[WN] Koeien drijven in het buitenland, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Koeien drijven in het buitenland, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 10:10

Hallo,
Ik weet niet of dit op de goede plaats staat, maar het leek me de beste plaats om hiermee terecht te kunnen Schijnheilig

Ik speel polocrosse, dat is een teamsport te paard waarbij je met een stick (racket) met daaraan een netje een bal tussen 2 palen hoort te gooien. Er zijn allemaal regels etc aan verbonden, maar die zijn na te lezen op http://www.polocrosse.com.au
Maar daar gaat het nu niet om. Ik ben vorige week terug gekomen uit Australie, waar ik heb mee gespeeld op de Club Carnival tijdens de World Cup Polocrosse. Omdat wij Nederland vertegenwoordigden, hebben wij onder andere ook vergaderingen en meetings bij gewoond. Daar (en op het terrein van de World Cup zelf) heb ik veel mensen leren kennen, en ben bij vele uitgenodigd om een jaar te komen werken en rijden.

Nu kreeg ik van een goede vriendin van ons, die sinds een jaar in Australie woont, een mailtje met de vraag of ik niet eens op de farm van een vriendin van haar, mee wil helpen met de koeien hoeden/drijven.
Lijkt me geweldig, een droom die uit gaat komen.

Als het allemaal mee gaat zitten, ga ik er in de zomer van 2008 heen. Daar is het dan winter.

Zijn er meer mensen die dit doen, of hebben gedaan?

piggeljay

Re: Koeien drijven in het buitenland, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:21

mijn eerste vraag is: heb je al eerder met koeien gewerkt?
en diegene die met je meegaan zijn die ervaren met koeien?
ik wil jullie de pret niet ontnemen en jullie gaan waarschijnlijk met ervaren mensen op pad, maar onderschat koeien drijven niet.
het kan op sommige momenten levensgevaarlijk zijn als er te veel druk op koeien wordt gelegd.
deze beesten in austalie zijn het gewent dat er met paarden achter hen wordt gedreven.
mijn advies is voor je er heen gaat bereid je dan goed voor zodat je weet wat je moet doen in bepaalde situaties en zorg ook dat de andere die mee gaan weten waar ze aan beginnen.
en verders heel veel plezier en geniet er van want het wordt echt de tijd van je leven want het is heel erg leuk om te doen.
het wordt waarschijnlijk ook afzien maar een onvergetelijke ervaring

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 11:27

Ik heb zelf geen ervaring, maar eens moet de eerste keer zijn niet? Haha!
De mensen waar ik mee ga hebben al jaren ervaring, dit doen ze dagelijks.
Ik onderschat het zeker niet, vind het harstikke spannend en ik krijg daar natuurlijk alle mogelijke hulp. Ik hoef het niet in mijn eentje te doen.

Ik houd van afzien Huilen van het lachen Hahaha. Dankjewel voor je berichtje! Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:56

@_Florien_ : misschien een idee om eens bij Paul Derez een les oid te volgen. Dan weet je iig wat je zo'n beetje kunt verwachten.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:03

Paul Derez? Heb je misschien een emailadres of telefoon nummer? Waar kan ik hem vinden?

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:06

paulswesternstables.nl
Hij zit in Merkelbeek in Limburg en is absoluut top als het om koeien gaat! Knipoog
Niks voor watjes maar zoals je al schreef je houdt van afzien?! Haha! Nou dan is Paul the place to be!! Koe

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:08

Hier kun je alles vinden over Paul: http://paulswesternstables.nl/

Waar woon je ergens als ik vragen mag? Kan ook per pb, ik ken namelijk nog iemand met behoorlijk verstand van het koeienwerk Knipoog

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:10

bluebell schreef:
paulswesternstables.nl
Hij zit in Merkelbeek in Limburg en is absoluut top als het om koeien gaat! Knipoog
Niks voor watjes maar zoals je al schreef je houdt van afzien?! Haha! Nou dan is Paul the place to be!! Koe

Huilen van het lachen Ik ga eens een kijkje nemen op zijn site, dankjewel!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:10

Shotime schreef:
Hier kun je alles vinden over Paul: http://paulswesternstables.nl/

Waar woon je ergens als ik vragen mag? Kan ook per pb, ik ken namelijk nog iemand met behoorlijk verstand van het koeienwerk Knipoog

Ik woon in drenthe, vlakbij Emmen. Limburg is dus wel erg ver weg Nagelbijten / Gniffelen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:13

Dan zit de A-OK ranch meer in de buurt.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:17

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:19

ikke niet iig

Ik wilde zeggen Willem Odendaal, woont in Friesland maar de koeienclinics die hij geeft zijn in Arendonk, Belgie.
Dus das nog verder weg voor je dan Limburg Vork

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:25

Stuur CrazyCactus eens een PB die lest daar volgens mij.

Edit: typo in naam

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:34

_Florien_ schreef:
Iemand ervaring met deze stal?

