[WN] western houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bonte_

western houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 18:25

kunnen jullie mij helpen ( liefst met foto)

ik ben een beetje ind e war , ik heb hier op bokt naar de foto's gekeken van western , ik zie veel mensen rijden met " opgespanne" teugels , en dan weer enkele met hun teugels in een boog , dus hoe moet het nu ...

hoe moet je de teugels houden , in een boog of gespanne
hoe moet je zitten
hoe draai je zonder te trekken

alvast bedankt

Authentic

Re: western houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:34

Het einddoel is een paard dat met zo min mogelijk aanwijzingen aan de teugel loopt/stuurbaar is, dan moet je niet je teugels losgooien en hopen dat je paard dat ooit een keer doet. Clown

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:48

Enkel de doorwinterde westernpaardjes lopen steeds aan de losse teugel en worden gereden via neckreining/benen/zit. De weg daarnaartoe vraagt toch wel om teugelcontact met het bit. Een onervaren paard gaat heus niet netjes afdraaien als je je teugel tegen z'n nek legt. Bloos

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 19:31

niet om op te scheppen , maar ik heb gisteren mijn hoofdstel uite elkaar gehaald , alleen bit nog .. en met doorhangende teugels toch wel mooi kunnen draaien , ok nog geen scherpe bochten ed maar toch al wel mooi, lichtjes spanning geven en hoo zeggen en hij remt ..

maar ik wil weten hoe je het precies doen Knipoog
dus ja zoek ik maar verder Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:14

Mijn pony en ik zijn nog onervaren, wij leren nageeflijk met blijvend contact aan de teugels (vragen als het nodig is en toegeven als ze nageeft), licht contact dus.
Iedere instructeur zal het op zijn/haar manier doen en op de manier die het beste past bij jouw pony.

Misschien een idee om je instructeur te raadplegen Knipoog

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 06:11

Niet op Bokt vragen, maar gewoon goede instructie zoeken.
Dat is het beste en het makkelijkste, als aanvulling zijn er nog diverse boeken die je kunnen helpen. Maar alles begint met een goede instructeur/trice.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:27

En juist in dat simpele 'goede' schuilt het grootste probleem Knipoog

irmadehoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:46

De éne instructeur zegt dat je bij een beetje nageeflijkheid direct lange teugel moet geven ( als beloning voor die nageeflijkheid om zo nageeflijkheid te leren associeren met goed doen), anderen zeggen dat je in het begin toch nog goed contact moet houden, totdat je paard bevestigd is. Weer anderen zeggen dat je langzaam ontspanning moet geven als je paard daar loopt waar hij wezen moet, zodat je snel kan corrigeren als hij weer omhoog komt. De waarheid bestaat niet, doe wat voor jou en en paard het beste werkt.

Rinza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:07

Met het rijden en trainen heb je de teugels zeker op aanleuning. Waar je probeert naar toe te werken is de lossere teugel. Als ik het goed zeg, moet dat de beloning worden van je werk met het paard. Op wedstrijden is het juist de kunst om te laten zien dat je dat al kan met je paard. Ik ben een beginner en op de manege waar ik les heb, zeggen ze niet dat ik de teugels losser moet doen, eerder andersom.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 00:43

Het einddoel is inderdaad met losse doorhangende teugels rijden met behulp van neck reining, zit, benen en voice command's (dat is bij iedereen anders maar ik gebruik wel stemhulpen).
Maar om een paard dit te leren zul je echt met aanleuning moet rijden, samen met je benen en je zit. Als dit beter gaat begin je steeds meer de teugelhulpen te verfijnen.
Succes met oefenen! Je zult zien dat het steeds beter gaat. Het ene paard heeft natuurlijk wat langer tijd nodig dan het andere.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:58

Idd, de druk op je teugels moet afgebouwd worden naar steeds langere periodes, totdat het paard leert in een zelfhouding te lopen. Niet uit elkaar dus zoals je zoveel ziet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:19

_Bonte_ schreef:
niet om op te scheppen , maar ik heb gisteren mijn hoofdstel uite elkaar gehaald , alleen bit nog .. en met doorhangende teugels toch wel mooi kunnen draaien , ok nog geen scherpe bochten ed maar toch al wel mooi, lichtjes spanning geven en hoo zeggen en hij remt ..

maar ik wil weten hoe je het precies doen Knipoog
dus ja zoek ik maar verder Lachen

maar, was je paard hier ook verzameld? Ik kan ook eenhandig met losse teugels door de bak sturen, maar ze is dan niet nageeflijk

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:23

Mijn pony begint nu, na een jaar, pas op de losse teugel te lopen.
En soms dan valt ze helemaal uit elkaar.. We zijn er nog lang niet merk ik dan wel. Ze kan wel heel netjes losjes door de bak lopen, maar haar voorhand loopt wel netjes, maar de achterhand zwabbert er dan achteraan..

Je moet inderdaad afbouwen. Eerst reed ik ook met een strakke teugel.

De losse teugel zie je ook heel vaak als het paard een shank in heeft.
Dan is hij makkelijker op een hand te sturen en aan de losse teugel vanwege de hefboomwerking, die met te korte teugel alleen maar heviger word. Maar ook dan wil het niet zeggen dat je paard correct loopt..
Tenminste zo heb ik het geleerd.. Lachen