[WN] Wie rijdt er western met een Criollo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoesPleasure

Wie rijdt er western met een Criollo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 06:39

Ik ben benieuwd wie er western rijdt met een Criollo en hoe dat bevalt.

Welke tak van de westernsport beoefen je?

Wat zijn de voor en nadelen van dit ras voor gebruik in de westernsport?

Anoniem

Re: Wie rijdt er western met een Criollo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 08:37

Iniak hier op Bokt heeft een criollo.

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:57

meldt zich Knipoog ja, ik rij dus western (reining) met mijn Criollo Gomèz, en ben daar zeer over te spreken. Dit ras heeft eigenlijk alles wat je voor de diverse disciplines nodig hebt en is dus erg geschikt voor all-round western rijden. Het enige wat ik niet kan beoordelen is pleasure, omdat ik er nooit op heb getrained en het zelf ook niet de grootste uitdaging vindt (let wel; goed pleasure rijden is een kunst Ja dus niets ten nadele van de pleasure-fans). een fanatieke cutting-ruiter zei me laatst nog dat Criollo's eigenlijk geschikter zijn daarvoor dan quarters Pling Mijn ervaring is dat criollo's snel zijn, heel wendbaar, leergierig, cool in 't koppie Cool stoer, ijzersterk èn een gigantisch uithoudingsvermogen. Ik had ook een quarter, prima paard verder maar ik geef toch de voorkeur aan de criollo OK dan!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:09

iniak schreef:
meldt zich Knipoog ja, ik rij dus western (reining) met mijn Criollo Gomèz, en ben daar zeer over te spreken. Dit ras heeft eigenlijk alles wat je voor de diverse disciplines nodig hebt en is dus erg geschikt voor all-round western rijden. Het enige wat ik niet kan beoordelen is pleasure, omdat ik er nooit op heb getrained en het zelf ook niet de grootste uitdaging vindt (let wel; goed pleasure rijden is een kunst Ja dus niets ten nadele van de pleasure-fans). een fanatieke cutting-ruiter zei me laatst nog dat Criollo's eigenlijk geschikter zijn daarvoor dan quarters Pling Mijn ervaring is dat criollo's snel zijn, heel wendbaar, leergierig, cool in 't koppie Cool stoer, ijzersterk èn een gigantisch uithoudingsvermogen. Ik had ook een quarter, prima paard verder maar ik geef toch de voorkeur aan de criollo OK dan!

Heb je ook een foto van je Criollo? Ben benieuwd hoe hij er uitziet!

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:13

Dit is 'm Clown Afbeelding

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 21:25

Leuk paard heb je!
Hoe ben jij aan je paardje gekomen?
Heb begrepen dat Rick Woudenberg een importeur is en
ook Horses-R-Us zag ik op Marktplaats voorbij komen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:56

Gaaf dier!Mooie kleur ook! ik vind het een bere-interresant ras ivm met zijn hardheid en gezondheid.
Jammer dat er in NL nog niet serieus mee gefokt word,ik denk namelijk dat het een ras is dat ook veel westernruiters aan zal spreken.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:36

Er kan in nederland haast niet gefokt worden... uit argentinie komen meestal alleen maar ruinen Knipoog

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 06:37

Bij ons op stal staat ook een vrouw met een criollo merrie.

Afbeelding

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:46

crazycactus schreef:
Er kan in nederland haast niet gefokt worden... uit argentinie komen meestal alleen maar ruinen Knipoog

Yep! maar ook wel merries,en had begrepen dat er in Duitsland wel al gefokt word Cool

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:49

Wat een mooi beestje Iniak! Zo heb je echt iets aparts. Ik vind het ook een heel interessant ras.

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:47

Dank je Haha! ben ook heel blij met hem en apart is hij zeker, vooral zijn persoonlijkheid Rock-on, dudes! ik heb hem van Rietveld hier op bokt gekocht, maar kende hem al van de western-manege waar ik vroeger reed. Ik wilde hem toen ook al graag hebben maar Rietveld had al een optie op 'm en zodoende kocht ik destijds een ander paard (quarter) lokys bald face. Toen Loky langduring geblesseerd raakte overwoog ik toch een ander paard te kopen. Via via begreep ik dat Rietveld door omstandigheden Gomèz weer van de hand wilde doen en heb ik hem destijds alsnog kunnen kopen.
Ze hebben inderdaad de reputatie ijzersterk en zeer gezond te zijn, dat kan ik alleen maar bevestigen. Rick Woudenberg doet al heel lang in Criollo's, hij zat vroeger net over de grens bij Roosendaal in België maar nu in Wapserveen/Drenthe. Die Horses-R-us viel mij laatst ook op, ik had er nooit eerder van gehoord.
Er is ook een criollo-club in Nederland die gezamenlijke buitenritten en andere evenementen organiseert. En in Frankrijk heb ik ook een adresje ontdekt dat me erg leuk lijkt; www.elranchocriollo.com

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 05:49

je hebt echt super leuk paardje iniak!!