Yep, onze Krentenbol staat daar...... Ik weet in ieder geval dat je daar kennismakingslessen kan krijgen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:43

@florien, bij mijn trainer in Mussel staan nu ook koeien, dat is niet zo ver weg voor je.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:35

Nou zeg; heb je al 2 plekken waarvan eentje heel dicht in de buurt (was vergeten dat Ab nu ook koeien heeft staan).

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:18

_Florien_ schreef:
Is dat deze site?
http://www.aok-ranch.nl/aokhorses.html

Iemand ervaring met deze stal?

Ja, ik rij er 1 keer in de 6 weken een clinic en heb ook met hun koeien gewerkt.
Het zijn aardige mensen die je graag iets uit willen leggen als je het vraagt.
voor meer info moet je eigenlijk bij piggeljay zijn.. die weet er echt alles van af! Knipoog

Heel veel plezier daar! een hele mooie mogenlijkheid waar menig ruiter van kan dromen!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 15:07

Heel erg bedankt allemaal! Ik ga hier zeker wat mee doen ! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:25

IK heb ook 2 of 3 keer een les gehad bij de a-ok ranch.
Ik vond het heel erg leuk en leerzaam.
Zeker een aanraden Lachen

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:51

voor de goed orde mijn adres is http://www.aok-ranch.nl
en ja florien je kan bij ons een kennismaking les krijgen.
wij zijn goedkoper als paul derrez maar hij heeft meer kennis in huis.dus ook wij hebben af en toe hem hier voor een clinic of eens in de zoveel weken komt Tom Calie naar ons toe en die kan je ook een heleboel leren over koeien.
ik wil hier geen reclame maken dus stuur me maar eens een pb als je meer wil weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:28

Hoi, ik ga dit jaar ( nog vijf weekjes) weer naar Canada, ook met koeien werken.. We gaan geen kudde verweiden, maar wel cutting , teampenning en kleine stukken met koeien drijven. Ik ben er al eens eerder geweest,en heb in Frankrijk ook reeds twee vakanties gehad op de ranch van yank, bij velen hier wel bekend. ( zie http://www.ranch.nl )
In frankrijk was trouwens mijn eerste kennismaking met vee werken,het is geweldig leuk om te doen.

Waarschijnlijk zullen ze je op de ranch wel goed begeleiden, maar het is inderdaad leuk om hier eens een lesje te volgen. Heb zelf begin dit jaar een clinic gedaan bij Paul Derez ( had ik gewonnen) maar die nam mij niet heel serieus helaas , en liet me maar wat aanklungelen. De oak-ranch ken ik niet althans alleen van internet, maar ziet er wel goed uit.

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:13

Ik heb ook nog een adres bij jou in de buurt: de Trapperranch in Oosterwolde. Op 19 mei as. is er open huis van 14.00 tot 17.00 uur: o.a. met demonstraties cutting en teampenning. Hun website is http://www.trapperranch.nl.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 15:54

Super, heel erg bedankt allemaal!
Voorlopig zullen jullie niet zo snel iets van me horen, aangezien ik het nu nog erg druk heb, en 2008 nog ver weg is. Maar misschien dat ik deze zomer een afspraak kom maken Knipoog

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 07:57

Beetje oud topic,maar goed, ben dan ook al weken, eh maanden, niet op bokt geweest en denk dat mijn reactie wel wat kan toevoegen. Ben bang dat het wel een lang verhaal gaat worden (daar ben ik tenslotte goed in).

Ik zat vorige maand zelf op een van de cattlestations in Australie. Of eigenlijk, op 5 verschillende cattlestations. Ik logeerde bij een familie, met 5 volwassen zonen en iedere zoon beheerde een property (ben het nederlandse woord even helemaal kwijt). Grootste property was ruim 200.000 hectare (ter vergelijking, dat is ongeveer een kwart van Nederland). Zij gebruikten helicopters en motors om het vee te drijven, simpelweg omdat het daar zoooo groot is.
De koeien zijn (in vergelijking tot nederlandse koeien) erg wild. En zeker als twee stieren aan het knokken slaan wil je daar NIET tussen staan. Ik ben inmiddels ook erg bedreven in het beklimmen van de hekken, als er weer eens een achterlijke koe besloot lomp te zijn bij het sorteren. Haha!

