèske dat zadel zou ik niet op de rug van mijn paard willen hebben

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 10:33

Dank jullie wel, dat ik dat zadeltje niet gekocht heb Haha!, het leek inderdaad nergens op!!!

Een vriendin van mij heeft vroeger nog western gereden (wistik allemaal niet Haha!) en zij heeft nog een westernzadeltje liggen waar ze niet meer mee rijd en ze wil het aan mij verkopen.
Het is wel duur, maar het is kwalitatief heel goed Haha!

Ik heb er nog geen foto van en dinsdag ga ik er eens een proefrit mee doen op Diva Haha!

Sorry, merk ben ik vergeten Bloos

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:10

Sinds ik western rijd zit ik een stuk vrolijker en relaxter te paard.
En ook mijn haf vindt het geweldig
Het is de manier van omgaan met je paard die mij zo aanspreekt.

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:36

Jolande schreef:
Ik vond/vind dressuur helemaal niets om zelf te doen. Imo te geforceerd, te strak. De "smile it's supposed to be fun" factor mis ik bij dressuur. Ik denk dat als ik niet tegen western was aangelopen een jaar of 15 terug dat ik dan nooit zou zijn blijven rijden en al helemaal niet zelf paarden zou hebben gehad. Misschien heeft het met de dressuurlessen te maken gehad die ik destijds gehad heb, maar dat geloof ik eigenlijk niet. Ik kwam bij een gerespecteerde goed dressuurmanege dus dat moet aardig representatief geweest zijn. Voor mij nooit geen dressuur meer in elk geval.

mee eens, zo heb ik het ook ervaren. ik ben een tijdje gestopt met springen en dressuur en ben weer begonnen ( na 3 jaar) met western, en heb er weer volop plezier in! Knipoog

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:34

Inèske schreef:
ze gooide er iedereen af, niemand kon in het zadel blijven zitten, als men pistewerk deed

zelf de eigenaren hebben moeite om haar uit de weide te halen. Voor mij is het geen probleem, ze komt gewoon naar me toe.
groetjes

Niet dat ik nu zo'n paardefluisteraar ben maar ik zou ten eerste laten kijken of zij medisch niets iets mankeerd aan haar rug ofzo.

Ten tweede lijkt het een dominantieprobleem waar het paard jou niet als leider ziet. Maar dat is moeilijk te beoordelen van een afstandje.