quarter met problemen na zadelmak maken

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 13:01

Wie heeft er ervaring met dit probleem ?
Mijn paardje is in oktober 2006 zadelmak gemaakt met een dressuurzadel( op een goede africhtingstal ), nu hij in training is en een westernzadel op krijgt gaat hij door het lint.
Bokken en echt ervan doorgaan met de staart tussen zijn billen ,het lijkt wel een bronco !Ik vraag me af of dit nog wel goed komt.... Ach gut
wie weet er raad ?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:03

pas dat zadel wel dan?

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 13:08

Ja hoor hij word professioneel getraind, zij weten heel goed wat ze doen.

kaatje77

Berichten: 10447
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:10

Dat vraag ik mij ook af.
En voorzichtig beginnen met omschakelen naar een westernzadel.
Deze ligt natuurlijk heel anders op een paard dan een engels zadel. Vind het niet gek dat je paard ineens niet meer weet wat ie moet doen.

Mijn tip: Voorzichtig omschakelen naar een grotere pad.
Eerst je paard met engels zadel rijden. Dan aan het einde van het rijden het zadel eraf halen en voorzichtig een pad erop leggen. Deze met een elastische singel vastmaken en lekker zonder zadel je paard uitstappen.
Zo heeft je paard al het gevoel van gewichtverplaatsing.
Doe wel voor de zekerheid een touw om de nek, mocht je paard bang worden dat je je ergens aan vast kunt houden en je paard niet in de mond zit.

Je zou je paard ook eerst alleen met een pad op kunnen longeren.

Is je paard rustig met een pad kun je voorzichtig het zadel tevoorschijn halen.
Laat hem er eerst uitgebreid aan snuffelen, zodat hij weet wat er op zijn rug komt.

En wees overal consequent mee.

Belonen wanneer je paard het goed doet, maar je moet hem ook corrigeren als hij iets doet wat niet mag.

Heel veel succes ermee! Hopelijk gaat het lukken!

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:26

Het maakt voor een paard geen drol uit wat voor soort zadel er op ligt, zolang het maar prettig aanvoelt (maw goed past).
Als een paard een engels zadel wel accepteert en bij een westernzadel uit zijn dak gaat zou ik me ernstig achter de oren krabben over de ligging van dit zadel.

Het feit dat een paard 'professioneel getraind' wordt zegt mij niet zoveel. De meeste trainers hebben maar 1 hooguit 2 zadels liggen waar alle paarden onder lopen. Het zou wel heel mirakel zijn als dat zadel nog goed blijkt te passen ook.
Dus óf onder het engels zadel is er iets gebeurd waardoor hij nu denkt van bekijk het maar óf de huidige trainer c.q. het zadel is niet jofel.

Wranglerbutt

Berichten: 10400
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:18

DubbelDun schreef:
Het feit dat een paard 'professioneel getraind' wordt zegt mij niet zoveel. De meeste trainers hebben maar 1 hooguit 2 zadels liggen waar alle paarden onder lopen. Het zou wel heel mirakel zijn als dat zadel nog goed blijkt te passen ook.
Dus óf onder het engels zadel is er iets gebeurd waardoor hij nu denkt van bekijk het maar óf de huidige trainer c.q. het zadel is niet jofel.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden Scheve mond
Je trainer is misschien een pro wat paarden trainen betreft, maar heeft mogelijk minder verstand van zadels.
Ik zou je aanraden naar een vakkundig zadelmaker/passer te gaan om het zadel dat je nu gebruikt te laten controleren.

Ik weet niet in welke regio je zit? Ik kan je wel deskundigen aanraden, maar vanwege het reclame-aspect bvk via pb Lachen

storrum

Berichten: 2161
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:50

Hoe oud is het paard? Misschien weer helemaal bij A beginnen?
Gaat hij met een dressuurzadel nu nog wel goed? Of ook niet meer?

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:38

Ik kan me ook alleen maar aansluiten bij het commentaat van DD en WB.
Er klopt ergens iets niet, zadel past niet of er is eerder al eens iets misgegaan waar je misschien niet vanaf weet.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 18:50

Bedankt voor je tips ,dit hebben we ook allemaal al geprobeerd. Ik ben ook voor positief bekrachtigen dus dat zit wel goed, ik heb hem nu zo'n 4 maanden en heb in afwachting van de westerntraining hem gelongeerd met een dressuur en daarna westernzadel , op een paar bokjes na deed hij niks geks Wij denken ook dat er eerder iets met hem gebeurd is dat kan bijna niet anders.... of dat gebeurd is bij de lourenshoeve in Den ham of bij de fokker is de vraag waar ik geen antwoord op krijg
Ik ben ervanmiddag nog geweest en heb met de trainer (Wendy van Osch )gesproken en gekeken of hij geen rugpijn heeft , dat is niet het geval. ze zijn nu voorlopig alleen met grondwerk bezig en dat pakt hij heel goed op.Hij is overigens bijna 4 dus niet te vroeg getraind daar ben ik ook wel blij mee.Het zadel waarmee hij gereden word is een hele goede die super past, ze heeft er verschillende liggen die eerst gepast worden .Ik vertrouw Wendy 100% op haar oordeel en professionaliteit.
Ik zie het niet zitten om nu weer met een dressuurzadel te gaan proberen want dan weet ie helemaal niet meer waar ie aan toe is maar dat is mijn mening.De eerste dagen op stal was ie trouwens zooo braaf onder het zadel maar ik denk dat dat komt omdat hij onder de indruk was van al die hengsten om hem heen.Het is zo'n lieve schat op stal en in de omgang dat je je niet kunt voorstellen dat iemand hem iets heeft aangedaan .......Hij kent in ieder geval wel de klappen van de zweep daar is ie bang voor maar hij vertrouwt je wel als je die over hem heen laat glijden ,zo is ie dan weer wel....
Wie heeft er ook een paard van western sunoa uit Zuna met dergelijke problemen of ervaring met de lourenshoeve ,misschien ligt het antwoord daar dan ?
Ik wil graag eerlijke reactie's geen zwartmakerij a.u.b.(daar kan ik niks mee en jij ook niet)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:59

