[WN] Hop Listo Hop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shorty21

Hop Listo Hop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 11:32

Pieps!

Ik heb m'n quartertje nu een dikke maand. En we hebben vooral elkaar leren kennen, véél véél véél longeren...eerst zonder zadel, dan met zadel...

En sinds eergisteren voor't eerst mee gereden!
Omdat 't niet helemaal duidelijk was wat hij al dan niet kon is eerst een collega-ruitertje erop gestapt aan de longe. Dat ging erg goed. En dan zonder longe, hij was eigenlijk zelfs vrij lui Slapen
Dan ik er op en hij was lekker rustig (meevaller! Knipoog ).

Het viel wel erg op dat hij constant de andere paarden wilde volgen..
Toen ik hem kocht zei de eigenares dat hij de "basis" kende...Nou ben ik helemaal geen moeilijke ofzo...maar een paard dat de basis kent kan je toch wel sturen, niet!? Boos! Er zit totaal géén "stuur" op, hij kent de hulpen nauwelijks. Er zijn maar 2 dingen wat hij goed kan: back-up Clown Kan hij perfect, zelfs een beetje té goed! Haha! En stops, vanaf je je zit maar enigzins verlegt staat 'ie stil.

Maar goed, zoals ik al zei...ik ben nog de moeilijkste niet en heb zeker 't geduld om 't hem te leren!
Kunnen jullie mij tips geven, of oefeningetjes om hem op een correcte manier te leren reageren op teugelhulpen en beenhulpen?

Oja, er is nog iets waar ik problemen mee heb... Zijn hoofdstel aandoen.. Ik ben zelf heel erg klein (nog geen 1m50) en vanaf hij maar een beetje zijn hoofd in de lucht steekt kan ik er niet meer aan. Mijn hand op zijn neus leggen, daar reageert 'ie tegen draads op en ik ben nu wel bezig met het aanleren van wijken voor druk, met m'n hand net achter z'n oren. En dat lukt redelijk, maar vanaf ik het bitje erbij haal is het foute boel. Het is erg frustrerend want als iemand anders 't doet, lukt het perfect. Dus het is niet zo dat 'ie er bang van is ofzo... Tips?

Shorty

piggeljay

Re: Hop Listo Hop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:20

wat ik me afvraag shorty, ik volg de topics van jou al een poosje, toen je het paard kocht heb je er toen niet even mee gereden, heb je hem niet even gepoets en ben je niet bij het opzadelen geweest?
sorry dat ik het zeg maar volgens mij heb je een kat in de zak gekocht, zelf heb ik twee hengsten staan die afkomstig zijn van een listo lena merrie, de merrie staat ook bij mij op stal en ik heb met deze paarden helemaal geen problemen zolang je maar rustig blijft en geduldig.
een hengst hebben we vier jaar geleden zadelmak gemaakt en als je niet snel genoeg bent met het bit hapt hij je vingers mee, de andere is deze winter zadelmak gemaakt en die konden we op het laatst met onze handschoenen op zijn oren door de bak laten lopen met ruiter zonder dat hij schrok.
tips: heb heel heel veel geduld met deze paarden wordt nooit maar dan ook nooit boos op ze want dat werkt tegendraads.
boos worden mag alleen maar als je in de gaten hebt dat ze het wel kunnen maar een loopje met je neemt, maar wordt dan alleen maar boos met stem geluid.
maar zoals je zelf wel weet heb je geen makkelijke bloedlijn gekozen, maar aan de andere kant als je met deze bloedlijn om kan gaan ( en dat is niet iedereen gegunt ) heb je een super werkwillig paard die voor je door het vuur gaat, zolang jij maar je geduld niet verliest anders heb je een draak zo niet monster onder je.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:35

Probeer eens je hand achter zijn oren te leggen. Ik houd altijd het hoofstel in mijn rechterhand die ik achter de oren van mijn paarden leg, die zijn dat zo gewend dat ze hun hoofd laten zakken, en dan kan ik zo het bit er in doen en in 1 beweging het hoofdstel achter de oren trekken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:28

ga voor de omgang eens lekker grondwerk met m doen, (koop het boek van Inge Teblick bijvoorbeeld) en zoek voor het rijden een goede instructeur zodat je zeker weet dat de basis er goed inkomt.
Zeker met karakterpaarden moet je oppassen dat je ze niet (onbedoeld) beledigd en goede instructie zoeken anders gaat het karakter tegen je werken.

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 14:41

piggeljay schreef:
wat ik me afvraag shorty, ik volg de topics van jou al een poosje, toen je het paard kocht heb je er toen niet even mee gereden, heb je hem niet even gepoets en ben je niet bij het opzadelen geweest?

Hoi,
toen ik hem kocht stond 'ie blijkbaar al enkele maanden stil op stal, dat zei de eigenaar me. Er mee rijden was geen optie aangezien de piste bevroren lag. Ik heb haar toen wel gevraagd hem eens op te zadelen en rustig aan de longe te nemen. Hebben we toen ook gedaan, en ik moet zeggen: met grondwerk is hij echt goed. Hij begrijpt de commando's, enz...
Omdat ik er niet kon mee rijden hadden we afgesproken dat ik hem op proef mee nam, we hadden 2 weken afgesproken. Maar omdat er na 2 weken nog niet van opstappen kon gesproken worden dat ik maar rustig m'n tijd nam en eens ik ermee kon rijden dat ik dan alsnog hem kon terug brengen. Goede deal vond ik, tenslotte stond hij niet in haar weg en ALS ik hem zou terug brengen zou hij tegen deze zomer getraind worden om uiteindelijk lespaard (cutting enz...) te worden.

Zoals ik al zei maakt het me niet veel uit of hij al veel kent of niet, alleen vond ik het niet kunnen dat men mij vertelde dat hij een goeie basis kende, want dat kent hij in de verste verte nog niet!
Ik heb absoluut het geduld het hem allemaal te leren op een tempo waar we ons allebei kunnen in vinden. Ik weet dat ik niet de makkelijkste bloedlijn eruit heb gezocht, maar ik weet wel dat als het klikt ik een vriend voor't leven heb die voor me door't vuur zou gaan. En tot dusver klikt het echt wel.

In de stal is hij erg rustig en lief, zolang hij maar ziet waar je mee bezig bent. Knipoog
Toen hij net bij me was, was hij NIET NORMAAL angstig voor water, en dat is nu al geen probleem meer. Dus volgens mij begint hij me te vertrouwen en weet 'ie dat ik 'm geen pijn wil doen ofzo.
Ook als hij los loopt in de bak is hij steeds aandachtig waar ik heen ga, wat ik doe, ... Hij loopt graag achter me aan, kortom...het is een absolute speelvogel! En volgens mij is dat ook de beste manier om hem iets te leren...al spelenderwijs!

Vandaag heb ik 2 uren met hem bezig geweest in de bak, gewoon halster om en spelen! Hij vind een "skippybal" helemaal het einde Haha! Het is een lieverdje, en niet bazig...en zo heb ik ze graag Bloos

Maar goed, ik ben er absoluut van overtuigd dat ik geen kat in de zak heb gekocht. En met véél geduld komen we er wel!

@ crazycactus: Bedankt voor de tip, ik ga 't zeker eens proberen! Knipoog