Het musteren met bikes gaat vrij snel. De motoren maken vrij veel indruk op de koeien, vooral als je de motor even laat loeien (haha, woordgrapje Koe ). Ik wilde echter ook wat koeien te paard drijven. Daar was ik tensotte voor naar Australie vertrokken. Zo gezegd zo gedaan, ik mocht ook 2 dagen mee naar een ander property waar ze paarden gebruikten. Het was echter bijna 2 jaar geleden dat ik voor het laatst 'echt' had paardgereden, dus ik bereidde me al voor op erg veel spierpijn.
Zondagavond kwam ik aan, maandagochtend om 5 uur opgestaan, ontbeten, paardjes opgezadeld en daar gingen we dan. Ik heb altijd Engels gereden, en hier gebruikten ze die echte Australische stockzadels, heerlijk comfortabel, al duurde het even voor ik doorhad hoe ik dat zadel dan op mijn paard (Ally) moest vast zien te krijgen.
Tegen 6 uur zaten we te paard en kreeg ik nog even snel uitleg over hoe mijn two-way-radio (gewoon een walkietalkie) werkte en mocht ik ook nog een nickname uitzoeken. Assie klinkt niet in het engels, dus werd het Ash (moest meteen aan Pokemon denken). Toen dat allemaal duidelijk was, begon de rit van bijna een uur naar de paddock die we zouden gaan musteren. Ondertussen was de chopper (helicopter) al bezig met het bijeenbrengen van het vee.
Mijn paard was helemaal geweldig. Ik ben helemaal geen expert in musteren, sterker nog, ik had het nooit gedaan. Maar Ally wist het allemaal. Ik hoefde bij wijze van spreken maar naar een bepaalde uitbrekende koe te wijzen en Ally vloog eropaf, draaide om de koe heen, dreef de koe terug en liep vervolgens weer in haar sukkelgangetje verder. Geweldig om de hele kudde koeien voor je te zien lopen. Dit was maar een kleine groe, slechts 200 koeien, maar ik vond dat het toch flink wat koeien waren Knipoog !
Dit was maar een kort dagje, om half 11 waren we alweer bij de cattleyards. Toen begon het grondwerk. Sorteren van de koeien en later het brandmerken, vaccineren, castreren en onthoornen van de kalfjes. Ik vind een beetje bloed helemaal niet erg, maar dat onthoornen... Gadverdamme! Kun je het je voorstellen dat er stukken bot uit je hoofd worden geknipt, zonder verdoving of iets dergelijks? En dat er daarna bloedfonteintjes uit je hoofd spuiten en er niks aan gedaan wordt?
Mijn advies aan jou Florien; als je niet tegen bloed kunt, ga dan absoluut niet hier kijken, want het is echt afschuwelijk (en nee, ik ben geen teer zieltje).

Na het martelen van de kalfjes werden alle stieren en vette koeien naar afzonderlijke paddocks gedreven, dat was dan wel weer leuk om te doen. En toen was het alweer bijna etenstijd (en bedtijd).

De volgende dag, dinsdag was een lange dag. Weer om 5 uur op, en om kwart voor 6 stonden te paarden gezadeld en wel op de vrachtwagen en reden we ruim een half uur naar de paddock die die dag gemusterd zou worden. Om half 7 kropen we op onze paarden, deze keer had ik een oude merrie, Oprah, liever lui dan moe, maar ze wist exact wat ze moest doen en deed het dan ook wanneer het nodig was. Ook in deze paddock hadden we een chopper die alle koeien bij elkaar bracht. Echt geniaal trouwens wat zo'n chopper allemaal kan. Een achterwaartse rol maken en tegelijkertijd opstijgen, draaien en loodrecht naar beneden storten. Het werkt echt perfect zo'n chopper, kan ook heel nauwkeurig een koe uit de bosjes jagen. Gaaf om naar te kijken!

Om een uur of half 11 was het smoko, waarbij we volgens de oude traditie een vuurtje maakten en daar onze Quart-pots gevuld met water uit de trog inzetten en daarna onze thee maakten. Ik voelde me helemaal cowboy Knipoog (voelde ik me sowieso al met mijn geleende laarzen en hoed, mijn jeans en werkoverhemd, haha).
Na smoko gingen we verder. Het is eigenlijk heel eentonig, want je doet steeds hetzelfde, maar toch ook afwisselend, want de koeien en paarden doen altijd dingen die je niet verwacht.
Lunch hebben we te paard gegeten. Het enige moment dat ik van mijn paard kwam was toen ze haar ijzer verloor en een van de mannen haar ijzer er weer opnieuw onder mepte. (En die 2 keer dat ik mijn hoed verloor in een razende galop achter een uitgebroken kalf aan Clown ).

Om kwart voor 5 kwamen we eindelijk bij de yards aan en hadden we 23 kilometer afgelegd, zo'n 700 koeien opgepikt en bijna 10 uur in het zadel doorgebracht.
Tot mijn grote verbazing had ik geen enkele spierpijn... mijn paard zat dan ook wel heel lekker en het zadel was hemels. Plus dat de "cowboyhouding" zoals ik daar leerde erg comfortabel is.

Nouja, lang verhaal geworden, maar wat ik wil zeggen, het zijn erg lange dagen, hard werken (zeker in de yards, met al het castreren ed.), maar het is ook een geweldige ervaring, zeker als je de juiste mensen treft.
Veel plezier dus volgend jaar. Al vraag ik me af wanneer je gaat? Musterperiode is doorgaans van begin april tot half mei (zoals ik het begreep).

Een cursusje heb je imo niet echt nodig. Zolang je een beetje een basic inzicht hebt in wat een koe doet en wat een paard doet (en je goed op een paard kunt blijven zitten met alle draaien) komt dat allemaal wel goed.

incognito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:07

Ik zag hem volgens mij al langskomen, maar in frankrijk zit en
nederlander Jan-Henk met een Ranch.
www.ranch.nl