Het klinkt een beetje als wat mijn paard ook had toen hij 4 was; zo op onverklaarbare wijze er keihard vandoor gaan, bokken en opeens heel spooky doen terwijl hij dat eerst niet was.
Klopt het dat hij pas verhuisd is (naar de trainingsstal)? En heeft hij een ander voerregime? Stond hij eerst in het land en nu niet meer?
Als dat zo is zou het kunnen dat het aan een gebrek aan beta-caroteen ligt, zoals bij mijn paard. Dat is een van de weinige stoffen die wel in gras zitten, maar niet in hooi. Het zit ook nauwelijks in de meeste brokken en supplementen ookal zijn die op zich van goede kwaliteit. Beta-caroteen heeft invloed op het zenuwstelsel.
Toen mijn paard het land weer in ging was het binnen een week helemaal over. En nee, dat had niks te maken met hoeveelheid beweging en contacten met andere paarden enzo, want dat bleef allemaal hetzelfde.
Nu geef ik als voer Muesli zonder haver met extra Beta-caroteen van Havens, en dat gaat super. Ook in de winter als er geen gras is.

Ik denk dat dit relatief vaak bij 3- en 4-jarigen voorkomt omdat die na hun eerste jaren in het land opeens op stal gaan en heel anders gevoerd worden.

Misschien kan je hier iets mee.

Wranglerbutt

Berichten: 10400
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:08

Interessante info, LindyH OK dan! Thanks!

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 20:36

betacaroteen zit dat ook in wortelen ? Die kreeg hij nl iedere dag ,en nu niet meer natuurlijk .
Hij stond inderdaad in het land en kon dag en nacht naar buiten, maar hoe los ik dit dan op ? werkt het betacaroteen bijvoeren op korte termijn ?Bedankt voor je tip hier heb ik wel wat aan , kan het wellicht proberen ,toch ?

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:56

Ja, het zit ook in wortelen ( vit. A). Het zit in ieder geval ook in lucerne, http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne_1.html . Dat is dus ook een mogelijkheid om te proberen.
Ik moet zeggen dat dit voor mij ook nieuwe info is. Ik weet dat vit. A ( beta caroteen) goed voor je ogen/ gezichtsvermogen is, maar dit wist ik nog niet. Zou heel goed een verklaring kunnen zijn voor "onverklaarbaar" gedrag.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:01

Maar het paard zou 'aktiever' zijn geworden nu hij géén beta-caroteen meer krijgt.. begrijp ik dat goed ??

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:15

Ja actiever in de negatieve zin van het woord , het licht gaat gewoon uit bij hem trekt z'n staart tussen de billen en begint vreselijk te bokken ,zelfs iemand van het trickridersteam had moeite om te blijven zitten en kwam eraf met een blessure. Je hoeft alleen maar effe erop te zitten je rijd wat volte's en plotseling gaat ie zo doen ,het lijkt wel alsof hij het vaker heeft gedaan maar dat weet ik niet zeker. op stal vertoont hij geen streken of hengstemanieren en aan de lounge ook niet hij luistert ook gewoon naar je commando's
western word wild west !

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:23

Het zou een voerprobleem kunnen zijn. Als een paard te weinig ruwvoer krijgt of voer wat niet goed valt kan dat als gevolg hebben dat zo'n dier extra prikkelbaar wordt. Hij krijgt dan last van zijn darmen, wat kan zorgen voor ander, onvoorspelbaar gedrag.
Misschien een even een DA bloed laten trekken en kijken wat daar uitkomt. Misschien zijn er inderdaad tekorten, belasting van lever/ nieren of een prikkelbare darm.
Ook teveel verandering kan bij een jong dier nogal wat stress veroorzaken, wat dan weer lichamelijke en mentale klachten kan geven.
Het vit. A verhaal is misschien mogelijk, maar om het zeker te weten zal je bloed moeten laten onderzoeken. Dingen " uitproberen" qua voer lijkt me in dit stadium niet echt wenselijk, je kan beter zekerheid daaromtrent proberen te krijgen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:30

Ja, het zit ook in wortelen en luzerne. Als het inderdaad aan beta-caroteen ligt moet je binnen een paar dagen wel verschil kunnen merken, en zou het met een week vrijwel over moeten zijn.
Beta-caroteen geef je niet snel te veel, dus je kunt flink wat geven om te kijken of het effect heeft. Je kunt bijvoorbeeld per voerbeurt de helft van het voer wat hij nu krijgt vervangen door de havens muesli (blauwe zak), met een handje luzerne erbij, en dan 1 keer per dag een paar wortelen ofzo. Ik geef nu veel minder, maar ik zou met goed veel beginnen.

