[WN] hoe toileteer ik een Quarterhorse ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chavalli

hoe toileteer ik een Quarterhorse ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 19:10

Weet iemand hoe je een Quarter goed toileteert ?
Moet zijn staart een bepaalde lengte hebben ?
Mag hij sokken hebben of moeten die eraf geschoren worden ?
Zijn kin haren en neusharen moeten die eraf ?
Moeten de manen een bepaalde lengte hebben ?
Misschien is hier al een topic over geweest ?
Laatst bijgewerkt door Chavalli op 30-03-07 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Chavalli

Re: hoe toileteer ik een Quarterhorse ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 19:12

Sorry ik zie dat ik Quarter verkeerd geschreven heb.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:15

Chavalli schreef:
Sorry ik zie dat ik Quarter verkeerd geschreven heb.

Je kan nog editten hoor Lachen. Als je even onder je post op 'edit' klikt kan je je bericht nog aanpassen.

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 19:17

dank je wel !

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:18

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:38

Wat wil je gaan doen met je Quarter?
Voor bosritten is grooming niet nodig, voor engelse/western wedstrijden natuurlijk wel.

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 19:42

ik wil gewoon dat hij er netjes uitziet, en dat ik hem op de juiste manier toileteer.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 22:27

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:21

Wranglerbutt schreef:
crazycactus schreef:
http://www.corinemennuti.nl/ Corine geeft ook les in groomen.

Raad ik je ook aan Ja

Ikke niet, straks heeft iedereen mooie paarden in de wei lopen Bloos Clown

roXXXYYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:04

ligt ook aan de discipline die je wilt gan rijden, een reiner is anders getoiletteerd dan een pleasure of hunter paard....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:33

Ik geef 1 keer per jaar een 'demo' op m'n eigen paard. Binnenkort is dat weer zover, dan gaat d'r ruige 'winterlook' d'r weer af en gaat ze weer glad en netjes het voorjaar in.
Je bent welkom om te komen kijken (heb nog geen dag geprikt da'k dat ga doen dus je mag nog voorkeur doorgeven).

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 16:03

M'n paard hoeft geen super model te worden, maar kan niemand zo'n beetje de richtlijnen vertellen ?? Ik weet dat bij bepaalde paarden de staart een bepaalde lengte moet hebben, hoe zit dat bij de Quarter (het is het Reiner type). Moeten/mogen de vetlokken eraf ? Dit zijn voor mij alvast wat belangrijke punten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:05

waarom maakt het je uit hoe je het moet doen. Doe gewoon wat je paardje het leukst staat of wat jezelf het leukst vind

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:14

Chavalli schreef:
M'n paard hoeft geen super model te worden, maar kan niemand zo'n beetje de richtlijnen vertellen ?? Ik weet dat bij bepaalde paarden de staart een bepaalde lengte moet hebben, hoe zit dat bij de Quarter (het is het Reiner type). Moeten/mogen de vetlokken eraf ? Dit zijn voor mij alvast wat belangrijke punten.

Reiners hebben over het algemeen vaak lange manen, voor de rest mag je 't eigenlijk zelf bepalen. Wil je echt helemaal net gaan gaat alles eraf: kaal snoetje, haarlijn bij de hoefjes recht, oortjes aan de binnenkant kaal, vetlokken eraf. Staat overigens wel het netst, maar die dingen dienen eigenlijk wel ergens voor, let op dat je paard er geen last van ondervind. Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:28

Probeer eens te zoeken in western op 'Halter' en/of 'Toiletteren' of zoek even in mijn berichten (wel ver terug..) Ik heb in't verleden al hele stukken geschreven over het toiletteren van Paints/Quarters.
Ik moet nu weg maar je mag je vragen natuurlijk altijd mailen/pb-en.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:12

ik heb mee gedaan met ene wran-Cwedstrijd met een quarter met losse manen en losse staart ,verders toileteer ik sandy totaal niet ,ik knip/scheer niks weg ,het enigste waar ik voor gezorgd heb dat ze schoon en netjes gepoetst was

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:31

Vetlokken eraf en de staart recht afknippen, uitstekend oorpluis en bridlepath eraf en that's it voor een reiner/ bospownie.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:31

