[WN] shank snaffle of billy allen bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandyQ

shank snaffle of billy allen bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 00:47

kan iemand mij alsjeblieft helpen. ik rij mijn quartermerrie met trensbit maar ze luistert voor geen meter ,grijpt het bit en loopt niet mooi ontspannen ,wendingen zijn een drama,veel afsnijden enzo en naar binnen vallen nu is mij gezegd dat ik moet overgaan op een echt westernbit. de shank snaffle of de billy allen ,ze houdt ook haar hoofd teveel omhoog
ook is mij gezegd dat ik haar meer op mijn benen moet rijden maar dat gaat dus niet
ik heb door een zwaar ongeluk de kracht in mijn benen verloren,ik ben al blij dat ik nog kan lopen en paardrijden
dus ik moet haar echt op teugel rijden

kan iemand mij hierbij advies geven

liefs sylvia

spatter

Re: shank snaffle of billy allen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 08:17

wat je wel zou kunnen doen is met je zit ophoudingen te geven door als zij te hard gaat diep te gaan zitten want daar moet zij op gaan reageren

verder controleer of het zadel wel goed past, anders krijg je het nooit opgelost met bit of wat dan ook
het klinkt als een paard die zijn rug weg drukt en dat zou ook het zadel kunnen zijn wat hem last geeft

als bit zou ik geen shank snaffle nemen als hij door je trens heen loopt
ze heeft waarschijnlijk een hekel aan het knijpeffect van de trens op de tong
je moet dus niet hetzelfde bit nemen maar zwaarder, maar een ander soort bit
ik zou een vast bit nemen met half hoge tongboog, mijn ervaring is dat zo'n paard er niet meer doorheen loopt en ineens een stuk rustiger wordt
dit bit is natuurlijk zwaarder als een trens maar met nette zachte hand een heel fijn bit waar je als het moet wel even mee kan ingrijpen
besef wel dat je dan goed moet belonen op goed gedrag door de teugel echt los te geven als ze ontspannen loopt
en in het begin is dat vaak maar een enkele of een paar passen

succes en neem les van een goede trainer want dat is wel zo belangrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 08:58

Omdat je aangeeft met eigen lichamelijke beperkingen te maken te hebben, vind ik het heel moeilijk om zo maar iets te roepen over wat je het beste kunt proberen.
In principe is het heel goed mogelijk om jouw paard aan te passen aan jouw beperkingen, maar mogelijk zou het een betere oplossing zijn om het paard eerst door iemand zonder beperkingen te conditioneren juist OP jouw beperkingen. Snap je wat ik bedoel? Dus een trainer die voor jou goed hanteerbare knopjes op je paard monteert zeg maar.
Is dat geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:10

Misschien is het interessant voor je om dit topic op Rijtechnisch ook even in de gaten te houden; gaat over een ruiter die door een aandoening ook weinig kracht in de benen heeft:
viewtopic.php?f=8&t=709228

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:33

Ik weet niet hoe oud je merrie is? Holly had ook moeite met een gewone trens. Dit bleek te maken te hebben met een hangend rooster (in mond dus) waarbij de trens als ik druk zette in het midden bij het koppelstuk zo'n punt vormde die tegen haar gehemelte aan drukte. Niet leuk dus. Een Billy Allen doet dit niet door het rolletje in het midden. Dat werkte perfect bij Holly. Dus je zou het allicht kunnen proberen, misschien is jou paard ook gevoelig voor het 'dubbel klappen' van een trens.

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:52

Mijn paard reageert geirriteerd op een snaffle bit. Ik rijd hem met een correctiebit. Hij loopt er veel rustiger op. Met Billy Allen heb ik geen ervaring.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:07

Ik ben het met Sonja eens, jouw situatie is erg specifiek! Ik denk dat het goed is de opties met je trainer door te spreken. Succes!

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 20:12

sommige dingen zijn hier niet op te lossen,sandy is heel erg dominant en laat niet iedereen toe ,daarbij heb ik echt geen geld voor een trainer of lessen ,ik zal het echt zelf moeten doen ,het zadel past precies dus dat is het probleem niet ,ik heb er voorlopig een dubbel gebroken trens op gezet zodat het ook niet kan dubbel klappen ,ik moet het nog uitproberen maar we konden niet rijden vanwege een te natte bak en ze is net ingeent vanaf zaterdafg kan ik weer gaan rijden ,maar ik kom hier nog op terug

thanx voor al jullie adviesen

ElsJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:14

Je kan ook een Billy Allen snaffle proberen, dus zonder de shanks eraan. Heb ik goede ervaringen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:02

SandyQ, is er geen Bokker in de buurt die voldoende kijk op zaken heeft om jou een beetje op weg te helpen met je paard? Hoeft niet altijd meteen geld te kosten.
Ik kan me zo voorstellen dat er misschien wel iemand bij je in de buurt woont die het leuk vindt om hier met jou aan te werken, in ruil voor misschien wel wat anders? (een ander paard rijden, of een ander klusje waar jij weer beter in bent dan die betreffende persoon oid...)
Met andere woorden: waar woon je in de buurt? Misschien ziet iemand hier een leuke uitdaging in?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:59

Mijn paard liep op een hackamore opeens veel fijner. Hij vocht tegen de trens. Hij voelde zich supercool en luistert er goed naar. Ik vond het zelf in het begin eng, maar het voelt aan als een trensje.

Als je het wilt proberen kan ik je er één lenen, hoef je er geen te kopen.
Een hackamore is niet western.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:13

Normaal gesproken zou ik zeggen: Een paard moet eerst gehoorzaam zijn op een gewone snaffle voordat je overstapt, als dat al nodig is. Want waarom zou je overstappen als het goed gaat met een snaffle (tenzij je wedstrijden gaat rijden).
Maar in jou geval kan ik je een Billy Allen aanraden. Een fijn bit waarvan je de shanks apart van elkaar kunt gebruiken zonder dat dit doorwerkt naar de andere kant. Maar net als met alle shanks, gebruik het met verstand!
Succes ermee!

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:26

Mijn eigen mening is dat een korte billy-allen shank (dus echt korte scharen) rustiger ligt in een paarden mond en sommige paarden daar beter op reageren als op een snaffle, wat meer beweegt in de mond, scherp zijn ze geen van beide, in de handen van de juiste persoon dan!