Blaze*The second time around*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 21:35

Ellen: op dit moment is er zoiets als een 'profielrace' aan de gang (vraag maar aan Xono), met jou startdatum en de hoeveelheid klikken tot nu toe, maak je een goede kans om te winnen als je in dit tempo doorgaat Haha! .
Maar welkom op Bokt. Zo te horen nog iemand zonder blad voor de mond erbij Schijnheilig

Algemeen (dus voor iedereen bedoeld)
Bokt-Western is een forum waar alles op het gebied van Western (en aanhangend) bespreekbaar is (graag zelfs). Of dit nu serieuze wedstrijdruiters betreft, kritische tribuneridders of lirische buitenrijders zijn. Als iets je interesse niet heeft, leave it, antwoorden is geen must.
Maar áls je besluit om een belevenis met ons te delen, wees je er dan van bewust dat niet iedereen je mening deelt, zeker niet als er mensen zijn die jouw achtergrond kennen.

En wat Blaze betreft: de toekomst zal het leren....

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 21:43

Jos schreef:
het was beslist niet negatief bedoeld.
dat van die goede vriend geldt voor iedereen. niet persoonlijk dus.
maar zoals gewoonlijk lees jij mijn berichtjes altijd net ff anders dan dat ik ze schrijf, jammer. Huilen



Josje Josje wat ben je goed Haha!
Dat over die vrienden was een grapje,vandaar die smiley(dus ik begreep echt wel dat je dat niet persoonlijk bedoelde.

Maar dat we dus eigenlijk bepaalde dingen niet mogen schrijven daar gaat het om.Is bokt niet om dingen te melden of ze nu leuk of minder leuk zijn????


ff ontopic weer.
laat ik een ding duidelijk stellen ik slaap geen nacht slechter omdat Blaze er nu niet goed aan toe is.inderdaad verkocht is verkocht.maar wilde alleen aangeven hoe mensen een goed paard kunnen verrijden op vrij korte tijd.
EN Cool zoals Vera zo treffend heeft gemeld,inderdaad ik vond dat bokt een beetje dood was.dus was het weer tijd dat dat veranderd
en zie mijn topic over blaze heeft aandacht en zelfs nog gezorgt voor 2 andere topics Cool

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:05

jeetje... en ik maar denken dat je het echt rot voor Blaze vond Frusty Knipoog

zit je gewoon de boel hier een beetje op te stoken Vork
dat had ik nou nooit achter je gezocht Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:38

Ooh, we zitten al op pagina 3!!! Bloos
Kom op jongens, we kunnen de 4 ook wel halen!! Tong uitsteken

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 08:33

cornelie schreef:
Ik zou het niet kunnen hebben dat mijn paard beter zou presteren bij een ander Lachen Daarom heb ik destijds mijn paard niet verkocht maar ben heel hard wezen zoeken naar een oplossing voor ons. Gelukkig is die er wel gekomen, en anders was het gewoon een leuk bosrittenpaardje geworden Lachen


En ik vindt dat juist geweldig om te zien als mijn paard het super doet onder een ander. Ik ben zelf bang om te springen bv, 30 cm is leuk, 40 is minder en 50 krijg je mij echt niet overheen. daarintegen vinden 2 van mijn vriendinnen het geweldig. En als ik dan zie hoe ze met hun aan het springen is dan geniet ik met volle teugen, want de basis (als was die maar 30cm) is toch door mezelf gelegd en zij kunnen daarmee verder.
Zelfde geldt voor dressuur en western, als ik zie hoe een ander ermee wegrijdt en van dr geniet, dan geniet ik dubbel zo hard.
Dan ben ik apetrots op mijn gele buldozertje.

Viv

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 08:35

Blaze schreef:
en zie mijn topic over blaze heeft aandacht en zelfs nog gezorgt voor 2 andere topics Cool

Yep. Aangezien ook jij je eigen laatst aanbood om onschuldige westernruitertjes verder te helpen, zou ik jou antwoord ook wel willen horen op mijn vraag over het gebruik van snaffle & shank Extreme duivel .

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 08:49

Blaze hangt de shank er in vlak voordat hij de ring in gaat Haha! Haha!
Schijnt vriendelijker te zijn, ofzo Verward

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 09:00

vera schreef:
Blaze hangt de shank er in vlak voordat hij de ring in gaat Haha! Haha!
Schijnt vriendelijker te zijn, ofzo Verward


Daarom mag hij het even uitleggen Schijnheilig .