Ik knip alleen een pluk achter de oren weg waar het halster zit en de staart knip ik recht af als hij te lang is en verder doe ik niks bij mijn paard

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 16:12

okay, hier heb ik wat aan. Ik had de vetlokken er al af gedaan en de staart recht afgeknipt, maar wist eigenlijk niet of dat hoorde. Bedankt voor de tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:44

Jus_dOrange schreef:
Wil je echt helemaal net gaan gaat alles eraf: kaal snoetje, haarlijn bij de hoefjes recht, oortjes aan de binnenkant kaal, vetlokken eraf. Staat overigens wel het netst, maar die dingen dienen eigenlijk wel ergens voor, let op dat je paard er geen last van ondervind. Knipoog

Kijk uit als je ook buiten de landsgrenzen start; in Duitsland bijvoorbeeld mogen tastharen NIET geschoren/geknipt zijn (terecht imo), en mogen de oren niet uitgeschoren worden. Staat in de dierenwelzijnswet en deze gaat ALTIJD boven het wedstrijdregelement.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:49

Staart recht afknippen kun je eigenlijk alleen maar doen als de staart ook "recht" groeit. Als je een staart hebt die verloopt in lengte is recht afknippen heel lelijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:03

Sonja schreef:
[Kijk uit als je ook buiten de landsgrenzen start; in Duitsland bijvoorbeeld mogen tastharen NIET geschoren/geknipt zijn (terecht imo), en mogen de oren niet uitgeschoren worden. Staat in de dierenwelzijnswet en deze gaat ALTIJD boven het wedstrijdregelement.

Klopt niet helemaal... Duitsers mogen dat niet omdat het in hun dierenwelzijnswet staat, maar deelnemers uit landen waar het wel mag (Nederlanders dus bijv.), mogen dus wel gewoon deelnemen met geschoren dieren (veel duitsers doen het daarom dus ook gewoon, zéker op rassenshows, omdat er van overheidswege niet op gecontroleerd wordt en een Amerikaanse judge nou eenmaal toch wel graag 'gladde bekkies' ziet).
Het enige wat het je kan 'kosten' is een titel of gesponsorde prijzen. De organisatie mag je je plaatsing, punten en lintje niet onthouden, alleen een regionale of andere kampioenstitel en gesponsorde prijzen mogen ze wel onthouden.

Je hoeft dus niet je paard ongeschoren te laten op nederlandse shows om op een Duitse show te mogen showen ('t groeit nou eenmaal niet zo snel aan dat je eerst in Nederland geschoren kunt showen en een week later mét haar in Duitsland). Overigens kun je ook 'de gulden middenweg' bewandelen door bijv. de oren alleen netjes 'strak en glad' te scheren maar niet helemaal 'uit te scheren' zodat ze in ieder geval beschermd blijven tegen vooral wind en ongedierte...
Vetlokken kun je beter íetsjes harig laten wanneer een paard bij weer en wind en dag en nacht buiten staat (als de benen de kans krijgen om te drogen, bijv. in een droge stal kun je ze meestal wel gewoon scheren)
Snorharen... Ik heb ze vanaf jaarling leeftijd afgeschoren (eerste jaar dus niet omdat ik toen ook nog dacht dat ik anders niet in Duitsland mocht showen... beetje beteuterd in de bak staan kijken toen Dot de enige mét snorhaar was, de rest - duitse paardjes - was mooi glad. Ze won er niet minder om, maar toch...) en nooit gemerkt dat Dot daar last van heeft en d'r hoofd vaker stoot. 's Winters toiletteer ik nagenoeg niet en groeien ze aan en in't voorjaar gaan ze er weer af en ook dan merk ik geen aanpassingsproblemen.
't Zal anders zijn als je je paard dag en nacht buiten in een bosperceel of natuurgebied hebt staan, maar ik ben van mening (maar da's dus mijn persoonlijke mening) dat de hedendaagse gedomesticeerde paarden in hun strak afgezette weitjes en perfect vierkante paardveilige stalletjes die tastharen niet echt meer gebruiken. Zogende merries en jonge veulens uitgezonderd trouwens, dan laat ik ze d'r ook wel weer aan.