[WN] WRAN dvd - nieuw wedstrijdprogramma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silvester

WRAN dvd - nieuw wedstrijdprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 23:35

Ook ik heb vandaag de dvd van de WRAN ontvangen met daarop de notulen van de vorige vergadering, uitnodiging voor de komende ledenvergadering, foto’s van de NK en “concept regels 2007”.
Het ziet er allemaal keurig verzorgd uit; goed gedaan WRAN OK dan!

Over het laatste puntje wil ik het hier graag een hebben.
Er vallen mij twee dingen op in de regels:
1.
Citaat:
137. Voor de vaststelling van de "All Around Champion" van een wedstrijd, worden de
wedstrijdpunten van een combinatie over minstens drie (3) onderdelen uit de reeks
Showmanship at Halter, Western Pleasure, Trail, Western Horsemanship, Western Riding,
Reining, Versatile Horse, Working Cowhorse en Cutting waarin de combinatie bij de
geplaatsten is geëindigd, opgeteld.
Wanneer bij de vaststelling van de allround champion twee combinaties een gelijk
puntenaantal hebben, dan wordt volgens onderstaande methode beslist:
- De combinatie die in de meeste klassen punten heeft behaald;
- De combinatie die het grootste aantal andere combinaties verslagen heeft.
Allround champion titels worden uitgegeven voor klassen L1, L2 en L3 op A, B, en C
wedstijden indien per klasse tenminste 3 erkende onderdelen zijn uitgeschreven.
Indien een klasse is gesplitst in Jeugd en Volwassenen dan wordt voor beide categoriën een
Allround Champion titel uitgegeven. Indien (een enkele of meerdere) disciplines van twee
klassen zijn samengevoegd, tellen de punten van de geplaatsten gewoon mee alsof de hele
discipline in de klasse van de betreffende geplaatste combinatie werd verreden.

Voorheen telde de Versatile Horse niet mee omdat dit een onderdeel is (was?) alleen voor senior paarden.
Er was dan voor Junior paarden geen zelfde onderdeel waarin die punten konden halen, vandaar dat het niet mee telde.
Hoe gaat dit met de nieuwe regels?

2.
Citaat:
In deze klasse mogen deelnemers starten die ingedeeld zijn in de klasse L3 indien zij starten
op een paard dat minder dan 10 punten heeft gehaald in de klasse L4, én nog geen punten
heeft gehaald in één of meer van de klassen L3, L2, of L1.

Deze regel is een hele goede verbetering.
Dit houdt dus in dat een ruiter die met zijn paard goede resultaten heeft behaald en in de klasse L3, L2 of L1 rijdt,
met een nieuw/jong paard in een klasse lager mag uitkomen.
Ik vind dit een hele goede zaak, zo kan je met een nieuw/jong paard weer rustig gaan opbouwen.

Goed gedaan WRAN OK dan! OK dan! OK dan!

spatter

Re: WRAN dvd - nieuw wedstrijdprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:36

silvester ik vind die 2de regel ook super!
fijn bij een nieuw jong paard

ook de regel dat je langer op snaffle mag vind ik fijn, dat geeft je als reiningruiter iets langer de tijd om bijvoorbeeld de wissels netjes uit tevoeren
ga zeker proberen mijn paardje weer terug op snaffle te krijgen want we krijgen daar nu meer tijd voor
hum, net terug gelezen, moeten de regels wel dit jaar nog ingaan natuurlijk, dus goedkeuren die hap!

wat ik op zich wel logisch vind maar toch lastig voor mij is dat je niet in de L2 kan blijven als je een jaar niet start
ik moet nog zien of er hier in de buurt een WRAN wedstrijd komt en ik ga met mijn oudste geen grote stukken rijden dus dan kan het dat ik hem na jaren amateur en open gestart te hebben ineens in de L3 zal moeten uitbrengen
verder is dat dus ook een gaatje voor ruiters die niet over willen en dan maar een jaartje wild starten
of ik heb het niet goed gelezen, kan natuurlijk ook!

verder vind ik de nieuwe regels een enorme vooruitgang en besef hoeveel denkwerk er achter heeft gezeten
dus al die mensen ontzettend bedankt!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:24

Grappig dat hier zo weinig reactie op komt, terwijl het bij de ledenvergadering een veelgevraagd item was vorig jaar.

