[WN] is dit te combineren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneIrisS

is dit te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 13:00

hier komt ie Knipoog ik ben zelf een springmuts en heb dan ook springpaardjes.
nu ben ik dus gevraagd om een aantal keer in de week nog een paardje erbij te gaan rijden alleen is die western beleerd.

van de week voor de eerste keer erop gezeten en wat een leuke ervaring!
maar wat een verschil! in draf voel ik me net een stuiterbal en ben continu mijn beugels kwijt. Clown zelfs een rechte lijn rijden lijkt ineens lastig. maar vind het erg leuk om te doen en ga er zeker mee door!

nu merk ik wel dat ik het erg lastig vind om van springen om te schakelen naar western en weer terug. (kan moeilijk nu mijn paardjes niet meer rijden Knipoog )
heeft iemand tips hoe ik dit kan combineren en hoe ik het western goed aan kan leren( krijg overigens wel les) maar voel me echt een penny meisje wat voor de eerste keer op een pony ligt te stuntelen.

alvast bedankt!!

Romkabouter

Re: is dit te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:57

Net een stuiterbal Verward
Nooit geleerd door te zitten zeker Knipoog

Springen en western is voor een ruiter net zo makkelijk te combineren als springen en dressuur. Maar als ik lees dat je zit te stuiteren en steeds je beugels kwijt bent klinkt het alsof je wat te weinig dressuurles hebt gehad.

Dus ga vooral door met je westernlessen, daar leer je ook van dressuurrijden Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:02

Klopt rom... ik ben nu een veel betere dressuur ruiter dan ik ooit was toen ik nog dressuurles kreeg.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:43

lijkt me wel te combineren, zeker omdat je dit op verschillende paarden doet. het is meer dat je nu zelf moet leren omschakelen. en het lijtk me zeer nuttig voor je zit als ik het zo lees. en dat pennymeisaje gevoel is snel over hoor, had ik de eerste lessen ook, waar zitten de knopjes nu??? maar als je qal wel rijervaring hebt weet je al heel veel over paarden, hun reacties, wat draf, stap galop is enz en hoe dat voelt. zodra je de knopjes wat beter weet te vinden gaat het helemaal goed en ben je dat beginnersgevoel wel kwijt hoor! vooral doorgaan, kan zeker nuttig zijn dit!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:23

Ik ben het hier nog steeds niet mee eens. Ik heb vroeger op redelijk hoog nivo dressuur (en springen) gereden en vind het toch totaal anders dan western rijden. Als je dit allebei doet, sluipen er wederzijds toch ongewild foutjes in. Zeker als je dit met hetzelfde paard zou doen zou dit zeer verwarrend op het paard werken. De teugel, been en zithulpen zijn heel anders.
Maar goed, ik merk dat de meningen hierover verdeeld zijn.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:31

Stel ik weer de vraag: WAT is dan het verschil in de hulpen
Houding zijn we snel over uit Knipoog

Ik heb er nog nooit een goed antwoord op gelezen Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:20

anne iris bedenk wel dat niet iedere ruiter lekker zit in ieder westernzadel
er zijn veel verschillende modellen die allemaal anders aanvoelen
verder zit een breed plat zadel voor een dame vaak uiterst beroerd, daar zijn damesmodellen voor uitgevonden
kun je dus wel netjes zitten op een engels zadel, bedenk dan dat het aan het model kan liggen

verder is het inderdaad even wennen aan de wat andere manier van rijden
zeker als het een getraint paard is en jij nog onervaren
waarschijnlijk moet je nu veel meer met zit en benen rijden, maar daar heb je bij je springpaarden alleen maar profijt van

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:28

Romkabouter schreef:
Stel ik weer de vraag: WAT is dan het verschil in de hulpen
Houding zijn we snel over uit Knipoog

Ik heb er nog nooit een goed antwoord op gelezen Haha!

