en heeft eventueel interesse om een demo te doen op 8 september in Noord-limburg?
Vorig jaar met het koudbloed-evenement is er een demo geweest van een kúr op muziek met een Fjord. Nu leek het me eigenlijk wel leuk om dit jaar ook weer een demonstratie te laten zien. Het leek mij wel leuk om een dit jaar een stukje western te laten zien met een koudbloed. Wij organiseren deze wedstrijd jaarlijks met een aantal meiden. ons budget is dus niet erg hoog. wie zou het leuk vinden om wat meer licht te laten schijnen op het westernrijden met een koudbloed en eens een staaltje te laten zien?
Onze Fjord wordt nu western ingereden, maar een demo lijkt me nog wat te vroeg . Maar volgens mij zijn er genoeg mensen die met koudbloeden western rijden!
Overijssel. Redelijk stukje karren met een veewagen... Doe eens wat specifiekere info over wat de demo in moet houden? Wat voor accommodatie heb je, wat voor publiek loopt er, hoe lang heb je de tijd, en wat wil je laten zien?
Ik doe het wel regelmatig, maar ligt er sterk aan wat voor publiek en wat er verwacht wordt. Als men ragwerk wil zien bedank ik voor de eer. Ik vertel er graag over en wil graag laten zien wat mogelijk is, maar dan bv wel met mijn eigen omroeper en mijn eigen verhaal. En niet een of andere plaatselijke (soms al half aangeschoten) cowboy die wat door de microfoon loopt te lallen waarbij ik in manouvres gedwongen wordt die ik uberhaupt niet wil laten zien, of die me op dat moment niet passen.
Wat ik laat zien op demo's gaat over vertrouwen, rust en ontspanning, en verfijning van teamwork tussen paard en ruiter. Ik laat gangenwerk zien, lichaamscontrole, en dat doe ik door oefeningen te laten zien die in het verhaal passen.
Laatste keer heb ik een nette maar nog iets minder verre jeugdruiter meegenomen, waardoor we ook heel leuk konden zien hoe oefeningen beginnen, en hoe ze eruit zien bij een meer ervaren combi. Was erg leuk om te doen. Zij liet dus bv het begin van zijwaarts over een balkje gaan zien op 2 handen, waarna Mileen en ik dan bv een compete T in vlot tempo op 1 hand konden laten zien. Hebben die demo 2x gedaan op die dag, en het zag zwart langs de kant. Achteraf ook heeeeel veel vragen en leuke reacties gehad van de voornamelijk dressuurgerichte toeschouwers. Erg leuk!
Speelsere demo is weer leuker als je bv veel kinderen in het publiek hebt; kijk maar eens naar die van PeppySan op haar site. Voor de volwassen en rijdende toeschouwers prachtig om te zien op rijtechnisch vlak, en voor de kinderen fantastisch vanwege de clownsact. Is een erg leuk evenwicht in die demo!
vorig jaar hadden we 54 startende combinaties, daar komen natuurlijk ook wel wat mensen kijken. de demo met de kúr op muziek was wel aan het einde van de dag, misschien moeten we het nu wat eerder op de dag doen. vorig jaar was de tweede rijbak nog niet klaar voor gebruik. en stonden de hindernissen van het springen in de bak, dus moest eerst het parcours opgeruimd zijn voordat in de rijbak de demo gegeven kon worden.
Misschien kunnen we het nu zo plannen dat het parcours in de ene bak klaarstaat en de demo in de andere bak gereden kan worden.
wat willen we laten zien? ik heb meer in gedachten een beetje wat aspecten van de westernsport, dat kan vele kanten op. ragwerk is niet nodig maar het is natuurlijk wel spectaculair om een slidingstop te demonstreren maar dat hoeven er natuurlijk ook geen 26 achter elkaar te zijn, dan is de lol er ook zo vanaf. verder ken ik niks van western dus wat mij betreft zou je daar zelf je invulling van mogen indelen. Het hoeft op zich geen speelse demo te zijn. het publiek bestaat uit volwassenen en enkele jeugdigen en maar vrij weinig kinderen.
Hoe lang duurt een gemiddelde demo die je geeft? Het is wel de bedoeling dat er eventueel maar 1 demo gegeven wordt, dus je kunt zelf mee bepalen hoe lang je die demo wilt doen. natuurlijk moet ik ook nog het een en ander met de overige dames bespreken, maar het voorwerk kunnen we allicht al bedenken. zwolle-velden is 160 km enkele reis, ik weet niet of ik dan redelijk in de buurt zit qua kilometers en wat had je in gedachte voor reiskostenvergoeding? en wil je zo'n lange reis maken voor zo'n demo?
Ik denk dat de meesten een beetje dezelfde motivatie hebben om demo's te rijden; een dubbele. Aan de ene kant leuk om je sport te demonstreren, maar aan de andere kant stomweg een wedstrijdtraining omdat je volledig opgepoetst en in vol ornaat op vreemd terrein gaat rijden.
Kijk dus even of er iemand uit je eigen omgeving is die geïnteresseerd is om het te doen, en kom anders even bij mij er op terug. Ik vind het op zich niet erg om er een eindje voor te rijden als ik uit de kosten kom, maken we er gewoon een dagje uit van.
Persoonlijk kom ik niet voor demo's korter dan een half uur, en meestal worden die 2x op een dag gegeven. Voor een half uurtje is de afstand best groot, omdat het dan slechts 1x scholingsmogelijkheid biedt. 2x een kortere demo van 20 minuten is dan aantrekkelijker.
Kijk maar even of er iemand op kortere afstand zit, en kom er anders even tijdig op terug.
ik wacht nog even wat meer reacties af dan, bedankt in ieder geval al voor je aanbod. natuurlijk mag je ook deelnemen aan de hele dag als je daar interesse in hebt. een dressuurproefje (knhs of recreatief) en/of een parcourtje springen (recratief)