[WN] Wie weet er leuke dingen om te oefenen tijdens 't westernrij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Wie weet er leuke dingen om te oefenen tijdens 't westernrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 11:00

Hey,

Sinds een tijdje ben ik bezig met western rijden. Ik krijg les van de eigenaar van mijn verzorgpony maar wilde weten of jullie nog leuke dingen hadden om mee te oefenen voor als ik alleen rijd. Duss, bepaalde dingen die je leert in de westernles of die je voor de fun doet...en natuurlijk de uitleg daarbij!

Totziens

cissy

Re: Wie weet er leuke dingen om te oefenen tijdens 't westernrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:27

inkoppertje, vraag het je instructeur, die weet op welk nivo je zit en wat je al kan Lachen en dus ook wat je zou kunnen oefenen...

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:31

voetballen. neem een echt grote bal. laat je pony er tegen aan lopen. als hij dat kent stap je er op. zoek tegen standers en leef je uit Lachen

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:44

Voetballen is een aanrader Haha!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:43

Barrelrace?
Je pakt 3 tonnen en zet ze in een driehoek (ver uit elkaar verdeeld door de hele rijbak).
Kijk eens op internet hoe de "route" om de tonnen is en ontdek hoe wendbaar jouw paardje is Lachen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:46

De route Lachen
Afbeelding

Je begint met de schuine lijn naar de eerste ton en eindigt met een sprint over de A-C lijn..succes!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:02

trail oefeningetjes zijn ook erg leuk! bijv.: balkjes lopen, zigzaggen om pionnen, zo kort mogelijk draaien om een pion, je pony over zeil laten lopen. (eerst aan de hand is dan wel handig, misschien vind je pony het eerst wat eng.)

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:14

Inderdaad trail oefeningen zijn leuk! Vierkantje, over een brugje lopen, door een hek gaan, 2 tonnen neerzetten waar je paard doorkan en dan een pion op de ene en dan stilstaan en hem moeten verplaatsen naar de andere of verder van elkaar af en dan de pion van de ene ton naar de andere meenemen.

Ik zou wel dit eerst een keer met je/een instructrice doen!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:15

In hend trail is ook erg leuk om te doen
Dat is een trail parcour die je ook kan rijden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:28

Barrel racen vind ik niet echt zo maar even een spelletje.. doordat mensen dat nog steeds denken heeft dit onderdeel nog steeds een slechte naam. Het is wel leuk om te trainen, maar dan eerst in stap en in draf.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 01:43

crazycactus schreef:
Barrel racen vind ik niet echt zo maar even een spelletje.. doordat mensen dat nog steeds denken heeft dit onderdeel nog steeds een slechte naam. Het is wel leuk om te trainen, maar dan eerst in stap en in draf.

Inderdaad!! Hier in Alabama heb ik pas echt een hekel gekregen aan barrelracen. Iedereen doet het hier maar hoe!!!!??? Er zijn mensen die amper kunnen paardrijden en dan beginnen met racen. Zo hard en zo snel mogelijk. Hoe het eruit ziet en hoe hard ze hiervoor in de mond van het paard trekken interesseerd ze niet en ook nog eens met dikke vette shanks en andere martelwerktuigen. Ze oefenen ook alleen maar dit. Een basis? Wat is dat! Dat kennen ze hier niet. Die meeste paarden zijn ook alleen maar geficceerd op die barrels en kunnen zich niet concentreren op ander werk in de rijbak. Ik rij nu een tijdje een ex-barrel racer en eindelijk concentreerd hij zich op mij in plaats van op die barrels die in de bak staan.

Maaaaar het is inderdaad eens leuk om het voor de fun een keertje te doen als je het op de juiste manier doet. Gewoon voor de afwisseling. Maar wel een goede warming-up vooraf en in stap en draf beginnen. Veel plezier!