Ik ben er in ieder geval heel blij mee.
Zeker met mijn kasteel Wiz is een klasje lager mogen starten (en dus minder zware onderdelen) een absoluut voordeel. Zo'n groot paard heeft heel veel tijd nodig om sterk te worden en al het kleiner gereden werk aan te kunnen en zo kan ik toch starten zonder hem (misschien ongemerkt) teveel te belasten.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:38

Ik ben ook erg blij met de nieuwe regel dat een paard pas met vier jaar onder het zadel geshowd mag worden Lachen

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:19

Ik ben niet zo blij met de L5.
Als je niet kan galopperen hoor je imo niet op een wedstrijd thuis en moet je nog heel goed oefenen.
Het haalt het niveau van landelijke westernwedstrijden omlaag. Dit soort klasses horen thuis op een onderlinge manegewedstrijd.
Dat er zoiets komt voor kleine kinderen zodat ook zij een wedstrijdje kunnen starten, tot daar aan toe, maar voor volwassenen vind ik te ver gaan.
Je past nu het niveau van de wedstrijden aan, aan het niveau van de ruiters. We willen dat de westernsport een beter niveau bereikt, maar zo worden we nooit serieus genomen.

Als je dressuur rijd, moet je in de B beginnen, met galop erin, wil je springen dan moet je beginnen in de B (1.00m.) Kan je dat nog niet, kan je geen landelijke wedstrijden rijden, maar wel manegewedstrijden starten om te oefenen. Kan je beter gaan western rijden, dan kan je al starten als je net op een paard kan zitten.

Ik denk dat we niet het niveau van de wedstrijden omlaag moeten brengen, maar het aantal en niveau van de instructeurs moeten opkrikken zodat de ruiters beter beslagen op een wedstrijd komen en het echt op western rijden gaat lijken. Maargoed dat is andere koek en hoort niet in een discussie over de wedstrijdregels.

Als je nu een wedstrijd organiseert ben je verplicht om proeven zonder galop erbij te doen omdat je L5/L4 moet uitschrijven. Als L5 dan wel erin moet blijven, maak er dan een aparte klasse van die uitgeschreven mag worden op D wedstrijden, maar niet verplicht op de grote landelijke wedstrijden wordt.
Dan blijft wel de proef zonder galop, maar blijft het niveau op landelijke wedstrijden wel beter.

Dan zou je als wedstrijdorganisator zelf kunnen bekijken welke niveau's er samengevoegd kunnen worden om toch volle klasses te krijgen. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat je als L2 ruiter bij L3 samengevoegd wordt en het dus wat "makkelijker" hebt, maar het kan ook dat je bij L1 samengevoegd wordt en het dus wat "moeilijker" hebt.
Die levels hebben ook weinig zin, gezien het aantal wedstrijdruiters ze toch vaak samengevoegd gaan worden en je als L2 ruiter dus vaak de verrichtingen van L3 voorgeschoteld krijgt. Of als L4 ruiter (mag je eindelijk galopperen op een wedstrijd) L5 verrichtingen zonder galop krijgt. Ben je nog geen level omhoog en is de overstap van 4 naar 3 weer enorm, want op een wedstrijd krijg je weinig kans om echt level 4 te oefenen omdat die vaak samen gaat met level 5.
Nu is het vaak als lastig om op een wedstrijd een gevulde klasses te krijgen met de 3 niveaus die we kennen. 5 niveaus, dus 5 wedstrijdjes van elk onderdeel, is niet vol te krijgen, kost enorm veel organisatie en is niet leuk rijden tegen een paar tegenstanders, als je die al hebt.

Begrijp mijn tekst niet verkeerd, ik ben niet tegen de levels, want dat vind ik een interessante ontwikkeling, zeker met de lijst van verrichtingen erbij die in elk level gevraagd mogen worden, maar er zijn een paar elementen erin waar ik minder blij mee ben.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:13

Weet je wat ik een beetje vreemd vind,dat op de alv van 2006 dit raamwerk in principe werdt aangenomen maar dat men wel eiste dat het voor de definitiefe ingang nog breed bediscusieert moest worden.
Sindsdien staan de regels op de wran site en nu 1 week voor de ALV komt men pas met de *ja maars op* de proppen.

Ik moet wel toegeven dat ik ook een aantal van deze bezwaren had op de combinaties van de levels.
Ook de indeling van de shows cq de verplichte uitschrijving van de levels had ik liever anders gezien.
Maar goed het jury corps heeft zich er ook over gebogen en zag blijkbaar geen problemen.

