[WN] Verzekering en het dragen van een hoed in de klasse L1 en L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna29

Verzekering en het dragen van een hoed in de klasse L1 en L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 09:49

Ook ik heb met veel aandacht de nieuwe regels doorgespit. In veel gevallen een verbetering !!
Ik heb alleen een heeeeeel groot probleem;
In de klasse L5, L5, L3 mag er volgens de nieuwe regels met een goedgekeurde cap gereden worden. In de klasse L2 en L1 mogen volwassenen GEEN cap meer dragen tijdens de wedstrijd. (jeugd gelukkig wel!!)
Ik heb net contact gehad met mijn tussenpersoon van de verzekering en die vertelde mij het volgende verhaal:
Ik ben professioneel bezig met de westernsport, ik train paarden en geef les. Hier uit heb ik een leuke bron van inkomsten. Om verzekerd te zijn van inkomsten uit de paarden bij een ongeval heb ik een arbeidsongeschiktheids verzekering afgesloten. Deze vezekering VERPLICHT mij ten alle tijden een cap te dragen; ook op wedstrijden !!!!!!!!!!!!
In de nieuwe regels mag ik in klasse L1 en L2 NIET MET CAP rijden.

WAT NU??????????????????????????????????

met vr.gr. johanna vellinga

CherokeeChum

Re: Verzekering en het dragen van een hoed in de klasse L1 en L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:05

Hoed met ingebouwde cap denk ik...Of je daar goedgekeurde inhebt weet ik niet?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:09

Een voorstel indienen op de AV voor het vrijstellen van dragen in L1 en L2. Waar ik ook al heel lang op zit te hopen. Ik vind het nl ook van de zotte dat wij amateurs (nu) straks dus L2 en open ruiters (nu) straks L1 geen cap mogen dragen.

Cap verplichten nee, maar vrijstellen JA. Laat het aan de ruiter zelf over of hij met hoed of cap rijd.

Bij deze dus ook gelijk maar een lobby Haha! De AV is 3 maart, voorstanders van het opheffen van het verbod graag reageren. Ik kan zelf niet op de AV komen Huilen Huilen Huilen maar er moet toch iets te regelen zijn met briefjes van voorstanders die op die manier hun stem uitbrengen Haha!

@Cherokee, nope daar zijn dus geen goedgekeurde van. Daarbij heb je die dingen wel eens van dichtbij bekeken??? Clown Das echt 3X niks, en zal je hoofd ook echt niet beschermen.

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:47

Op dit moment mag het ook niet bij de WRAN hoor. Afgelopen keer in oosterwolde heb ik met mijn jonge paard ook met cap gestart. Na afloop kwam de jury naar mij toe, dat dit niet toegestaan is. Ik wist dit van tevoren, maar wilde geen risico's lopen met een groen paard. Dus heb de keuze gemaakt om wel te starten voor de ervaring, maar vantevoren al wetende dat ik uitgesloten werd.

Met andere woorden: ook ik zou het fijn vinden als ze hierin de amerikaanse regelgeving volgen. Bij de AQHA mag je wel met cap starten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:49

@Ahzari ik heb het over de WRAN. AV slaat op algemene ledenvergadering Knipoog en die is dus 3 maart.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 11:39

Ik zou het ook een hele goede zaak vinden als in klasse L1 en L2 je vrij gelaten wordt om een veiligheids helm te dragen. Als de WRAN mij toch gaat verplichten om bij deelname een hoed te dragen en ik zou ten gevolge van een ongeval hersenletsel oplopen dan ben ik genoodzaakt de WRAN aansprakelijk te stellen voor gedrerfde inkomsten die niet door mijn verzekering worden vergoed !
Een reden te meer om eens goed naar deze regel te kijken !!

met vr.gr. johanna vellinga

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:48

Helaas kan ik niet naar de vergadering, maar hier nog een L2/L1 ruiter die GRAAG ziet dat het vrijgesteldt wordt! De APHA en AQHA hebben het immers ook vrijgesteldt en ik vind dat de WRAN niet kan achterblijven daarin!

