[WN] Scheren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Scheren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:09

Ik ga de hele maand augustus ponykampen leidden, en daar is elke dag na het middageten een buitenrit van ca. 1,5 uur. Op zich geen probleem. Het is echter op het heetst van de dag, en augustus kan echt loeiheet zijn. Mijn Tink is zwart met 4 witte sokjes, manen van een meter en zijn zomervacht is niet echt kort...

Nu wilde ik hem dus scheren tegen die tijd. Vanaf de kaak, het hele lijf meenemen tot de knie, met uitzondering van een kleine blanket op de schoft ivm schuren. Is dit slim? Of zou hij hier last van ondervinden en zijn rug openschuren? Verder wilde ik zo'n mooie neopreen-pad kopen, die voert het zweet beter af dan een wollen, lijkt me.

Wat vinden jullie hier van, tips, adviezen?

piggeljay

Re: Scheren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:09

Een neopreen pad zou ik zeker niet nemen voor een buitenrit ivm brand blaren die onder een neopreen pad kunnen ontstaan.
neem voor een buitenrit gewoon een wollen pad want die voert juist het zweet af door het op te nemen.
Scheren van Tinkers daar heb ik geen ervaring mee, wel weet ik dat er vorig jaar op een vakantie park in de buurt een tinker in de buiten rit is gebleven omdat hij waarschijnlijk toch oververhit is geraakt en daardoor een hart stilstand kreeg.
dus vanuit die ervaring zou ik zeggen neem een tinker niet mee op een buitenrit als het warm is, maar dat is natuurlijk onzin.
het beste antwoordt op die vraag zou je moeten krijgen van iemand die regelmatig met tinkers buiten rijdt het beste zou je eens contact op kunnen nemen met de sandy road ranch in EE die hebben een aantal tinkers en hebben ervaring met buitenritten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:25

Mijn tinker scheer ik gewoon als het erg warm is. Alleen omdat hij wit is en verbrand gevoelig scheer ik alleen de nek onder de buik en liezen. Dat is al afdoende eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:55

Misschien een ontzettend domme vraag van mij hoor, maar als het echt heet is, dan wordt een programma toch gewoon aangepast? Je gaat in (te) heet weer toch geen buitenrit maken? Lijkt me behoorlijk dom werk...

Zomervacht scheren voor een paar ritjes zou ik persoonlijk niet doen. Moet ook echt niet nodig zijn als je fatsoenlijk rijdt, je paard in een normale conditie hebt, en een beetje gezond verstand gebruikt mbt temperaturen en rijtijden.
Maar als het aan één (of meer) van die factoren ontbreekt, ja dan kan je 't altijd doen natuurlijk. Ook handiger voor de dazen, kunnen ze makkelijker snacken Knipoog

Neoprene pad gebruik ik altijd, zomer en winter. Idd vanwege de zweetafvoer. Na de rit even onder de spuit en het is weer fris. Wel op tijd vervangen om lekker dik en stug te houden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:07

Nadeel van veel tinkers is dat ze een erg dichte vacht hebben die heel goed isoleert en vaak zonder inspanning zich al het schompes zweten. Zelfs als ze een goede conditie hebben.

Als je wat van het te lange of dichte haar weghaald dan kunnen ze hun warmte makkelijker kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:10

Zelfs al zou er zo'n dikke vacht opzitten, dan zou ik nog niet helemaal gaan scheren. Dan desnoods wat jij doet, zo'n onderstreep, maar meer niet. Maakt je paard ook weer extra kwetsbaar voor dazen en andere engerds...

Overigens vind ik veel tinkers niet in normale conditie. Vaak veel te vet, en conditioneel gewoon niet op orde. (voor niemand hier persoonlijk hoor, algemene opmerking) Zelfde voor fjorden en haflingers.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:29

Haarbal schreef:
Wat vinden jullie hier van, tips, adviezen?

Ander paard of ander tijdstip kiezen Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:31

Niet echt nuttig advies Rom. Tijdstip valt denk ik niet te kiezen op een kamp waar je komt en om nou je eigen paard in te ruilen voor een ander. Nee niet echt nuttig zo.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:40

Maar wat Sonja als zegt, scheren van zomervacht is ook niet echt een optie.
Koudbloeden hebben nu eenmaal vaak moeite met hun warmtehuishouding. Ook al scheer je, dan nog zal het paard behoorlijk gaan zweten. Zeker op het heetst van de dag.
Als het niet kan omdat het te warm is moet je gewoon het programma omgooien. Lijkt me bij een beetje kamp niet zo'n probleem in overleg Lachen
Bovendien denk ik dat de kinderen die ze begeleidt het ook wel fijn vinden als ze op een koeler tijdstip gaan Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:42

Ik moet zeggen dat het beetje scheren bij Connor goed helpt, hij zweet er ook met niks doen een stuk minder door.