Dus neem mij niet kwalijk dat ik dit een beetje vreemd vind Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:42

Er zijn bij de WRAN (per e mail of via het formulier op de site) geen vragen of opmerkingen over het raamwerk binnen gekomen het afgelopen jaar.

Overigens @Peppysan. Je maakt het vergelijk met de B-dressuur. Daar zit een groot verschil in. Er wordt daar slechts een grote volte galop gevraagd over de hele bakbreedte. Dit is niet te vergelijken met hetgeen bij de horsemanship beginners wordt gevraagd bijvoorbeeld (voor een kleinere cirkel is al meer nodig). Ook is er geen dressuurklasse waarbij alle ruiters tegelijk in de bak in galop gaan (pleasure), hetgeen soms tot onoverzichtelijke taferelen kan leiden of bokkende paardjes die elkaar aansteken.

Tenslotte kent de dressuur een range van veel voorkomende onderlinge wedstrijden en voor de echte beginners ook de Bixie-proeven en de manege-proeven van de FNRS. Daar is dus wel degelijk een walk & jogklasse voorafgaand aan de B. Alleen die valt ons niet op. Die vinden plaats bij de plaatselijke rijverenigingen en maneges (overigens wel met officiele jury's).

Maar dat zorgt er tegelijkertijd wel voor dat veel mensen eerder bij de dressuur in zullen stromen dan bij de westernsport. De keus is dan immers ver voor het huidige beginners-niveau al gemaakt.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:54

Weet je wat ik vreemd vind. Het DVDtje. Best modern enzo. Maar heb liever die oude vertrouwde papierenvelletjes. Tenminste met noutelen en een agenda en dergelijke!

Maar dat is mijn mening.

kan hem niet eens lezen op de pc!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:21

Blaze schreef:
Weet je wat ik een beetje vreemd vind,dat op de alv van 2006 dit raamwerk in principe werdt aangenomen maar dat men wel eiste dat het voor de definitiefe ingang nog breed bediscusieert moest worden.
Sindsdien staan de regels op de wran site en nu 1 week voor de ALV komt men pas met de *ja maars op* de proppen.

Ik moet wel toegeven dat ik ook een aantal van deze bezwaren had op de combinaties van de levels.
Ook de indeling van de shows cq de verplichte uitschrijving van de levels had ik liever anders gezien.
Maar goed het jury corps heeft zich er ook over gebogen en zag blijkbaar geen problemen.

Dus neem mij niet kwalijk dat ik dit een beetje vreemd vind Cool

Volgens mij staan niet de regels, maar het raamwerk op de wran site en zouden de exacte regels hier nog bij gemaakt worden.
Die regels staan nu op de cd die we toegestuurd hebben gekregen.
Verder ging ik ervanuit dat de eventuele bezwaren/opmerkingen naar voren gebracht kunnen worden op de eerstvolgende ledenvergadering en niet tussentijds even gecommuniceerd worden tussen een lid en het wran bestuur. Zou een mooi zooitje worden als iedereen individueel zou gaan communiseren over die regels, dan krijgt het bestuur het druk. En in de vergadering kunnen ook anderen hun mening geven over een bezwaar wat iemand aanlevert.
In dat opzicht vind ik het niet vreemd dat er nu pas een beetje onderling over gepraat wordt en men volgende week pas naar voren brengt wat men ervan vind.

Het jury corps heeft zich er dan misschien wel over gebogen, maar wedstrijdorganisatoren is niks gevraagd. En zij zullen toch erg veel met die nieuwe regels en hun uitvoerbaarheid te maken krijgen.

Het raamwerk is idd aangenomen, maar door meerderheid van stemmen door het handjevol mensen die er bij de vergadering aanwezig waren. Als bekend was geweest waarover er gestemd zou moeten worden en mensen van te voren het raamwerk hadden kunnen bekijken en zich zo een mening hadden kunnen vormen waren er waarschijnlijk meer mensen geweest of hadden een stem uitgebracht. Dan hadden we ook geweten waarvoor we zouden stemmen ipv een 2 uur van te voren even een hoop nieuwe informatie door de strot geduwd te hebben gekregen en eigenlijk zonder te beseffen wat dat allemaal in zou houden even voor of tegen te stemmen.
Daarom is op dat moment gekozen om niet te stemmen voor (klakkeloze?)aanname, maar of er verder gegaan zou moeten worden met het uitwerken, want er waren nogal wat bezwaren van de mensen voor wie het allemaal nieuwe stof was.
nav de nieuwe regels die aan het raamwerk zouden worden opgehangen, waar iedereen zich dan van te voren over kan inlezen, zou opnieuw de discussie gevoerd worden en gestemd worden of het al dan niet ingevoerd zou gaan worden.

