[WN] Help, wie kan mij adviseren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mvanloon

Help, wie kan mij adviseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 09:40

Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn dochtertje een welsh a pony. Nu het probleem. Ze wil er met geen mogelijkheid op rijden. Ze heeft het wel gedaan, een paar rondjes stappen dan en een heel klein stukje draven nadat de pony gelongeerd was. Er is niets engs gebeurd eraf vallen oid. Ik heb het idee dat ze zich niet zeker in het zadel vind zitten ( een gewoon Pinokkio zadeltje met een piepklein handvat).
Kan ik zomaar een western zadel op de pony leggen waardoor ze voor haar gevoel wellicht beter in het zadel zit en zich kan vasthouden aan de zadelknop. Of is dit geen goed idee. ik heb zelf totaal geen ervaring met het rijden op de western manier.Het is voorlopig alleen de bedoeling dat ze plezier houdt in de omgang met de pony Poetsen en knuffelen doet ze graag. Voor de beweging heeft hij een weide genoot jaarling KWPN ruin en we longeren hem regelmatig.

ladymagic

Re: Help, wie kan mij adviseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:51

Als het westernzadel past kan je het er prima op leggen hoor. Maar wel goed na laten kijken, ze lijken heel makkelijk te passen maar dat is niet altijd zo.
Ik heb zelf een tijd 2 zadels gehad, een dressuurzadel voor in de bak een westernzadel voor naar buiten. Ging prima. Je kan in principe dezelfde hulpen geven en je dochter rijdt gewoon voor de lol een rondje begreep ik?
Een westernzadel betekent niet dat je ook persé western moet rijden...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:57

die pony westernzadels hebben over het algemeen een waardeloze pasvorm voor pony's. Het zijn kinderzadels die voro quarters gemaakt zijn. Ook zijn het vaak de goedkope zadeltjes waarvan de kwaliteit niet geweldig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:01

Waarom moet ze per se rijden dan? Komt het niet goed als je d'r gewoon lekker laat spelen en tuttelen met die pony? Misschien kruipt ze er dan over een paar weekjes wel weer gewoon op omdat ze d'r zelf zin in heeft.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:06

Ik sluit me bij Sonja aan. Ik heb 2 kinderen die allebei nog steeds rijden (van 11 en 13 jaar). En VEEL vrienden wiens kinderen niet meer rijden. Volgens mij is het allerbelangerijkste dat je als moeder niet (overduidelijk) aanmoedigt. Het kind moet er aan toe zijn. Al zou ze een jaar niet rijden, als ze met haar pony bezig is komt heus wel een moment waar ze erop klimt. Wie weet, mss zonder zadel.

mvanloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:11

Het is zeker geen kwestie van moeten. op dit moment laten we haar ook echt haar gang gaan. Ze zit nu wel af en toe op dr pony met poetsen. (niet als ik erbij ben maar met mijn nichtje, die krijgt meer van haar gedaan dan wij ouders). Het gaat mij erom dat ze straks, als ze aangeeft weer te willen rijden. Ze is pas 5 1-2 dus voorlopig lekker laten tutten en niets afdwingen.

mvanloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:12

vervolg op berich zie dan mn zin niet af is.
... als ze aangeeft te willen rijden dat ik dan een zadel heb liggen waar ze zech zeker op voelt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:12

een goed passend zadel is een goed passend zadel en het maakt niet uit wat voor model dat zadel heeft
dat een kind veiliger op een westernzadel zit ben ik het mee eens
toch meer achterkant en iets om vast te pakken aan de voorkant

maar of het slim is om een jong onervaren kind(ik weet niet hoe oud ze is?) op een jong onervaren welsh-atje te zetten betwijfel ik
welshes zijn pittige pony's en moeten goed ingeleerd worden
ik zou liever een wat oudere ervaren pony via de ponyclub kopen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:15

Op die leeftijd is een het toch wel lastig, beentjes zijn nog kort, en de motoriek nog niet zo verfijnd. Ik heb zo'n ieniminie westernzadeltje waar mijn zoontje op die leeftijd redelijk in zat maar niet om echt serieus op te rijden. Nu is hij 7 en crossed hij op mijn grote cuttingzadel met Jae door de bak, zonder beugels en aan een los teugeltje. Geef haar de tijd, of het komt of het komt niet. Afdwingen heeft idd geen zin, werkt vaker averechts.
Mijn oudste moet ik echt afremmen anders reed ie elke dag, en daar heeft mamma geen tijd voor Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:19

Ik heb nog een goed western pony zadel in de kast liggen, mijn meiden zijn er eigenlijk uitgegroeid....

mvanloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:23

afdwingen heeft inderdaad geen zin. De pony staat bij mijn schoonfamilie thuis en daar hebben wij (ouders) regelmatig de hint met de koevoet gegeven dat wij alleen wilde dat ze lol heeft met haar pony op welke manier dan ook. Omdat ze daar vaak te horen kreeg wanneer ga je eens rijden wilde ze er op een gegeven moment niet meer naar toe. Nu is het iedereen duidelijk en zeggen we alleen wat we van haar verlangen... kom we gaan lekker poetsen. (de eertse tijd kwam dan een timide stemmetje maar niet rijden he mam neeheee ik zeg toch alleen poetsen en knufffelen.) Dit heeft geholpen als ze nu naar dr pony gaat komt hij hard hollend aanlopen van he mn vriendinnetje is er weer. Ik ben over het zadel begonnen omdat ik het idee heb dat ze een dezer dagen zal aangeven weer te willen rijden en dat het erop lijkt dat ze vind zich niet goed te kunnen vasthouden aan haar huidige zadeltje.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:24

Mijn dochter koos altijd voor een pinochio zadel. Ze vond de knop van een western zadel een eng idee. Nu heeft ze een chic (lees duur custom zadel). Maar eigenlijk heeft ze nog altijd een simple pinochio (wel de beugel riemen vervangen voor stevige leer)...

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:25

Met vasthouden voelde ze het meest zeker aan een dik pluk mannen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:42

Zou ze geen spelletjes met de pony willen doen? Of een klein beginnetje met trailoefeningen aan de hand? Spelenderwijs kunnen ze elkaar dan goed leren kennen. Blijkbaar vindt ze het rijden momenteel even helemaal niets. Zeggen dat je het eng vindt is ook natuurlijk niet makkelijk, vooral als je vader of moeder wel rijdt. Bij onze manege willen ze trouwens kinderen pas na 8 jaar in een les aannemen. Ervaring was dat, als er iets gebeurt, een wat ouder kind makkelijker over de schrik heen stapt dan zo'n heel jong kindje.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:59

Mijn dochter begon heel vroeg. Mss te vroeg (ze was bijna 6). Ze is idd in een les 2x van een stoute shetlander af-gebokt en ik dacht dat ze nooit meer op zou gaan. Uiteindelijk heeft ze een prive les met een lieve juf en het was voorbij. Wat voor haar uiteindelijk het grotste role heeft gespeld is een vriendin die ook een pony had. Als ze samen lol hebben dat gaat alles vanzelf. Nu heeft ze ook een vriendin waarmee ze optrekt te pony. Als ze dat niet zou hebben weet ik niet als haar interess zou houden. Het is mss. zo'n iets als de nichtje dat je zei. Mss kan je een vriendin voor je dochter zoeken die ook een pony wil stallen en waarmee ze samen bezig kunnen zijn.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:03

Waarom maak je niet zo'n leren handvat (bokriempje) voor aan je zadel vast? Kosten 7,95 ofzo bij de ruitershop en dat geeft ze al een heel veilig gevoel. Ik heb het zo ook gedaan en dat ging perfekt. Ook bij het leren rijden zonder beugels is dat erg handig, hebben ze toch nog wat houvast.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:20

Heb je je dochtertje wel eens gevraagd of ze rijden uberhaubt leuk vind.
iedereen gaat er maar lukraak van uit dat een meid paard wil rijden.
hier zit er dus een die dat helemaal niet wilde. poetsen en tutten vond ik wel leuk bij de pony van een vriendin maar zo gauw zij ging rijden was ik weg ( saai) ook als ze me vroegen of ik ook een rondje wilde stappen en mijn vriendin hield hem vast wilde ik nog niet.
nu 30 jaar later ben ik per ongeluk in de paarden terecht gekomen en ik zit nu ruim 7 jaar in een zadel en ik vind er nog steeds geen .... aan. Bloos
veel liever ben ik met een paard bezig op de grond, Longeren, jonge paarden zadelmak maken, ( ik heb een uitstekkende hulp die niets liever doet dan er op zitten) poetsen en verzorgen, maar als iemand me vraagt om mee te gaan op een buitenrit: nee bedankt Haha! en dan te bedenken dat ik mijn geld moet verdienen aan de paarden Knipoog
omdat opa en oma een paardje hebben gekocht en er zo op aan dringen durft jou kleine meid misschien niet met de waarheid boven tafel te komen omdat ze misschien wel bang is dat iedereen boos op haar wordt?
laat haar lekker gaan, gaat ze naar het paard om te poetsen oke dan. wil ze niet rijden niet dwingen. het komt allemaal wel goed en als ze nooit gaat rijden wat dan nog?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:43

Mijn zoontje was 3 dat ik een shet kocht. Ik had altijd al paardjes, dus kwam dat wel uit mij. Maar hij ging altijd mee en had er al eens op gezeten, dus zo een klein maatje was wel leuk. Vooral erg stoer om mee te wandelen en poetsen, onder begeleiding!!!
In het begin kon ie op zijn westernzadel niet eens in de beugels. Maar wat zat ie erop??
Later er heel vaak afgelegen en periodes gehad dat ie minder graag reed.
Op een gegeven moment nam ik hem aan de longe achter me aan mee het bos in en dat vond ie wel leuk. Steeds wat langer draven enzo. Elke keer dat het goed ging, werd ie enthousiaster.

