Het was voor beginners, wij waren beginners dus dat kwam mooi uit!
Ach en als je paard de basisgangen al zo'n beetje onder de knie heeft, geen angst heeft voor pionnen dan zou je al een heel eind moeten komen op zo'n oefenwedstrijdje toch???
Helaas heb ik een paard dat niet altijd even goed mee wil werken, de ene keer rij je de sterren van de hemel en af en toe is ze alleen maar dwars en eigenwijs...
(in zo'n bui kan je niks meer, zit je in een gevecht, ben je je stuur kwijt, je tempo. Gaat alles in de race stand..)Tja, gister dus weer les, nu bijna elke week om toch een beetje goed voor de dag te komen op de wedstrijd...
Gister had Tricks haar trucendoos weer in gebruik... jemig wat was het een draak
!!! ik heb haar al weken niet meer zo gezien bah!
Het idee was om haar langzamer te laten joggen door haar op een kleine volte te zetten, zodra ze vaart minderde mocht ze dan als beloning weer los door de bak, ging ze te hard dan gelijk weer op de volte. Maar ja Tricks had wel door dat de volte een soort straf was en vond die voltes dus helemaal niks! nou klieren,wegdraaien, hangen zodat ik mijn stuurtje kwijt zou raken. ipv bezig met de jog was ik weer bezig met sturen.. voor het draad ineens draaien, ik kon af en toe nog maar net blijven zitten door die snelle moves. (wat was ik weer blij met mn stevige westernzadel. met een dressuur of boomlooszadel had ik er een paar keer afgelegen gok ik.) steeds als je haar erdoor had gereden en ze het goed deed, uitbundig belonen. Ik genieten en dan ging het gelijk weer mis, zodra je iets relaxter werd probeerde zij er weer tussenuit te knijpen. OOOh en ze had dondersgoed door dat het Paullettes (instructrice) schuld was dat ze zo hard moest werken
, ze keek boos en liep haar zo'n beetje omver. Nou ja toen we haar er dan goed door hadden zouden we nog wat horsemanship proefjes doen.
Paulette vroeg zich hardop af of we niet veel te vroeg deze oefenwedstrijd hadden... tja, denk ik ook..
maar goed, ik wil gewoon eens zien hoe het allemaal in zijn werk gaat, ga voor de theorie en praktijkles en hoop er wat op te steken. en in te kunnen schatten hoever/niet ver
we zijn. Dus we gaan gewoon!
Paulette zette wat pionnen klaar, bij de eerste moesten we netjes gaan staan. (halthouden kan ze, dus dat ging goed hihi) daarna in jog naar pion 2, ging ook, beetje zwabberen maar ging. Bij pion 2 moesten we een volte maken, Tricks was niet te sturen en ging de ander kant op weg bij die pionnen... Mislukt...
Poging 2 ging al veel beter! halthouden, jog. (tussen die pionnen ging ze niet hard, het remt haar dus wel in tempo) bij pion 2 een volte. (niet erg netjes, ei, maar een volte en de goede kant op) vervolgens verder in jog naar pion 3, bij pion 3 stoppen en halthouden.
We zwabberden nog wat naar pion 3, Tricks probeerde er tussenuit te maaien maar met benen eraan hield ik haar vooruit en iets na pion 3 stonden we stil. niet erg netjes maar niet out of pattern dus we zouden wel enkele puntjes gescoord hebben!!! yes!!! uitbundig beloont.
Tricks leek er nu ook wat meer lol in te krijgen, ze begreep het, de oren gingen naar voren!
Dus poging 3: iets moeilijker, netjes halthouden bij pion 1, walk naar 2, bij 2 jog en een volte linksom, jog naar 3, bij 3 een volte rechtsom, jog naar 4 en bij 4 stop en netjes halthouden. Ging goooeeed!!!! Ik was uiteindelijk apetrots.
hier het horsemanship oefenpattern. (nog maar veel verschillende gaan oefenen...)

Ik heb volgende week woensdag nog 1x les en dan die zondag al die oefenwedstrijd! Nu maar hopen dat ik haar er tijdens de praktijkles doorheen rijd en genoeg tijd heb om in te rijden. Hopen dat ze haar dag heeft...
We zien wel, het gaat 29 april in iedergeval een spannende wedstrijd worden voor ons.. oei oei oei.