[WN] Junior horse, schooling, rookie... en lidmaatschap VFAR

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Junior horse, schooling, rookie... en lidmaatschap VFAR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 18:17

Hallo,

Misschien een domme vraag, heb al gezocht met de zoekfunctie en wel het een en ander gevonden, maar toch nog het een en ander onduidelijk.
De site van de VFAR ligt er helaas uit en kan het niet opzoeken in het reglement.

Ik heb een 5 jarig paard, een inschrijfformulier voor me liggen met de volgende termen:
- junior horse
- schooling
- rookie

Ik ben erachter dat je met een paard van 5 jaar en jonger mag starten in de junior horse.
De schooling is een klasse voor de rookie en na rookie mag je naar amateur.
Rookie valt af om in te schrijven. Blijft schooling en junior horse over.

Op welk niveau kan ik nu het beste starten?

In Nederland start ik bij de beginners, pleasure en horsemanship.
Mijn paard heeft nog maar weinig wedstrijdervaring, we zijn vorig jaar 2 wedstrijden gestart.
Dit jaar staan er 4 in België op de agenda en 3 in Nederland.

Nog een vraag, MOET je persee lid zijn van de VFAR om deze wedstrijden te rijden?
Kreeg wedstrijdagenda binnen en er zijn ook PRAB wedstrijden, FFEA en VLP.. En ik heb voor een PRAB wedstrijd ook intresse..
Ik ben echt een leek in Belgenland.. dus misschien zijn dit wel domme vragen. Maar zou het toch fijn vinden als ze beantwoord kunnen worden Lachen

Bedankt alvast!

spatter

Re: Junior horse, schooling, rookie... en lidmaatschap VFAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:36

je bent niet de enige hoor!
ik woon hier nu 9 jaar en kom er nog steeds niet uit en start maar gewoon in Nederland
er zijn tig verenigingen die regelmatig op de rand van ophouden staan en ze hebben allemaal andere regels

ilseb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:47

Hoi,

Als je weinig ervaring hebt kun je best in de schooling starten. Deze klasse is bedoeld voor onervaren ruiters en paarden om ervaring op te doen. De junior horse klasse kijkt alleen naar de leeftijd van het paard en daar zullen vaak meer ervaren ruiters aan mee doen.

Hoe dat nu zit met VFAR, VLP en de andere verenigingen weet ik niet. Vorig jaar is er in België een federatie gestart met alle verenigingen eronder. Er zijn vorig seizoen wel wedstrijden geweest die voor VFAR en VLP leden waren en toen kon je meedoen voor beide verenigingen. VFAR leden mochten automatisch met VLP wedstrijden meedoen. Anders moet je eens infomatie vragen aan Sander. Zijn gegevens staan in de nieuwsbrief.

Groetjes,
Ilse

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 18:36

Hoi Ilse,
Bedankt voor de info! Ik ga Sander even mailen over de verenigingen etc.
Ik heb me inmiddels ingeschreven voor de schooling klasse.
Groetjes, Nicole

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:00

Nicole85 schreef:
Nog een vraag, MOET je persee lid zijn van de VFAR om deze wedstrijden te rijden?
Kreeg wedstrijdagenda binnen en er zijn ook PRAB wedstrijden, FFEA en VLP.. En ik heb voor een PRAB wedstrijd ook intresse..
Ik ben echt een leek in Belgenland.. dus misschien zijn dit wel domme vragen. Maar zou het toch fijn vinden als ze beantwoord kunnen worden Lachen

Bedankt alvast!

Hallo, ik heb wel ervaring met VFAR en PRAB.
De organistie VFAR en FFEA vormen samen de BAWR. Maar de VFAR is de 'Vlaamse kant' en de FFEA 'de Waalse kant'. Ze hebben een afzonderlijk wedstrijdkalender.
De PRAB is een andere organisatie die in principe niets met de VFAR te maken heeft.
Je hoeft niet per sé lid te zijn om mee te mogen rijden maar je moet dan wel een daglicentie betalen en meestal ben je er goedkoper uit als je toch lid wordt als je van plan bent meer dan 1x bij de organisatie te starten.
De VFAR en PRAB (en NSBA) zijn de verenigingen bij ons waar je met elk paard kan starten en die verschillende onderdelen en klassen uitschrijven. Vergelijkbaar met de Wran van in Nederland in feite.

Sander kan je inderdaad meer info geven in welke klasse je het beste start.