Het is dus niet vreemd dat iemand die niet dicht bij het vuur van het WRAN bestuur en de regelcomissie zit, daar dus niet regelmatig over discuseert met wran bestuursleden of comissieleden netjes wacht tot de volgende ledenvergadering.

Anya schreef:
Je maakt het vergelijk met de B-dressuur. Daar zit een groot verschil in. Er wordt daar slechts een grote volte galop gevraagd over de hele bakbreedte. Dit is niet te vergelijken met hetgeen bij de horsemanship beginners wordt gevraagd bijvoorbeeld (voor een kleinere cirkel is al meer nodig).

Misschien een idee om dat dan in de verrichtingenlijst aan te geven. bv galop over een rechte of licht gebogen lijn van ten minste 30 meter?
Als je in een groep ruiters niet te gelijk kan galopperen, dan is de pleasure misschien nog te moeilijk en moet je je daar niet voor inschrijven. De jury dient erop te letten dat alles goed gaat en moet misschien wat korter galop vragen.

Citaat:
Tenslotte kent de dressuur een range van veel voorkomende onderlinge wedstrijden en voor de echte beginners ook de Bixie-proeven en de manege-proeven van de FNRS. Daar is dus wel degelijk een walk & jogklasse voorafgaand aan de B. Alleen die valt ons niet op. Die vinden plaats bij de plaatselijke rijverenigingen en maneges (overigens wel met officiele jury's).

Je zegt het zelf al, onderlinge wedstrijden, bixie (voor kinderen) en manegeproeven van de FNRS die er overigens ook voor westernruiters zijn. Dus niet op de landelijke wedstrijden stap en draf proefjes.
In dat opzicht vind ik die nieuwe level 5 ook super! maar dan wel op wedstrijden met een onderling karakter.
Dan moeten we dus stimuleren dat er meer maneges en westernverenigingen zijn die een onderlinge wedstrijd organiseren en misschien wel iets met die FNRS proeven gaan doen zodat de opstap voor de westernsport meer bij de maneges komt te liggen en niet bij de landelijke wedstrijden.

Ik als wedstrijdorganisator zie het niet zitten om mijn wedstrijd te "verlagen"' in niveau door proeven zonder galop uit te schrijven, maar met deze nieuwe regels wordt ik daartoe verplicht.
In mijn eerder stukje heb ik al aangegeven wat de nadelen zijn van altijd dezelfde klassen samen te voegen.
Daarom pleit ik niet voor afschaffing van level 5, maar voor verplaatsing van dit level naar de plek waar het voor bedoeld is, de onderlinge D wedstrijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:33

Heb je geteld hoeveel D-wedstrijden er waren vorig jaar PS?
Erg weinig. Organisatoren lopen daar (terecht) nietwarm voor.

Ik heb zelf een D-wedstrijd georganiseerd. Met walk en jog. En alhoewel die zeer succesvol was voor nieuwe starts (er kwamen mensen die nooit gestart waren) bleven de andere ruiters grotendeels weg (met dank aan de ruiters die wél zijn gekomen en de hulptroepen). Omdat het geen puntenwedstrijd was. Kortom: het kon eigenlijk financieel niet uit. Maar het zijn wel deze mensen die de aanwas van de westernsport moeten opleveren.

Want het ledenbestand vertoont een vergrijzing die harder gaat dan de vergrijzing van Nederland. En nee...geen onderlinge wedstrijden die bixies e.d.. Maar wedstrijden met een officiële jury, vaak op dezelfde dag (of weekend) als de rest van de dressuur- en springwedstrijden. Die overigens vanwege grote deelname toch al verdeeld worden in de lagere niveau's op zaterdag en de hogere op zondag (en dat verdeeld over ca 15 - 20 afgezette ringen (buiten dan) met een paar honderd starts (15 ringen keer één ruiter per 10 minuten) in een weekend. Omdat het zó ontzettend vol is bij die wedstrijden dat je enkele maanden van te voren moest inschrijven. Maar de bottomline is.. nieuwe ruiters schuiven zo ongemerkt het systeem in.

Daarom blijf ik vinden dat jouw vergelijk met de dressuur hier niet opgaat. We zijn met veel te weinig westernruiters om dit te kunnen realiseren. En we zijn met veel te weinig westernruiters om aparte wedstrijden op walk en jog niveau financieel rond te kunnen krijgen.

