Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

missgalop schreef:Als je het graag simpel voor zowel jou als je paardje wilt houden, kan je best vooraf de keuze maken. Er zijn gedurende gans de training verschillen tussen de hulpen engels-western. Naar mijn gevoel lijkt de westernmanier simpelder voor het paard. Overschakelen kan natuurlijk altijd nog, maar waarom moeilijk als het ook gemakkelijker kan?

Bovendien zit je ook met een andere manier van rijden bij western, dus ik zou vooraf kiezen welke rijstijl je wilt gaan doen.

Romkabouter schreef:Het zijn ook altijd weer dezelfden de het met elkaar oneens zijn he

Anya schreef:Ik zou zeggen.. gewoon inrijden. Zoals het overal gebeurt... voorwaarts, lekker ontspannen.
Ook bij dressuur, behalve dan waar Jolande gemiddeld gaat kijken.
Ik heb niets tegen dressuur, ik schrijf alleen op wat me opvalt.
). En ik vind het ook niet zo erg, stiekum ben ik erg gehecht aan hem geraakt. 

Anya schreef:Bij mij op stal worden alle paarden (ongeacht de discipline) heel netjes ingereden, alle stalgenoten weten: het jonge paard zonder roer heeft voorrang en iedere andere ruiter is bereid om zijn paard voor het jonge paard uit voor het eerst op buitenrit te begeleiden. We helpen elkaar. Dus doe je het netjes, dan is er vooralsnog geen stijl van rijden, maar gewoon basis. Vertrouwen en been is voorwaarts, zitten is stoppen en direct sturen van de neus.

Spatter schreef:ik persoonlijk zou een goede westerntrainer zoeken , liefst horsemanship georienteerd, dus niet puur reining en op de westernmanier beginnen met inleren
ben het met anya en rom eens dat de basis in theorie hetzelfde is maar ik ken teveel engelse instructeurs die daar toch heel anders mee omgaan ala jolanda haar omschrijving( misschien wel iets zuidelijks)
mijn ervaring is dat een goed western getraind paard zonder problemen engels gereden kan worden maar een engels getraind paard nog het een en ander moet bij/afleren om western te kunnen lopen
Anya schreef:Jolande zou je mij een plezier willen doen een mij uitleggen hoe jij vindt dat een westernpaard moet leren nageeflijk en met de achterhand erbij te lopen?

Romkabouter schreef:@Jolande: Je hoeft je mening helemaal niet te verdedigen
Jij hebt met wat jij om je heen ziet helemaal gelijk namelijk.

Romkabouter schreef:Wat jij overal tegenkomt is wel representatief voor hoe mensen dressuur rijden, maar niet hoe dressuur hoort te zijn.
Romkabouter schreef:Zelfde als iemand zegt dat western alleen maar "ruk & pluk" is. Dat is ook veel voorkomend, maar niet goed. Alleen de engelse sport is veel groter, dus heb je een substantieel groter deel mensen die niet weten hoe dressuur hoort te zijn en te weinig boeken hebben gelezen of instructie gehad over hoe het echt zou moeten zijn.
Romkabouter schreef:Dat het je stijl niet is begrijp ik, wat jij meestal ziet is ook niet mijn stijl.
Romkabouter schreef:Een goed engels gereden paard schakelt zonder problemen om naar western. Maar dan heb ik het wel (zoals altijd) over basis en niet over gespecaliseerde training.
Romkabouter schreef:Over het bochtjes in de teugelverhaal wil ik alleen nog dit zeggen: Als je bochtjes in de teugels hebt, hebt je nog steeds contact. Pas als de teugels het eerste stuk vanaf het bit (shanks) horizontaal lopen heb je geen druk. Zodra ze schuin omhoog lopen voelt je paard al contact en dat is precies de hoeveelheid contact die je in de dressuur ook wilt
Zo rond de 50 gram. Dat theorie en praktijk vaak uit elkaar lopen hoef ik niet te benoemen denk ik
Je krijgt het ook niet voor niets, die illusie moet niemand hebben, en natuurlijk is een paard ook niet elke dag het zelfde en sommige zullen het nooit helemaal voor elkaar krijgen. Maar het doel en uitgangspunt is er wel. En daar kun je beter vroeg mee beginnen dan eerst je paard 'verwarren' met wat anders. Maar dat is mijn mening en nu wil ik het er echt bij laten.