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 16:33

Eerlijk gezegd , vind ik het vreemd om een paard vlak voor het de ring ingaan een ander type bit in te hangen. De werking van een shank is dusdanig anders dan van een snaffle dat het voor het paard toch veel prettiger zou zijn om hetzelfde bit te gebruiken , juist voor een wedstrijd.
De inwerking van een snaffle is heel direct op de lagen , zonder druk op kingroeve of achter de oren , waarbij de teugel hulpen wat " vertraagder " doorkomen in vergelijking tot een shank . De laatste werkt minder direkt op de lagen door de hefboom werking van de shank , geeft druk achter de oren en op de kingroeve door de kinriem / ketting. Daarbij komt dat een lichte teugelhulp veel sneller doorkomt.
Ik wil dan ook niet zeggen dat de shank scherper inwerkt , maar heel anders dan een snaffle , elk bit is nou eenmaal zo scherp als de hand van de ruiter.
Maar ik heb altijd gehoord / gedacht en uit ervaring ook gemerkt dat een paard pas gewend is aan een bit als hij daar toch minimaal een week op gereden is , dus elke plotselinge verandering is verwarrend . En de meeste paarden hebben nou eenmaal herhaling / gewenning nodig om optimaal te presteren.
Een trainer die ik ken zie eens tegen mij dat profesionele ruiters tijdens wedstrijden het hele harnachement verruilen voor het galakostuum van het paard , behalve het bit ..........................................

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 19:56

Ik heb ook een tijd les gehad van een nl (top)trainer (volgens hem dan maar iedereen hier kent hem wel) en ook hij traint thuis alleen maar op snaffle en op wedstrijd wordt er 'ff' een shank in gehangen. Snap ik dan ergens niet, vrijwel iedereen weet dat een paard een gewoontedier is en leert door herhaling, hoe leg je dit dan uit?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

ok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 20:09

ok mijn mening en uitleg over het gebruik van snaffle of curb.
alleen moet ik er meteen bij zeggen dat dit alleen geldt voor mij,zoals Vera en Sonja al zeiden werkt het bij hun paard prima.alleen heb ik bij Blaze en het paard wat ik nu rijd iets anders geprobeerd.misschien tegen alle regels in maar bij Blaze werkte het.
Natuurlijk heb ik in dit topic niet uitgebreid verteld hoe ik er bij kom om Blaze pas vlak voor de show een curp te geven,dit omdat het daar niet om ging.maar blijkbaar heb ik daardoor een verkeerde indruk gewekt.
Ok dan hier het waarom en hoe Cool

Toen ik Blaze kocht was hij 3 en behoorlijk groen.
Ik had het idee opgevat om als het kan met hem alles op een snaffle te doen zolang het gaat.
Blaze was voor mij makkelijk te rijden op stem zit en benen.Op een gegeven moment kon ik met hem op een hand met een snaffle net zoveel als op 2 handen.(hij luisterde gewoon).
Ben hem lanzaam gaan laten wennen aan een curb,maar dan een loose jawed jointed mouthpiece ,ook deed ik de kinketting dusdanig los dat je er eigenlijk niets aan hebt.
merkte dat als ik gewoon de reins optilde en daardoor de shanks iets optilde ik al de aandacht van hem kreeg die ik vroeg.
Dus dacht ik laat ik nu eens gewoon niet corrigeren met 2 handen als ik de curb gebruik.Trainde dus op snaffle en de laatse 10 min kreeg hij de curb in en reed ik hem alleen op een hand met losse kin ketting.
Dus ja hij was zeker gewent aan een curb maar alleen op een hand.
Zoals veel jonge paarden fokte ook Blaze zich op een show wat meer op dan thuis,om hem goed te kunnen corrigeren reed ik hem dan op 2 handen met snaffle in de inrijbak.(bedenk wel dat Blaze pas 4 was toen ik hem op 1 hand ging rijden) een 5 tal min voor dat de show begon kreeg hij zijn curb in en reed ik hem met een hand.Dit alles beviel me heel goed en vond het prettig dat hij zo zacht in de mond was.
Dat dit niet helemaal is zoals het in de boekjes staat zal wel zo zijn,maar het lukte me dus waarom dan niet.
Wat ik wel heb gemerkt is dat een ding super belangrijk is dat je ook al schrikt je paard of gaat hij er vandoor probeer van je reins af te blijven.
probeer eerst je paard op een andere manier rustig te krijgen.
Als je onder alle omstandigheden van je reins af kunt blijven zal het paard meer gaan letten op benen zit en stem.
Dit alles ging perfect bij Blaze vandaar dat ik het raar vond dat hij nu met een shank op 2 handen werd gereden.(als rede gaf men mij op dat de ruiter te weinig gewicht had en door een zwaarder bit dit compenseerde)

