[WN] Té lage hoofd/hals-houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Té lage hoofd/hals-houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 10:48

Mijn haf Waldjo houdt met rijden z'n hoofd en hals nogal erg laag en soms raakt z'n neus de grond. Hierbij loopt hij wel mooi gesloten, regelmatig, ontspannen, over de rug en met een goed achterbeengebruik. Is goed te sturen met stelling en buiging (linksom wat minder, dat is onze moeilijke kant) en overgangen gaan heel goed. Hij loopt dus níet uit mekaar.
Ik vraag me af waarom hij dit doet Verward Zou het pijn oid kunnen zijn?
Als ik probeer om hem wat hoger in te stellen gaat ie enorm hangen. Maar ik wil hem liever niet dwingen om z'n hoofd/hals hoger te houden. Wat zou het kunnen zijn?

Cassidy

Re: Té lage hoofd/hals-houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:50

Hij vind het makkelijk zo, en ik betwijfel of hij echt zijn gewicht op de achterhand brengt. Wat voor bit gebruik je? Hoeveel druk heb je op de teugel staan? Hoe verzamel je hem? Heb je een foto hoe hij loopt (beter nog, een filmpje?)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 11:02

Ik rijd hem bitloos aan een losse teugel. Vroeger toen ik nog met bit reed liep hij ook al te laag. Ik krijg hem dus echt niet omhoog, als ik het probeer gaat ie zo ontieglijk hangen dat ie dus vanzelf weer naar beneden zakt.
Het is voornamelijk in draf en de laatste tijd ook in stap, niet in galop. Helaas heb ik daar geen foto's van.
Volgens m'n stalgenoten die allen engels rijden loopt hij met een goed achterbeengebruik en valt niet op de voorhand. Iets wat ze wel hadden verwacht maar niet zo is.
Hoe kan ik hem dan wat hoger instellen?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:04

Een paard wat hangt op de je handen, loopt niet op de achterhand...en ook al gebruikt hij zijn achterbenen wel, betekent dat nog niet dat hij daar minimaal de helft van zijn gewicht op draagt.

Ik vind het leuk om te zien hoor, een stofzuiger Haha! Rijd er zelf nog een die zo doet en het is echt een teken van ontspanning, maar niet van volledig gebruik van de achterhand. Dus mijn tip zou zijn, lekker voorwaarts rijden en veel hoeken rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:07

Tja...bitloos en losse teugel. Dat is het uiteindelijke plaatje wat je moet zien te krijgen maar de weg ernaartoe vraagt wat meer verzameling/oprichting. Teugels korter, meer contact houden en idd voorwaarts rijden. De motor zit achter, die moet je activeren, maar de energie die je opwekt niet domweg naar voren laten weglopen.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 11:15

Zodra ik de teugels oppak, komt ie in verzet. Enorm veel spanning, gaat korter en sneller lopen, zet zn hals vast, dus stelling en buiging gaat dan helemaal niet meer, gaat heel erg hangen en heb dan een bommetje onder mn kont. Kan ook niet de bedoeling zijn... Als ik er een bit hang gebeurd er precies hetzelfde, dus het maakt niet echt uit of ik nou met of zonder bit rijd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:19

Je hebt het probleem er zelf ingereden...natuurlijk komt hij in verzet, hij moet spieren gebruiken die hij anders nooit hoeft te gebruiken.

Ik zou wat grondwerk met hem doen om hem soepeler en leniger te krijgen, en een eventueel gevecht in het zadel niet uit de weg gaan. Als dat bommetje (neiging om te bokken?) een uiting is van last zou ik me overigens ook serieus af gaan vragen of het zadel goed past.

En longeer hem eens een aantal weken een of twee keer in de week met een pessoateugel, met een gewone trens, zet hem niet te kort en begin laag.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:22

Hoe oud is het paard en hoelang is hij onder het zadel?

Een paard dat zijn hoofd 'over de grond sleept', is ofwel ontspannen, ofwel ontwijkt het iets.

Door het vorige berichtje vermoed ik dat je paard met iets problemen heeft...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:26

ik geloof niet dat hij echt verzameld is als hij met zn neus op de grond houd. hij is vast wel actief van achteren, maar hij moet gaan zakken in de achterhand, en als dat gebeurd gaat hij zich vanzelf oprichten en gaat hij niet hangen.

misschien maak jij zo veel spanning op je armen/schouders/handen dat je hem in de weg zit qua contact met zn mond (neus? weet niet hoe dat zit met bitloos)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 11:30

HIj wordt dit jaar 12. Schijnt in zn vroege jaren springpony te zijn geweest en daarna werd ie recreatiepony. Ik neem aan dat ie gewoon met zn 3e is ingereden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:36

Vraagje: heb jij les? Zo nee: ga eens een lesje volgen. Hoeft niet bij een westerninstructeur, kan ook bij een dressuurinstructeur.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 11:44

Ik heb ruim 10 jaar dressuurles gehad en een aantal jaren westernles. Wegens overlijden van mn westerninstructrice werd ik genoodzaakt daar te stoppen. Tot op heden heb ik nog geen ander westerninstructeur kunnen vinden die hier in de buurt les geeft (Hattem). Helaas heb ik geen trailer, rijbewijs ed dus dat is een beetje lastig.
Dressuurinstructie is hier helemaal bagger. Ben nog steeds op zoek , maar momenteel heb ik weinig geld (contract liep af en ben op zoek naar werk). Zodra ik weer geld te besteden heb ga ik zeker weer lessen, mits ik een goede instructeur kan vinden in de buurt. Mocht je iemand weten dan hoor ik het graag Lachen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:57

