[WN] Personalitys Listo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shorty21

Personalitys Listo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 23:31

Hallootjes!

Ik wist niet goed waar ik deze topic moest plaatsen, maar even hier proberen Knipoog
Ik ben sinds enkele maanden op zoek naar een kleine quarter (bewust een "kleintje" aangezien ik dat zelf ook ben...). En nu heb ik er eentje gevonden...!
Het is een zwarte 4-jarige quarter (ruin) genaamd "Listo", afstammeling van "Personalitys Listo".
Nu heb ik erg interesse in dat paardje, en ben ik op zoek naar wat meer info over z'n vader.

Kan iemand me iets meer vertellen over Personalitys Listo? Heeft iemand misschien foto's?

Ik hoop dat iemand van jullie me verder kan helpen!

Oja, nog een vraagje. De huidige eigenares van Listo heeft het dekbewijs in haar bezit maar heeft nooit de papieren aangevraagd (ze vond't niet echt nodig, aangezien het een ruintje was).
Stel dat ik dit paardje koop, hoe gaat't dan precies in z'n werk om die papieren aan te vragen, en...niet onbelangrijk...is het duur?

Dit zijn in 1 klap een hoop vragen en hopelijk vinden jullie dat niet erg Knipoog

Vriendelijke groetjes!
Shorty

Irene K.

Re: Personalitys Listo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:15

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:15

Personalitys listo is een zoon van Listo Lena, een hele goede cutting hengst.
Om nu nog papieren aan te vragen bij de AQHA kost je $1000 dus dan moet de vraagprijs wel heeeeel interessant zijn.
Ik snap niet waarom de eigenaresse niet de moeite heeft genomen om hem te laten registreren... hij is toch niet als ruin geboren?? Het kost iets van $50 om een veulen te registreren, nu ben je zoveel meer geld kwijt.
http://www.allbreedpedigree.com/personalitys+listo hier de pedigree van Personalitys listo. HOe heet de moeder van de ruin?
En Listo's zijn vaak klein. Ik heb er al verschillende gezien die de 1,50 niet halen. Toch tonen ze niet zo doordat ze wel heel wat massa hebben.

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:26

Hoi

Alvast bedankt voor de reacties. Maar ik schrok me een ongeluk als ik las hoe duur 't is om die papieren aan te vragen! Verward En via pb heb ik ook vernomen dat 't niet eens zeker is of 't wel nog kan om papieren aan te vragen... Jeetje...

Nog even over de huidige eigenares: zij heeft Listo gekocht toen hij 3 jaar was, heeft hem zadelmak gemaakt en uiteindelijk was het de bedoeling hem zoiezo te verkopen (broodwinning). Toen zij hem kocht was hij al een ruin, vandaar dat ze geen papieren heeft aangevraagd. Ze heeft hem gekocht van mensen die in een echtscheiding verwikkeld zaten. Waarom zij geen papieren aangevraagd hebben............Géén idee!

Nu via pb las ik ook dat een afstammeling van een cutting-horse niet altijd de makkelijkste paarden zijn...aangezien ze "zelfdenkend" zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Oja, het zou trouwens wel de bedoeling zijn dat ie reining gaat rijden.
Ik denk niet dat als ik hem koop nog papieren ga aanvragen...want 't lijkt me een héle rompslomp en dure aangelegenheid! (Wat ik overigens wel jammer vindt...).
Want dan kan ik waarschijnlijk niet deelnemen aan bepaalde wedstrijden zeker??

Groetjes, Shorty

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:29

Cutters zijn intelligente paarden, ik heb er zelf 3. Of je daar mee om kan gaan ligt aan jezelf. De een vind het helemaal niets en de ander (ik oa) zweert erbij.
De enige wedstrijden die je niet kan rijden zijn de AQHA/NQHA shows, dus er blijft genoeg over (WRAN en NRHA) om reining te rijden. Cutters zijn prima reiningpaarden, er zijn veel reiners die cuttingbloed voeren.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:00

Yep, mijn Rusty bijvoorbeeld. Zijn moeder was reserve europees kampioen working cowhorse. Maar hij doet het erg leuk in de reining. En 'zelfdenkend' kun je ook zien als 'meedenkend'. Kan dus best positief zijn.

Maar persoonlijk zou ik liever kiezen voor een quarter met papier. Is het trouwens niet zo dat je op deze leeftijd eerst een DNA test moet doen als je nog een papier erbij wilt? Tenslotte is hij al een keer verkocht, dus is er geen garantie dat het dekbewijs bij dit paard hoort (wat de AQHA betreft dan)......ik weet niet of de AQHA dit nog accepteert.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:04

Hahah, ik heb ook een quarter met veel cuttingbloed gehad Boos!
Die dacht ook veel zelf Haha! Vooral wat hij niet wilde kon hij heel goed vertellen.... en wat hij wel wilde was echt heeeeel weinig Ja

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:14

Als de registration application is ingevuld door de hengsten eigenaar en de merrie eigenaar,en je transfer of ownership als *oude* eigenaar de eigenaar van de merrie met handtekening hebt en jezelf als *nieuwe eigenaar* zal niemand moeilijk doen.

Dus maak niet de fout om in je tranfer de naam te noemen van de huidige eigenaar,want dan ga je de mist in.

Zorg ook dat je RA en ToO tegelijk opstuurt,anders krijgt de merrie eigenaar de papieren thuis gestuurt.

En dat moet je niet willen in dit geval Cool

(ik ga Sandra_H verwijderen log constant verkeerd in Koe )

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:25

crazycactus schreef:
Om nu nog papieren aan te vragen bij de AQHA kost je $1000 .

