[WN] sliding ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

sliding ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 17:03

Hallo ik wil met mijn verzorgpony reining wedstrijden gaan rijden, alleen nu heb ik even een vraagje: Kun je met sliding ijzers ook gewoon rijden? Ik ga namelijk niet heel intensief wedstrijd rijden, daar heb ik geen tijd voor en ik rijd ook heel graag recreatie. Dus kun je met sliding ijzers ook gewoon een buitenritje maken door de polder of het bos? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Lachen
groetjes Julia

Freppy

Re: sliding ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:25

Ja hoor, dat kan. Mijn paard staat ook op sliding ijzers en hier rij ik ook gewoon mee buiten en de gewone training in de bak natuurlijk ( en hier ben ik natuurlijk ook niet constant aan het stoppen, hij heeft ook nog wel iets anders te doen). Hou er alleen wel rekening mee dat je verzorgpaard eerder uit kan glijden omdat ze gladder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:50

Gelukkig wel, anders had die van mij ze al lang niet meer gehad!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:54

Loopt je paard ook met andere paarden op het land? Slidings hebben langere takken en deze kunnen bij een eventuele knokpartij lelijke wonden veroorzaken.
Buitenrijden kan wel, in bepaalde bakken glijden ze wel sneller uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:11

Cassidy, kunnen die ijzers echte wonden opbrengen?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:55

Met ijzers heb je altijd meer schade,ik denk dat het niet uitmaakt. Gewone ijzers zijn smaller,en gaan er dus makkelijker in.Daarbij zijn ze zwaarder als sliders.
Als ze goed gelegd zijn ze niet heel veel langer als standaardijzers,max 2centimeter,het verschil zit hem in het ontbreken van een rits,en de breedte van het ijzer,wat dus minder tractie geeft.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:51

Heb ook een vraag over deze ijzers.. Stel hem maar hier dan ipv een nieuw topic te openen Lachen

Ik vraag me eigenlijk af in welke maten deze ijzers te verkrijgen zijn. Niet dat ik ze onder die dikke Tinkerpootjes wil slaan. Ik rijd toch niet intensief reining. Dus ik kan nog wel zonder.

Maar weet iemand toevallig moest ik ooit fanatiek worden er ook van die ijzers voor mooie ronde knollenhoefjes zijn?

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:03

misschien een domme vraag maar kan je met deze ijzers ook nog springen met je paard?

ik heb mijn paardje namelijk nog niet zo lang en ben hem nu western aan het beleren, en als dit goed gaat wil ik misschien over een tijd ook wedstrijden gaan rijden (reining)
maar mijn paard is altijd dressuur gereden en heeft ook gesprongen (allebei ook wedstrijden) en nu heb ik een bijrijdster die mijn paardje dressuur rijd en misschien heel af en toe een springwedstrijdje wil gaan doen.

is dit verstandig met deze ijzers of is dat gevaarlijk wegens uitglijden enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:18

Ligt eraan wat jij springen noemt.
Huppeltje van een centimetertje of 60-80 is geen probleem. Maar als je echt wilt gaan springen heb je onvoldoende grip bij je afzet denk ik.

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:27

ik zou het niet doen. slidings zijn erop gemaakt het paard goed te laten schuiven bij het stoppen. bij springen heb je echter een goede grip nodig, twee dingen die in mijn ogen elkaar volledig tegenspreken...

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:48

nielsd schreef:

Nou opbrengen kan denk ik niet Tong uitsteken
Aanbrengen wel... door die uitstekende takken kan een paard een ander paard lelijk raken, vooral als hij achteruit trapt!

In america doen ze het zo.. een trainer belt de smid een week voor de wedstrijd, de ijzers komen er onder en direckt na de wedstrijd gaan ze er weer af. de tijd dat het paard de ijzers onder heeft gaat ie ook niet naar buiten. als ze willen trainen op de stops gaat dat hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:51

Dan hebben ze daar blijkbaar ook betrouwbaardere hoefsmeden dan wij hier.... Lips are sealed

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:08

Natural_K schreef:
nielsd schreef:

Nou opbrengen kan denk ik niet Tong uitsteken
Aanbrengen wel... door die uitstekende takken kan een paard een ander paard lelijk raken, vooral als hij achteruit trapt!

Dat kan met een standdaard ijzer ook,dit is bovendien zwaarder en heeft een profiel dmv de nagelrits.

In america doen ze het zo.. een trainer belt de smid een week voor de wedstrijd, de ijzers komen er onder en direckt na de wedstrijd gaan ze er weer af. de tijd dat het paard de ijzers onder heeft gaat ie ook niet naar buiten. als ze willen trainen op de stops gaat dat hetzelfde.

In america doen ze dat misschien zo, in Amerika beslist niet.
Alleen al om dat het niet practisch is,je kunt niet iedere keer als je wilt trainen er ijzers onder slaan. De wedstrijdpaarden staan vaak solo in paddocks.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:20

Natural_K schreef:

Gebruiken ze zeker klittenband Clown

Ik reed ook recreatief met plates maar vond dat hij wel veel uitgleed, het ging wel maar niet echt fijn.
Maar er zijn legio paarden die alleen maar op plates lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:23

Ik moet er met bosritten wel echt rekening mee houden hoor, als ik Mileen mee neem. Nou ben ik niet zo van de gebaande paden Haha! maar 't is wel iets om te overwegen. Voordeel in de zandkuilen is wel dat Milena het daar makkelijker heeft dan de andere paarden; zij gaat op haar reet zitten en laat zich zonder enige twijfel zo naar beneden glijden. Is echt een spectaculair gevoel; kont zakt helemaal weg, en ze loopt alleen nog met d'r voorpootjes. Super! En dan lekker stijl naar beneden! Tong uitsteken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:56

sonja daar wil ik wel een filmpje van zien!

mijn ervaring is dat er in de trail met op een balkje staan wel eens een tak krom gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:57

Sonja schreef:
Ik moet er met bosritten wel echt rekening mee houden hoor, als ik Mileen mee neem. Nou ben ik niet zo van de gebaande paden Haha! maar 't is wel iets om te overwegen. Voordeel in de zandkuilen is wel dat Milena het daar makkelijker heeft dan de andere paarden; zij gaat op haar reet zitten en laat zich zonder enige twijfel zo naar beneden glijden. Is echt een spectaculair gevoel; kont zakt helemaal weg, en ze loopt alleen nog met d'r voorpootjes. Super! En dan lekker stijl naar beneden! Tong uitsteken

Heeft je je fjord ook sliding ijzers? Maar die staat toch ook samen?
Gaat dat dan goed?

gr [***]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:00

Staat alleen samen met onze eigen paarden. Ik neem het risico ook niet om haar met andermans paarden samen los te zetten. JUIST om de slidings.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:11

En heb jij nooit wonden of zo gezien bij je andere paarden die aangebracht (kunnen) zijn door de ijzers?

gr [***]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:13

Milena hoeft nooit te slaan bij onze andere paarden. Die regelt alles met een draai van d'r oren en een boze blik. Is natuurlijk wel een heeeeeeel dominante merrie tussen de mannen hè Knipoog Vandaar dat ik dat risico met m'n eigen beesten gerust durf te nemen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:13

zolang je nog maar net met reining begint en misschien ook geen goede bak hebt om echt sliding stops te oefenen zou ik gewoon lekker met rijpaardijzers werken, stuk voordeliger voor alle partijen! Lachen