Ik ben sinds kort met mijn 'tank'
aan het westernrijden. Het is een jong paard (bijna 4), wat voor de kar loopt, en dus de stem- en stuurhulpen kent.Tijdens het buitenrijden is ze goed voorwaarts, maar ik ben met haar nu ook aan het rijden op een buiten-oefenterrein, en dan is het net of ik op een totaal ander paard zit...
Geen interesse voor de oefeningen, ze sloft maar wat rond (bij wijze dan), is tijdens een oefening ALTIJD afgeleid door een vogel of een worm ofzo.
Geen discipline dus.
Ik heb tot nu toe een paar keer daar gereden, met een aantal dagen ertussen, tussendoor nog een buitenrit enzo, dus genoeg afleiding. Ook rijd ik geen uur, maar hooguit een half uur op dat terrein.
Tijdens buitenrit lichtjes mijn been aanleggen=draven, op het terrein reageert ze zelfs niet met hard inkomen van mijn been!
Geen interesse, geen discipline, geen lol.
Nu kan ik haar gaan rijden met zweep, alleen is dat met sommige oefeningen nogal onhandig om dan ook nog eens een zweep vast te houden, of met sporen, ik rijd nu zonder.
Wat is de beste manier om haar te laten opletten (straffen?) de één zweert bij de zweep, de ander zegt dat ik haar met sporen ook kan straffen.
Ik ben bang dat ik haar met sporen ongevoelig maak voor het been.
Ik heb les (op een manegepaard), rijd daar met sporen, maar er loopt daar ook een paard rond waar je flink met de sporen in moet komen, anders luistert hij niet, en ik wil niet dat mijn paard ook zo slecht gaat reageren.
Iemand een idee wat ik het beste kan gaan doen?
Alvast bedankt!
Stel je wilt van stap naar draf en je spoort licht aan, paard reageert niet voldoende. Nog 1 keer normaal vragen en als er dan nog geen reaktie is dan even je hakken erin. Er dan wel voor zorgen dat je de voorkant loslaat zodat het paard ook echt weg kan!! Als hij nu door de schrik of wat dan ook in galop wegrent dan dit niet tegenhouden maar even doorgalopperen. Het gaat er nu eerst om dat hij reaktie geeft en jij vroeg hem naar voren en dat deed hij dus goed!! Zo kan je ook gaan werken in de draf zelf, jij bepaald het tempo, niet hij. Zelfde principe en de voorkant laat je helemaal voor wat het is. Eerst je paard maar eens leren wat beenhulpen zijn en dat leert hij het snelst als hij ook idd weg kan. Ga dan ook eens voltes rijden alleen op beenhulpen. Reageert hij na 2 x niet op afwenden bij een hulp van je buitenbeen? Even een hakje. Als je dit ook zonder teugelhulpen doet kan je in ieder geval je paard al overal heensturen en in elk tempo dat jij wilt op alleen beenhulpen en zithulpen. Je teugels kan je dan gaan gebruiken voor de afwerking. Dus kijken mag best, maar hij moet dan nog wel aan je been zijn.
)
) toe. Je paard weet dus dat hij moet luisteren en als hij dit niet doet dat er dan een sterke hulp komt.
dan weet ze al : "oei!! ik ga te ver)