En een kamp omgooien geen idee hoe flexibel ze er in zijn. Zelf zou ik bij heel heet weer liever voreg in de ochtend rijden maar ik weet dat er kampen zijn waar regels niet verandert kunen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:52

karuna schreef:
En een kamp omgooien geen idee hoe flexibel ze er in zijn. Zelf zou ik bij heel heet weer liever voreg in de ochtend rijden maar ik weet dat er kampen zijn waar regels niet verandert kunen worden.

Het is toch een vakantiekamp, toch geen strafkamp?
Dan ga ik er toch van uit dat ze zowel voor de kinderen als de paarden als de leiding het prettigste willen?
Regels niet KUNNEN veranderen, daar geloof ik niet in.
Vervang KUNNEN door WILLEN en ik geloof je. Zou het alleen wel een dusdanig dom management zijn dat ik me er niet in zou kunnen vinden Nagelbijten / Gniffelen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:01

Tsja ik weet het. is ook willen onder het mom kan niet. Want bla bla bla Maar dat is offtopic geloof ik. Bloos

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:12

dat van de conditie van de 'koudbloeden' komt denk ik ook omdat de paarden die wel elke dag intensief gereden worden dat wel moeten omdat ze verder de hele dag in een stal staan. De koudbloeden worden volgens mij grotendeels buiten gehouden en mede daardoor niet elke dag gereden voor het strekken van de benen.

Idd onderste baan zou ik dan proberen. Goed insmeren/spuiten tegen de ongedierte daar.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:59

Ik zou ook in ieder geval een vlecht in zijn manen doen. Daaronder wordt het op de hals ook megawarm.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 19:13

De manen gaan uiteraard in de vlecht. Sheek loopt heel juli in de wei omdat ik dan ander vakantiewerk heb, dus qua conditie... Hij heeft ook de kleur niet mee (zwart), en zit behoorlijk in de vacht. Een ander paard kiezen gaat helaas niet, en er gaat toch niks boven je eigen Knipoog. Is het engelse blanket-chip misschien iets? Zoiets: Klik! Of zoiets? Klikerdeklik!

Programma omgooien ga ik niet over, en bovendien weten we nog niet hoe het weer gaat zijn, voor hetzelfde geld hebben we een natte zomer Knipoog. Ik stel de vraag ivm eventuele hittegolf...

[EDIT] Sheek zweet bij 25+ graden al als hij in de wei loopt, ook met de manen in een vlecht. Normaal gesproken rijd ik hem dan s'ochtends vroeg of s'avonds laat, maar hier heb ik het niet voor het kiezen. Als het goed is krijgen we de Beginnertjes mee, dus galloperen we niet. Ik denk dat scheren hem heel wat zal helpen met de temperatuur... En veel vliegenspray meenemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:32

Ik heb als het echt heel erg warm is iets er tussen in, de engelse variant maar dan met de nekharen en ook af. En anders de engelse variant tot de buikspierlijn. Deze is meestal wel afdoende.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:08

1. niet gaan rijden bij extreme hitte ( volgens jaar programma aanpassen?)
2. zweten is goed! dat betekent. Te veel natuurlijk niet, maar wees blij dat je knol zweet! Knipoog
3. in de pauze even lekker afsponzen!
4. scheren kan ja. buik en liezen, misschien hals ook. Kan ie de warmte beter kwijt. Mara let dan wel op dat hij ook sneler kou kan vatten, dus beter opletten met uitstappen of nat op stal/trailer zetten.
4. Geen neopreen pad! ZOu ik echt niet doen.. Blizz vind ze ook niet fijn..

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:07

geen neopreen pad in ieder geval dat is nog meer warmte vasthouden.
De scheeropties die aangegeven zijn kan je overwegen. Ik scheerde mijn Tinker ook altijd maar dan in de winter omdat ze echt de training niet volhield en leegliep van het zweten. Nu is het al veel later weet niet wat de concequneties zijn op de verdere vachtgroeit in de winter

Waarom neem je ook geen water mee onderweg net zoals bij endurance? of kan je niet zorgen dat er onderweg ergens iemand staat met water dan je kan koelen? ik denk dat als het zo warm is voor alle paarden lekker is.
Wel eerst even oefenen voordat je en fles water over hem heen gooit :0)