Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zo te lezen mag je idd een junior paard op een snaffle op één hand showen, behalve dat een mecate in combinatie met een snaffle niet is toegestaan en ook geen gesloten teugels. Behalve in de reining en working cowhorse waar gesloten teugel (dus ook een mecat") wél is toegestaan.Citaat:(g) Junior horses competing in junior western pleasure, western
horsemanship, reining, working cow horse, western riding and trail
that are shown with a hackamore or snaffle bit may be ridden with
one (refer to 443(d)) or two hands on the reins. The tails of the reins
must be crossed on the opposite side of the neck when riding with
two hands on split reins except in working cow horse and reining.
Closed reins (example mecate) may not be used with a snaffle bit,
except in working cow horse and reining, where a mecate is permitted.
Citaat:(h) In all western classes, horses will be shown in a western
saddle and appropriate bridle, snaffle bit or hackamore for the
duration of the class. A western saddle is a common type of saddle
distinguished by a large noticeable fork on which there is
some form of horn, a high cantle and large skirts.

LindyH schreef:Ik vind het zelf prettig omdat ik met mijn 5-jarige op dit moment de overgang van eenhandig naar tweehandig aan het maken ben.
LindyH schreef:Oke, das een goede reden Sonja.
Maar... Waarom is het nou eigenlijk zo vreselijk als iemand op één hand de ring binnen komt en hem op twee handen verlaat? Ik begrijp wel dat dat niet mag, maar is zo iemand nou echt in het voordeel?
*** Tja, wat is het probleem?Geldt die vraag ook op shanks?
Tuurlijk is iemand die op 2 handen terugoverpakt in het voordeel; dat is een grote correctie die daarna continue doorgevoerd kan worden. Dat kan je toch niet ongestraft laten?
En hebben AQHA-judges daar een extra oog voor ofzo?
*** Geen idee, ik start geen AQHA dus ben er nooit beoordeeld en sta nooit met zo'n judge in de ring.
Ik vind het zelf prettig omdat ik met mijn 5-jarige op dit moment de overgang van eenhandig naar tweehandig aan het maken ben. Overigens nog wel allemaal op een snaffle. We zijn al een aardig eind gevorderd en ik merk dat mijn paard een beetje in de war raakt als ik soms weer helemaal overga op twee handen (buiten wat correcties om natuurlijk). Het is echt een stap terug om nu weer op twee handen te gaan trainen. Nou zou ik er natuurlijk ook shanks in kunnen hangen en op 1 hand starten, maar dát vind ik nou niet paardvriendelijk. Ik wil zo lang mogelijk op een snaffle doorrijden als shanks rijtechnisch niet nodig zijn.
*** Tja maar daar heb je het dus over een van de streefdoelen van western, waar je je niet in kan vinden. Is geen enkel probleem, maar start dan gewoon niet. Of kom op 2 handen binnen, pak over op 1 en accepteer dat je niet geplaatst wordt. Overigens zou je natuurlijk voor een bitje met babyshanks kunnen kiezen en d'r netjes vanaf blijven![]()
Ik wil het ook een beetje doen om het starten van senior-paarden enkelhandig op een snaffle te promoten; laten zien dat dat heel goed kan. Ik ben daar zelf een groot voorstander van.
*** Op 1 hand? Waarom dan? Ik vind het knijpeffect van een trens bij een correctie nog helemaal zo prettig niet.
Hmmm, ik kan natuurlijk ook gewoon mijn handen heel dicht naast elkaar houden. Maar ik vraag mij af of de jury dat kan waarderen...![]()
*** Als jij dat heel netjes doet, dan ligt die jury daar helemaal niet wakker van. Die snapt echt wel dat jij naar eenhandig sturen toe aan het werken bent. Die jury's zijn nét niet helemaal gek