Wat voorn gevolgen kan dit hebben voor de pony en de ruiter?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ik gok ongeveer 70-80 cm

Yessy schreef:Dat lijkt me persoonlijk niet echt confortabel voor de pony in kwestie, maargoed als het heel erg hindert zal de pony vast niet zo'n hoge hindernis springen (pony 100 cm, hindernis 70 cm, kind 170 cm.. weet je het zeker?)

_paula_ schreef:Ik rij er zelf niet op maar ik zag het
Ze reden op een shetlander van 1 meter ongeveer en het meisje wat er op was was 1.65-70

Canis schreef:Gewoon een sprongetje voor een keer kan echt geen kwaad. Wel moet ik toegeven dat ik het persoonlijk alles behalve confortabel vind om met westernzadel te springen.
Romkabouter schreef:Een westernzadel zit een lange boom in die over het hele stuk hoort te dragen als het paard loopt.
Als een paard springt gaat de rug rond buigen. Dit meer naarmate het relatief hoger wordt voor het dier. Hierdoor zal het westernzadel zeer zeker wel een hinderlijke factor zijn.
Paarden die goed springen, gaan springen als een hert met een westernzadel.
Paarden die springen als een hert blijven springen als een hert.
Laat ik dan al helemaal maar niet beginnen over de ruiters
Maar (relatief gezien tov het paard) hoog of vaak springen met een westernzadel is een slecht plan, jij en je zadel zitten het paard erg in de weg.
paard en die springt ook nog eens vrij hoog. Meestal gaat dat goed (je kunt iets achter de sprong aan gaan zitten), maar als het dus niet goed gaat, heb je de knop in je maag. Dat is NIET aan te bevelen en zeer pijnlijk. _paula_ schreef:Canis schreef:Gewoon een sprongetje voor een keer kan echt geen kwaad. Wel moet ik toegeven dat ik het persoonlijk alles behalve confortabel vind om met westernzadel te springen.
Het is geen sprongetje voor 1x het zijn echt veel sprongen meestal 3 x per week. btw er zijn wel verschillende ruiters en 1tje past er wel goed op.