Het gebruik van een Hackamore/Bosal laat ik even buiten beschouwing.
Over het gebruik van snaffle/shanks. Ik heb altijd begrepen dat een paard eerst op snaffle gereden wordt en als dat goed gaat en je bent er aan toe dan kun je met een shank de puntjes op de i gaan zetten. Dit natuurlijk nadat je eerst zoveel mogelijk uit je snaffle hebt gehaald. Bovendien geldt voor wedstrijden dat paarden boven een bepaalde leeftijd op één hand gereden moeten worden op een shank.
Heel vaak zie je echter dat paarden tijdens de training constant op twee handen op shanks worden gereden. Stomp je daar je paard niet geweldig mee af? Natuurlijk geldt dat het bit zo hard is als de handen die hem betasten (ofzo
). Wat ik al in een eerder topic zei, als je in een Snaffle bit klasse start, is het dan niet 'eerzamer', wellicht ook beter voor je paard, om het paard ook op snaffle te trainen en warm te rijden?
Als je altijd op snaffle rijdt en voor een wedstrijd op één hand moet starten, hoe lang van te voren en hoe vaak train je dan van te voren met shanks?
Vroeg ik me zomaar af ...

) De inwerking is immers totaal anders; kan een paard dan toch zo makkelijk omschakelen?
.