-Bij engels rijden heb je contstant contact met de mond van het paard.
Je rijd dus altijd met teugels op spanning (al is het maar lichte aanleuning). Het engels gereden paard rekent min of meer op je steun (ik bedoel niet hangen) en raakt in de war als je opeens de teugels los laat. Hij weet dan niet wat hij moet doen

-Een engels gereden paard loopt met zijn hoofd opgericht en zijn hals in een krul (bij wijze van spreken). De hoofd/hals houding is totaal anders dan bij een western paard.

-Bij engels rijd je het paard om je binnen/buiten been. Een western paard wijkt voor je been (samen met de teugelhulpen). Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook oefeningen waarbij je het paard om je been rijdt (maar dan met andere teugel hulpen).

-Bij een western paard gebruik je je zit veel meer en anders. Probeer een engels gereden paard maar eens te stoppen zonder inwerking van de teugels en alleen op je zit.

-Bij een engels gereden paard worden heel veel been hulpen gebruikt. Ik zeg niet dat dit verkeerd is maar het is wel zo. Ze wordt de achterhand van het paard in de hand gereden. Kijk maar eens naar een Grand Prix wedstrijd, die benen liggen nooit stil. Als je dan naar een reining of pleasure wedstrijd kijkt zie maar minimale hulpen (als het goed is). Een goed getraind western paard loopt op veel fijnere hulpen.

Dit zijn maar een paar voorbeelden maar er zijn er nog veel meer naar mijn mening.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:59

Ben het wel met Splash eens,andersom een westernpaard is daardoor vaak makkelijk om te scholen naar dressuur.
Vice versa is vaak lastiger.Afhankelijk natuurlijk, van de ruiter die het paard voordien bereden heeft.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:24

Nog een belangrijk iets;
-Een engels gereden paard kent het fenomeen 'neck reining' niet. Simpelweg omdat deze manier van teugel inwerking niet wordt gebruikt. Een engels gereden paard wordt met directe teugel inwerking gereden.

AnneIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:31

net weer even een half uurtje western geoefend.
nu is het zo dat ik op een springzadel echt wel kan doorzitten hoor, maar het lukt me gewoon niet op een westernzadel, ik merkte net dat ik automatisch mijn benen optrek in springhouding Knipoog

ik vrees dat het toch een kwestie is van oefenen oefenen oefenen, maar dat is geen probleem! Haha!
ik merk wel dat ik heel gespannen zit omdat ik de hele tijd bang ben om iets fout te doen

gelukkig vond mijn instructrice dat ik het erger maakte dan het was, ze zou me eens filmen zodat ik het zelf terug kon zien

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:45

Splash schreef:
Je rijd dus altijd met teugels op spanning (al is het maar lichte aanleuning). Het engels gereden paard rekent min of meer op je steun (ik bedoel niet hangen) en raakt in de war als je opeens de teugels los laat. Hij weet dan niet wat hij moet doen

Als je de teugels loslaat raakt ook een engels paard heus niet in war Haha!
En lichte aanleuning heb je ook in western. Want die heb je ook al als de teugel nog in een bochtje hangt Knipoog

Citaat:
-Een engels gereden paard loopt met zijn hoofd opgericht en zijn hals in een krul (bij wijze van spreken). De hoofd/hals houding is totaal anders dan bij een western paard.

De houding laat ik buiten beschouwing, het ging om hulpen Knipoog
Maar dat klopt, de houding is anders.

Citaat:
-Bij engels rijd je het paard om je binnen/buiten been. Een western paard wijkt voor je been (samen met de teugelhulpen). Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook oefeningen waarbij je het paard om je been rijdt (maar dan met andere teugel hulpen).

Een dressuurpaard wijkt ook voor je been Knipoog
En buiging vraag je ook om je binnenbeen. No difference there Knipoog

Citaat:
-Bij een western paard gebruik je je zit veel meer en anders. Probeer een engels gereden paard maar eens te stoppen zonder inwerking van de teugels en alleen op je zit.

Geen enkel probleem hoor, dressuurpaarden horen ook op de zit gereden te zijn.