Het paard zal waarschijnlijk dit jaar 4 worden? Als hij het nog niet is kost het 535 dollar (voor niet AQHA leden) op het moment dat hij 48 maanden of ouder is kost het 1035 dollar (voor niet-leden) en dán moet hij ook DNA getest worden.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:35

Was het maar zo makkelijk en hoefde je je alleen een DNA na 48 maanden.Wat je moet doen is een parentage verification.

Ok ook DNA maar dan moeten vader en moeder al DNA getest zijn en ingeschreven.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:37

TS geeft aan dat het een 4 jarige quarter is, vandaar mijn vraag over de DNA test. Daar was ik namelijk al bang voor....klopt dus inderdaad.

edit:
@Blaze: parentage verification middels DNA-test (bedoelde ik ook)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:20

Is het niet zo dat een paard TOT 48 maanden maar geregistreerd kan worden ??

Edit: idd 48+ maanden

vraag me wel af tot hou oud dan ??

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:19

DubbelDun schreef:
vraag me wel af tot hou oud dan ??

Ik heb geprobeerd het te vinden op de site van de AQHA bij 'registration rules', maar daar staat het niet bij. Je zou dus denken dat er geen leeftijdsgrens aan verbonden is.....vreemd!

Even off-topic: ik vind het wel de verplichting van de fokker om het veulen zo snel mogelijk te registreren. Zodra we zeker zijn van de kleur en de aftekeningen, gaat bij ons het formulier op de bus!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:21

Volgens mij is er ook geen grens. Er zijn nu ook bonte quarters met een dubbele registratie en cremello's die ouder zijn dan dat de regel ingevoerd is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:27

mocht je interesse hebben in een ander paardje, ik heb nog een jong 'kleintje' maar stevige dame te koop eventueel.

Als je je paard niet registreerd kun je helaas niet meedoen aan de rassenshow's van de NQHA/AQHA omdat ie officieel geen quarter is. Maar uiteraard wel bij de WRAN of andere wedstrijdorganisaties waar alle paarden mogen starten.

spinner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:41

listo's hebben over het algemeen niet zo een fijn karakter,de meeste die ik ken zijn net vliegtuigen en heel onvoorspelbaar.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:46

spinner schreef:
listo's hebben over het algemeen niet zo een fijn karakter,de meeste die ik ken zijn net vliegtuigen en heel onvoorspelbaar.

Verward Vliegtuigen, onvoorspelbaar? Hangt dat niet gewoon van de piloot af? Tong uitsteken

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:47

Ik denk dat je dat vooral krijgt als ze hun ei niet kwijt kunnen. Dat zie ik vaker bij cuttinghorses.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:48

Het zijn dus geen recrea-paarden, daar doe je ze geen plezier mee.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:06

crazycactus schreef:
Ik denk dat je dat vooral krijgt als ze hun ei niet kwijt kunnen. Dat zie ik vaker bij cuttinghorses.

Hahah, nou die van mij kon zijn ei op alle manieren kwijt maar die weigerde gewoon. Die wilde gewoon echt helemaal niks. Heb van alles geprobeerd totdat een bekend paardenman tegen mij zei: "sommige paarden horen gewoon alleen maar in de wei".
Was of er een last van mijn schouders viel Haha!

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:14

Citaat:
Ze heeft hem gekocht van mensen die in een echtscheiding verwikkeld zaten. Waarom zij geen papieren aangevraagd hebben............Géén idee!

toen ik dit las moest ik spontaan terugdenken aan het verhaal van mijn paard. zie topic: viewtopic.php?f=4&t=173051&hilit=

ik wil je niet bang maken maar kijk er wel mee uit!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:29

listos en dus ook personality listos zijn misschien niet de makkelijkste maar veelal goede atleten.
in mechelen (belgie) op de NRHA Belgium futurity show won Jan Boogaerts 2 klassen met een personality listo en als ik me niet vergis ook in neeroeteren 2 klassen.
ik zie die kleine geblokte bolletjes wel graag werken.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:37

[/quote] Even off-topic: ik vind het wel de verplichting van de fokker om het veulen zo snel mogelijk te registreren. Zodra we zeker zijn van de kleur en de aftekeningen, gaat bij ons het formulier op de bus![/quote]

Helemaal mee eens. Als ik topicstarter was zou ik dit paard lekker laten staan, en op zoek gaan naar één die wel qua papieren in orde is.
En met het karakter van de (meeste) -goed gefokte- cuttingpaarden is helemaal niks mis. Gewoon fijn om mee te werken.
(alhoewel ik ook niet van Listo Lena's hou, ik heb de hengst één keer in het echt gezien Duivel )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:40

Citaat:
uiteindelijk was het de bedoeling hem zoiezo te verkopen (broodwinning).
dit snap ik dus niet helemaal, je verkoopt een paard mét papieren toch makkelijker dan een paard zónder papieren? Waarom ze m toen niet heeft ingeschreven is mij compleet onduidelijk, zeker als ze alle bescheiden had.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:52

Zit met hetzelfde *probleem*
Paard wordt in April 4 en is nog niet geregistreerd.
Wij vinden het een leuk*probleem* want ook de namewn waren nog niet gekozen (dus dan doen we zelf)
En tja waarom doet iemand dat(niet registreren).
In ons geval zijn de papieren wel netjes ingevuld en neemt de fokker ook de kosten op zich.Dus dat is geen probleem.
Waarom heeft de fokker het toen niet gedaan,ach het was een beetje een hobby van hem(fokken) en voor de rest had hij er niet zoveel verstand van.
Het veulen wordt geboren *de papieren worden ingevuld en gaan in de la en het veulen op het land.
3.5 jaar later komt het *paard* van het land en de papieren uit de la.

Zo moet je het ongeveer zien.
Niet handig maar wel begrijpelijk Cool