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 08:01

Wat frapant Splash, in Utah waar ik woonde verbaasde ik me juist over de profesionaliteit waarmee mensen
met barrelrace als sport omgingen, zo soepel en gestroomlijnd snel langs die tonnen, zonder martelwerktuigen.
Maargoed, mijn gastzus was dan ook Utah state champion en de ene staat is de andere niet natuurlijk Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:31

Dat was ook wat ik bedoelde, gewoon voor de lol een spelletje.
Geen keiharde wedstrijd Knipoog

Mijn paard vind het zo leuk dat ik niet eens meer hoef te sturen, enkel op gewicht doet ze de "route" al...

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 03:32

Shotime schreef:
Wat frapant Splash, in Utah waar ik woonde verbaasde ik me juist over de profesionaliteit waarmee mensen
met barrelrace als sport omgingen, zo soepel en gestroomlijnd snel langs die tonnen, zonder martelwerktuigen.
Maargoed, mijn gastzus was dan ook Utah state champion en de ene staat is de andere niet natuurlijk Knipoog

Ik werk op een manege waar ze veel aan barrelracen doen en ben een keer meegeweest naar een wedstrijd met één van de meiden van stal. Dit was wel een wedstrijd van laag nivo waar jan en alleman aan mee doet. Werkelijk waar, heb nog nooit zoveel onproffesionaliteit op een hoop gezien. Heb me letterlijk omgedraaid en ben weg gegaan. Maar dat heb ik met meerdere dingen in deze staat en waarschijnlijk (weet wel bijna zeker) verschilt de manier van omgang met paarden per staat en omgeving. Ik vind dat ze wat western rijden betreft behoorlijk achter liggen. Bijv. op de manege waar ik les geef rijd iedereen (behalve diegenen die les hebben van mij) van het begin af aan met shanks en met één hand. Jong paard, oud paard, bang paard, maakt niet uit, dikke vette shanks erin en hoppa. Ik probeer deze gewoonte langzaam te doorbreken maar dat gaat echt met muizenstapjes. In dit stukje van Alabama gaat alles nog op de ouderwetse cowboy manier.
In maart beginnen de aqha en apha wedstrijden weer en hoop dan wat meer mensen met gevoel te ontmoeten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:04

uhm...we gaan wel een beetje boel offtopic hè?

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:32

BlazingBoots schreef:
uhm...we gaan wel een beetje boel offtopic hè?

Clown

Fiachna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:08

Ik vind Sliding Stop zelf erg leuk om te doen. Als je met meerdere mensen bent, is Horsemanship echt een aanrader!

MagicForGold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:26

Bij een barrelrace wordt je paard wel druk Knipoog
Dus let dr wel op dat je paard niet te druk wordt
Als je daaraan doet dan krijg je je paard niet zo snel meer rustig

Kirr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:04

kuiper schreef:
Bij een barrelrace wordt je paard wel druk Knipoog
Dus let dr wel op dat je paard niet te druk wordt
Als je daaraan doet dan krijg je je paard niet zo snel meer rustig

Je paard hoeft hierdoor toch niet druk te worden. Dit kan je toch ook gewoon als oefening doen,dus waarom zou je paard drukker worden bij barrel dan bij welke andere oefening ook.
Natuurlk als je een paard hebt dat voor barrelrace getraind is, zal deze wrs wel drukker worden.
Maar als je zelden of nooit barrelrace rijdt, zal je paard dit niet anders zien als een andere oefening (als het op een rustige e, verantwoorde manier gebeurt natuurlk )
x =)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:45

@kirr... ik train mijn paarden niet specifiek voor het barrelen, en mijn ruin is normaal echt een dooie diender, maar als hij de tonnen alleen maar ziet staan gaat zijn hoofd omhoog en is hij ineens een stuk drukker. Blijft wel te rijden hoor Knipoog zelfs door een meiske van 9, maar hij verandert er wel door (tijdelijk Haha! tonnen weg.. drukte ook weg )

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:27

Mijn knollie wordt echt heeeelemaal maf als we gaan barrelen..
Voor een keertje is het wel leuk Haha!