[WN] Hoe kan je western-wedstrijden rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Hoe kan je western-wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 09:46

Dit vroeg ik mij dus af, stel je bent westernruiter, krijgt ergens les en je wilt wedstrijden gaan rijden.
Hoe gaat dit dan in zijn werk?

Ik ben nog geen westernruiter, maar het lijkt me erg leuk en wil binnenkort eens een lesje gaan volgen, maar hoe zit dat met wedstrijden? Uit de FAQ kan ik helemaal niks vinden en westersport.nl maakt het ook niet helemaal duidelijk voor mij. Ik neem aan dat je lid moet worden van een vereniging die ook op westersport.nl staan, maar wat moet je daarna doen? Hoe geef je je op enz.?

Anoniem

Re: Hoe kan je western-wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:17

Je hoeft geen lid te zijn om mee te kunnen rijden. Je moet voor alle wedstrijden die geen D-status (= onderling karakter) hebben wel een startnummer hebben. Alle info daarover lees je op westernsport.nl
Maar ehhh Knipoog begin eerst maar eens met lessen en oefenen. Dat is een mooie start Knipoog
Als je een goede instructeur gevonden hebt, kan die je ook alles vertellen over wedstrijden. En (ALS het goed is) kan die je ook adviseren over wanneer je klaar bent voor wedstrijden (hoewel ik bij een x-aantal daar ernstige twijfels bij heb)

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:23

ik ben 4 jaar geleden begonnen met western rijden en heb gisteren mijn eerste wedstrijd in lochem gereden.
Ik heb les bij SWRA in halle .
Vanuit vorden is dat mooi dichtbij.
Ik kom uit Ruurlo

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:54

Hier in het noorden zijn vrij weinig D wedstrijden te rijden.

Voor paarden die geen Quarter, Paint, Appaloosa of arabier zijn is er de WRAN http://www.wransite.nl/
Overkoepelend geheel is de federatie: www.westernsport.nl

Daar staat ook de wedstrijdagenda en hoe je een startnummer aanvraagd.

De westernstallen in de regio organiseren de wedstrijd en vragen hem aan bij de WRAN. Daar schrijf je je voor de onderdelen die je wilt rijden in en dan ga je naar de wedstrijd.

Maar om te beginnen zou ik onderlinge wedstrijden gaan rijden op de stal waar je lest en gaan kijken bij wedstrijden in de buurt. Dan krijg je een beeld van het reilen en zeilen op een wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:58

dapperdier schreef:
Voor paarden die geen Quarter, Paint, Appaloosa of arabier zijn is er de WRAN http://www.wransite.nl/
Overkoepelend geheel is de federatie: http://www.westernsport.nl

Kleine correctie, want je bedoelt denk ik niet wat je schrijft.
(zoals het er nu staat is het net of je met QPAA niet bij de WRAN mag meedoen)

Bij de WRAN kun je met ALLE rassen terecht, dus ook met genoemde QPAA-paarden.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:12

Ik denk dat Bertuss misschien wel Engelse wedstrijden heeft gereden?

Dan moet je nl. wel lid zijn een vereniging en moet je via deze vereniging startcoupons aanvragen, die de vereniging dan naar het wedstrijdsecretariaat stuurt waar jij wilt starten.. zo zat het toch geloof ik?

Nou, Bertuss, wij zijn nogal zelfstandige typetjes: kijken zelf waar een wedstrijd is, laten beoordelen door een goede instructeur/trice of jezelf en je paard hier klaar voor zijn, printen het inschrijfformulier, houden goed Bokt in de gaten voor eventuele veranderingen en tijden en gaan gewoon! Haha!

Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar we hebben geen vereniging die dat allemaal voor ons doet, gewoon lekker zelf doen Cool Ach gut

Eerst goed leren rijden, dan misschien ergens een leuke onderlinge of D-wedstrijd en veel kijken naar wat grotere wedstrijden, dan gaat het helemaal goed komen! Veel plezier alvast!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:04

@dropje: om engelse wedstrijden te mogen starten moet je inderdaad lid zijn van een vereniging die aangesloten is bij de knhs Lachen
Je mag echter zelf startcoupons sturen naar wedstrijden, dat hoeft niet perse door de vereniging Lachen
Je kan ook zelf coupons bestellen, maar een startkaart moet dan wel weer via de vereniging waar je lid van bent Lachen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:30

Sonja schreef:
dapperdier schreef:
Overkoepelend geheel is de federatie: http://www.westernsport.nl

Kleine correctie, want je bedoelt denk ik niet wat je schrijft.
(zoals het er nu staat is het net of je met QPAA niet bij de WRAN mag meedoen)

Bij de WRAN kun je met ALLE rassen terecht, dus ook met genoemde QPAA-paarden.

Klopt, ik had de zin iets anders moeten formuleren..

Degenen die een 'amerikaans' ras hebben mogen ook WRAN starten, helaas.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:48

dapperdier schreef:
Degenen die een 'amerikaans' ras hebben mogen ook WRAN starten, helaas.

Waarom 'helaas'????? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:50

Ja, hoezo helaas? Anders zou de wran ook hartstikke leeg zijn zonder qpa's.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:55

Ik zie 'helaas' steeds mee rop het WRAN NK ( met name in de reining) dat de QPA, de andere rassen er niet alleen helemaal uitrijden, maar dat ze zelfs niet meer aan de start komen.
Gelukkig zie je ze in andere onderdelen nog wel, maar soms krijg ik het idee dat er in de hogere klassen geen andere rassen meer rijden en waar heb je dan het onderscheid tussen een WRAN en een AQHA enzo voor?
Maar eigenlijk is dat een hele andere discussie.