Ook het paard wat ik nu rijd ben ik op deze manier gaan rijden.
Sommige van jullie zullen haar wel herkennen aangezien jullie zelf als bijrijder haar hebben gereden.en dus weten wat haar probleem was.
Dit paard versnelde zonder rede van 0 tot 100 in 3 sec. Pling
Rij haar nu bijna 5 maanden waarvan ruim 2 maanden alleen grondwerk.
ben gaan rijden op een dubbel gebroken kunststof snaffle.
Dat heb ik geweten Cool
Op het moment gaat het best goed, ze is er nog niet helemaal maar we hebben de tijd.
Om aan te geven wat ik bedoel met je kunt een paard ook met een gewoon snaffle op een hand rijden zolang je het maar kunt opbrengen van je bit af te blijven ook al gaat het ff mis hieronder 2 foto's die afgelopen week zijn genomen,en die redelijk aangeven wat ik bedoel.


foto 1
Afbeelding
ze loopt gewoon haar cirkel oren allebei recht om aan te geven ok weet wat ik moet doen hoef niet te veel te luisteren wat je wil.

foto 2

Afbeelding
Hier wil ze naar binnen vallen en ik gaf haar aan dat ik dat niet wilde met mijn been,haar reactie was oren naar achter en versnellen.
Nu moet je maar van me aannemen dat ze inderdaad hard ging en ik (zoals te zien is) niet de reins oppakte maar haar ff liet gaan en toen op stem en zit de rust er weer in bracht.


ik zeg zeker niet dat dit met alle paarden lukt,er zijn er zat die goed reageren op een curb gereden met 2 handen.maar mijn stijl is het om eerst te proberen dit anders te doen.
En geloof me dit paard was misschien makkelijker te rijden met een curb,maar wil toch voor mezelf bewijzen dat het anders kan.


lekker lang saai verhaal waar je weinig mee kunt Cool
maarja mischien dat er toch iemand is die denkt hmm ga het ook een proberen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 21:22

Jeetje Blaze, je gaat nog begrijpbare interessante teksten schrijven!!! You amaze me Bloos

Ziet er goed uit met dat paardje wat je traint.
Het probleem met mijn paard is dat ik voor de verzameling toch aan dat bit moet komen, steeds weer een kleine correctie.
Ja hij is lui en zeeeer snel afgeleid, dat gaat goed met een snaffle maar beter met shanks.
Maar voor verzameling blijf ik corrigeren en dat is een lang proces waar je veel geduld voor moet opbrengen (lukt goed hoor, tot nu toe Knipoog )
Wie weet moet ik Blaze maar eens aan het werk zien op die luie drol, hahahaha Haha!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 07:52

Duidelijk paard, jammer van Blaze.
Zou ik je nog niet herkennen Knipoog
Ik mis ook de toelichting van de vorige eigenaar.
Of heeft ze die misschien niet?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 12:01

He, mooi paardje trouwens Rob, stel haar eens voor, wat voor een bloed en heb je een mooie standfoto van haar??

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 12:34

Dit paard is niet van mij, het is Christy van Chrico Knipoog
Een standfoto of veel meer verdere info heb ik niet, maar daar kan Chrico je vast alles over vertellen Cool

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 12:38

Jeetje Kriek!! Ik had haar niet herkent Cool
Die ziet er goed uit hoor!
Gaat alles goed met die dame Verward

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 12:50

Carys schreef:
Zou ik je nog niet herkennen Knipoog


?? wie bedoel je, Blaze of Blaze? Verward Knipoog Cool

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

kinketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 13:56

Hoi,

Mooie foto's en heel herkenbaar, dat naar 'binnen' vallen en 'wegrennen' voor je been...

Zelf pak ik ze ook meer op, omdat ik toch wat meer 'controle' wil, maar dat zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de 'engelse achtergrond' Haha!

Heb ik nog wel één vraagje ":

Je schrijft in je verhaal over de curb met een 'losse' kinketting.
De kinketting moet toch in het 'kuiltje' van zijn kin liggen Verward
Ik weet niet hoe los jij bedoelt, maar heb je hier nooit opmerkingen over gehad dan? (in de wedstrijd?).
Heb ik nl. wel een keer gehad Haha! Bloos

groetjes Jolanda

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re: kinketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 17:36

Colinda schreef:
Hoi,
Heb ik nog wel één vraagje ":

Je schrijft in je verhaal over de curb met een 'losse' kinketting.
De kinketting moet toch in het 'kuiltje' van zijn kin liggen Verward
Ik weet niet hoe los jij bedoelt, maar heb je hier nooit opmerkingen over gehad dan? (in de wedstrijd?).
Heb ik nl. wel een keer gehad Haha! Bloos

groetjes Jolanda


Normaal gesproken moet je 2 vingers ruimte tussen kin en ketting hebben. Bij mij was er veel meer ruimte, heb er weleens een opmerking over gehad maar ik was toen toch niet geplaatst dus dat maakte niks uit Cool