Ik geef graag mijn stem mee aan iemand die wel gaat naar de vergadering. Knipoog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:52

Ik geef mijn stem ook wel aan iemand mee als het vrijgesteld wordt. Ik doe wel mooi een hoed op in de L1/L2 klasse. Ik vind het prima als de keus aan de ruiter gelaten wordt, maar ik vind het ergens wel een beetje afbreuk aan traditie. Mijn persoonlijke mening, uiteraard moet ieder het voor zich weten Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:55

Is het ook Xono, maar traditie is ook niet alles, Quarters kunnen tegenwoordig tenslotte bont de ring in en de cowgirls reden vroegah tenslotte ook niet in blingbling slinkies! Haha!
Times Change... Knipoog

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:04

Ik heb het ook een beetje scheef erneer gezet, maar ik bedoel ook de wran hoor. De wedstrijd in oosterwolde was een wran wedstrijd.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:06

@Cherokee, nope daar zijn dus geen goedgekeurde van. Daarbij heb je die dingen wel eens van dichtbij bekeken??? Clown Das echt 3X niks, en zal je hoofd ook echt niet beschermen.[/quote]

Haha! Ik heb sowiso een hekel aan iets op mijn hoofd,maar misschien een gat in de markt?Kan toch niet zo geweldig moeilijk zijn,met de hedendaagse kunststoffen Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:20

Dit is een voorstel dat eerder is ingebracht en het indertijd niet heeft gehaald. De meerderheid van de leden vond traditie en hoe het oogt belangrijker dan de hier aangedragen argumenten.

Overigens kan de verzekeringsmaatschappij de cap verplichting voor professionals niet hard maken waar het wedstrijden betreft Johanna. Vanaf de Z is een hoed toegestaan, bij Grand Prix is een hoedje verplicht. Een dergelijke regeling zullen ze ook voor western hebben.

Overigens zal het aansprakelijk stellen van de WRAN of een andere vereniging (of een wedstrijdorganisator) niet mogelijk zijn. Er is immers geen verplichting te starten op wedtrijden, dit is vrije keus van de ruiter. Aansprakelijkheidsstelling is alleen mogelijk als een wettelijke eis met voeten wordt getreden en dat is hier niet het geval. Er is sprake van een eis van een verzekeraar.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 12:25

Jazeker Anya, in mijn arbeidsongeschiktheids verzekering is deze clausule opgenomen !! GEEN cap dus ook GEEN uitkering dus GEEN inkomsten !
Een arbeidsongeschiktheids verzekering sluit je vrijwillig af er is dus geen wettelijke verplichting. Mijn verzekering heeft in haar polis opgenomen dat ik ten allle tijde VERPLICHT ben een veiligheids helm te dragen!!
Als prof probeer ik een bescheiden boterhammetje verdienen. Een onderdeel daarvan is het uitbrengen van paarden van andere eigenaren !! Het rijden van wedstrijden is in mij geval dus niet geheel vrijwillig omdat ik daar geld mee "moet" verdienen.

met vr.gr. johanna
Laatst bijgewerkt door johanna29 op 26-02-07 12:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:27

Bij het engels rijden ligt het natuurlijk heel anders, maar ik vind het wel vreemd dat je niet eens met cap MAG rijden als je daar zelf voor kiest....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:29

johanna29 schreef:
Jazeker Anya, in mijn arbeidsongeschiktheids verzekering is deze clausule opgenomen !! GEEN cap dus ook GEEN uitkering GEEN inkomsten !

met vr.gr. johanna

Vraag ze eens hoe ze dat doen met grand prix amazones die ook lessen geven en verplicht een hoed moeten. Ik kan me niet voorstellen dat dat geen regeling voor is nl. Vraag anders Tyrza eens hier op bokt. Die moet in hetzelfde schuitje zitten dan. Of ze heeft een verzekering die daar anders mee omgaat.

Dat is dus los van de vraag of de leden de regel nu wel of niet veranderd willen zien (in meerderheid).

