[WN] helemaal blanco

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hubble

helemaal blanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 17:15

Wat western rijden betreft ben ik helemaal blanco. Ik ben begonnen op een manege met lessen (engels) Heb nu zelf 2 koudbloed merries waarmee ik vooral buitenritten maak. Het zijn prima paarden maar (vooral de ene) ze zijn sterk en zwaar om te rijden. Nou zou ik graag een paard willen dat cool in de kop is maar dat ook licht te rijden is. Ik kom soms westernruiters tegen en hun manier van rijden lijkt wel wat. Maar nogmaals ik heb er geen idee van.

Dus mijn vraag aan jullie: Hoe kan ik me het beste inlezen/ mijn informatie vandaan halen wb het western rijden en dan vooral de recreatieve kant ervan want voor wedstrijden heb ik geen talent.

Mocht ik ooit een recreatie western bereden paardje zoeken waar moet ik dan zijn? Wat kost zo een ruintje (want ik wil hierna een ruintje). Kan ik mijn koudbloeddames ook western berijden of is dat echt uit den boze?

Ik wil me dus de aankomende jaren gaan verdiepen in het western rijden, ik heb de tijd maar ben er wel in geinteresseerd. Dus ik ben op zoek naar tips en handvatten. En hoop/denk bij jullie aan het goede adres te zijn

cissy

Re: helemaal blanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:20

leuk boek om mee te beginnen: Go West! van Antje Holtappel.

Tuurlijk kun je met je koudbloed western gaan rijden, lopen zat Fjorden en Haflingers in de sport mee Lachen

Als je ooit een westernpaardje wilt aanschaffen moet je dus hier zijn, hartstikke gezellig op bokt Lachen maar qua prijs is het maar net wat de gek er voor geeft en hoe de markt is op dat moment. Maar voor een recreatie paardje betaal je in principe net zoveel als voor een engels gereden paardje. Je zou altijd nog een engels paardje om kunnen scholen...

Tips en handvaten, kijk eens in de sticky voor adressen bij je in de buurt en ga daar eens langs om te kijken naar een les of wedstrijd oid.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:21

Western rijden met een koudbloedje kan gewoon, hoor! Ik doe het ook, en er zijn zat andere westernruiters die ook een koudbloedje onder hun kont hebben.

Dat is het mooie van westernrijden, dat het zo veelzijdig is en dat je dus kunt kijken waar je interesses liggen (mochten de interesses van je paard hetzelfde liggen).

Voor informatie over westernrijden is op het internet veel te vinden, hier op het westernonderdeel van bokt staan ook nuttige dingen, er zijn boeken te koop en je kunt natuurlijk naar een westernstal (in de buurt) gaan, waar je je uitgebreid kan laten informeren en misschien wel een proeflesje kan doen...

De prijzen van een western bereden recreatiepaardje verschillen onderling heel erg. Namelijk, wat wil je voor ras? Wil je een quarter of paint, dan kun je erop rekenen dat je een hogere prijs betaalt dan voor een stamboomloos (of hoe je dat ook noemt Knipoog ) paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:29

Je kan van www.whoa een beetje informatie halen.
Maar ik vind zelf Go West van Antje Holtappel ook een erg goed boek, er staat veel info in.

En je kan met een koudbloed de western sport in, ook wedstrijden enzo.
Maar in de reining met de snelle slidingstops en spins wordt het lastig.

Maar bijvoorbeeld in de trail doen haflingers het heel goed!
En er zijn ook fjorden en tinkers die het goed doen.

gr [***]

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:05

ligt er wel een beetje aan wat voor koudbloed je hebt denk ik Knipoog
een tinker, fjord of haf is toch weer een beetje anders dan een belg ofzo... maar in principe kunnen ze best meekomen in de trail en de pleasure... maar idd, bij de reining en cutting enzo wordt het wel moeilijk... maar een paard met voldoende karakter kan hier ook nog wel wat in (een lichtere koudbloed dan wel)...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:29

Als je gewoon lekker wilt rijden met je paarden, zonder wedstrijdaspiraties, pin je dan ook niet vast op een "systeem". Western heeft nuttige zaken, die erg bruikbaar zijn, maar andere disiplines hebben dat ook. Jat van iedereen datgene wat bij jouw en je paarden past en zorg vooral voor instructie die begrijpt wat JIJ wil, en daar de lessen op richt.
Centered Riding en afgeleiden daarvan (zoals inner riding) is bijvoorbeeld een nuttige bron van informatie en staat onafhankelijk van rijstijlen of disiplines. Boven alles zou je streven moeten zijn: een correct lopend en gegymnastiseerd paard. Elke disipline streeft is na, mits je uitgaat van de werkelijke basis en niet van de plaatjes die ervan gemaakt worden. Elke vorm van wedstrijdsport in de paarden levert een boel "plaatjesrijden" en weinig ECHT goed gereden paarden. Let daar ook op bij de keuze van je instructeur. Plaatjes zijn voor wedstrijdsukkels, goed gereden paarden zijn voor de echte liefhebber (maakt niet uit of die wel of geen wedstrijden rijdt)

Wil je brede informatie, zonder "reclamepraatjes", kom eens langs op www.nvvr.info Wij streven naar correcte omgang met paarden en informatieuitwisseling daarover. Van Shet tot Belg en van beginner tot grand Prix is iedereen bij ons welkom, zolang de ander maar gerespecteerd wordt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:38

Ik heb nog een Go West! boek te koop liggen, ik heb er nu twee en dat is wat veel van het goede Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:23

Met jouw Norikers moet het gewoon kunnen hoor. Als je geen ambities hebt om 70+scores te gaan rijden in de reining tenminste.
Koudbloeden kunnen best meekomen, ook in de wedstrijden. Spiek maar even in mijn profiel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:43

Tuurlijk kun je jouw zwaargewichten in westernstijl rijden en omscholen, echter van een zwaargewicht maak je geen lichtgewicht maar een sterk paard kan er wel lichter door worden in de hand en minder drammerig.

Hier op bokt en op whoa.nl vind je heel veel informatie en Go West is idd een superboek om je in te lezen in de principes van het westernrijden. Daar hoef je helemaal geen wedstrijdambities voor te hebben.

Wel gaaf trouwens Norikers, jammer dat je geen foto's in je profiel hebt staan.

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 21:58

Bedankt voor al jullie reacties. ik kan er wel wat mee en ga zeker het boek lezen. Verder neem ik me voor vaker hier te lezen en met mijn norikers les te gaan zoeken hier in de buurt. Ik heb engels gereden, ben bezig met NH en longeren maar mis een goede instructrice die mij en mijn dames meer gaat leren. Maar misschien via alle tips die ik van jullie gekregen heb komen wij weer een stap verder.

Mocht het me lukken dan zal ik foto's van de paarden in mijn profiel zetten.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:34

kijk ook is op www.wransite.nl enm dan links op het menu westernlessen en trainers ,daar staan alle westernstallen per provincie,er zal er vast wel 1tje in de buurt zijn ,ga daar is kijken en praat met de instructeurs daar ,ze kunnen je alles erover vertellen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:09

Probeer ook eens bij wedstrijden te gaan kijken. Van kijken kun je ook een hoop leren en daar kan je dan weer op doorvragen of er een boek bij pakken. Als je geluk hebt, staat er iemand naast je die je dingen wil uitleggen......