Ook niet met pakweg 2 verplichte D-wedstrijden per jaar of zo. Want laten we eerlijk zijn. Er is geen beginnende wedstrijdruiter die kilometers gaat rijden met zijn paard om een westernwedstrijd te rijden. Die kiezen voor dressuur (zoals een aantal van mijn stalgenoten dat ook deden toen ze hoorden hoe de westernwedstrijden in elkaar zaten en hoe ver de gewone wedstrijden al weg zijn). En als ze dan voor dressuur kiezen, ben je je potentiële groei dus kwijt, terwijl ze wel bijvoorbeeld zouden willen starten om de standaard c-wedstrijden in de regio, die nog min of meer te doen zijn qua afstand. Wellicht op korte termijn fijn voor de organisatie, en fijn omdat je vindt dat een bepaald basisniveau zich op wedstrijd moet tonen, maar op langere termijn volgens mij (privé mening) héél erg slecht voor de westernsport.

Maar misschien is er een markt voor senioren wedstrijden. En dan bedoel ik niet paarden ouder dan zes.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:56

Idd, erg weinig D wedstrijden, dus misschien moet de Wran daar iets aan doen. Maar niet de wedstrijdorganisatoren gaan verplichten om L5 uit te schrijven.
Nu is het verschil tussen C en D eigenlijk alleen de punten die verdiend kunnen worden. Misschien moet daar meer verschil in aangebracht worden. Bijvoorbeeld de beginners en walk&jog een D wedstrijd noemen en de overige levels een C. In theorie (als er dan zo veel opstappers zijn) zou je zo een wedstrijd lonend moeten kunnen maken.
En/Of een wedstrijdcomissie in het leven roepen die op verschillende plaatsen D-wedstrijden gaat organiseren voor die opstappers met de Wran als (financiële) back-up en zo de kweekvijver wordt voor de opstappers.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:33

Misschien dat je dit op termijn ooit lonend kunt maken. Ik zie het op korte termijn niet gebeuren. Er zijn opstappers. Maar opdit moment meer niet-opstappers helaas, om genoemde redenen. En persoonlijk denk ik niet dat dat snel zal gaan, maar geleidelijke noodzakelijke groei is ook groei.

De WRAN als financiele backup of wedstrijdorganisator van D-wedstrijden is niet te doen. Het is een vrijwilligersorganisatie. Zoveel capaciteit is er niet, nog afgezien of dat een goede keus zou zijn.

Met de level-indeling is immers een mijns inziens betere oplossing gevonden. Die wellicht op langere termijn kan leiden tot een groei van het aantal wedstrijdruiters in de westernsport.

Kortom: ik ben het niet met je eens. Of anders gezegd. We gaan het niet eens worden, denk ik.

Maar ultiem geven niet jouw mening of de mijne de doorslag, maar de stemming op de ledenvergadering.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:30

PeppySan schreef:
Volgens mij staan niet de regels, maar het raamwerk op de wran site en zouden de exacte regels hier nog bij gemaakt worden.
Die regels staan nu op de cd die we toegestuurd hebben gekregen.

Jou bezwaren (nogmaals ik kan ze begrijpen) stonden ook in het raamwerk en als daar geen bezwaren op komen dan is er geen rede om ze te veranderen.

Verder ging ik ervanuit dat de eventuele bezwaren/opmerkingen naar voren gebracht kunnen worden op de eerstvolgende ledenvergadering en niet tussentijds even gecommuniceerd worden tussen een lid en het wran bestuur. Zou een mooi zooitje worden als iedereen individueel zou gaan communiseren over die regels, dan krijgt het bestuur het druk.

Volgens mij was je er zelf bij toen werdt besloten om de regels aan te nemen met dien verstande dat ze het komende jaar(2006) nog breed besproken moesten worden.Dat is niet het verzoek van de RC of het bestuur

En in de vergadering kunnen ook anderen hun mening geven over een bezwaar wat iemand aanlevert.
In dat opzicht vind ik het niet vreemd dat er nu pas een beetje onderling over gepraat wordt en men volgende week pas naar voren brengt wat men ervan vind.

Ik vind dat heel vreemd

Het jury corps heeft zich er dan misschien wel over gebogen, maar wedstrijdorganisatoren is niks gevraagd. En zij zullen toch erg veel met die nieuwe regels en hun uitvoerbaarheid te maken krijgen.