Ik weet niet of de WRAN zo 'leeg' zou zijn. Je kunt je ook afvragen of steeds meet mensen niet een QPA paard nemen omdat ze anders niet 'meekomen?'

Wat me vooral 'dwarszit' is dat de QPA dubbel kunnen starten en de WRAN ruiters alleen WRAN, waar ht soms vergeven is van de QPA paarden.

( ik vrees dat ik met 1 woordje een blik heb opengetrokken dat beter dicht kon blijven.)
( Dit is overigens mijn perceptie, ieders perceptie kan anders zijn..)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:01

dapperdier schreef:
Wat me vooral 'dwarszit' is dat de QPA dubbel kunnen starten en de WRAN ruiters alleen WRAN, waar ht soms vergeven is van de QPA paarden.

Als je dat echt dwars zit, moet je 'n Quarter, Paint, Appie of Arabier kopen Scheve mond
Of westernwedstrijden bij de Tinkerverenigingen gaan organiseren Pling

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:29

WRAN is een overkoepelende organisatie voor alle mensen die westernrijden.
Dus ( ook als je toevallig op een quarter je kunstje wil vertonen.)
Ikzelf rijd dapper mee op mijn paardje Chayenne welke half quarter half bwp is. Tong uitsteken

Zie bovendien genoeg andere rassen welke het heel goed doen (zoals haflingers) in de hogere klassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:37

Ik zie het probleem ook niet zo.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:44

idd. laatst had op een wran in oud-Beijerland de haf gewonnen van de QPA. Dat dier was echt geweldig in de reinig. Met een goede haf kan je net zo ver komen als met een goede QPA. Wel is het jammer dat je op de echt grote wedstrijden (denk aan open) bijna geen haf ziet.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:31

verography schreef:
Met een goede haf kan je net zo ver komen als met een goede QPA.

Er zijn natuurlijk wel veel meer goede QPA's dan goede haflingers.
Helaas denkt *elke* haf eigenaar dat zijn paard goed is en ook *elke* QPA eigenaar denkt dat.
Helaas val je met een haflinger die helemaal niet zo goed is meer op dan met een quarter die niet zo goed is.
Het probleem zit 'm in de kwantiteit en daar door de eventuele kwaliteit.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:33

dapperdier schreef:

Dan start je toch gewoon NRHA en NSBA kun je ook dubbel starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:43

Ik denk ook dat je je moet realiseren dat een haflinger (of tinker wat dan ook) niet altijd geschikt is voor bepaalde doelen die je stelt. De meeste mensen met een niet QPA lopen aan tegen het feit dat ze met name in de reining niet mee kunnen komen. De meeste mensen met een niet QPA zullen dan op een bepaald niveau blijven hangen of hun paard verkopen en een dier kopen wat er meer geschikt voor is. Het is net wat je zelf wilt.
Maar dit was wel heel erg offtopic..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:13

Nee hoor dat is helemaal niet offtopic, dat is gewoon realistisch. Je moet niet van elke uit de klei getrokken ponnie verwachten dat hij maar kan wat rassen kunnen die al heel lang voor een specifiek doel gefokt worden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:27

Moderatoropmerking:
Graag even ontopic, het gaat hier om info over wat je allemaal moet doen om te kunnen starten. Of het paard wel of neit geschikt is en de discussie daarover kan wel in een ander topic Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:32

Rom, maar moet je geen geschikt paard hebben om mee te kunnen starten dan?
Je kan wel een ongetalenteerde bosponnie uit de wei plukken en je suf gaan oefenen, maar de kans op resultaat is dan toch een pietsie beperkter.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:37

Tuurlijk moet je een geschikt paard hebben, maar de vraag is specifiek hoe alles in zijn werk gaat om wedstrijden te kunnen starten. Dus opgeven, lid worden van een vereniging ja of nee. Niet of haar paard wel in de wedstrijden mee kan draaien Knipoog
Vandaar dat de hele discussie wel heel erg offtopic is en zelfs zo erg dat de oorspronkelijk vraag ondersneeuwd. Zonde voor mensen die bv wel een QPA hebben, maar dezelfde vragen m.b.t. wedstrijden hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:40

Daar heb je gelijk in. Lachen

Hadden we de site al doorgegeven waar je eigenlijk de meeste informatie wel weghaalt?
www.westernsport.nl

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:41

Bertuss schreef:
Uit de FAQ kan ik helemaal niks vinden en westersport.nl maakt het ook niet helemaal duidelijk voor mij. Ik neem aan dat je lid moet worden van een vereniging die ook op westersport.nl staan, maar wat moet je daarna doen? Hoe geef je je op enz.?

Dat wist ze zelf ook ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:46

Ik dacht dat die site ook doorlinkte naar de sites van de aangesloten verenigingen, en dat die over het algemeen de info wel aardig op orde hadden. Onder andere WRAN en DAWRA hebben het afgelopen jaar behoorlijk wat tijd geinvesteerd in het professionaliseren van hun websites. (ben er klakkeloos vanuit gegaan dat ze nu dus ook goed en informatief zijn, ik kijk er eigenlijk nooit op)

Overigens vond ik de informatie op westernsport.nl als het gaat om startnummers aanvragen ed wel helder toen ik daar mee bezig was.

Bertuss, misschien is het een idee om via de contactbutton eens een tipje te geven dat het voor een beginner in het wereldje toch niet duidelijk genoeg is? Dat er misschien echt iets van 'zo start je' (letterlijk en figuurlijk) gemaakt zou moeten worden ofzo? Als jij er tegenaan loopt, zijn er vast meer.