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:32

Zoals Anya al schrijft is heeft het voorstel het al eens niet gehaald.
Maar er is altijd de mogelijkheid dit voorstel te herhalen.
Ik kan de argumenten tot betrekking op de veilgheid wel begrijpen,maar mijn keuze zou wederom in de L1 en L2 een hoed verplichting zijn.
Wat de verzekering betreft ook hier geeft Anya duidelijk weer hoe het is.
Misschien tijd om eens te kijken voor een verzekering die zich zelf houd aan de regels van de wet en niet elk risico probeert uit te sluiten.
En tja helaas is het starten op een show inderdaad een vrije keuze en zal men de wran nooit kunnen aanspreken(zolang zij zich houden aan de wet.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 12:36

Ik heb mij verhaal iets angepast !! Het "probleem" zit hier in dat een arbeidsongeschiktheids verzekering niet wettelijk verplicht is maar alleen een dekking biedt tegen gederfde inkomsten ! Tja en die cap verplichting blijft bestaan !!
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen geen arbeidsongeschiktheids verzekering af te sluiten dan ben je van alle "problemen" af. Ik heb helaas niet zoveel euries om mij dat te kunnen veroorloven als ik met hersenletsel van het wedstrijd terrein wordt afgevoerd ! Het zou het einde van mij western bedrijfje kunnen betekenen.

met vr.gr. johanna
Laatst bijgewerkt door johanna29 op 26-02-07 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

roXXXYYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:40

hoe zit het bij de AQHA dan?? wel toegestaan niet verplicht??
Ik kan mij in alle levels vinden in de regel: wel toegestaan niet verplicht....

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:46

Ja de AQHA staat het wel toe, maar stelt het niet verplicht.

roXXXYYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:52

dan ben je overal vanaf toch?? en van deze eeuwen lange discussie over de cap.....
Dan kan ieder het voor zichzelf bepalen..

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:08

roXXXYYY schreef:
dan ben je overal vanaf toch?? en van deze eeuwen lange discussie over de cap.....
Dan kan ieder het voor zichzelf bepalen..

Ja dan ben je er vanaf,en toch heeft dat voorstel het de eerste keer niet gehaald.
Maar wie weet wat er gebeurt bij een tweede keer.
Ik denk inderdaad dat de leden die het*risico* wel willen dragen ook nu weer tegen zullen stemmen.

Maar als er een voorstel zou komen dat is het niet fair om L5 t/m L1 te laten stemmen.
Waarom!!! Omdat L5 en L4 en L3 de keuze al heeft.En in L1 en L2 de jeugdige ruiter ook al de keuze heeft.
Dus zou er een voorstel komen dan dienen mijn inziens alleen L1 en L2 ruiters een stem te mogen hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:12

Dat laten de statuten van de WRAN niet toe Blaze. En bovendien zijn de level drie ruiters van nu de level 2 ruiters van morgen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:23

Dat is jammer(misschien een voorstel doen om de statuten te veranderen Haha! )
Ach het maakt ook weinig uit of je wel of niet de keuze hebt.
Mijn keuze en die van vele anderen staat vast.

Vraag me alleen een ding af als een arbeidsongeschiktheids verzekering inderdaad de eis van een cap heeft(ook tijdens shows) hoe zit dat dan met de rest van onze profs zijn die heel onverantwoord bezig,of hebben ze genoeg geld om het op te kunnen vangen of hebben ze gewoon een verzekering die niet deze eis heeft??

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 13:46

Blaze schreef:
Vraag me alleen een ding af als een arbeidsongeschiktheids verzekering inderdaad de eis van een cap heeft(ook tijdens shows) hoe zit dat dan met de rest van onze profs zijn die heel onverantwoord bezig,of hebben ze genoeg geld om het op te kunnen vangen of hebben ze gewoon een verzekering die niet deze eis heeft??

Ik denk dat de meeste profs hier nog niet over nagedacht hebben. De reden dat ik een arbeidsongeschiktheids verzekering heb stamt uit het verleden toen ik 10 jaar terug als kleine zelfstandige ondernemer in de paardenhouderij ben begonnen. Ook deze polis is in de loop van de tijd aangepast met tot gevolg dat ik verplicht wordt gesteld ten alle tijde met een cap te rijden. GEEN CAP DUS OOK GEEN UITKERING!

met vr.gr. johanna

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:53

johanna hoe deed je dat dan in het verleden of is die regel pas net gekomen voor jou?

van mij mogen ze het trouwens vrij geven, wel loop je het risico dat een jury je lager zet als iemand met hoed in bepaalde onderdelen, lijkt mij