Als een RC en een bestuur en het jury corps het eens is over een concept dan denk ik niet dat de wedstrijd organisaties er nog speciaal in betrokken dienen te worden.
Zo werkt het niet mijns inziens.

Het raamwerk is idd aangenomen, maar door meerderheid van stemmen door het handjevol mensen die er bij de vergadering aanwezig waren. Als bekend was geweest waarover er gestemd zou moeten worden en mensen van te voren het raamwerk hadden kunnen bekijken en zich zo een mening hadden kunnen vormen waren er waarschijnlijk meer mensen geweest of hadden een stem uitgebracht. Dan hadden we ook geweten waarvoor we zouden stemmen ipv een 2 uur van te voren even een hoop nieuwe informatie door de strot geduwd te hebben gekregen en eigenlijk zonder te beseffen wat dat allemaal in zou houden even voor of tegen te stemmen.
Daarom is op dat moment gekozen om niet te stemmen voor (klakkeloze?)aanname, maar of er verder gegaan zou moeten worden met het uitwerken, want er waren nogal wat bezwaren van de mensen voor wie het allemaal nieuwe stof was.
nav de nieuwe regels die aan het raamwerk zouden worden opgehangen, waar iedereen zich dan van te voren over kan inlezen, zou opnieuw de discussie gevoerd worden en gestemd worden of het al dan niet ingevoerd zou gaan worden.

Waar zijn die bezwaren dan gebleven na de ALV van 2006???
Er zijn zat momenten geweest gedurende het jaar waar eventuele bezwaren besproken konden worden.
Dat er niet gekozen is voor aanname dat klopt helemaal niet.
Er is gekozen om de leden tijd te geven eventuele bezwaren naar voren te brengen.
Dat is dus niet gebeurt(zie bericht van Anya)

Het is dus niet vreemd dat iemand die niet dicht bij het vuur van het WRAN bestuur en de regelcomissie zit, daar dus niet regelmatig over discuseert met wran bestuursleden of comissieleden netjes wacht tot de volgende ledenvergadering.

Dat is inderdaad zo voor vele mensen,maar die hebben dan ook geen bezwaar.
Maar dat is niet het gevaal voor jou en mij.

PS
Alweer onder de verkeerde naam

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:00

Er zullen altijd wel punten zijn in het nieuwe systeem die lopende het wedstrijden jaar niet lekker uit de verf zullen komen, dus bespreken wij die mijn inzien naderhand, en zeker niet gezien hoe dit proces verlopen is op voorhand.

Ik ga even terug naar, waarom nieuwe regelgeving.

De open structuur binnen de westernsport in zijn huidige vorm, breek ons de komen de jaren op gezien wetgeving, en dit zeker Europees gezien.
Een start licentie voor een gegeven ruiter gaat steeds meer centraal staan in wat je wel en niet mag. Vele takken van paarden sport hebben daarom een soort van punten promotie en degradatie systeem om hun ruiters van een kwaliteitscertificaat te voorzien, dat bepaald waar je mag gaan rijden, hoe je mag gaan rijden enz,enz, en dit ter bescherming van de ruiter maar ook zeker voor het middel in dit geval het paard.

Een terug komend probleem, heb dit zelf niet verzonnen was uiteindelijk de te hoge instap voor de beginners en dit ook weer gezien vanuit de over stap van de beginners naar de amateur en of open.

Het spreek voor mijn dan voor zich dat je dus aan de onderzijde de stappen die gezet moeten worden aanpakt. Uiteindelijk willen wij ook niet teveel af gaan wijken van het huidige systeem, daar zal je de nu al rijdende ruiters onder het oude systeem te kort doen.

L1 kan je zien voor de nu startende ruiter in de open, L2 voor de nu startende amateurs, en L3 voor de beginner al dan niet in een gevorderd stadium of niet.
L5-L4 zijn in mijn beleving dus de klasse waar de organisatoren in het land op zitten te wachten, hiermee wordt de ruimte gegeven voor de klasse, die ook al voor de nodige discussie gezorgd hebben, vrij gegeven, zodat deze officieel onderleiding van in dit geval een Wran jury gehouden kunnen gaan worden.

Duidelijk komt naar voren dat het streven van dit systeem het eigelijk niet gewenst is om bepaalde klasse samen te voegen, maar als dit nodig is, de handvaten voor gegeven worden.