Citaat:
-Bij een engels gereden paard worden heel veel been hulpen gebruikt. Ik zeg niet dat dit verkeerd is maar het is wel zo. Ze wordt de achterhand van het paard in de hand gereden. Kijk maar eens naar een Grand Prix wedstrijd, die benen liggen nooit stil. Als je dan naar een reining of pleasure wedstrijd kijkt zie maar minimale hulpen (als het goed is). Een goed getraind western paard loopt op veel fijnere hulpen.

Alleen als er oefening gevraagd wordt. En je kan een GP proef waarij op iedere 10 meter een oefening gevraagd wordt absoluut niet vergelijken met een reiningproef waarbij wat cirkels gegallopeerd worden
Een reining of pleasure proef verbleekt qua oefeningen bij een GP proef. En als je wel eens een gemiddelde wissel in een reiningproef gezien hebt weet je dat ook die minimale hulpen niet kloppen Haha!
Om over de stop maar te zwijgen Knipoog

Maar goed, ik laat het maar rusten want anders wordt het weer zo'n lang topic Knipoog

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 03:30

Ben het op zich met Splash eens, vooral als je verschillende stijlen met één paard doet. Mensen die dat wel doen hebben toch vaak voor zichzelf een soort mengelmoesje gecreëerd, anders is het voor het paard niet te doen. Een soort 'best of both worlds'.
Maar hier gaat het om verschillende paarden, dus dan lijkt het mij best mogelijk. Je kunt het proberen als ruiter, alleen kan het zijn dat je op een gegeven moment moet concluderen dat het niet gaat; dat je er gewoon zelf gek van wordt.

Ik heb zelf een tijdje een ponykar op een kinderboerderij gemend, maar ben ermee gestopt omdat het te veel tegen mijn (inmiddels) westernnatuur in ging. Dat schakelen ging bij mij gewoon niet.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 04:36

Romkabouter schreef:
Splash schreef:

Als je de teugels loslaat raakt ook een engels paard heus niet in war Haha!
En lichte aanleuning heb je ook in western. Want die heb je ook al als de teugel nog in een bochtje hangt Knipoog

Citaat:

De houding laat ik buiten beschouwing, het ging om hulpen Knipoog
Maar dat klopt, de houding is anders.

Citaat:

Een dressuurpaard wijkt ook voor je been Knipoog
En buiging vraag je ook om je binnenbeen. No difference there Knipoog

Citaat:

Geen enkel probleem hoor, dressuurpaarden horen ook op de zit gereden te zijn.

Citaat:

Alleen als er oefening gevraagd wordt. En je kan een GP proef waarij op iedere 10 meter een oefening gevraagd wordt absoluut niet vergelijken met een reiningproef waarbij wat cirkels gegallopeerd worden
Een reining of pleasure proef verbleekt qua oefeningen bij een GP proef. En als je wel eens een gemiddelde wissel in een reiningproef gezien hebt weet je dat ook die minimale hulpen niet kloppen Haha!
Om over de stop maar te zwijgen Knipoog

Maar goed, ik laat het maar rusten want anders wordt het weer zo'n lang topic Knipoog

Ik ben het toch nog steeds niet met je eens. Ik heb in Duitsland voor een dressuurstal gewerkt en heb heel wat dressuur paarden (op gp nivo) gereden.

Het klopt dat een dressuurpaard ook op zit gereden wordt maar dit toch samen met directe teugel inwerking en combinatie stang/trens. Zo'n paard stopt echt niet alleen op zit!

De teugel in een boogje is indirecte teugel inwerking en niet direct zoals bij dressuur.

De hoofd/hals houding wordt echt wel door bepaalde hulpen tot stand gebracht dus het heeft wel degelijk met hulpen te maken (en ook met de bouw van het paard).

Je hebt gelijk over de reiningproef maar zo heb ik er nog wel 10 over een dressuurproef.

