[WN] Leadline klasse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chippewa

Leadline klasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 21:59

Wie oh wie kan mij vertellen wat dit precies inhoudt.
Vanaf wat voor een leeftijd , eventuele kleding voorschiften en wat is precies de bedoeling.
Ik weet dat een kind op het paard zit, een volwassene brengt het paard voor...maar dan... Haha!

Groetjes Jenn

crazycactus

Re: Leadline klasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 06:08

Moet het kind het zelf doen Knipoog

Dit jaar schrijft de DPHC weer de klasses Leadline en Walk Jog Western Pleasure uit voor de zeer jeugdigen onder ons.
We hopen hiermee ook de jeugd te betrekken bij de prachtige American Paint Horse en de Rassenshows die daarbij horen.
Gezien er regelmatig vragen komen over deze onderdelen zullen we deze dit keer toelichten. Toelichting staat tevens op de webiste van de DPHC onder het kopje Wedstrijden en Awards. Zie http://www.dutchpainthorseclub.com

Leadline
• Het paard hoeft geen eigendom te zijn van de deelnemer en de deelnemer hoeft geen lid te zijn van de APHA en/of DPHC.
• Dit is een onderdeel voor kinderen 3 tot en met 8 jaar, waarbij het paard geleid wordt door een volwassene van minimaal 18 jaar. Het is hierbij de bedoeling dat de kinderen het paard zelf sturen in een walk of jog, in beide richtingen, waarbij de begeleider het paard onder controle houdt, maar de ruiter zelf stuurt. Ook wanneer de paarden in een line-up achterwaarts gevraagd worden moet de ruiter zelf het paard achterwaarts zetten zonder hulp van de begeleider. In dit onderdeel worden de houding en zit van de berijder beoordeeld. Verder kan dit onderdeel qua beoordeling met de Pleasure vergeleken worden. Vaak ziet men in dit onderdeel dat de outfit van ruiter en begeleider op elkaar afgestemd wordt en ook aan de verzorging van het paard wordt veel aandacht geschonken. De combinatie mag in Western of in Hunter outfit en optuiging getoond worden. Een passend (of aangepast) zadel is wel van belang, want de ruiter moet wel normaal met de voeten in de stijgbeugels zitten, De lead line die minstens 1.82 meter lang moet zijn, moet aan de ring van het bit of aan een halster dat onder het hoofdstel zit, bevestigd zijn. Paarden van 6 en ouder moeten op een stangbit en met 1 hand gereden worden. Paarden van 5 en jonger mogen ook op 2 handen met een snaffle bit gereden worden.

• Een deelnemer aan de Lead Line klasse kan niet starten in de Walk & Jog klasse.

• Een deelnemer aan de Walk & Jog Western Pleasure klasse kan niet starten in de Lead Line klasse.

In beide klasses is het toegestaan de ruiters met een veiligheids helm te laten starten.

Chippewa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 06:51

Super dank je wel !
Jennifer

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 08:38

crazycactus schreef:
Dit is een onderdeel voor kinderen 3 tot en met 8 jaar.

crazycactus schreef:
Paarden van 6 en ouder moeten op een stangbit en met 1 hand gereden worden. Paarden van 5 en jonger mogen ook op 2 handen met een snaffle bit gereden worden.

Afbeelding Das wat we willen zien, een 4 jarig kind op een paard met shanks. Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:18

Ja dat stukje verbaasde ik me ook al over.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:41

Ik weet niet waar bovenstaande tekst vandaan komt, maar de meest recente versie van door DPHC gehanteerde regels staat op het DPHC-forum.

Hier staat o.a.:
Lead Line
• Paarden van elke leeftijd mogen op twee handen gereden worden, mits een snaffle bit wordt gebruikt. Gebruikt men een stang bit, dan dient de ruiter op 1 hand te rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:46

En dan staat het er idd anders:
Citaat:
• Paarden van elke leeftijd mogen op twee handen gereden worden, mits een snaffle bit wordt gebruikt. Gebruikt men een stang bit, dan dient de ruiter op 1 hand te rijden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:54

Ok dan Paintje, vond het ook al een beetje te erg en vreemd dat de DPHC zon regel zou toelaten (ik weet wel dat die amerikanen gek zijn en vreemdere regels hebben, maare..... nou ja je snapt me wel Knipoog )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:53

De tekst die ik geplaatst heb is van 1,5 jaar geleden. Zou kunnen dat het intussen verandert is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:40

En ook bij de WRAN is leadline met de nieuwe regels toegestaan als nieuw onderdeel.