Waarom L4 en L5 dan samenvoegen, en deze conform reglement van L5 laten rijden, lijkt mijn duidelijk, omdat je van een lagere klasse op wedstrijd nooit kan verlangen dat die een hoger moet gaan rijden, en gezien dit toch de nieuwe klasse zijn, dat je daarmee de nu al rijdende ruiter geen geweld aan doet.
En dat dit ook geld voor het samenvoegen van de L3 en L4, was hier ook al niet een soort van landelijke trend in waar te nemen?, om wedstrijden te organiseren voor de beginnende beginners, beginners en amateurs!

Dit was het beeld van de laatste tijd waar de regelgevingcommissie op in gesprongen is, en mijn inzien een bredere basis geschapen heeft voor het ontwikkelen van de Nederlandse westernruiter.

Dus voor mijn is het systeem wat er nu op tafel ligt, een mooi doordacht systeem waar je landelijk gezien alle kanten mee op kan als organisatoren, maar waar het feit gegeven blijft dat je alleen als L2 en L1 ruiter mag deelnemen aan het NK.

Maar nogmaals, mocht nu blijken dat er met dit nieuwe systeem het eerst lopende wedstrijd jaar er zaken zijn die niet werken, en of beter kunnen, zouden deze aangepast kunnen gaan worden, als er een meerderheid is op de dan komende ALV.

Net zoals nu het raamwerk bijmeerderheid aangenomen was, bijmeerderheid een commissie vooruitwerking benoemd was, bijmeerderheid binnen het jury overleg aangenomen is, en bij monde van uw bestuur instemming kregen heeft, zo zullen bij deze democratische vereniging de WRAN, eventuele nieuwe processen of veranderingen/wijzigingen plaats vinden en ook zo afgehamerd worden.

Het is gewoonweg een gegeven feit, met alles en nog wat, waar vele met veel elan aan gewerkt hebben, dus met veel progressie broodnodige vooruitgang willen, zullen de conservatieve altijd verwijzingen blijven maken, dat bepaalde zaken door de stort heen geduwd zijn, waarvan ik altijd maar denk, je kan het ook niet naar ieder zijn zin maken, wat een beetje de pest is aan het leven binnen een democratie.

Peter

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:14

Ik vind het juist SUPER dat er Walk/jog klasses uitgeschreven gaan worden!

Waarom je druk maken over Landelijke nivo's?? Elk jaar weer een boel heibel op het "nivo"! Ik wordt daar zo moe van! Sport hoeft niet altijd op TOPnivo beoefend te worden.

Het kan mij niks schelen wat het nivo van NL is! Waar het mij, en ik denk vele wedstrijd ruiters, om gaat is dat er mogelijkheden zijn voor IEDEREEN! Daarom ben ik ook zo blij met In Hand Trail. Omdat niet iedereen kan/wil/durft te rijden. Geweldig die Walk/jog ook voor volwassenen!! Omdat je volwassen bent wil niet zeggen dat je kan/wilt/durft te galoperen!

Dit maakt de drempel alleen maar lager, voor nog meer mensen die enthousiast zijn over Westernrijden of Paardrijden in het algemeen. Dat doet níks af aan het "hoogste nivo" die kunnen gewoon lekker op nivo blijven rijden. Het maakt het wel een breedtesport en dát is nu juist nodig.

Laten we eerst een grotre groep jeugdruiters krijgen, laten we meer mensen in de Westernsport geintereseerd krijgen voordat we al over het "Landelijk Nivo" beginnen. Het nivo zal juist groeien wanneer er méér mensen zijn die rijden, les willen, opleidingen volgen, maneges beginnen enzovoorts.

En, het NK is keurig alleen voor de hoogtse nivo's dus wat mij betreft prima en goed over nagedacht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:20

@Jeddah: prima verwoord. Top !!

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:29

Citaat:
Waarom je druk maken over Landelijke nivo's?? Elk jaar weer een boel heibel op het "nivo"! Ik wordt daar zo moe van! Sport hoeft niet altijd op TOPnivo beoefend te worden.

Ik ben het met bovenstaande eens.

Citaat:
Geweldig die Walk/jog ook voor volwassenen!! Omdat je volwassen bent wil niet zeggen dat je kan/wilt/durft te galoperen!

Dit maakt de drempel alleen maar lager, voor nog meer mensen die enthousiast zijn over Westernrijden of Paardrijden in het algemeen. Dat doet níks af aan het "hoogste nivo" die kunnen gewoon lekker op nivo blijven rijden. Het maakt het wel een breedtesport en dát is nu juist nodig.