Je vindt dat een reining/pleasure proef verbleekt naast een GP proef maar ik vind het toch meer een kunst om een paard met zo licht mogelijke hulpen netjes te laten lopen.
Heb je wel eens een reining pattern van Stacey Westfall gezien? Zonder zadel, zonder hoofdstel. Je kunt geen enkele hulp met het blote oog zien. Daar zijn de Lippizaners van de spaanse rijschool zelfs niks bij vind ik.

@TS: Het ligt er maar aan hoe snel je schakelt maar ik denk dat je er zelf na een tijdje achterkomt dat die combinatie niet echt werkt (Of misschien wel. Wie zal het weten).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 07:24

Splash schreef:
maar ik vind het toch meer een kunst om een paard met zo licht mogelijke hulpen netjes te laten lopen.

Zeker. Onafhanklijk van welke discipline dan ook Knipoog

Splash schreef:
Heb je wel eens een reining pattern van Stacey Westfall gezien? Zonder zadel, zonder hoofdstel. Je kunt geen enkele hulp met het blote oog zien. Daar zijn de Lippizaners van de spaanse rijschool zelfs niks bij vind ik.

Heb ik gezien, maar ik zie toch aardig wat hulpen hoor Ja
Of de rest worden we het toch niet eens dus ga ik in dit topic niet op in Knipoog

Maar voor de duidelijkheid: De TS heeft twee verschillende paarden.
-) een springpaard
-) een western(bijrijd)paard

Dat is volgens mij prima te combineren Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:16

Met wat les is dat prima te combineren volgens mij.
Die eeuwige discussie over hulpen laat ik lekker voor wat ze is. Al is het maar omdat in de westensport net zoveel 'scholen' en dus verschillen zijn als in de engelse sport.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:53

@Splash, ik ben het volkomen met je eens maar ik ben bang dat het vechten tegen de zogeheten bierkaai is hier op bokt om te beweren dat er wel degelijk behoorlijke verschillen zijn. Ben benieuwd of je met jou ervaringen die zo te lezen erg veelzijdig zijn, wel voor elkaar krijgt wat velen voor je al geprobeerd hebben, succes! Haha!

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:57

Ik begrijp dat ze met verschillende paarden de verschillende discipline wil rijden? Lijkt me geen probleem? Je moet misschien wat beter op je houding letten, omdat je snel terugvalt in dat wat je het best kunt, maar onmogelijk lijkt me niet Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:30

Ik begrijp echt niet waarom ze geen western op een westernpaard kan rijden en springen met een springpaard.

We hebben al jaren de discussie dat het niet op hetzelfde paard kan maar het kan nu ook niet op verschillende heel anders getrainde paarden??

Het moet echt niet gekker worden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:43

Anya schreef:
Ik begrijp echt niet waarom ze geen western op een westernpaard kan rijden en springen met een springpaard.

Als het niet kan, dan kan een zekere kabouter dus niet rijden Duivel Altijd al gedacht dat hij deed alsof.... Clown

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:50

ik kan zelfs western met een niet westernpaard, maar met een pannenkoekenpaard
en ik kan helemaal niet springen met een springpaard, maar wel weer ook dressuren met mijn pannenkoekenpaard en hij haspelt het niet eens door elkaar Tong uitsteken

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:01

en springen met een westernpaard. mwoahh... lastig Tong uitsteken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moet er wel bijzeggen dat de afstand van de walkovers en de hindernis wat aan de krappe kant was Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:02

Wranglerbutt schreef:
Als het niet kan, dan kan een zekere kabouter dus niet rijden Duivel Altijd al gedacht dat hij deed alsof.... Clown

Ik tel niet mee, want ik rij op alle paarden ehmm paard Knipoog
Ik trek me niks aan van stijlen, maar gebruik een toolset die per paard anders kan zijn Knipoog
Die toolset wordt steeds groter Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:09

western
Afbeelding

springen
Afbeelding

Heb ook nog wel ergens een dressuurfoto met jawel hetzelfde paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:14

maar anya dat kan toch niet , dan doe je iets helemaal fout hoor, tsss Bloos! *LOL*