[WN] Jeugd aqha, naar Amateurs bij de Wran?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jeugd aqha, naar Amateurs bij de Wran?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:51

Hoi,

als ik jeugd zou gaan starten bij de AQHA, zou ik dan overmoeten naar de amateurs bij de WRAN of niet? Ik zou wel graag willen starten de 22ste namelijk in Oosterwolde.

gr [***]

Rob_H

Re: Jeugd aqha, naar Amateurs bij de Wran?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:15

Dat ligt aan hoe het wran bestuur een 3 tal regels toepast.(ff uit mijn hoofd 308*344*338 maar dat weet ik niet zeker meer)
Toevallig heb ik begin van deze week daar een vraag over gesteld aan het bestuur cq een brief gestuurd naar de voorzitter.

Maar vind jezelf niet dat het niveau van een jeugdruiter die bij de aqha start minimaal op het niveau van wran amateur zou moeten zijn (zoals ook de regels van de wran aangeven)

Of makkelijker gezegt ,ik vind dat een echte jeugd ruiter geen beginner kan zijn.
De regels zijn het met mij eens en vandaar dat ik mijn stelling aan de voorzitter heb voor gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:19

Misschien tegen die tijd met mijn tinker. Maar aangezien ik net een nieuwe quarter heb zou ik graag toch nog even voor de trail (waar mijn quarter dus nog amper wat van kan) bij de beginners blijven.

En ik zie mezelf totaal niet als jeugdruiter, ik zou het nu alleen voor de ervaring doen. Dus toch zou ik graag bij beginners blijven.

Gr [***]

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:24

Als je het voor de ervaring doet maakt het toch niets uit of je jeugd of amateur start.
De proeven van de jeugd zijn vaak zelfs nog ietje moeilijker als bij de amateur.
De rede hiervoor kun je in mijn eerste bericht lezen.

Maar goed dit terzijde,daar gaat het topic niet om.

Ik neem aan het bestuur van de wran mijn vraag wel serieus gaat behandelen.

Regel 308**332**341

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:38

komop niels jij kan best amateur starten, een beetje lef moet je nu toch zo langzamer hand wel hebben toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:14

Nou, het rijden gaat niet echt goed hoor. En ook de wedstrijden gaan niet denderend, dus nog even in de beginners Tong uitsteken

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:23

Niels gooi je zelf niet in de goot, ik heb je vorigjaar zelf zien rijden in de Lutte en dat zag er heel erg netjes uit, je werdt niet voor niets 1e natuurlijk

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:09

Nielsd,

Het is mijn niet echt duidelijk welke status jij hebt, is dat nou van de beginners, of heb je een jeugd status?

Maar kan het ook zo uitleggen, stel je heb een beginners status, en hebt inmiddels jeugd gestart, ben jij je beginners status kwijt.
Stel jij hebt een jeugd status, dan mag je geen beginner starten.

Buiten de regels die al aangegeven zijn, is er nog een regel 125, waarin staat te lezen, Bij minder dan 4 voorinschrijvingen in een Jeugdonderdeel mag dit onderdeel met het betreffende Amateur-onderdeel worden samengevoegd.

Als ik deze regel lees en wegzet in de geest van het regel boek, blijkt dus dat een jeugd ruiter die status jeugd heeft, niet meer mag starten bij de beginners.

Vr Gr peter Vet

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:24

Het nieuwe level systeem bied weer veel meer mogelijkheden op dit gebied omdat vanaf level 5 t/m 3, splitsingen gemaakt kunnen worden, dus er een betere, bredere, regulering komt voor ruiters als Nielsd. Maar ook is duidelijk binnen de nieuwe regels dat de jeugd onder gebracht zijn in de L1 en L2, daar is de cub uit voortgekomen.

Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:42

Maar nu even als vader Nielsd, die ook te maken heeft gehad met een dochter die ook geworsteld heeft met dit omslag punt, om het zomaar te zeggen.

Uiteindelijk heb ik haar hiervan alleen maar beter zien worden, ondanks deze stap best groot voorwaarts te noemen was. Kijk je hebt jeugdige ruiters, en je hebt jeugd ruiters, die in het systeem een eigen klasse hebben tot een bepaalde leeftijd.
Dat de spoeling echten jeugd ruiters dunner is dan voor gaande jaren, mag in mijn beleving niet inhouden dat jeugdige ruiter, het predikaat jeugd ruiter gezien hun leeftijd zomaar kunnen aannemen, want om een jeugd ruiter in de zin van, te kunnen zijn, moet je gewoonweg wat in je mars hebben, kortom je moet je dan kunnen meten met de Amateurs dan wel niet de Open ruiters. Niet dat wij in Nederland veel van deze ruiters gehad hebben, maar dat maakt de namen van de jeugd ruiters die wel deze prestatie hebben kunnen wegzetten, zo bijzonder.