Ik ben wel benieuwd of dit het inderdaad is want ik heb het nog nooit van een ander paard gehoord. Ik heb het zelf uitgedokterd. Ik zou ook wel graag willen weten wat de pedigree van je paard is. Misschien is het een kenmerk van een bepaalde bloedlijn.

Het is denk ik ook wel interessant om het gedrag nog wat verder te vergelijken.
'Actiever' kun je het gedrag eigenlijk niet noemen. Mijn paard ging ook heel erg staken of als een idioot rennen en bokken om daarna als een soort zombie rond te lopen. Dat idiote rennen deed hij ook los in de paddock. Het was echt duidelijk anders dan spelen of gewone gekkigheid. Ook aan de hand lopen ging niet meer; zelfs niet met hengstenketting. Hij sprong gewoon letterlijk bovenop me of sleurde me mee. En dat terwijl hij twee maanden daarvoor nog super braaf en cool de Pleasure Futurity had gelopen. Ik heb er verschillende gedragsdeskundigen bij gehad, en van alles geprobeerd, maar niks hielp, behalve dus uiteindelijk het voer. Het was maar goed dat ik wist dat het ook anders kon met dit paard, anders had ik hem weggedaan. Ik was die gekneusde ribben en tanden door mijn lip meer dan zat.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:54

ElCid schreef:
Het zou een voerprobleem kunnen zijn. Als een paard te weinig ruwvoer krijgt of voer wat niet goed valt kan dat als gevolg hebben dat zo'n dier extra prikkelbaar wordt. Hij krijgt dan last van zijn darmen, wat kan zorgen voor ander, onvoorspelbaar gedrag.
Misschien een even een DA bloed laten trekken en kijken wat daar uitkomt. Misschien zijn er inderdaad tekorten, belasting van lever/ nieren of een prikkelbare darm.
Ook teveel verandering kan bij een jong dier nogal wat stress veroorzaken, wat dan weer lichamelijke en mentale klachten kan geven.


Dit dacht ik dus ook eerst bij mijn paard. Ik heb vanalles veranderd: Paard veel rust gegeven, veel (kruiden)hooi, nauwelijk brok, meer naar buiten, rustgevende supplementen etc, maar dat hielp allemaal niks. Het gedrag was ook té raar om toe te schrijven aan onrust. Het paard is gewoon echt gek, absoluut gestoord.

Ik moet wel zeggen dat de gestoorde situatie uit mijn vorige post pas na een paar maanden een feit was. Het proces verloopt langzaam, en de situatie van de TS klinkt als op circa 3/4 van het totale dieptepunt bij mij.

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:05

Goh! Hier had ik ook nog nooit van gehoord LindyH ... heel interessant! En relatief makkelijk op te lossen dus. Ben benieuwd of dat bij dit paard ook de oplossing kan brengen!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:21


superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:39

Zou het net iets zijn als bij mensen met suiker? Die kunnen ook best agressief worden.
Ik dacht dat ik caroteen brokjes bij de paardendrogist los te koop had gezien. Echt als vervanging voor wortelen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:53

-> AM Lachen

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:54

Ik heb dit soort gedrag ook wel eens gehoord bij paarden met een maagzweer.
Door de singel gaat deze opspelen en dat doet natuurlijk zeer.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien een idee om in je achterhoofd te houden mochten jullie niets vinden.
succes

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:04

ik zou zowiezo even kijken naar het aansingelen, een westernsingel singel je veel gemakkelijker strakker aan
dat hij tijdens het longeren wel rustig blijft zegt niet veel over hoe het zadel ligt want dan is er nog geen druk op

verder , let ook op dat de pad niet op de schoft drukt, mijn 4jarige kan daar helemaal niets hebben, pad met schoftuitsparing en het probleem was verholpen

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:06

@peppysan: de maag zit een stuk verder naar achteren, daar komt de singel niet in de buurt.
Citaat:
@LindyH: Beta-caroteen geef je niet snel te veel,
Dat is niet helemaal waar. Er is sinds kort uit onderzoek bij mensen gebleken dat een te hoog gehalte niet gezond is (kanker en kortere levensduur). Dit hoeft natuurlijk niet ook op paarden geralateerd te zijn, maar 'té' is nooit goed.

Hoe heet dat andere spul ook weer waar paarden bij een tekort zo'n karakterverandering van kunnen ondergaan?? Dat gaat vaak gepaard met een dikke (cresty) nek.

@spatter: leuk dat je aan die pad refereert, terwijl we net hebben kunnen lezen dat een pad zich zo naar de rug vormt dat een paard daar geen last van kan hebben Knipoog Cool