Heb je al eens geprobeerd er een ander zadel op te leggen? Misschien is dat van jou gewoon wat te krap op de schouders en gaat het klemmen als je paard zijn hoofd hoger gaat dragen.
Ik weet van een dressuur paard hier op stal dat dat een oorzaak was van zijn verzet. Zo lang je hem gewoon lang liet kon je hem er netjes onder rijden maar zodra je vroeg dat hij zijn hals minimaal horizontaal moest houden begon het verzet. Hij gaf echt een grens aan zo hoog en niet hoger! Dat bleek dus aan het zadel te liggen. Zodra het paard zijn schouders meer er onder moest houden kwamen die klem te zitten onder het zadel.
Ik zou dus adviseren eens naar je zadel laten kijken.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:04

Ik heb sinds 4 maanden een (passend) boomloos zadel waar hij een stuk beter onder loopt dan voorgaande zadels dus lijkt me niet dat het daaraan ligt Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:08

Oude blessures zijn niet meteen met een ander zadel verholpen, ik zou er eens een fysio, osteopaat of kraker bij halen. Helemaal als je het niet zelf rijtechnisch op kunt lossen.

De basis van western en dressuur is echt niet zo verschillend. Kun je geen westerninstructie krijgen, dan zoek dressuurinstructie. Er is vast wel iemand die aan huis komt.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:58

Het is niet zo een twee drie weg met een ander zadel. De herinnering aan pijn blijft lang hangen. Het duurt best wel een tijd voor een paard het vertrouwen terug heeft dat hij geen last krijgt als hij zijn hoofd op gaat tillen. Vooral als je nu het probleem een beetje uit de weg gaat zal het erg lang duren voor je paard door heeft dat hij wel makkelijk omhoog kan komen. Laat gewoon een fysio kijken of er nog wat mis is en als dat niet zo is gewoon elke dag een beetje vragen. Begin gewoon met alleen meer been te geven zodat je paard vlotter moet gaan lopen als je dat doet brengt hij automatisch zijn hoofd wat omhoog. Als hij dan eenmaal wat omhoog is gekomen probeer hem dan daar te houden. Ik zou hem in elk geval nog niet niet echt gaan dwingen voor je weet dat er echt niks aan de hand is.

Ik weet natuurlijk niet of een niet passend zadel de oorzaak is bij je paard maar bij dat paard hier zag je duidelijk dat hij in het begin gewoon niet hoger durfde te komen. Je kon gewoon teugels aan nemen hij gaf gewoon na maar bleef laag lopen als je hem wat meer vroeg hoger te blijven zag je hem zo wat in paniek raken. Erg sneu. Het heeft best wat tijd gekost voor hij weer "normaal" ging lopen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:07

Cassidy schreef:
Je hebt het probleem er zelf ingereden...natuurlijk komt hij in verzet, hij moet spieren gebruiken die hij anders nooit hoeft te gebruiken.

Ik zou wat grondwerk met hem doen om hem soepeler en leniger te krijgen, en een eventueel gevecht in het zadel niet uit de weg gaan. Als dat bommetje (neiging om te bokken?) een uiting is van last zou ik me overigens ook serieus af gaan vragen of het zadel goed past.

En longeer hem eens een aantal weken een of twee keer in de week met een pessoateugel, met een gewone trens, zet hem niet te kort en begin laag.

Ik vond deze tekst even de moeite waard om te quoten. Misschien dat je een keer de confrontatie aan moet gaan. Oprichting vergt nog meer inspanning, van andere spieren dan die jij met je lang en laag alleen maar traint. Wees niet bang om méér van je paard te vragen, zo heb je ook een uitdaging.

Misschien kun je ook wat gerichter hulp krijgen via bokt als je bv een filmpje ervan plaatst, dan kan er redelijk snel uitgesloten worden of je paard wel of niet op de voorhand valt.

P.s. in de galop is het minder, misschien veroorzaakt door de sprong van de galop? Met de afzet van een galopsprong brengt het paard van nature al meer gewicht op de achterhand bij de afzet. In draf/ stap is dit niet het geval.

Doe je trouwens ook wel eens aan balkjes lopen met je paard?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:55

Ik kan bovenstaand alleen maar beamen! Ik zit nu ook met lessen waarbij ik veel meer moet vragen dan voor mij lekker voelt. Maar mijn paardje knapt er wel enorm van op, zijn passen worden langer, ruimer, zijn hals krijgt spieren en zoijn jog verbeterd. onder andere door meer voorwaarts te rijden.. tempo erin! Wel onder instructie. Mijn instructrice zegt precies dat wat ik wle weet, maar op het goede moment! Instructie is belangrijk, al is het idd dressuur ipv western. Maar goede instructie is ook belangrijk.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:32

Mijn paard zat erg vast in z'n hamstrings en had dus erg veel problemen met
het aanspringen in de galop.
Hield dan ook zijn hoofd erg hoog om zo in de galop te kunnen blijven.
(voorheen altijd een stofzuiger geweest)
Nu heb ik een fysiotherapeut erbij gehaald om heb weer los
te krijgen in z'n hamstrings en schouders.
Deze persoon is afgelopen woensdag geweest en ik moet zeggen
dat ik mijn stofzuiger weer terug heb !!
Zo weet ik dat hij dus losser in z'n lijf is en dit ook weer kan !

Pasterza

Re: Té lage hoofd/hals-houding UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 18:25

Het bleek een medisch probleem te zijn.. Meer kun je vinden in het volgende topic: Osteopaat bij Waldjo geweest (evt. reacties daar ook graag Knipoog )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:04

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 08:38

Ik ben blij te lezen dat je hem eerst na hebt laten kijken voordat je de 'de confrontatie' aan bent gegaan! OK dan!

Lichamelijke problemen worden helaas nog steeds te makkelijk van tafel geveegd