Als ik zelf door de jaren heen de gewonnen prijzen van mijn dochter wegzet tegen het feit, Jezus wat ben ik trots op je, zijn dat de gewonnen jeugd titels niet echt.
Begrijp mijn niet verkeerd, 3X Nederlanders jeugd kampioen, ik vind het helemaal geweldig, maar aan de andere kant vraag ik mijn af, jeugd kampioen, waarvan dan?

Haar Amateur titels, ja die maken mijn echt een trotse vader, en ook de Europese titels, welles waar jeugd, maar daar reden dan ook de beste van deze klasse uit Europa.

Dus eigelijk zal je kunnen stellen dat de jeugd klasse binnen het Nederlandse teveel jeugdige klasse zijn geworden, waardoor het predikaat jeugd ruiter niet meer echt lekker uit de verf komt, en dat heeft alles te maken met de aanwas, binnen onze sport.

Een opleiding als jeugd ruiter kennen wij niet in de zin van zoals deze de betekenis heeft in Amerika, hier wordt vaak bepaald dat als je talent hebt als jeugdige ruiter dat het vermogen van de ouders vaak bepalend is, of jij met jou talent ook die jeugd ruiter worden kan.

Dit is de keiharde waarheid, en geloof mijn, hierdoor zijn vele malen betere ruiters dan mijn dochter nooit uit de verf gekomen, omdat geld, tijd en veel energie gewoonweg door vele ouders niet opgebracht kan worden.

Als ik goed geïnformeerd ben weet ik dat jou vader, er geld tijd en energie in wil steken, dus is mijn advies aan jou Nielsd, pak die kans, sta niet stil bij het feit kan ik het wel, en ja maar, nee Nielsd, voor jou ligt de weg open om een echten jeugd ruiter te worden, dus pak die kans, want daar hebben wij er uiteindelijk veel te weinig van in Nederland.

Vr Gr Vader Peter

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:24

Zeer wijze en ware woorden van onze voorzitter met de vader pet op. Haha!
Zoals ik al eerder heb gescreven heb ik zelf ook vragen gesteld naar aanleiding van het feit dat onderstaande quotes me nogal verbazen en verwarren.
Ik heb de indruk dat men op zoek is naar een antwoord wat men graag wil horen lezen.

12-03-2007 *vraag*
Klaasje schreef:
Als je bij de NQHA de Youth klasse bent gestart, moet je dan bij de WRAN Amateurs rijden?

12-03-2007 *antwoord*
Blaze schreef:
Ja in principe wel.(en natuurlijk open)

21-03-2007 *vraag*
nielsd schreef:
By the way: Als ik jeugd meerij bij de AQHA jeugd, moet ik dan over naar de AM bij de WRAN of mag ik het jaar uitrijden?

21-03-2007 *antwoord*
Klaasje schreef:
Je mag alleen Jeugd starten bij de NQHA als je bij de Beginners bij de WRAN wilt blijven rijden geloof ik.

Ik kan het niet rijmen dat een jeugd ruiter(dus geen jeugdige ruiter) ons land zou moeten verdedigen op een EK en een WK of op grote shows,maar daar in tegen wel gewoon beginner wil blijven bij een organisatie als de wran.

De regels zijn duidelijk wat betreft de status van jeugdruiter binnen de wran en welke klasses die ruiter mag starten.

De regels zijn minder duidelijk als het gaat om het feit of je jeugd mag starten bij de AQHA en lid mag zijn van het Nederlandse jeugdteam en dan toch de beginners status behoud bij de wran.

Persoonlijk ben ik van mening dat het voor de hand ligt en dat een AQHA jeugd ruiter en/of een lid van het Nederlandse team geen beginner is of kan zijn.

Ik zal met dit stukje wel geen vrienden maken,maarja whats new Cool

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:01

ik vind het eerlijk gezegd wel een krom verhaal!

ik dacht altijd dat je jeugdruiter was van de leeftijd 10 tot 18 jaar en ingedeeld kon worden in jeugd-beginner/amateur en open
dat klopt dus niet begrijp ik nu
wel erg verwarrend dat we nu over jeugdige en jeugdruiters moeten praten
lang leve het nieuwe systeem, want dit is niet echt duidelijk

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:05

Zoals Blaze nu aangeeft, ja zo is het.