Hij kon hem op een gegeven moment ook goed voorkomen dat ie bokte en als ie eraf viel vond ie dat niet erg meer.

Nu is ie 10 en de shet kan heel veel en hij kan hem heel goed rijden. Maar hij groeit er wat uit. Vooral omdat het zadel te klein wordt en een groter zadel op de shet niks gaat worden. Hij rijdt dus al een tijdje op mijn d en dat gaat steeds beter.

Eerst ook twijfelachtig. Maar voor het eerst les van iemand anders.En alles dat goed gaat zijn ze trots op. Hij zou nu op elk paardje stappen en pakt mijn d-tje ook wat steviger aan.

Die benen komen er ook beter omheen de laatste jaren, dat zit toch beter denk ik.

Ik mocht met 5 in de engelse les, maar moest vastgehouden worden. 3 slagen in de beugelriemen en dan nog.....

Als je kind het leert op een engels zadel zal ze daar goed stevig in zitten. Maar ze moet er lekker omheen kunnen zitten met d'r benen, dat voelt een stuk beter als ze toch niet helemaal vertrouwd is ermee. En beter korte leuke stukjes, dan 1 lang drama.

Mocht ze niet willen, komt het later misschien uit haar zelf. Wat een kind allemaal voelt, doet zoveel.....Succes

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:21

om aan de discussie van wel of niet moeten rijden wil ik een einde maken. Mijn dochter hoeft helemaal niet te rijden op de manier zoals ze nu met haar pony omgaat vind ik prima. Ik had de vraag over wel of geen westernzadel geplaatst omdat we er over denken een ander zadel te gaan kopen. En als ze op een western zadel meer houvast heeft waarom dat dan niet of kunnen we beter in de Engelse zadels blijven datw as mijn vraag

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:31

Ben je van naam verandert of heb je 2 accounts??

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:34

ben inderdaad van naam verandert

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:37

Of je dochter beter in een western zadeltje zal zitten is eigenlijk iets wat je in de praktijk zal moeten uitproberen... Verschilt ook wel wat voor kinderzadeltje je hebt. Denk dat ze in mijn kinderzadel echt niet zoveel beter zit als in een engels zadel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:04

Vindt het moeilijk te zeggen.
Mijn zoontje heeft een suede zitting en heeft een goeie zit. Maar hij is evengoed honderden keren van zijn shet afgevallen. Eerts kon ie er nog niet goed met zijn benen omheen, maar als dat gaat, zit het ook beter. En hij heeft leren op zijn kont te ziten. Hij moest wel.
Hij zit nu in elk zadel wel oke.
Ik heb op een engels zadel leren rijden vanaf mijn 4/5e en we wisten niet beter en heb ook leren zitten, in alle gangen, dus tja....... Probeer het als je daar een goed gevoel bij hebt.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:53

even een update...
Gisteren weer eens zitten kletsen met mn dochtertje over waarom ze niet wil rijden. Ze zegt nl steeds als ze bv langs een wedstrijdterrein komt.... dat wil ik ook met mijn pony. Haar gevraagd waarom ze dan jiet wil rijden. Eerst ontwijkende antwoorden gekregen maar na wat doorvragen.. in de trant van fietsen heb je ook moeten leren en in het begin ben je ook een paar keer gevallen. Kwam eindelijk het hoge woord eruit ze wil dolgraag rijden maar haar angst om eraf te vallen is groter dan de lef erop te stappen. Afgesproken met haar dat we alles op haar tempo doen en dat we met spelletjes en oefeningetjes haar van dr angst af gaan helpen. Nogmaals alles op haar tempo en naar haar wens. Afgelopen zaterdag een feestje gehad waar veel kinderen waren die allemaal op dr pony een rondje gereden hadden was ze toch wel weer wat meer gemotiveerd het weer te proberen.Ze zag immers hoe braaf de pony was. Ook gaan we toch kijken naar een westernzadeltje. Geeft haar wat meer gevoel van vertrouwen in zich kunnen vasthouden. het echte rijden komt ooit nog wel een keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:54

OK dan! Komt vast helemaal goed! Succes!