Ik vraag me af of je dit moet willen, paarden op vreemd terrein kunnen toch anders reageren. Hoe veilig is het als je allemaal mensen die niet kunnen/niet willen/niet durven te galloperen bij elkaar in een bak zet? Wat is dan je minimale niveau om uberhaupt aan een wedstrijd deel te mogen nemen of gaan we straks mensen in de ring zien die net een paar weken rijden? Is de 'Nederlandse Westernsport' daarmee gebaat?

Ik heb nog wel een vraag waarom is er gekozen voor de benaming L1 L2 enzovoort.... ?? Waar staat het voor? (ik zal er wel ergens overheen gelezen hebben)

Gr.
Roos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:38

@Roos1 : vergeet ook niet dat er paarden zijn die gewoon nog niet toe zijn aan de galop, maar op de W&J wijze wel alvast wedstrijd-ervaring op kunnen doen.
En vergeet ook de paarden niet die niet kunnen galopperen zonder volledige in de stress te schieten, maar een W&J super kunnen.
Misschien niet het soort paarden wat aan wedstrijden mee zo mogen/moeten doen volgens velen, maar ze zult als ruiter maar zo'n paard hebben en eens een wedstrijd willen rijden, moet je dan maar een andere paard kopen ??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:40

Ik zie 100 keer liever een netjes uitgevoerde walk en jogproef dan een paard dat er nog niet aan toe is en toch beginners start. En dat zijn er mijns inziens relatief veel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:42

roos de L staat voor level

ik vind het nieuwe systeem wel goed
mijn dochter van 10 kan nu gemakkelijk instromen
kan ze niet galoperen, jawel, maar haar pony kan geen westerngalopje
nu kan ze rustig beginnen, zich niet druk hoeven maken om de galop
ook horsemanship kan nu voorzichtig geoefend worden, met galop toch een stuk moeilijker

tuurlijk kan ze thuis blijven tot ze beter kan rijden
maar ze ziet nu nooit andere ruitertjes, is altijd alleen(nouja met mij dan) bezig en het werkt enorm stimulerend om andere kinderen bezig te zien en ook zelf te ervaren wat ze wel en nog niet kan

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:18

Citaat:
Misschien niet het soort paarden wat aan wedstrijden mee zo mogen/moeten doen volgens velen, maar ze zult als ruiter maar zo'n paard hebben en eens een wedstrijd willen rijden, moet je dan maar een andere paard kopen ??

Ik ben dan een van die velen Haha!
Ik zou mijn paard daarom niet wegdoen, ik zou wel overwegen om hem door iemand te laten rijden die mijn paard dan die rustige galop kan aanleren zodat mijn paard een rustige bevestigde galop krijgt. En ik dan weer wedstrijden kan rijden want wat is een paar maanden training door een proffesioneel op een heel paardenleven? daar kan je dan samen met je paard toch alleen maar beter van worden, voor jezelf, want het rijden gaat beter en voor je paard natuurlijk want die zal het ook pretiger vinden als alles wat rustiger gaat lijkt mij!
@ spatter: ik dacht dat het om een volwassen walk en jog ging, heb ik dit verkeerd begrepen? Voor kinderen is het natuurlijk super!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:36

Ik vind dat Jeddah het prachtig verwoord heeft, helemaal mee eens!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:10

@Roos1 : ik nam als voorbeeld even mijn 21-jarige, die een super jog kan laten zien, maar in de galop volledig gestressed raakt, dankzij haar reining-'verleden'.
Hier helpt dus echt geen training door een proffesioneel meer aan, die hebben het eea nl al grondig verpest.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:17

Ben ik het niet mee eens.... Niet dat je je paard in training moet zeten maar er zijn echt wel "profs" die haar en jou kunnen helpen meer rust te vinden.
Lijkt me voor een paard toch ook niet echt fijn om het maar zo te laten omdat ze al verknald is? Ok, was geen on-topicreactie Knipoog

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:49

Citaat:
Hier helpt dus echt geen training door een proffesioneel meer aan, die hebben het eea nl al grondig verpest.

We praten langs elkaar denk ik, ik denk dat jij bedoelde met proffesioneel iemand die er zijn geld mee verdiend, ik bedoel met proffessioneel iemand die proffesioneel met paarden omgaat en op een proffesionele manier rijd. Jij hebt het over iemand die met reining rijden jouw paard gestresst heeft, ik heb het over iemand die hem weer rustig kan maken.
Gr.
Roos