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:48

criollo's zijn niet zo groot (maar wel gaaf!). kunnen ze makkelijk volwassenen dragen van 1.80 m? en ligt hun tempo hoog?(kunne gemakkelijk een paard in rengalop bijhouden?)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:00

Criollo's zijn oersterk, een volwassen vent dragen ze met gemak. Een tijdje terug ben ik in nieuw dordrecht wezen kijken naar criollo's en ook op 2 verschillende gereden. Vond het een hele leuke ervaring, maar ik houd het toch maar bij de quarter Knipoog

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:02

en voorwaarts cq snel?

ps hoop niet dat ik je beledig, crazycactus, maar ik ken geen een gezonde quarter! (overdreven gezegt...)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:04

Ik heb er 4... en ik ken er meer dan genoeg die echt supergezond zijn hoor. Ken jij net toevallig de verkeerde quarters

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:07

en waarom vind je quarters toch leuker?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:08

Horses-R-us is het nieuwe bedrijf van Jan de Koning.
Hij doet al jaren in Criollo's. Volges mij was hij destijds de eerste hier die ermee handelde, hij zat toen in Lunteren/Ede die kant op.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:22

@fleur omdat ik het gangwerk van de criollo's die ik gereden heb niet zo lekker vond zitten. Draf ging wel, maar de galop viel zo tegen. Daarbij heb ik zelf al 4 quarters die niet aan vervanging toe zijn, dus de komende 20 jaar ben ik wel voorzien van paarden Knipoog

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:25

haha, ja zat net je profiel te bekijken. zag er erg leuk uit! Oke dus de galop was anders.. maar dat zal per criollo wel verschillend zijn, denk ik (?). Quarters hebben natuurlijk ook wel een zeer relaxte galop.
Maar het tempo van een Criollo? (zie eerdere vraag) Wie kan daar antwoord op geven?

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:45

@mentjuh: dankje Haha!
@fleurbartels; tempo doet beslist niet onder voor bijv. quarter is mijn ervaring, die van mij wil ook erg graag iedereen inhalen Hyper! ; vandaar dat pleasure niet zo'n handig onderdeel is voor ons Knipoog
@crazycactus: daar heb je 'n punt; ik moet toegeven dat mijn quarter een stuk lekkerder zat dan mijn criollo, in mijn geval net omgekeerd; de draf zit minder vlak maar mbt. de galop heb ik geen bezwaren

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:16

fleurbartels schreef:
en voorwaarts cq snel?

ps hoop niet dat ik je beledig, crazycactus, maar ik ken geen een gezonde quarter! (overdreven gezegt...)

Dus wat je zegt is dat Quarters over het algemeen ongezond zijn? Ik denk dat die discussie hier al eens eerder is voorbij gekomen.
Ieder ras heeft z'n tekortkomingen, zo ook de quarter, maar ik denk dat je nu wel heel erg overdrijft. Ik heb vroeger een arabiertje gehad (inmiddels overleden aan kanker). Ik was echt blij dat ze ziektenkosten verzekerd was anders was ik nu falliet geweest. Even voor de duidelijkheid, ik zeg hier absoluut niet mee dat Arabieren ongezond zijn want dat is natuurlijk niet zo. We hadden gewoon heel veel en vaak pech met haar gezondheid.

Maar goed, dat was wel heel erg off topic! Sorry!

Ik zou best wel eens een criollo tegen willen komen. Weet iemand eigenlijk of ze veel in Amerika voorkomen? Ben ze tot nu toe nog niet tegen gekomen. Volgens mij ben ik rassen aan het verzamelen. We hebben al een Paint, een Quarter en een Tennessee Walker. Een Criollo kan er ook nog wel bij Haha! Clown

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:50

Splash schreef:
fleurbartels schreef:
en voorwaarts cq snel?

Dus wat je zegt is dat Quarters over het algemeen ongezond zijn? Ik denk dat die discussie hier al eens eerder is voorbij gekomen.
Ieder ras heeft z'n tekortkomingen, zo ook de quarter, maar ik denk dat je nu wel heel erg overdrijft.

ik heb die discussie over quarter nooit gezien, sorry. Er staat in mijn zin ook tussen haakjes "(overdreven gezegt...)". (wil helemaal niet beledigen!!) maar is inderdaad een offtopic onderwerp en ga hier graag op een andere topic over in discussie waarom ik dat vind en wat ik denk wat het probleem is.

in deze topic staan een aantal namen genoemd welke criollo's importeren. ik ga dit weekend een paar bekijken en ben heeeeeeel benieuwd!

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 13:00

@Fleurbartels: laat je ons dan nog even je bevindingen weten?
Ben benieuwd wat je ervan vindt! Cool