Ik quote even een andere wijze op het gebied van regelgeving, jullie mogen best weten dat ik de wijsheid niet in pacht heb, laat mijn informeren in het breed.

Wat zo'n ruiter bij andere verenigingen allemaal doet, doet regelement-
technisch niet ter zake. Hooguit kun je je moreel afvragen of een NQHA
Jeugdteam-ruiter wel bij de WRAN-Beginners thuishoort.

Nou mooier kan het niet verwoord worden toch.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:14

Zo nu is er duidelijkheid.

Dus ruiters die lid zijn van het Nederlandse jeugdteam of jeugd starten bij andere organisaties hoeven nu alleen nog de morele keuze te maken of ze de beginners status gaan behouden bij de WRAN.

Succes met jullie keuze Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:23

Mentaliteit en moreel besef is ook heeeeeel belangrijk als je topsport wilt gaan bedrijven Knipoog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:32

Sonja schreef:
Mentaliteit en moreel besef is ook heeeeeel belangrijk als je topsport wilt gaan bedrijven Knipoog

Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:49

Ok bedankt voor de antwoorden Lachen
Zou ik dan ook gelijk over moeten of mag ik dan nog steeds het jaar bij beginners uitrijden?
Zoals ik zei: "Ik ben nog lang niet aan amateurs toe (denk ik), maar ik wil gewoon graag die wedstrijd 22 april van de AQHA meedoen aan jeugd aangezien er geen novice classe's zijn.

Over jeugdruiter in de zin van, bij het jeugdteam: Ik zit er zelf niet bij, maar je mag er wel bij als beginner om gewoon te leren. Volgens mij mag je niet meedoen aan het EK/WK als beginner, daar mogen alleen de betere ruiters aan meedoen.

gr [***]

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:12

Blaze schreef:
21-03-2007 *vraag*
nielsd schreef:
By the way: Als ik jeugd meerij bij de AQHA jeugd, moet ik dan over naar de AM bij de WRAN of mag ik het jaar uitrijden?

21-03-2007 *antwoord*
Klaasje schreef:
Je mag alleen Jeugd starten bij de NQHA als je bij de Beginners bij de WRAN wilt blijven rijden geloof ik.

Ik heb m'n eigen post even gelezen, maar snapte er even zelf ook niks van, maar ik bedoel dus; Als je wilt rijden bij de AQHA, maar bij de WRAN wel bij de beginners wilt blijven rijden, mag je alleen in de jeugd. Tenminste, zo dacht ik dat het was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:44

nielsd schreef:
Zou ik dan ook gelijk over moeten of mag ik dan nog steeds het jaar bij beginners uitrijden? -knip-
gr [***]

iemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:56

En trouwens AQHA en NQHA staan toch los van de wran en federatie?

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:51

Niels,

de AQHA en dus ook de NQHA staan m.b.t de regelgeving los van de Wran. Verder is het zo dat het niveau wat je start bij een NQHA wedstrijd geen enkel invloed heeft op het niveau wat je MAG starten bij de WRAN. Natuurlijk kan je je afvragen of het enig nut heeft om bij twee verschillende vereningen op twee verschillende niveau's te rijden, bovendien zul je er door mede ruiters op aangekeken kunnen worden. Als het gaat om het overstappen van de ene naar de andere klasse (want daar ging je laatste vraag over), kan je alle antwoorden vinden in het WRAN regelboekje.

Succes,
Leanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:52

Dank je leanne!
Nou, die wedstrijd lijkt mij erg makkelijk, heb ik 2 wedstrijden achter elkaar. Doe ik ten minste een beetje ervaring op, dus ik moet even kijken Lachen

slootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:53

nielsd schreef:
Zou ik dan ook gelijk over moeten of mag ik dan nog steeds het jaar bij beginners uitrijden?
Zoals ik zei: "Ik ben nog lang niet aan amateurs toe (denk ik), maar ik wil gewoon graag die wedstrijd 22 april van de AQHA meedoen aan jeugd aangezien er geen novice classe's zijn.

gr Niels

Niels: kijk nog wel even goed na hoe één en ander zit want volgens mij mag je zodra je een Youth AQHA kaart aanvraagt zowieso bij de AQHA alleen nog maar youth of open starten en dus géén amateur of novice. Als je dus eenmaal jeugd start bij de AQHA kun je niet meer terug. Althans dat dacht ik Blond

vr.gr. Petra